

Francuzi su u klasi poslovnih limuzina izgubili pregovaračku poziciju. Dojadilo je kupcima zbog dvaju fantastičnih rješenja pristajati na tri kompromisa. Škripava plastika, traljave vozne osobine, loše kočnice, skučenost straga… Svaka je limuzina imala svoj kamenčić u cipeli i zato se nije mogla zaozbiljno nametnuti dosadnim, ali korektnim njemačkim i japanskim krstaricama.
Sjećamo ih se svih, to su bili auti koje smo voljeli, ali koji u usporednom testu nisu mogli pobijediti. Ni Renault tu nije bezgrešan jer u ovoj klasi nema praštanja, ali zato sad i sami kažu: „Nema više eksperimenata i ‘hrabrih’ rješenja, prekidamo veze s prošlim modelima i okrećemo potpuno novu stranicu.“ Zato se nova limuzina ne zove Safrane, Latitude ili Laguna već odvažno – Talisman!
Nema sumnje, dizajneri su odlično odradili svoj dio posla. Ovo je prvi Renault u koji na semaforu gledaju svi, pa čak i samodopadni vozači Audija, BMW-a i sličnih. Pismo zahvale ide na adresu dizajnera Laurensa van den Ackera, koji je na isti način udahnuo novi život i Mazdi 6 gdje možete prepoznati istu formulu, ali na drukčijem temelju.
Čak ga je bolje gledati iz veće daljine jer pogled izbliza otkriva toliku količinu detalja da se teško fokusirati. Tako je, nažalost, i u kabini. Prvi dojam obara s nogu, ali toliko je prijelaza materijala, kombinacije stilova i vrsti prekidača da Talisman izgleda kao crkva čija je gradnja započela u vrijeme baroka, a završila u kozmičkom ekspresionizmu. Baš kao i izvana, bilo bi bolje kad bismo ga promatrali iz veće daljine, jer nadohvat ruke djeluje malo zbunjujuće. Tu ponovno do izražaja dolazi onaj francuski karakter s početka priče, ali neka – ne smeta nam – jer s time se lako pomiriti ako će sve drugo biti na danas visokoj razini poslovne klase.
U centru je pažnje velik uspravni ekran, kao u Espaceu. U najjeftinijim modelima velik je 4,2 inča, u opremi Business raste na sedam, a ovdje je najraskošniji s čak 8,7 inča – kao da je netko zalijepio tablet. Osjetljivost je dobra, preciznost također, a logiku će najprije svladati oni koji koriste android ili još bolje Windowsove pametne telefone. Prvi susret je kaotičan i lako je pomisliti da ste preglupi za nove sustave – zaključio je jedan član testnog tima infotainment sustava u prošlom broju AMS-a. Za potpuno privikavanje potrebno je nekoliko dana ili dva duža putovanja. Opcija ima toliko da se čini kako nikad nećete sve istražiti, ali ga u konačnici ipak ocjenjujemo vrlo dobrim jer dopušta personalizaciju s prečacima po vlastitom ukusu. Tek kad svladate multimediju R-Link 2, prestat ćete se osjećati kao gost i prepustiti tečnosti 1,6-litrenog biturbo-dizela te sustavu upravljanja na sva četiri kotača s aktivnim amortizerima.
Talisman izgleda toliko moćno da bi mu ponajbolje stajao 3,0 V6 sa 300 KS. Međutim, takvog nema, a nema ni dvolitrenog, pa zastavu najjače izvedbe nosi 1,6-litreni biturbo sa 160 KS. „Pametni“ odmah zaključuju kako takav motor ne može pobijediti dvolitrene dizelske alternative, a stvari zapravo stoje ovako. Dvolitreni dizeli u prosjeku imaju 340-360 Nm, a ovaj 1,6 dCi raspolaže sa 380 Nm. S tolikim momentom stoji sasvim uz bok dvolitrenim motorima TDI, HDI i TDCi. Ravnopravan je, ali ipak nije i bolji.
U ponudu dolazi isključivo s EDC-automatikom s dvjema spojkama te šest stupnjeva koji performansama odgovara razini dinamike cijeloga vozila. Agilan je, učinkovit, ali ne i sportski. Ponekad, pri nižim brzinama u modu normal potrebno je čekati na izmjenu stupnja i razvoj snage. Uz to, jako su nam nedostajale polugice za izmjenu na volanu.
Kreće glatko, komfor je u prvom planu, a porastom brzine – kad posao male turbine preuzima velika – vuče impresivno. Mjerenja otkrivaju da dojam ne vara jer 1,6 dCi biturbo performansama zadovoljava standard klase dizela sa 150 KS.
