Stigao Ineos Grenadier – 4×4 sudnjeg dana

Beskompromisni terenac, kako performansama tako i cijenom već od 129.500 eura, od sada je dostupan i u Hrvatskoj. Zaboravite struju i hibride, tu su redni šestaci s potpisom BMW-a, traktorske osovine, blokade diferencijala i ostala oprema vojnih specifikacija. Najbolje od svega? Vožnja je vrlo komforna...

Grenadier marš

Priča ide otprilike ovako. Sir Jim Ratcliffe i njegovo društvo u lokalnom su londonskom pubu raspravljali kako su razočarani novom generacijom Land Rovera i kako više na tržištu ne postoji istinski 4×4 terenac. Neiskorištena niša na zržištu? Par rundi kasnije napravljen je plan pa je 2017. osnovan Ineos Automotive Limited. Ako vam je ime Ineos poznato, nije čudno, jer je spomenuti gospodin vlasnik globalno treće najveće kemijske kompanije koja zapošljava 26.000 ljudi i ima 194 proizvodne jedinice u 29 država. Ah, da, usput je vlasnik trećine Mercedes-AMG F1 tima, tu su Ineos biciklistički tim i sponzorstvo America’s Cup jedriličarske ekipe, a i četvrtina Manchester Uniteda je njegova. Elem, ideja je bila da se spoji čvrsti britanski duh i njemačka inženjerska preciznost za jedinstveno vozilo koje će se zvati Grenadier. Po spomenutom pubu ako ste se pitali, ne austro-ugarskoj poslastici.

Cijena kao odraz mogućnosti

1,3 milijardi funta kasnije, Sir Jim je napravio vlastiti automobil za avanturu koji srećom mogu kupiti i svi ostali smrtnici. Naravno, bar u Hrvatskoj, ako skupe 129.500 eura za početni model odnosno nešto manje, 89.500 eura za N1 varijantu (klasificira se kao gospodarsko vozilo pa nema trošarina koje su u prethodnom slučaju 36.722 eura) sa samo dva sjedala. Dizajn, za što ga je neuspješno tužio Land Rover, očiti je primjer filozofije forma prati funkciju i jasno je kako je sve podređeno krajnjoj utilitarnosti. Od Mercedesa je kupljena tvornica u francuskom Hambachu (ex Smart), za motore su odabrani prekrasni, ali i kvalitetom na glasu redni 6-cilindraši, mjenjač je ZF 8-stupanjski automatik, klasična šasija (jer kada je samonosiva karoserija bila dobra za teren) je od njemačkog Gestampa, osovine od talijanskog Carrara (na tragu onih za John Deere, diferencijali su od Eatona, a sve skupa se razvijalo uz pomoć Magna Steyera i Schoeckl planine u Austriji.

Unutrašnjost kao u avionu

Na hrvatskom tržištu nudit će se tri izvedbe – Station Wagon, s pet sjedala i naglaskom na udobnost i svestranost, Utility Wagon, s konfiguracijama od dva ili pet sjedala i povećanom nosivošću, te Quartermaster, pick-up verziju s dvostrukom kabinom i dodatnim međuosovinskim razmakom, stvorenu za prijenos većeg tereta. Unutrašnjost je oblikovana s naglaskom na ergonomiju i trajnost. Gumbi i prekidači raspoređeni su tako da ostanu intuitivni čak i u izazovnim uvjetima rada. Instrumenata pred vozačem nema pa je tu središnji 12,3″ digitalni zaslon s podrškom za Apple CarPlay i Android Auto koji integrira suvremenu tehnologiju bez narušavanja preglednosti i kontrole. Materijali su birani prema kriteriju otpornosti i funkcionalnosti, a sjedala marke Recaro dostupna su u tekstilnoj ili kožnoj izvedbi, ovisno o namjeni vozila. Kako smo rekli, oblik vozila definiran terenskim zahtjevima – geometrija podvozja, pristupni i odlazni kutovi, raspored osovina i dimenzije karoserije – jasno govori o vozilu čija je svrha biti spremno na sve. Prodaja Grenadiera u Hrvatskoj za sada je predviđena u Zagrebu, putem salona Grand Auta u Zagrebu, koji će ujedno osigurati i servisnu podršku, rezervne dijelove te stručno osoblje za savjetovanje.

Mercedesova tvornica, BMW motori

Prilikom predstavljanja imali smo prilike i na kratko se upoznati s 489,5 cm dugim Ineos Grenadierom koji nas je iznenadio udobnom vožnjom obzirom da je riječ o šasiji, krutim osovinama i oprugama. Na terenu nije bilo neugodnog poskakivanja i lupanja kao primjerice kod neopterećenih pick-upova. Sa gotovo 2,8 mase praznog Grenadiera dobro se nose detunirani BMW-ovi redni šestaci. Benzinski B58 iz tri litre izvlači 286 KS i 450 Nm, a B57 249 KS i 550 Nm. U oba slučaja maksimalna je brzina 160 km/h, dok benzinac sa 8,8 s ubrzava sekundu brže. Puno važnija je ipak činjenica da je tu spremnik goriva od 90 litara (Adblue 17 l) te da je odmak od tla čak 26,4 cm odnosno da je standardno moguće proći kroz vodu dubine 80 cm. Jamstvo iznosi pet godina uz neograničenu kilometražu. Već je osnovnu varijantu Grenadiera moguće obilato nadograditi, a tu su i beskompromisni off-roader Trailmaster s prepoznatljivim “snorkelom” na boku odnosno malo civilniji Fieldmaster s prozorima iznad prednjih sjedala. Za razliku od njihovih 489,5 cm dužine i 292,2 cm međuosovinskog razmaka, Quartermaster koji je poput pick-upa s dvostrukom kabinom i sandukom mjeri 544 cm uz 322,7 cm između osovina.