Vozili smo električnu oštricu iz Porschea, veličanstveni Taycan

Porsche je dugo uzimao zalet za skok u električnu mobilnost. Ali sada je pred nama Taycan Turbo S, sa snagom debelo iznad 700 KS, pogonom na sve kotače, kompleksnim ovjesom te bogatim multimedijskim setom. Rekordan skok u budućnost, ne samo za Porsche već i cijelu autoindustriju

Ako ste u potpunoj tišini, možete čuti njegov smijeh. Ferdinand Porsche, osnivač tvrtke, svoju je karijeru započeo krajem 19. stoljeća. A tada se, tko bi rekao, uspješno eksperimentiralo s vozilima pogonjenima upravo na električni pogon.

Sada gospodin Porsche gleda kako se njegova tvrtka vraća korijenima. I to kako! Nitko u Zuffenhausenu ne smije iza ugla ni spomenuti određene uštede. Ne, ovdje se ide snažno s punokrvnim električarem, a konačan je rezultat – Taycan.

Za Taycana bi trebalo proći edukaciju o postavljanju glave tijekom ubrzanja, da ne dođe do ozljeda

Snaga od 761 KS, 1050 Nm okretnog momenta, dva motora, pogon na sva četiri kotača, 800-voltni sustav, digitalni kokpit, nadograđeno podvozje. Dobar start električne mobilnosti u vidu 4,97 metara duge limuzine.

U unutrašnjosti su jasno vidljive razlike u odnosu na, primjerice, Panameru, a tu je i velika 93 kW snažna baterija od LG-a. S masom od 650 kg dolazimo do ukupne mase vozila od 2,3 tone, ali težište je, naravno, sniženo te idealno pozicionirano.

Kokpit kao da govori ‘ovo je budućnost’! Porsche je izbacio analogne instrumente, čak su i ventilacijski otvori električno pokretani. Kako gledamo zakrivljenu upravljačku ploču, zamjećujemo četiri zasebna ekrana, od kojih je jedan postavljen točno ispred suvozača. O moj bože, sve je cool, vrlo čisto. Zaista posebno…

Bez obzira gdje da dotaknete, Taycan se dojmi čvrsto i kvalitetno, samouvjereno u stilu i izradi

Prednja sjedala će i nakon što odvozite tisuću kilometara i dalje biti udobna, položaj savršeno odgovara onom što smo naviknuli od Porschea i sve je skladno ukomponirano između kupea i limuzine.

Savršenstvo će osjećati i putnici zavaljeni u pet metara dugom vozilu, za sve će biti dovoljno mjesta i za koljena i glave. Ambiciozan je i pristup veličini prtljažnika, gdje sprijeda i straga u dva zasebna odjeljka zajedno brojimo 447 litara prostora.

Pokrećemo elektromotore, naravno pomoću prekidača koji se nalazi s lijeve strane upravljača. Selektor pogona je s desne strane, pritiskom na papučicu gasa Taycan se javlja u pozadini. Dosadno? Ne! Tipično električno opušteno i suvremeno. Na regulatoru prebacujemo u mod Sport plus u kojem se podvozje i pogon podešavaju za ekstremne uvjete.

Duboko udišemo i pritišćemo papučicu gasa do poda. Zaboravili smo nasloniti glavu na naslon, pa osjećamo snažnu inerciju udaranjem o njega. Čak nam se i koža lica pomiče unazad pri oslobađanju 1050 Nm okretnog momenta.

Taycan ne da je brz, on je – munjevit! Jedan motor po osovini znači pogon na sve kotače, okretni moment doslovce se urezuje u asfalt. Umjesto da se petlja izračunima benzinskih para, protokom zraka i iskrama iz svjećica, kod elektromotora se mjeri samo snaga.

Brži od vremena

Porscheova kupe-limuzina zaista se čini bržom od vremena. Ali ne mora nužno uvijek biti tako, jer vozač može papučicu akceleratora i nježno dozirati. U Porscheu su svjesni da Taycan mora imati pristojan doseg, a ne da bude samo i isključivo okrenut sportu. Pa tako s gotovo praznom baterijom ne posustaje nakon dva ili tri sprinta, on ih u ekonomičnom programu može napraviti i deset, prije nego što zatraži ponovno punjenje.

