Dacia Spring – Prva vožnja
Čekanju je došao kraj! Odnedavno se u svim Dacijinim salonima možete predbilježiti za kupnju najpovoljnijeg e-automobila u Hrvatskoj. Prve isporuke kreću u rujnu, a mi smo već sada provjerili što sve može potencijalni bestseler
Idemo odmah u glavu – Dacia Spring je sa 133.333 kune najjeftiniji električni automobil koji se nudi na hrvatskom tržištu! I laicima je jasno da Spring ima ogroman tržišni potencijal, s obzirom na to da subvencija Fonda zapravo prepolovljava njegovu ionako pristupačnu cijenu.
E sad, ono što sve nas zanima – što Dacia nudi za tu cijenu? Doslovce malen automobil s osnovnom opremom Comfort, koji uz bluetooth, DAB+, USB-priključak i senzor svjetla uključuje i četiri električna prozora te ručni klima-uređaj. Rekli bismo, sve što vam u gradskom režimu vožnje zapravo i treba. U usporedbi s Renaultom K-ZE koji je osmišljen za Kinu, Spring ima više zračnih jastuka (šest) te čvršće izveden stražnji dio karoserije.
Bez obzira na opremu, snaga motora je 33 kW (45 KS), a kapacitet zračno hlađene 240-voltne baterije je 27,4 kWh. Punjenje je uvijek jednofazno, a na wallboxu snage 3,7 kW, do punog kapaciteta baterije, ono traje oko 8,5 sati. Uz opcijsku CCS-utičnicu za punjenje (nadoplata), Dacia crpi do 30 kW električne energije na brzi punjač, odnosno od nule do 80 posto vam je tada potrebno svega sat vremena. U gradskom režimu vožnje, prema WLTP-ciklusu, mala Dacia (1045 kg) prelazi 305 kilometara, dok u kombiniranim uvjetima doseg pada na oko 230.
Ne traži privikavanje
Iako Springu pri kretanju s mjesta nedostaje onaj tipičan ‘udarac’ svojstven gotovo svim električnim automobilima, ubrzavanja i pretjecanja u gradskom tempu vožnje obavljaju se brže i lakše no što smo očekivali. Sprint od nule do 50 km/h traje 5,8 sekundi što nije brže od usporedivog automobila s motorom na unutarnje izgaranje. No da biste to u njemu doista izvezli, potrebno ga je bjesomučno ‘vrtjeti u nebesa’, dok u Springu to izvodite nonšalantno, bez kapi prolivena znoja. Čak se dovoljno brzo stiže i do 70 km/h, a tek nakon toga elan se drastično smanjuje – od 80 do 120 km/h vam treba gotovo pola minute!
Kada se gas otpusti, e-Dacia se ne kotrlja slobodno, ali se isto tako ne rekuperira dovoljno snažno da biste pedalu gasa mogli koristiti i kao kočnicu. Dakle, oni koji na Spring prelaze s motora s unutarnjim izgaranjem neće se morati dugo privikavati. Bilo kakva mogućnost podešavanja intenziteta rekuperacije ne postoji. Kompromis vrijedi i po pitanju udobnosti ovjesa, iako se tu i tamo začuju glasni zvukovi iz podvozja pri prelasku neravnina.
Prihvatljivi kompromisi
Grijanje se dobro nosilo s niskom vanjskom temperaturom (pet stupnjeva), a na jednosatnoj testnoj vožnji sjedala koja nisu podesiva po visini bila su poprilično udobna. Međutim, njihova visoka pozicija nije najbolje rješenje za vozače više od 1,80 metara. Zbog ograničenog prostora u visini glave vozač mora paziti pri izlasku iz automobila. Ujedno, unutarnje ogledalo je u razini očiju, što ponekad ograničava pogled na promet, osobito na semaforima. Uz to, upravljač djelomice prekriva instrumente, no središnji zaslon se u svakoj situaciji može čitati bez poteškoća. Unatoč nedostatku mogućnosti podešavanja stupa upravljača, plastični volan ne stoji na putu nogama te je postavljen dovoljno blizu vozača.
A kako upravljač reagira u vožnji? Relativno bezosjećajno ali ujednačeno, uz to je i servo-potpomognut u odgovarajućoj mjeri. Niska cijena automobila se, između ostalog, postiže i određenim mjerama uštede. Poput spomenutog nedostatka mehanizama za podešavanje upravljača, unutrašnjost je također vrlo jednostavna, a tu su i gume proizvođača Linglong, nama nepoznate kvalitete. Spomenimo i da metlica brisača zvecka tijekom rada, no ti su kompromisi – s obzirom na cijenu – ipak prihvatljivi. I gotovo sigurno neće promijeniti tijek skorašnje budućnosti u kojoj će Dacia Spring postati najprodavaniji električni automobil u Hrvatskoj.
Zaključak
Dacia kombinira jednostavnost s kompatibilnim gradskim električnim pogonom i dosegom od 230 kilometara (WLTP) po vrlo pristupačnoj cijeni. Uspjeh je zajamčen.