

Bio je potpuno novo mjerilo, stroj kakvog se može poželjeti. Mercedes-Benzov dizelski motor kodne oznake OM654 (OM tradicionalno označava ‘Oil Motor’) predstavljen je kao moderan, visokoučinkovit četverocilindarski dizelski motor obujma 1597 do 1950 ccm. Da, ovisno o modelu vozila i razini performansi, njegova snaga varira između 110 (150 KS) i 180 kW (245 KS). Motor je koncipiran za poprečnu i uzdužnu ugradnju, a koristi se u vozilima s prednjim i stražnjim pogonom, kao i onima s pogonom na sve kotače (4Matic).
Brzo zagrijavanje radi veće učinkovitosti
Karakteristična značajka ovog motora od samog je početka bila tehnologija pročišćavanja ispušnih plinova, postavljena vrlo blizu motora, s filtrom čestica i SCR-katalizatorom ugrađenim izravno na ispušnoj strani motora. Ovakvo rješenje osigurava brzo zagrijavanje sustava pročišćavanja ispušnih plinova, pa se najbolje vrijednosti emisija mogu postići u vrlo kratkom vremenu, baš kako moderni Euro-standardi i nalažu. Premaz stublina cilindara s onim što Mercedes naziva ‘Nanoslide-tehnologijom’ također pridonosi poboljšanoj učinkovitosti. Posebna legura željeza nanosi se vrlo finim postupkom raspršivanja, a Mercedes tvrdi da je zbog toga trenje smanjeno čak 20 posto.
Jednostavno koncipiran razvodni lanac se na OM654 nalazi na strani mjenjača, što omogućuje kompaktnu konstrukciju motora. No u isto vrijeme ovakav raspored zahtijeva složenije mehaničarske radnje u slučaju njegove promjene, poglavito jer se, za razliku od prethodnika, to više ne može učiniti bez skidanja motora i odvajanja mjenjača. OM654 zamijenio je OM651, široko korišten i dokazan dizelski motor koji je, međutim, u ranim godinama proizvodnje imao problema s brizgaljkama i razvodnim lancem (koji se također nalazio straga).
Kritične točke – razvodni lanac i klackalice
I tu dolazimo do kritika. Naime, neki vlasnici Mercedesovih vozila pogonjenih OM654 žalili su se na ubrzano habanje klackalica koje su otkrili već pri 100.000 do 120.000 km. Klackalice su tu kako bi prenijele hod rotirajućih bregastih osovina na okomito pomične usisne i ispušne ventile (usisna i ispušna strana koriste identične klackalice) te za kompenzaciju njihova hoda s pomoću hidrauličkog podizača na suprotnoj strani. Kako bi se smanjilo trenje na kontaktnoj točki s bregastom osovinom, ugrađeni su valjci.
Mercedes-Benz je brzo odgovorio na ove kritike i uveo – pojačane klackalice. Od 10. srpnja 2018., počevši od broja motora 80278367, predstavljene su modificirane klackalice (A6540505701 umjesto A6540501100). Međutim, u prvim godinama proizvodnje može postojati povećan rizik od ubrzanog habanja. Prema izvješćima ovlaštenih Mercedesovih servisa, u slučaju oštećenja ili potrošenosti, neispravne klackalice stvaraju toliko topline da na uklonjenim metalnim dijelovima postaju vidljivi tamnoplavi tragovi svojstveni pregrijavanju metala.
Kao što smo već spomenuli, razvodni lanac se na OM654 nalazi na strani mjenjača, što popravke i održavanje čini kompliciranijim i skupljim. Dosad je bilo nekoliko izvješća o puknućima razvodnih lanaca, pa u svakom slučaju treba obratiti pozornost na zveckanje prilikom hladnog starta motora. Ako zamijetite zvukove, to bi moglo ukazivati na izduženje lanca, a da biste to reparirali, motor i mjenjač moraju van. U početku prodaje motora OM654 bilo je oko 5000 vozila koja su opozvana zbog rastegnutog razvodnog lanca, što Mercedesu baš i ne ide na čast.
Međutim, to nije bila jedina točka kritike. Učestali problem kod mnogih modernih dizelskih motora s filtrima čestica je razrjeđivanje ulja koje se uglavnom događa zbog tzv. ‘naknadnog ubrizgavanja’, a koje služi za regeneraciju filtra čestica. OM654 nije bio izuzet od toga, naprotiv. Dakle, u slučaju prekomjernog ‘naknadnog ubrizgavanja’ u motorno ulje dospijeva gorivo koje nije potpuno sagorjelo, što smanjuje njegovu viskoznost. To je posebno problematično za vozila koja se često kreću u gradskom prometu ili na kratkim dionicama, jer se motor ne može zagrijati dovoljno kako bi dizelsko gorivo isparilo.