O čemu se, između ostalog, brinu i permanentni magnetni sinkroni motori. Oni rade s posebnim namotajima zavojnice (statora) koji dolaze s uglatim umjesto uobičajenim okruglim presjekom. Ta takozvana Hairpin-tehnika rezultira većom količinom bakra u statoru, što je pak dobro za učinkovitost. A zatim je tu još i dvostupanjski mjenjač na stražnjoj osovini koji je zaslužan za suluda ubrzanja i najvišu brzinu od 260 km/h.

Kočnice i upravljanje? Vrh!

Kada više ne želimo biti poput profesionalnog vozača utrka, astronauta ili bungee-skakača, nakon dva abnormalna ubrzanja, vraćamo se uobičajenoj vožnji koja također lijepo odgovara milijun i pol kuna (početna cijena) vrijednom Taycanu Turbo S. Kako smo naviknuli kod nekih ekskluzivnijih modela električnih vozila, papučica gasa kod otpuštanja ‘glumi’ i kočnicu. Dakle, ne samo da usporavate automobil već i regenerirate bateriju.

Osim samog retardera, za dobro zaustavljanje vozila zadužene su i čeljusti kočnica s deset klipova. Ipak kod modela Turbo S one nisu keramičke (serijski wolfram-carbid), takve ćete dobiti samo uz doplatu.

U svakom slučaju, papučica kočnice se može dozirati vrlo slično kao i kod standardnih izvedbi Porscheovih modela, no ipak ovdje uz mješavinu elektrike i hidraulike. Uglavnom, kočnice su za svaku pohvalu. Osjećaj na upravljaču? Pravi porscheovski, sjedi – pet! Sjajno izbalansiran osjećaj otpora pri ulasku u zavoj te mnoštvo povratnih informacija.

Prirodan je, nenametljiv, precizan te, naravno, vrlo izravan. I sve to snažno utječe ne samo na upravljanje, Taycan kao da želi i drugima pokazati kako se to radi, a na kraju u tome i uspijeva.

Sprijeda su dvostruke spone, straga je multilink, tu je i zračni ovjes te skretanje na sva četiri kotača i, naravno, torque-vectoring. Sve to doprinosi čistom, nepatvorenom osjećaju za upravljanje, s mnogo povratnih informacija o tome što se točno događa s vozilom u zavoju.

I kod naše suzdržane vožnje kroz Švedsku i Norvešku potrošnja struje kretala se oko 25 kWh na 100 km, brojka koja odgovara onoj u tehničkim podacima vozila. Na brzom će se punjaču kroz tekućinom hlađene kablove Taycan puniti brzinom od 270 kW na sat, što će reći da u pet minuta može dobiti dovoljno snage za 100 km, a od pet do 80 posto kapaciteta baterije napunit će se za samo 23 minute.

Ferdinande, jesi li zadovoljan? Trebao bi biti, jer Taycan je doista skok u budućnost, ne samo za Porsche već i cjelokupnu autoindustriju

Kada ste kod kuće, komotno ga možete uštekati u klasičnu utičnicu, no tada je punjenje, naravno, znatno dulje. Uf, zaista mnogo informacija! Ali, samo je jedno važno – dok vozite Taycan, imate dojam da mijenjate prostorno-vremenski kontinuum.

ZAKLJUČAK

Taycan neće promijeniti svijet, ali je svakako uzburkao vode među automobilskim entuzijastima. I kada lagano krstarimo lokalnim cestama ili gume zagrizu asfalt piste, a on jurne brzinom svjetlosti, inženjeri u Porscheu osigurali su da oba lica Taycana izgledaju postojano. Nakon vožnje u ovom tehnološkom čudu vjerujemo da bi i neki zagriženiji ljubitelji oktana katkad skrenuli prema električnoj punionici.