

Netko zlobniji bi rekao da Volkswagen ponovno kasni pred konkurencijom – razmišljamo u trenutku dok se mimoilazimo s BMW-om i3, kojih u posljednje vrijeme sve više viđamo po našim cestama. No, dugoočekivani ID.3 napokon je tu, valjda su u Wolfsburgu znali zašto valja pričekati. Vjerujemo da će ovaj test u potpunosti p(r)okazati vjerodostojnost Volkswagenove poslovne politike.
Tijekom prolazaka kroz zavoje možemo odmah potvrditi da je VW u nečemu zaista odigrao prave karte. Eh, kako samo ID.3 voli zavojite ceste. Odličan osjećaj kod lateralne akceleracije, savršena ravnoteža i balans ovjesa, upravljivost te izvrsna komunikacija preko preciznog upravljača – u svemu ovome je VW s ID.3 napravio sjajan posao. Ne tako mala masa od 1815 kg isparava pod uvjerljivošću pogona, raspolažemo sa 150 kW ili 204 KS te momentom od 310 Nm. A sve je to upotpunjeno niskim težištem te gotovo savršenom raspodjelom mase (49,8 posto sprijeda/50,2 posto straga).
Prirodno i agilno upravljanje ovog kompakta nesumnjivo su prednosti kod ID.3, a kasnije ćemo uvidjeti da ih i nema toliko mnogo u testnim mjerenjima. Još jedno naglo kočenje i tijelo se kreće prema velikom, strmo postavljenom vjetrobranu. No prednji diskovi promjera 330 mm te stražnje bubanj kočnice dobro obavljaju svoj posao, dajući konstantne vrijednosti mjerenja oko 11 m/s2. A osjećaj na papučici kočnice? Dobar! Uvijek je transparentan, što i nije čest slučaj kod e-automobila. Pri izlasku iz zavoja pritišćemo gas, osjećamo kako stražnji kotači od 20 cola daju dodatni impuls. Tada će granično početi popuštati prednji kotači, a ID.3 će krenuti ‘curiti preko nosa’. Nema veze, zato je tu elektronika koja se svako malo uključuje, ali to čini iznimno nježno i nenametljivo. Može li se ugasiti program električne stabilnosti? Sustave asistencije nikada ne možete potpuno isključiti, čak ni u načinu rada vozila Sport.
No ID.3 je ionako osmišljen za svakodnevnu uporabu, a nije namijenjen za trkaće staze. Ono što može i hoće zaškakljati vozača jest poprilično skroman doseg koji pruža baterija od 58 kWh. Kada nismo previše pazili, uspijevali bismo prijeći oko 240 km, no na eko-rundi – kada smo bili lakše noge na gasu – doseg bi se povećao na 359 km.Koliko brzo je baterija ponovno puna? Za 5,4 sata ako ga punite doma, na brzom punjaču od 20 do 100 posto za 55 minuta. U svakom slučaju, vrijednost potrošnje WLTP-a od 16,1 kWh/100 km poprilično je blizu stvarnosti. Međutim, budući da se potrošnja povećava neproporcionalno visoko iznad preporučene brzine autoceste, testni prosjek iznosi 23,2 kWh.
Eko-mod (zaista) čuva energiju
Želite li voziti štedljivo, ID.3 biste trebali voziti u eko-načinu rada – tu će vam vozilo raznim intervencijama pomoći pri ostvarenju što niže potrošnje. Primjerice, ako se približavate naseljenom mjestu, raskrižju ili znaku ograničenja brzine, simbolom noge na head-up displeju upozorit će vas kako biste mogli popustiti s gasom. Ako ispoštujete ‘savjete’ ID-ja, on će sam usporiti na propisanu brzinu kretanja. Dakle, sustav u eko-modu sam prilagođava način vožnje kako bi se sačuvala energija, no vozite li vrlo brzo, i sami ćete morati prikočiti kako biste asistirali sustavu.
A što je s ostalim modovima vožnje? Možemo pronaći Comfort, Individual i Sport, no i Eco je sasvim dovoljan za prosječan ritam vožnje. Ako pak želite nešto snažnija ubrzanja, već će vam Comfort pružiti jače pritiskanje leđa putnika o naslone sjedala. No kada odaberete Sport, nećete osjetiti neku pretjeranu razliku. Mjerenja su pokazala da i podatak o ubrzanju (7,3 s) odstupa tri desetinke. Naime, mi smo izmjerili 7,6 sekundi za sprint od 0 do 100 km/h. No budući da je ovdje riječ o sinkronom motoru s permanentnim magnetom, subjektivan dojam ne odaje taj podatak.
