Vozili smo kraljevski hibrid Range Rover P400e PHEV

Od Range Rovera P400e PHEV nismo očekivali toliko raskošan nastup, a tu je i sportski karakter benzinskog motora koji, kad stisnete gas, ispada najzanimljivija kupnja u ponudi. Štedljiv je, a prvi do SVR-a

“Brzo ste došli od aviona, a ne kao ovi prije vas.” Veselo, ali ne baš i šaljivo komentirao je gospodin koji nas je dočekao na aerodromu u Londonu. Bivši je policajac. Taj tren nam se upalila lampica koja detektira britanski humor te sasvim drukčiji način ophođenja koji je uvijek pristojan, ali ne nužno i ugodan. U odnosu na bahate Balkance koji ‘znaju sve’, ali se srame postaviti pitanje ako se izgube, Englezi su nam čista egzotika. Baš kao i njihovi auti, baš kao i aristokratski Range Rover koji prije vožnje uvijek želimo malo promatrati. To je tako lijepa kutija, kao najveća kutija za nakit na svijetu, a sad donosi i pregršt novosti ‘pod poklopcem’.

Perjanica iz sjene

Nećemo trošiti redove na nove detalje poput branika, otvora za zrak, ispuha integriranog u stražnji odbojnik… To možda zanima Engleze koji u svakom drugom dvorištu imaju neki Range, kao Nijemci BMW ili mi stari Golf. Ondje je Range domaća životinja, a kod nas se okreće glava i za početnim modelima. Uglavnom, razliku jedva primjećujemo, a Range i dalje izgleda mrak. Trenirajući vožnju po ‘krivoj’ strani ceste, brzo nam je sve sjelo. I luksuz i snaga i sve što ta čarobna kutija znači. Samo, vozimo se u revolucionarnom Range Roveru P400e koji je tradiciju spojio s budućnošću. U čudu gledamo i slušamo kako 120 km/h vozimo samo na električni pogon. Tiho je, čuju se samo gume, i još je otmjenije no u kakvom dizelskom Rangeu. Izvedba P400e je pravo čudo jer, iako se predstavlja kao plug-in hibrid (PHEV), to je zapravo najjači Range. Ima 404 KS, težak je čak 2504 kg, ali do stotke ubrzava za 6,8 sekundi te postiže 220 km/h. A samo na struju može pojuriti do 137 km/h! To su fantastične brojke, pa nije ni čudo što smo većinu kilometara gledali u brzinomjer, slušali zvuk, pa se zapravo pitali – je li moguće da sjedimo u tenku koji ide bolje od očekivanja? Jer, za osnovni pogon tu je dvolitreni turbobenzinac, što je zapravo najmanji motor koji se ikad ugrađivao u monumentalni Range.

I nije ni čudo što su mnogi, poglavito zbog spomenute mase, bili skeptični. No to je popeglani turbak sa 300 zdravih konja kojem još pomaže i elektromotor od 85 kW. I kad stisnete gas, brži može biti samo Range Sport SVR sa 575 KS o čijoj ćemo vožnji pisati u sljedećem broju. Hibrid s malim benzincem nastupa nenametljivo. Zvuk mu je diskretan, ali moćan kad ga pošteno stisnete, i kao da na mala vrata dolazi do vrhunskih performansi. Nema grmljavine gorostasnog V8, ali zbog elektromotora P400e u start kreće fantastično, a potom počne nabirati okretaje kojih ima više nego u bilo kojem Rangeu dosad. Čini to brzo, resko i sa zadovoljstvom, na neočekivani sportski način dok mu pomaže struja. Izuzetno je brz, pa to što je hibrid te ima samo 64 g/km CO2 u ispuhu – to je zgodno, ali zapravo najmanje važno.