Najprije smo poželjeli reći kako više od pola gasa nikad ne treba koristiti, jer dojam je nježnosti koji prevladava, ali narudžba maksimuma s papučicom gasa do poda otkriva vozačku radost. U sportskom modu posebice, ali tad iritira umjetni zvuk iz zvučnika zbog kojeg se čini kao da vas negdje u daljini prati tunirani Audi RS4. Postaje jasno da ovo nije njemačka filozofija u kojoj gas do poda uvijek znači samo jedno. Treba odabrati jedan od četiri moda vožnje (sport, comfort, normal i eco), pa osjetiti njegov ritam i tek zatim pozvati na ples.
Nije sportaš, ali nije ni „mamina maza“. Ne smeta mu kad mu stisnete gas do poda, ali najviše daje ako mu se malo prilagodite. To je najtočniji opis motora, ali i cijelog Talismana. Krenuli smo voziti štedljivo u modu eco koji štedi gorivo, a smekša ovjes i vožnju čini mlitavom. Prevladava osjećaj kao da se na biciklu izvukao volan, a vi biste skrenuli. Tad ispod papučice zasigurno nema 160 KS, ali je potrošnja minimalna i lako se voziti sa 5,4 l/100 km. Ovjes tiho ide preko neravnina i francuska udobnost tad potpuno dolazi do izražaja. Putem lijepe tipke za multisense uključujemo program normal – Talisman ostaje udoban i tih, ali je malo oštriji i taj nam se program najviše dopada jer smo mekani comfort aktivirali samo na vrlo lošoj cesti.
Ključ svega je sustav 4Control koji bi svaki Talisman morao imati. Dostupan je samo od opreme Zen naviše i tada za 15 tisuća kuna, pored upravljanja svim kotačima, donosi 19-colne kotače, ali i (važno) elektronski kontrolirane amortizere. Zbog njih je vožnja u programima comfort i normal udobna, a u modu sport oštrija i dostojna dinamične vožnje. Kad instrumenti postanu crvenima i mjenjač radi brže, šalta kasnije. Odziv na gas je bitno bolji, a i ovjes se ukruti. Jurnjava tad postaje opcija nadohvat ruke, pa Talisman testove prolazi kao i nekolicina bržih u klasi. Nije najbrži među njima, ali je svakako dovoljno vozan da se s golemom, gotovo nezgrapnom karoserijom može uživati i na uskoj zavojitoj brdskoj cesti. Odveli smo ga na jednu takvu i nismo požalili. Spasio ga je sustav 4Control koji u zavojima skreće i stražnjim kotačima. Pri nižim brzinama suprotno od smjera vožnje, a pri višim brzinama u smjeru vožnje, s time da se ta granica promjene smjera mijenja ovisno o stilu vožnje. Pliva od 50-80 km/h, pa i pri 80 km/h može stražnje kotače zakrenuti kontra prednjih i smanjiti radijus. Kako to izgleda? Tako da vam se čini da vozite pametnije i birate savršene putanje. Eliminira proklizavanje prednjeg kraja i u ruke gotovo svih vozača ugrađuje preciznost. Dobro radi, a jedina nuspojava je osjećaj neprirodnog skretanja stražnjeg kraja po neočekivanoj putanji. No, to ćete osjetiti samo u oštrom zavoju ako naglo dodate volan i stisnete gas. Talisman tad neće proklizati dugim nosom, već će se baciti u zavoj. Prednosti 4Controla možda su još veće u gradu na uskim križanjima i pri parkiranju.
Nije Talisman sugovornik bez tema za razgovor. Naprotiv, pravo je osvježenje. Poglavito uz sva postignuća i komfor koji možete očitati u tehničkim podacima. Sitne nedorečenosti Talisman kompenzira unikatnim šarmom, pa se lako polakomiti za prvim modelom po cijeni od 171.900 kuna. Međutim, to je model bez ključnih doplata, pa zanimljivi modeli započinju sa 211 tisuća kuna, plus 15 tisuća za 4Control koliko stoji Talisman 1,6 dCi s opremom Zen i 130 KS (dovoljno).
Stoga možemo zaključiti kako je i model poput testiranog sa 160 KS i opremom Initiale Paris za 283.900 kuna izuzetno dobra kupnja. Tad je doslovce nakrcan opremom. Od konkurenata poput Mazde 6 CD175 A/T Revolution ili Škode Superb 2.0 TDI 190 DSG Laurin&Klement takva top-izvedba jeftinija je od 15 do 20 tisuća kuna. Presudno? Ako su vam francuske limuzine nedostajale, Talisman će vas itekako usrećiti i utažiti žeđ jer Renault je njime svakako zaigrao na sigurniju kartu, pa su sad i kompromisi znatno manji.