Učinak ‘naknadnog ubrizgavanja’ je posebno snažan ako se regeneracija DPF-a prekine prije vremena. Drugi proizvođači, prvenstveno u sektoru gospodarskih vozila, dopuštaju kontrolirani prekid ili ciljanu upotrebu regeneracije pritiskom na gumb kako bi se spriječili slični problemi. Ako dizelsko gorivo previše razrijedi ulje, ono će brzo izgubiti svojstva podmazivanja te time dovesti do povećanog habanja dijelova motora ili čak do kapitalnog kvara.
Kako bi se spriječili problemi, preporučuje se koristiti motorno ulje s odobrenjem MB 229.52. Ova specifikacija postavlja veće zahtjeve glede oksidacijske stabilnosti i ekonomičnosti goriva, a posebno je prikladna za dizelske motore s filtrima čestica poput OM654. Alternativno, za vozila koja se često kreću na kratkim relacijama, ulje s višom klasom viskoznosti (5W-40 umjesto 0W-20) može pomoći u smanjenju problema razrjeđivanja.
Kako smo rekli na početku teksta, OM654 je razvijen s ciljem optimizacije učinkovitosti i štetnih emisija, a to je postignuto, između ostalog, smanjenjem unutarnjeg trenja, aluminijskom konstrukcijom i visokoučinkovitim toplinskim menadžmentom. Međutim, spomenute optimizacije čine ovaj motor osjetljivijim na neodgovarajuće ulje, neredovito i manjkavo održavanje ili nepovoljne (neprikladne) radne uvjete.
Kombinirani visokotlačni i niskotlačni sustav osigurava ohlađenu recirkulaciju ispušnih plinova, pri čemu se hladnjak visokotlačne recirkulacije ispušnih plinova može uključiti. Temperatura rashladne tekućine regulirana je vodenom pumpom koja se može uključiti i elektroničkom pumpom u niskotemperaturnom krugu s konvencionalnim termostatom. Za dovod ulja koristi se pumpa s perajama, s kontrolom mape paljenja koja prema potrebi prilagođava protok ulja.
Dugogodišnji testovi i iskustva iz taksi-sektora dokazuju da OM654 može prevesti više od 350.000 km bez većih kvarova, pod uvjetom da se redovito servisira visokokvalitetnim uljem te da pretežito vozi dobro zagrijan (na radnoj temperaturi) i u dugim fazama rada. Vozila koja se pak voze gotovo isključivo na kratkim relacijama, s druge strane, mogu znatno prije očekivati probleme koji će ih sasvim sigurno pogoditi.
U konačnici ostaje pitanje – je li OM654 problematičan motor? Oni koji su navikli na nekadašnju neuništivost Mercedesovih dizelskih motora možda će dvojiti oko njegove osjetljivosti, no to su obično vozači koji ispravno koriste svoj automobil, odnosno u konkretnom slučaju na brzim putovanjima autocestom. Takvi uvjeti korištenja – pod uvjetom redovnog održavanja – u praksi gotovo da ne bilježe bilo kakve nedostatke na OM654.
Razlog tome je visoka učinkovitost motora, koja ujedno služi i kao kompenzacija složenog pročišćavanja ispušnih plinova, što pak predstavlja značajan čimbenik potrošnje. Jer kada bi motor danas bio opremljen naknadnim tretmanom ispušnih plinova prema uzoru na one od prije 15 godina – čisto teoretski – lako bi postigao prosječnu potrošnju od oko tri litre na 100 kilometara. Ovo inženjersko dostignuće uvijek treba imati na umu.
Zaključno, OM654 je moderan i ekonomičan dizelski motor s određenim tehničkim izazovima. Ako ga pažljivo i predano održavate te pritom koristite preporučeno ulje, velike kilometraže bez većih kvarova su zajamčene. S druge strane, kampanjsko održavanje može dovesti do povećanog habanja motora, posebno u području klackalica i razvoda.
Primjena i razdoblje proizvodnje
OM654 je prvi put predstavljen u proljeće 2016. u E-klasi E 220d (W213). Otad se kao uzdužni motor ugrađuje u razne modele: C-klasu (od W205 facelifta), GLC (od X253 facelifta), E-klasu, GLE, Vito i Sprinter. Poprečno ugrađena verzija također se koristi u kompaktnim modelima A- i B-klase, kao i u GLA-u, CLA-u i GLB-u. OM 654 DE16 rjeđe je korištena varijanta OM654 sa smanjenim obujmom od 1,6 litara, a koji je zamišljen kao početni motor za određena tržišta i modele, djelomice kao zamjena za Renaultov OM622. Iz tehničkog aspekta se DE 16 uglavnom bazira na OM654, ali ima prilagođene karakteristike snage i momenta. Osim toga, izostavljene su dvije bočne kontrabalansne osovine koje inače osiguravaju mirniji rad motora.