Kad grančice pucketaju

Uvelike je važnije kako ubrzava te kojom lakoćom upija neravnine. Čak je i na zavojima upotrebljiv, ali bi na sjenilu trebalo pisati – masa od 2,5 tona – što neće čak ni smetati odreknete li se samo naglih promjena smjera. No zaboravite sve to, jer ako vozite P400h kojem se prednja sjedala mogu podešavati u 24 smjera, ako postoji 25 programa masaža na račun tehnologije Hot stone, ako je po kabini 17 točaka za spajanje (USB, HDMI, 12V)… I još čuda uz sve to, znajte da pod rukom imate nešto za čime će se vozači AMG i M-modela okretati, iako sjedite u ‘nježnom’ hibridu. Vraga, nježan je bio samo dok smo se vozili među stoljetnim hrastovima oko Oxforda, dok smo lomili grančice u potpunoj tišini vozeći samo na struju. Možete zamisliti taj osjećaj. Duboka šuma, nema zvuka motora, nema ispuha, već kao da se šuljate pješice na prstima na 20-colnim kotačima. Možete čuti i kako plug-in hibrid, vozeći samo na struju, miješa blato ripnama na kotačima i kako radi spojka. Nezaustavljivo prolazimo kroz blatni glib dubok 20-ak centimetara, pa čak i uzbrdo – na čijem vrhu nas čeka ‘trener’ koji ponosno ponavlja: „Jeste li vidjeli kako dobro radi pogon i distribucija momenta do svih kotača. Nema prevelikog proklizavanja, Range samo gura.“ I zaista je fantastičan na terenu, osobito kad ga u off road programu s početne visine od 22 cm, podignete još 7,5 cm i kad je aktivna redukcija, sporohodni mod vožnje. Tad sjedite na kockastom tenku s masažnim sjedalima. Nema bolje!

Pliva na struju

Vrhunac bizarnog osjećaja je ulazak s hibridnim pogonom baterijama u 90 cm duboku vodu (60 cm na poligonu). Čak postoji i prikaz na ekranu koji vam u kabini pokazuje kako stojite s dubinom, a ponovno, P400e pliva u tišini te s ponosom ističe da ni jedan auto na svijetu ne može u dublju vodu od njega. Oduševljeni smo ponovno, jer znali smo to, no sad je sve dobilo novi moment – jer se vozimo na struju.

Range Rover u vožnji može prijeći iz sporohodnog u brzohodni tip prijenosa (do 60 km/h), a stražnji samokočni diferencijal može se optimizirati za stabilnost i trakciju u zavojima, dakle za brzu dinamiku

U zvono novog osmobrzinskog ZF-ova automatskog mjenjača ugrađen je i spomenuti elektromotor koji s litij-ionskom baterijom kapaciteta 13,1 kWh može prijeći do 51 km. Na brzoj punionici (32 A) moći ćete ga napuniti za dva sata i 45 minuta, a na kućnoj mreži (10A) će mu trebati oko sedam i pol sati.
Uz to, banalno je jednostavan. Utičnica je sprijeda pokraj lijevog fara, a programi vožnje podijeljeni su na tri moda. Na posve električni način ograničen na brzinu od 137 km/h te radijus od realnih 38 do 45 km, ali i na sustav paralelnog hibrida. Tad možete izabrati funkciju ‘Save’ koja neće dopustiti bateriji da se potroši ispod unaprijed zadane razine. Odnosno PEO-funkciju, koja je zapravo prediktivna optimizacija energije, i kad jednostavno stišćete gas kako vas volja, a sustav sam bira kad se elektromotor koristi za dodatnu snagu, kad za ‘kruzanje’ na struju, a kad se baterija puni inercijom vozila. Nismo se vozili polako, a prosječna potrošnja nakon 200 km/h duge dionice završila je sa 8,8 l/100 km, odnosno 12,5 l/100 km, kad smo stiskali da vidimo kako ide. A ide k’o vrag i pritom nas tjera da se pitamo je li ona samo nijansu veća i oštrija u volanu najboljih njemačkih SUV-a vrjednija pažnje? Novi fini desetinčni položeni ekrani i pozicionirani kao i u novim Audijima rade sjajno. Sve je na najvišoj razini, ali ipak nešto drukčije, baš kao i gospodin policajac s početka priče. No, tako i treba biti, ovo je druga kultura.

Aristokracija na pravoj lokaciji. Primijetite da je u pozadini dvorac gdje se snimala serija Kraljevska obitelj s Elizabeth Hurley u glavnoj ulozi

I zaista, svi Range Roveri su nešto posebno, svi oni mogu imati duga svjetla Pixel-Laser koja spajaju 144 LE-diode i četiri lasera pa tako osvjetljuju 500 metara ispred. Svi imaju izuzetan audiosustav, i svi mogu imati strop presvučen brušenom kožom, pa i helikopterski sustav mikrofona koji pojačava glas putnika straga da ga sprijeda bolje čuju. Čudesna je ponuda, ali samo jedan ima mogućnost tihog šumskog izleta, vožnje kroz vodu na struju, a usput je i brz kao najjači dizelski V8. Nesumnjivo, to je najbolji Range Rover u ponudi.