Test Cupra Ateca 2,0 TSI DSG 4Drive
Ovo nije Seat već Cupra Ateca, SUV koji stoji isto koliko i VW Golf R sa 300 KS, ali priča posve drukčiju priču. Zanimljivu i jedinstvenu, ali i vrlo paprenu
Koncern je odlučio, pa je Cupra iz sportske značke na španjolskim modelima prerasla u brend za sebe. Slično kao što je Citroën stvorio marku DS, samo što je ovdje naglasak na sportu, brzini, emocijama…
Jer oznaka Cupra osmišljena je kombinacijom riječi ‘cup’ i ‘racing’, čiji se počeci vuku iz 1996., odnosno još iz 1970. kada je Seat počeo voziti s modelom specifikacije 124, grupe 4.
Tada je, naime, Seat prvi put zakoračio u svjetsko reli prvenstvo, a marketing je to monetizirao stvaranjem Cupre kao zasebnog brenda tek u veljači 2018. godine. No je li to zapravo samo marketinška priča?
Vrijedi li čemu ta Cupra Ateca koja mogućnostima najavljuje prvi Cuprin zasebni model Tavascan koji će stići dogodine?
(Još) nema sličnih modela
Pokušavate kupiti dobru SUV-karoseriju s bogatom opremom, izvrsnim pogonom na sve kotače i DSG-automatikom? Tražite dodatne digitalne instrumente, sportska sjedala, krovni otvor, jake kočnice pa i dvolitreni TSI-motor sa 300 KS? Nema sličnih modela!
Ukratko, pokušajte kupiti SUV koji do 100 km/h stiže za 5,2 sekunde i lovi 247 km/h pa ćete shvatiti da za 384.000 kuna (testirana Cupra s doplatama stoji 435.000 kuna) ne postoji ništa slično. Mini Countryman i Audi Q2 su slabiji, VW T-Roc R se još nije pojavio, pa bi trebali skočiti do Macana S i sličnih modela, što je već sasvim druga priča.
Jednostavno nema kompaktnog SUV-a sa 300 KS i 400 Nm koji juri kao sportaš. I tada dolazimo do fantastične spoznaje – Cupra Ateca stoji isto koliko i VW Golf R (384.544 kn), odnosno – jeftinija je 500 kuna.
Kao alternativu bismo joj mogli ponuditi Seat Atecu FR koja je slabija 110 KS (190 KS) i jeftinija oko 120.000 kuna. No tad je jasno, dok ne dođe T-Roc R, Cupra je svijet za sebe. I dosad je Cupra radila brze aute, pa čak i postavljala rekorde – od Ibize do Leona nismo imali mnogo zamjerki na njihovu sportsku prezentaciju.
Cupra preuzima upravljanje čitavim sportskim odjelom i to puno znači
No, Cupra Ateca je još stepenicu iznad njih. Ovo nije samo Ateca kojoj su stavljene značkice i novi logo, već ju je nekolicina entuzijastičnih inženjera provukla kroz prste s jasnim ciljem povećanja brzine. Odnosno, marketing je možda napravio priču i logo, ali brzinu su stvarali inženjeri s budžetom.
A logično, na policama znanja i komponenti, dovoljno je asortimana iz odjela GTI, RS, R i Racing. Odnosno, važno za znati, brend Cupra će u cijelosti preuzeti upravljanje odjelima Motorsporta i Racinga koje je dosad nadzirao ogranak Seat Sport. I stoga, Cupre nastaju s pedigreom poput Renaulta Sport, koji Megane pretvara u drukčiji auto, ili pedigreom RS-a koji Audijeve modele čini briljantnima.
Na njima se osjeća posebna pažnja posvećena kvaliteti, uravnoteženosti, spojevima… Jednostavno, to su auti koji prolaze poseban proces kontrole kvalitete i sastavljanja, a čini se da je tako s Cuprom. Jednostavno, testirana Ateca tako miriše!
Miriše na pravu stvar
Svi ti stilski elementi, kao i vanjski ukrasni difuzori, dovoljni su na običnim GTI-modelima. Cupra ipak pokazuje nešto drugo! Kada silazite s visokog rizola, onog najvišeg, ili kada na bilo koji drugi način maksimalno napregnete karoseriju, obično iza u kabini čujete kako se gume u vratima samo malo nategnu, škripe. No ne i ovdje! Cupra je kruta kao kamen, što se odražava na osjećaj na volanu.
Nismo pod poklopcem vidjeli dodatne gornje veze muldi, ali su svi stabilizatori jači nego kod obične Seat Atece. Zbog toga, ali i izravnijeg upravljanja te cjelokupno drukčije podešena ovjesa, Cuprom možete juriti kao s niskim sportskim autom. Toliko je čvrsta da bismo čak voljeli nešto mekše utegnut prednji ??? jer bi tada pitomije lovila zavoj. Traže se čiste putanje i puni gas, pa će tako Cupra podići obrve i sportskim vozačima.
Ovo je ozbiljna stvar s karoserijom i ovjesom koji može podnijeti još više snage, a upravo je to ključno kod svakog sportaša.
