Volvo 1800 i Polestar 1

Ciljevi nove marke u obitelji Volvo su elektrifikacija te povećanje socijalne prihvatljivosti koncerna. No temeljne vrijednosti i smjernice Polestara 1 možemo pronaći još u davnoj 1961., u legendarnom Volvu 1800. To nije mogao opovrgnuti ni šef ove mlade e-marke - Thomas Ingenlath

O imenima se nije mnogo diskutiralo, pa se na kraju izbor sam po sebi sveo na jedno – najbolje rješenje za šefa Volvove sestrinske marke Polestar trenutačno je Thomas Ingenlath. Prodor i sjaj sunca ne može zaustaviti ni jedan oblak, pa bijela površina ispred novog središnjeg ureda radosno bliješti. A na njoj su dva automobila, jedan novi i jedan stari – Polestar 1 i Volvo 1800. Jedan u bijeloj-metalik, drugi u zlatnoj-metalik boji (kodni broj boje je 105-1).
Kod starijeg modela pod prednjim poklopcem je Boschevo ubrizgavanje D-Jetronic na četverocilindarskom motoru konstruiranom 1971. godine. Oznaku P ispred brojki Volvo je kod kupea odbacio još 1964. godine. No, pustimo sada to, Ingenlath na fotografiji unatoč sjaju i blještavilu ne nosi sunčane naočale. Uostalom, jedan je poznati komedijaš davno izjavio: „Ljudi koji budućnost gledaju kroz sunčane naočale su pesimisti.“
Ingenlathov Polestar 1 još uvijek postoji samo kao studija, a serijska će produkcija započeti sljedećeg ljeta u Kini. Volvo će u brend uložiti 600 milijuna eura, a to će se odnositi ekskluzivno na elektrificirana vozila ili ona potpuno pogonjena električnim pogonom. „Da bi bili uspješni, morate se izdići iznad vlastitih uvjerenja, uspjeh cijelog projekta važniji je od emocija.“ Unatoč početnom skepticizmu očito je da je zadovoljan scenom dvaju auta jedan kraj drugoga: „Polestar 1 predstavlja novi početak zbog svoje tehnologije, stoga je dobra odluka da se ne prodaje kao Volvo S90 Coupe. A s druge strane, 1800 nam je bio zanimljiv zbog posebnog dizajna mladog Pelle Petterssona“, objašnjava šef cijele priče. Usput nam ukazuje na detalje poput posebno dizajnirana loga i rešetke, koja ne samo dizajnerski već i fizički utječe na protok zraka. Otkriva i neke nove vizualne smjernice švedske tvrtke: „Estetski, Polestar 1 jasno prati trendove koje je odredio novi (SPA) dizajnerski pravac svih novih Volvovih modela. Tehnički, s druge strane, Polestar ide svojim putem i uvijek će paziti da vozač bude u prvom planu, što nije baš uvijek prioritet u Volvu.“
O kakvoj to tehnologiji Ingenlath govori? U Polestaru imamo plug-in hibridni sustav s ukupno 600 KS, a tu je i velik broj naprednih tehničkih detalja u karoseriji, poput krova izrađenog od ugljičnih vlakana.

Lakši u budućnost
Nevjerojatna je redukcija mase od 230 kg, ali ukupna masa vozila još nije objavljena. Nema veze, tu su dva električna motora od 218 KS i baterije koje će omogućiti autonomiju od 150 km. Sve to obećava lijepu priču za laganu kupe limuzinu, poglavito kada u specifikacijama pročitamo da je najviši okretni moment 1100 Nm. Ovaj 4,50 metara dug kupe može na svakom zavoju asfalt suptilno ocrtati gumama, a kao brend Polestar i dalje vjeruje stručnjaku za ovjes – Ohlinsu – i koristi njihovu najnoviju kombinaciju opruga i amortizera.
Očekivanja su visoka, uostalom zašto i ne bi bila tako postavljena, jer Ohlinsova suspenzija koju je podešavao Polestar je već zaživjela u modelima S60 i V60. Bili su to automobili koji su konkurentima što slove kao mnogo dinamičniji, ulijevali strah u kosti. U redu, samo u zavojima, ali nema veze.

Ingenlath, koji je ‘ispod kože’ dizajner, i koji je od 2012. u blistavu budućnost lansirao Volvove modele s novim odrešitim skandinavskim linijama, zna za problem mase vozila. „Naravno da bih volio da su baterije lakše, ali kada je već tako, onda barem automobilu daju niže težište“, što naravno utječe na dinamičke sposobnosti vozila.
S druge strane, kod modela 1800 E ne moramo govoriti o problemu težine ili dinamike, jer znamo da ni u jednom od tih poglavlja ne briljira. Uz samo 1,2 tone mase motor proizvodi 124 KS što nije tako malo, ali ga je prvi vlasnik naručio s trobrzinskim automatskim mjenjačem koji svaku ambiciju za dinamikom vrlo uspješno potkopava. Da, i? Na kraju krajeva, nakon više od deset godina proizvodnje 39 tisuća kupaca palo je na, možemo reći, poseban kupeovski dizajn Volva 1800.
A Polestarova budućnost? „Ovaj automobil je ciljano stvoren za entuzijaste, a proizvodnja je posebno složena zbog komponenti od ugljičnih vlakana. Jednostavno ne možemo izraditi više od 500 jedinica godišnje“, tvrdi Ingenlath.
S obzirom na to, poput 1800-tke i Polestar 1 bit će rijetka zvjerka na cestama. No ipak za njega postoje veći planovi. Naime, već sljedeće godine bi se trebao pojaviti Polestar 2, potpuno električno pogonjen sportski kupe koji bi mogao biti nešto poput švedskog Tesla Modela 3. Oprostite, kineskog naravno. Naime, tvornica spremna za proizvodnju i distribuciju tog modela je u Kini i može proizvesti stvarne brojke vozila. „U početku smo raspravljali treba li Polestar biti luksuzni brend, no kako je pomama za Teslom uzela maha, tako nam je postalo jasno da moramo stvoriti automobil u rangu oko 50 tisuća eura. Sve je postalo vrlo zanimljivo i uzbudljivo, ali nam zbog toga nije bilo lakše“, zaključuje Ingenlath.
Rasprava i primarni instinkti
Na kraju je i serviran atraktivan kupe za 50 tisuća eura, ali je profitabilnost cijelog projekta dovedena u pitanje. U proizvodnji je korištena skupa tehnologija, jer Polestar mora zadovoljiti razinu jednog S90, a tu su i različito obojena sjedala za vozača, suvozača i putnike straga. Rješavaju li električni pogoni probleme današnjice? Za šefa marke to uopće nije pitanje: „To je budućnost, o tome ne treba previše raspravljati. No nešto se pita i vozača te njegov primarni instinkt kada sjedne iza upravljača. Dakle, vozački afiniteti i dalje igraju vrlo važnu ulogu.“
Ne, Thomas Ingenlath nikako nije pesimističan glede razvoja ovog brenda i – kako je govorio komedijaš s početka priče – u budućnost gleda bez sunčanih naočala.