

„Tesla ima pregrube korekcije volana kada aktivira asistent vožnje u traci ili pomaže vozaču“, pojasnio nam je inženjer iz Audija, dodavši kako je to vrlo važno. Volan u rukama, kada počnete napuštati svoj prometni trak, ne smije biti poput divljega konja. Sustav napuštanje može primijetiti ranije i sve može proći tečno.
Uglavnom, možda još uvijek ne radi savršeno, ali je pomak očigledan, poglavito u odnosu na konkurente. Jer, danas svi nude te poluautonomne asistente, ali nitko ne pita kako rade… E pa u novom Audiju Q3 iznimno dobro rade. Najprije, sustav koji može zakočiti zbog opasnosti od naleta se ne pali ondje gdje ne treba (imamo testne triger-točke po Zagrebu), a kada treba, itekako dobro radi.
Sustav za bočni nalet vozila toliko dobro radi da će spretnog vozača nervirati, ali realno – tolikom brzinom unazad prema prometu, nitko ne treba voziti.
Više nisi frajer ako se znaš okrenuti pod ručnom kočnicom ili proklizuješ stražnjim krajem (driftaš)… Prošla su ta vremena kada se ‘ljubila’ vožnja, ali – eto – ima i manje stradalih pa je to dobro. No stoga test toliko očekivanog modela i započinjemo sustavima sigurnosti, a ne vrlo zanimljivim voznim osobinama ili pak dizajnom koji nas baš i nije oduševio.
Vjerojatno zato što generički dizajn nakon prezentacije Q7, A7, e-Trona više ne može pokazati senzaciju. Odnosno, ako nas pitate, kod kompaktnih modela, upravo je mali Q2 ponudio najljepšu dozu Audijevih dizajnerskih začina.
Daleko od toga da Q3 ne izgleda dobro, ali senzacija ipak nije prisutna. Možda u nekoj ‘jačoj’ boji i s opremom S-line, doplatama… Uglavnom, izgleda izuzetno dobro, ali trebao bi biti atraktivniji od Q2. Ili, ako su željeli sofisticiraniju publiku – onda je mogao biti manje obliji, a više kao Q7.
Prije nego što smo ušli u kabinu, pitali smo se treba li ‘premium’ vozilo imati doplatu za ulazak bez ključa, pa se kasnije i paliti na gumb. U redu, možda to neki ne žele, ali zasigurno svi ne žele ni najbolji ekran na središnjem kokpitu u klasi, a i na tržištu. Šteta je što senzacija pokretanja započinje traženjem rupe u bravici, a ne laganim dodirom gumba, koji u Audiju dobro radi, a ne kao u PSA-koncernu gdje gumb morate stisnuti kao na starom portafonu.
A zatim, kada se upali nova generacija digitalnih instrumenata, ekran pokaže svoju razlučivost, a ambijentalna rasvjeta (noću) svu svoju trodimenzionalnost… U tom trenutku nije važno kako auto izgleda vani, nećete željeti izaći iz ovog kokpita i znat ćete da je ovo najbolji interijer u ovoj, a i susjednim klasama.
Fantastično je što već pod prstom, čak i dok je ugašen, možete shvatiti da je interijer nešto posebno. Jer, ekran je stakleno hladan, a ne PVC-plastičan da se nakon korištenja želite počešati po prstu. Ovaj želite dirati i kada ne radi. Isto je s instrumentima koji su nekako ‘kristalni’, a takvi su jer nemaju zaštitno staklo ispred, pa je cijeli kokpit – osobito zbog izvučenih linija – nekako tehnološki sirov, a opet fantastično skupocjen i profinjen. Ali, nema navigacije…
Ponovno možemo filozofirati oko premiuma, ali ovo je nedvojbeno vozilo za modernije, tehnološki osviještene kupce. Jer, ako imate moderniji telefon, lako ćete se spojiti sa sustavom i upaliti svoju navigaciju. Isprobali smo nekoliko starijih telefona i povezivanje s Android-sustavom nije moguće, ali svaki malo bolji pametni telefon sjajno funkcionira.
Što to znači? Povezuje se trenutačno, bez kompakcije i otvara vam sve mogućnosti vašeg ‘skupog’ telefona. Nismo uspjeli upaliti Audijevo upravljanje govorom, ali budući da smo spojili iPhone, stvar je preuzeo operativni sustav Siri. Morate znati engleski i bez micanja ruku s volana, unijet ćete adresu u navigaciju, povećati kartu, telefonirati… Sve, samo morate znati engleski i ne smijete ići u Bosnu.