Nemamo joj što oprostiti
Zapravo je vrlo slična VW Golfu R, uz sitne simptome 120 kg veće mase i višeg težišta, ali sreća u zavojima svejedno ostaje neupitna. Jer, Cupru možete stisnuti do kraja u svakom trenutku, i to bez straha od izostanka kontrole. Da stvar bude bolja, tu je i aktivna DCC-kontrola šasije, mjenjač, odziv na gas… Stoga je Cupra sjajan allrounder, pa kada uđete u grad možete joj primiriti temperament, malo je omekšati, uspavati, a tada vam ostaje sjajna sportska upravljivost i fokusiranost.
Tu leži ljepota sportaša za svakodnevicu. Cupra je tako pregledna, okretna, lako se ulazi u nju, uspravno sjedi, a odziv na gas (u programu Cupra) izgleda kao kada upalite audiosustav pojačan na najglasnije. No, ponovno, dobro je što se uvijek može primiriti aktivacijom programa vožnje Comfort. Tada je pitoma i brza, baš kako treba za svaki dan. Hvalimo je, uživamo, i već na pola testa shvaćamo da će joj jedino breme biti što je mladi brend, što je Seat, što nije, recimo, Audi Q2 RS…
Uz to, mnogo je programa vožnje, ali na jednom piše Cupra. Kada ga stisnete, divlja mačka u ovom ‘obiteljskom SUV-u’ postaje gladna, nervozno grebe naprijed i stalno reži. Tada ćete posve spontano početi ‘šaltati’ polugicama na volanu i tražiti stazu. Ili shvatiti da u Hrvatskoj Cupru Atecu treba staviti na balonke te zaštititi karoseriju pa pronaći fini makadam jer pogon na sve kotače je silno, dosljedno i fokusirano učinkovit.
Čak ćete na kraćim zavojima čuti kako proklizava unutarnji kotač, ali elektronske blokade neće dopustiti da se to reflektira na putanju i stabilnost vožnje. Uglavnom, kada opalite po gasu, osjetit ćete da bi se konji najradije rastrčali na sve strane, ali da ih elektronika fino nadzire i pušta jednog po jednog.
Stvorena za ples
Zaključujemo, ovo mora biti sjajan auto za snijeg i finsku školu vožnje, čvrst je i uravnotežen, pogon je odličan, a odziv na gas fantastičan. Cupra je, dakle, stvorena za ples. Isključili smo ESP i isprobali je na podlozi s manje gripa. S obzirom koliko je motor snažan, mogli biste pomisliti da možete paliti gume i raditi ‘donute’. No rezultat je gotovo dosadan jer pod kotačima je izuzetno mnogo trakcije, pa Cupra – kada je stisnete s velikim kutom volana – kao da želi preskočiti sama sebe jer, ni nema koga drugoga.
U kabini će biti dovoljno tiho, čak i pri brzinama pri kojima bi vam presretači oduzeli vozačku na godinu dana. Stabilnost pri visokim brzinama je fantastična i zapravo je pravo čudo koliko je Cupra izvukla iz Atece. No zato toliko i košta.
Jedina stavka kojoj bismo prigovorili jest potrošnja, i to ne dok jurite i zabavljate se po zavojima. Jer, 15 do 17 litara nije mnogo za toliku gomilu brzine i zadovoljstva, no pitanje je što ćete reći na oko devet litara pri 120 km/h?
Od Golfa R je teža oko 125 kg, a ubrzanje je sa 4,8 palo na 5,2 sekunde – i dalje sjajno!
To je svakako previše, ali na koncu prosjek ostaje prihvatljiv jer test smo završili sa 11,5 l/100 km i to nipošto nije previše za ovu kombinaciju.
Najmanje smo uspjeli trošiti 6,8 litara, ali taj stil vožnje nimalo nije priličio ovakvom paketu naboja. Cupra je svakako otvorila novu stranicu, a Ateca s njezinim logotipom će ostati zapamćena kao delikatesa – nešto poput Subaru Forestera XT. Nešto što vam realno ne treba, ali bi bilo sjajno imati!
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
DxŠxV 4376 x 1841 x 1611, međuosovinski razmak 2631 mm, prtljažnik 485 l, masa 1615 kg (mjereno), nosivost 535 kg
Motor
Benzinac, turbopunjač obujam 1984 ccm, četiri cilindra, 16 ventila, 221/300 kW/KS pri 5300-6500 o/min, 400 Nm pri 2000-5200 o/min
Prijenos
Automatski mjenjač s dvostrukom spojkom, sedam stupnjeva, pogon na sve kotače
Vozne osobine
0-100 km/h………….5,2 s
Najviša brzina………247 km/h
Potrošnja (NEDC)…….7,4 l/100 km
Potrošnja na testu…..11,5 l/100 km
Potrošnja (eco)……. 6,5 l/100 km
Emisija CO2……….. 168 g/km
Cijena
Osnovni model ………384.059 kuna
Testirani model……..435.717 kuna
Ocjena
+ Sjajne performanse, maksimalna trakcija, upotrebljivost karoserije, dinamika, sigurnost, opremljenost, osjećaj kvalitete, mirnoća pri visokim brzinama
– Potrošnja, cijena