Usporedni test Kia Stinger 2.0 T-GDI vs. VW Arteon 2.0 TSI 4Motion

Malo ekstravagancije u okvirima razumnog? Bacite pogled na Kiju Stinger i VW Arteon s dvolitrenim turbobenzincima, zasigurno se nećete razočarati. No pitanje je - tko je snažniji magnet za privlačenje pogleda?

I dok se misli vrzmaju oko pitanja je li bolje povoditi se  razumom ili osjećajima, odgovor uvijek visi negdje u zraku. No u tom slučaju ni sljedeće jutro ne donosi pametnije rješenje. Možda ćemo biti pametniji kada sjednemo iza upravljača Stingera, automobila koji bi malo tko očekivao u Kijinim salonima kraj Picanta, Ceeda ili Venge.

U slučaju ovih dvaju automobila, morat ćemo pažljivo promotriti svaki detalj, a ne olako donositi krajnji sud poput nekih samoprozvanih automobilskih stručnjaka koji sve zaključke donose na temelju letimična pogleda na automobil. „To je novi AMG s četverim vratima“, čujemo na benzinskoj postaji kako jedan ‘stručnjak’ govori drugom, dok im se pogledi lijepe na Stinger. A ovaj drugi prekida ga rečenicom: „Ma ne, pa to je stari Maserati!“

Čak ni veliki natpis na stražnjem dijelu neće pokolebati njegovu stručnost. Premda se ovakvi laički zaključci mogu smatrati komplimentom, poput primjerice onog da izgledamo kao Paul Newman u mlađim danima.

Ipak, indikativno je jer to laskanje Arteon neće čuti. Možda stoga što Volkswagen još od 70-ih glanca svoj konzervativni pristup dizajnu automobila. S tehničke strane, Arteon se dobrano poslužio rješenjima iz Passata. To može umanjiti njegovu Značenje Fastback, koje se često koristi za ovaj karoserijski oblik, punokrvno pripada ponajprije Stingeru ekskluzivnost, ali nikako i mogućnosti.

S poprečno smještenim motorom i pametnom konfiguracijom interijera, sa samo 3,2 cm većom dužinom karoserije, u njegovoj se unutrašnjosti otvara kudikamo više prostora nego kod Stingera. S druge strane, Kia ima bolju raspodjelu mase (51 posto sprijeda, 49 straga), dok je kod VW-a taj omjer 57:43.
Stinger pati kod manje ponude prostora straga te poprilično manjeg prtljažnika.

Komfor ispred atrakcije

Poput Passata i Arteon, iako više limuzinske karoserije, sjajno koristi rješenja koja mu oslobađaju mnoštvo prostora u kabini i prtljažniku. Straga je prostor od 567 l za prtljagu, a položi li se stražnja klupa, u Arteonu dobivate prostor od 1557 litara.

Također, putnici će profitirati od pametne konfiguracije prostora, kako sprijeda tako i straga u velikim i udobnim sjedalima. Kokpit je izrađen besprijekorno, ovdje vladaju najbolji materijali, ali prednja sjedala pružaju nešto manje bočnog oslonca. Istina je da se vozač ne osjeća toliko integrirano i povezano s vozilom kao u Stingeru.

Tu je kokpit smješten nešto niže, a središnji tunel vidno odvaja dva sjedala. Nešto niži krov daje na osjećaju nižeg sjedenja, a ekstravagantnost izvana nije preseljena na dizajn unutrašnjosti.

“Savršeni GT kao Kia Stinger ne traži čistu perfekciju”

Uz neke kromirane detalje ovdje prevladava robusna guma i plastika, a kako Korejci još uvijek vole osjećaj pravih prekidača pod prstima, tako ih ovdje mnogo ima. To traži određenu fazu prilagodbe, ali potom sve skladno funkcionira. Iznad vodoravno posloženih otvora za ventilaciju nalazi se dodirni zaslon, koji istini za volju i nije na kvalitativnoj razini onome iz Volkswagena, ali dobro odrađuje svoju funkciju. Hladni metalni prekidač za paljenje nalazi se desno od volana, jedan pritisak i motor je u pogonu.

Promjena atmosfere

Zatim sjedamo u Arteon i krećemo u vožnju, a on je na tom polju besprijekoran. Njegov dvolitreni turbomotor snagu razvija ravnomjerno i kultivirano te vas ispaljuje bez zadrške. Performansama iza kojih je 280 KS prije dva desetljeća bi podsjetio na pravi sportski automobil, a danas je taj osjećaj ipak nešto uglađeniji.

Sedmostupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom u klasičnom radu svoju zadaću obavlja odlično, no u sportskom režimu zna biti nervozan te nepotrebno držati okretaje u visokim brojkama, a stupnjeve naniže mijenja uz podrhtaje.

Sprijeda i straga

Smatrate ove zamjerke suviše kritičnima? Možda i jesu, ali kod ostalog se malo toga Arteonu smije prigovoriti. S adaptivnim ovjesom koji dolazi serijski, vrlo dobro upija i jača oštećenja na kolniku, a prijetnja da će ovjes lupiti, dolazi samo kod kratkih poprečnih neravnina. Za savršenu trakciju brine se pogon na sve kotače, s elektronički kontroliranim prijenosom na stražnju osovinu putem Haldexove spojke.

Stoga je primarni pogon najčešće preko prednjih kotača, a prema potrebi snaga se prenosi i na stražnju osovinu. On u zavojima dugo ostaje neutralan, no kod pretjerivanja ipak će klizati ‘preko nosa’. I to dosta jako – dakle tipično za prednjepogonaše. No kada dođe do toga, to znači da već vozite opasno brzo. Samo, to zapravo ne osjećate jer je sve obloženo debelim slojem sigurnosti i povjerenja u automobil. Objektivno, nema prigovora ni kada je u pitanju Stingerova stabilnost.

Kako je lijepo sjediti u pravom GT-automobilu sa stražnjim pogonom, gdje snaga i moment ne utječu na upravljivost. U prolasku prvih dva, tri zavoja čak ćete povjerovati da je bolji od Volkswagena. Međutim – nije! Samo je više divlji, a kod upravljanja se osjeti manji nedostatak preciznosti, kao i povratnih informacija. Uvelike više ceste osjeti se u Kiji, ali ne uvijek i na dobar Arteon s punim kapacitetom prtljažnika od 1557 l, kada je stražnja klupa spuštena, može komotno ići ukorak s karavanima.

Pregršt visokokvalitativnih tehničkih rješenja te LED-svjetla čine ga premium modelom. A možda i najvećim atletom brenda jer Golf R sa 30 KS više ima isto ubrzanje način. S dovoljno gasa stražnjica može lako pobjeći u zavoju, u kontriranju upravljačem može se dosta ispraviti, ali je bolje držati ESP upaljenim. Iako je i on dugo neutralan u dolasku na neravnine, njegova će veća tvrdoća ovjesa ubrzo kotačima dopustiti da izgube kontakt s asfaltom.

Iako je prema specifikacijama od 0 do 100 km/h od Arteona sporiji gotovo dvije sekunde, vožnja u Stingeru dojmi se osjećajnijom i energičnijom. Nešto se može pripisati većoj buci koja pridonosi uzbuđenju kod ubrzavanja. A s druge strane, osmostupanjski mjenjač Stingerovu motoru sjajno pristaje.

On je zapravo posuđen iz Hyundaijeva modela i30 N, samo u nešto blažoj varijanti. U početku radi malo neodlučno sve dok dvolitreni turbo ne prodiše punim plućima, tada se brzine mijenjaju hitro i precizno. I zato se, za razliku od Arteona, želja za mijenjanjem brzina polugicama iza volana osjetno rjeđe pojavljuje.

Stinger s obzirom na manju ‘konjažu’ troši i nešto manje goriva, a dodatne su prednosti što ga je Kia toliko počastila kod opremanja da nema potrebe za doplatama. A tu je i sedmogodišnje jamstvo. Arteon u konačnici odnosi pobjedu, što nakon pročitanog teksta možda iznenađuje jer Kia je ovoga puta, poput hrvatske nogometne reprezentacije – pobjednik srca! Hoćete li na kraju razumjeti kažemo li da bismo radije vozili Stinger?

1. VW ARTEON

Demonstrira snagu i perfekciju komfora, performanse i dinamiku, agilan je, praktičan i jeftiniji od Stingera. No uz veću dozu emocije, trebao bi i nešto bolje kočiti.

2. Kia Stinger

Slavi tradiciju pravog GT-a, čvršći je, ali ovjes ga ponekad tjera da poskakuje. Umnogome se približio Volkswagenu, pa Stinger smijete i simpatizirati i poželjeti.