Iako su se u Volkswagenu odlučili za stražnji pogon, to se u konačnici pokazalo dobrom odlukom. Pogon preko stražnje osovine se ne osjeti previše, a udobnost je na vrlo zadovoljavajućoj razini. Čak i kada ga se vozi preko neravnina, tu će amortizeri i opruge pokazati najbolje od sebe, upijajući spremno sva izbočenja na kolniku. Primjetna je i čvrstoća karoserije koja dodatno podiže vozne osobine na višu razinu. Tri displeja izuzetno čitko prikazuju informacije, a dio njih projicira se i na vjetrobransko staklo te tako podiže ergonomiju. Uz to, sjedalo pruža izvrsnu potporu te nudi širok raspon prilagodbe, prikladan je i položaj upravljača, koji je također podesiv u dubini i visini, pa se za volanom ID.3 vjerojatno neće udobno smjestiti samo sirene i jednorozi.
Isprva vas veseli ‘fora’ s ikonama na papučicama gasa i kočnice te sve djeluje vrlo zabavno, no postepeno neke druge stavke kvare tulum i najmanja sitnica vam počinje ići na živce. Otprilike dolaskom četvrte generacije Golfa, VW je predstavio novu filozofiju kvalitete – maksimalnu točnost pri izradi, minimalne praznine, savršena zračnost, visokokvalitetni materijali, detalji poput velikih ventilacijskih otvora koji se mogu okretanjem zatvoriti…
Tražimo li previše? Možda, ali ubrzo se pokazuje da nismo sasvim u krivu. Što je započelo modelima T-Roc i novim Golfom, nastavljeno je još jače s ID.3. Mnogi vlasnici Golfa posljednje generacije iziritirani su kvalitetom materijala kod, primjerice, upravljačke konzole klima- ili radio-uređaja. Što se multimedije tiče, još ćete se nekako i snaći kroz šumu podataka, ali ako radije želite koristiti glasovno upravljanje, iznenadit će vas mnoge nelogičnosti i nerazumijevanja. Uz to, navigacija također nije previše revna, često joj treba nekoliko stotina metara da se snađe. Uglavnom, cijelom sustavu treba neko vrijeme da uhvati signal, a internetske se usluge uopće ne pojavljuju. Zanimljivo – kod Golfa koji smo paralelno testirali zaslon je ostajao potpuno zatamnjen…
U ID-u dva središnja računala visokih performansi koordiniraju sve digitalno u automobilu umjesto mnogo upravljačkih jedinica, ali žongliranje sa svim nulama i jedinicama često ne uspijeva. Zbog arhitekture s motorom smještenim točno ispred središta kotača na stražnjoj osovini i baterijskim paketom (D x Š x V: 144 x 145 x 14 cm) u podnici automobila, prostora ima u izobilju. Straga prostor za koljena prema našem dojmu odgovara onom u Passatu, dok sjedeća površina nudi dimenzije koje se kreću otprilike između Golfa i Passata. Za glave putnika ima nešto manje mjesta zbog aerodinamičnog oblika vozila, a Golf ovdje ipak nudi više prostora. Da, VW ima dobru voznu dinamiku, ali u današnjem automobilskom svijetu tek blago obasjava cestu i igra podređenu ulogu. A još više boli što je nad ‘nadom za električnu Volkswagenovu budućnost’ još uvijek – puno tamnih oblaka.
Ergonomija, upravljivost, udobnost, prostor – ID.3 vlada klasičnim VW-ovim vrlinama. No ne možemo prijeći preko loše kvalitete materijala i nepreciznosti prilagođavanja multimedije, velike potrošnje na testu te skromna dosega
Plus: Dobra ergonomija i prostranost, lako se ulazi u kabinu, niska razina buke, pristojna udobnost ovjesa, snažan pogon, mala buka u vožnji, agilnost, sigurnost u vožnji, ugodan osjećaj upravljanja, zaustavni putevi na visokoj razini, brojni sustavi pomoći, koristan ekološki način vožnje
Minus: Jeftini materijali, loša izrada, ograničen prostor za glavu straga, brojni funkcionalni nedostaci, klima-uređaj zna iritirati jačinom puhanja, premalo rekuperacije, visoka potrošnja na testu, vrlo visoka početna cijena