Test Mercedes X-klasa 250d Power 4matic

Posao na najfinijoj koži. X-klasa ulazi u dobro poznati segment, ali donosi razinu komfora i luksuza koji niti jedan pick-up do sada nije još ponudio. Kako ovaj koncept funkcionira u praksi?

Osjećaj je zapravo bizaran i budi nostalgična sjećanja. Naime, nakon što smo se zavalili u predivna lješnjak-smeđa kožna sjedala i pokrenuli na rad 2,3-litreni četverocilindarski dizel sa 190 KS, uhvatili smo se ručice mjenjača i ubacili je u stupanj D. Da, namjerno kažemo ‘uhvatili’, jer ona se nakon dugo vremena u jednom Mercedesu nalazi na središnjem grebenu, a ne s desne strane upravljača kao što smo već dulje vrijeme naviknuli. Konkretno, posljednji Mercedes za koji se sjećamo da smo ga vozili, a ima ručicu mjenjača u središnjem grebenu, bila je naša privatna C-klasa 200 CDI iz 2003., odakle i dolazi prizivanje nostalgičnih sjećanja.

Bez posebne analize inače prekrasno uređene unutrašnjosti vozila, shvaćate da X-klasa nije još jedan tipičan Mercedes već plod svježe suradnje s alijansom Renault-Nissan. Neki su ustupci bili neminovni, no prije no posegnete za ibruprofenom ili voltarenom, treba reći da je Mercedes iz iskustva s Citanom naučio – puno.

Ponekad i radni stroj može izgledati luksuzno... Petar Santini

Ne želeći ponavljati greške, Mercedes je tehničku osnovu, donorsku Nissan Navaru, temeljito doradio te prilagodio obilježjima svoje marke, ali i specifičnim željama vlastitih kupaca. Luksuz pršti na sve strane, imitacija drveta izgleda otmjenije no u nekim luksuznim SUV-ima (iako ima mjesta za poboljšanja), upravljač i instrumenti preuzeti su iz C-klase, a tu su i poznati blještavi i okrugli usmjerivači zraka. Naravno, sve to na kraju ima i svoju cijenu. Izraženo u kunama, testni X250d Power 4matic stoji točno 476.765, od čega 89 tisuća otpada na PDV, a 31.500 kuna na ime posebnog poreza na motorna vozila (PPMV). Je li upravo zato zvijezda na moćnoj prednjoj rešetkastoj masci toliko naglašena? Bilo kako bilo, atraktivnoj pojavi pridonosi mnoštvo ukrasnog kroma, ali i aksinit brončana boja koju ćete posebno nadoplatiti 4108 kuna.

Naglasak na komforu i luksuzu

Temeljite modifikacije na podvozju izvedene su radi što većeg komfora iako je već Navara sa zavojnim oprugama umjesto lisnatih straga napravila revoluciju po tom pitanju. Tako je proširen trag kotača i optimizirano podešenje ovjesa. Navarin je ovjes unatoč naprednom ovjesu još uvijek djelovao rustikalno i nervozno, a upravo je po tom pitanju Mercedes želio učiniti važnu razliku. S druge strane, u prvom će ‘naletu’ X-klasa biti dostupna isključivo s Alijansinim motorima i mjenjačima. Spomenuti 2,3-litreni turbodizel raspoloživ je u dvjema razinama snage – 163 (single turbo) i 190 KS (biturbo) – sa stražnjim pogonom ili 4×4 te automatskim šestbrzinskim, odnosno sedmobrzinskim mjenjačem (X250d). Upravo ovo potonje čini nam se kao glavni problem testne X-klase, no o tome nešto kasnije.

‘Hukanje’ motora pri pokretanju dodatno naglašava visko-ventilator, no kada se ugrije, 2,3-litreni biturbo pokazuje uzorite manire vladanja. Poglavito je uzoran po pitanju potrošnje, koja je u okvirima ‘Mercedesova ‘kamioneta’ od 2,3 tone vrlo primjerena. U gradu nam je putno računalo ispisivalo 10,7 l/100 km, na autocesti pri brzini od 140 km/h prosječno 10,3 litre, dok je na otvorenoj magistralnoj cesti (prema ograničenjima) brojka pala na skromnih 7,1 l/100 km (prosječna brzina 76 km/h). Motor reži u svim režimima rada, djeluje markantno te prepun potiska, no dojma smo da je mjenjač najslabija karika u ovom lancu. Inženjeri su ga u silnoj želji za što većim komforom postavili ‘premlako’, četverocilindarski biturbo zasigurno ima veći potencijal no što ga subjektivno osjećamo. Vozača će u ugodna sjedala uvelike više pritiskati Mercedesov V6 koji će kombinirati stalni pogon na sve kotače i Mercedesov automatik, a koji dolazi nešto kasnije, tijekom ove godine. Isto tako, treba spomenuti da se buka kotrljanja i šumovi vjetra u kabini gotovo i ne osjećaju, te da je i dalje prisutan tipičan Nissanov problem nepreciznog te teško podesiva klima-uređaja. Naime, problemi započinju ispod podešenja od 22 stupnja, kada automatski klima-uređaj iz faze grijanja naglo prelazi u fazu hlađenja. No nemojte da vas zavaraju ove primjedbe. X-klasa je općenito vrlo udoban i komforan (riječ koju ne vežemo često uz ovakav tip vozila) pick-up koji donosi dosad neviđenu razinu luksuza u ovaj segment. Njen ‘problem’ je što su za Mercedes standardi oduvijek bili visoko postavljeni, a još i više ako neki model nosi dodatak – klasa.

Petar Santini

Pogledi je prate

Što se radnih zadataka tiče, jedino ograničenje koje ovaj Mercedes poznaje je što se nudi isključivo u izvedbi s dvostrukom kabinom. Pogon primarno koristi stražnje kotače, a ukaže li se potreba preko okruglog regulatora na središnjoj konzoli, može se uključiti i prednja osovina (fiksna raspodjela momenta 50:50). Naravno, to treba činiti u trenucima smanjene trakcije, jer su na suhom odmah primjetni otpori čim se malo zakrenu prednji kotači. Testni model uz redukciju još je imao i opcionalnu blokadu stražnjeg diferencijala (3978 kn) s kojom X-klasa postaje suverena na terenu kao bilo tko u klasi. Jedina prepreka je oprema koja je uključivala poseban paket Style (10.824 kn) te prekrasne 18-colne aluminijske naplatke. Općenito, testni model dolazio je s najvišim paketom opreme Power koji poprilično odudara od osnovnog Pure, ne samo količinom opreme već i inicijalnim dojmom. Veća širina osim manje ljuljanja donosi i neočekivanu prednost – između lukova kotača u sanduku ima točno 1215 mm, što je dovoljno da europaletu gurnete poprečno ako želite. Uz 3250 kg najveće dopuštene mase i nosivost je sa 1016 kg na vrlo zavidnoj visini pa jedino valja pripaziti na relativno velik krug okretanja (13,4 m). To je posljedica najduže karoserije u segmentu uz zahvalu što oprema uključuje izvrstan sustav kamera koje pokrivaju 360 stupnjeva te nude kristalno čist prikaz na 8,4-inčnom zaslonu. Sve to ima svoju (nemalu) cijenu, ali kako se pokazalo za vrijeme testa, kuda god da je prošla, X-klasa nije ostala nezamijećena. Ni na gradilištu ni pred kazalištem.