Ili Srbiju i Švicarsku – gdje god je cijena telefoniranja neprihvatljivo skupa. A zaključak je – ili doplatite svu multimediju ili ne kupujte auto bez svog telefona. I to ne vrijedi samo za Q3 već za sve bolje aute, a u Q3 ovaj sustav radi odlično!
Na nedavnom testu gledali smo mali Audi A1 s oznakom 30 TSI, a imao je ‘samo’ 1,0 TSI s tri cilindra… Zato smo se sad pripremili. Teško je zaključiti da je iza oznake 35 TDI zapravo dvolitreni TDI sa 150 KS. Uglavnom, oznaka 35 opisuje da je riječ o motoru snage 110 do 120 kW. Bez obzira na sjajne hibride, benzince i sve drugo – dvolitreni TDI je sjajan izvor snage.
Doduše, prezentacija 150 KS i 340 Nm nije ista kao prije, jer je podešavanje softvera radi smanjenja CO2 podvezalo konjicu. Drugim riječima, sada je motor toliko linearan (nema onog dizelskog ‘šusa’) da je teško shvatiti koliko brzo jurite. No, pogled na brzinomjer otkriva kako u trenu vozite 140-160 km/h. Vrlo je brz, a sav njegov potencijal do izražaja dolazi na otvorenoj cesti i putovanjima.
U gradu nam se nije toliko dopao jer mu potrošnja lako skače na osam do devet litara. Međutim, na autocesti i magistrali, možete biti strašno brzi bez visoke potrošnje. Kada motor ‘zajaše’ u šestom ili sedmom stupnju, nema mu premca. Na 2000 okretaja vozit ćete se 130 km/h (po brzinomjeru) i potrošnja će se kretati oko 6,4 l/100 km. Na velikim zimskim kotačima i niskim temperaturama to je izuzetno dobro.
Puni gas brzinomjer lako diže na 200 km/h, pa po tom pitanju i ovdje možete računati na onu ‘dobru staru dizelsku’ uslugu.
Često smo se žalili na tečnost kretanja i doziranje gasa s DSG-mjenjačima, a sada je i to ispravljeno. VW je zaozbiljno shvatio problem nervoznog starta, pa pri samo malo nježnijem kretanju mjenjač već nakon pola metra prebacuje u drugi stupanj, pa realno – dok gledate okretaje – doima se kao da krećete iz druge. Motor je moćan, za putovanje spreman, a za grad – zapravo nepotreban.
Jer, snaga je tu, ali nije zabavna, neiskoristiva je, a diže potrošnju. S druge strane, ako se vozite 70-80 km/h otvorenom cestom, Q3 35 TDI može trošiti oko 3,5 litara, a lako je odvesti dulje putovanje i s manje od šest litara.
Audi je već godinama na pijedestalu govorimo li o voznim osobinama, ali i tu se nešto mijenja. Testirani Q3 u zavojima je tražio dosta dodavanja volana i nije pokazao sportske afinitete. Prezentirao je ovjes koji radi nevjerojatno tiho i vrlo udobno, ali nije nas inspirirao na zavoj. Govorimo o iznimno dobrom autu, pa i taj stupanj usluge znači visok stupanj voznosti.
Samo, nema one briljantnosti i utegnutosti koja bi značila sport, i koju vjerojatno možete dobiti s doplatama za sportski ovjes i pogon na sve kotače quattro. Da, ovo je Q3 sa samo prednjim pogonom, dakle rasterećenijim ovjesom, ali i na golemim 19-colnim gumama koje su, uz to, i mesnate (dimenzija 235/50). I upravo se stoga Q3 vozi toliko specifično komforno i opuštajuće.
Počeo nam se sviđati kada smo mu raširili krila i iskoristili sav potencijal 77 mm dužeg međuosovinskog razmaka. Kada je popio sve neravnine u zavoju te bez doživljaja sporta iz njega maestralno brzo izašao. Potpuno sigurno, sa stabilnim i jasno usmjerenim prednjim ovjesom koji nije popuštao. U tom je trenu novi Q3 pokazao sve što očekujemo od novog Audija jer samo izvrsni ne pucaju kada je teško.
Mercedes GLA je nešto jeftiniji, ali skučeniji i znatno stariji auto, a početni model BMW-a (sa 150 KS) stoji gotovo identično kao i početni Audi Q3. Početni Q3 35 TDI sa 150 KS ima cijenu od 267.937 kn, a X1 X1sDrive 18d starta sa 267.290 kn. Doplate ipak čine razliku, pa testirani Q3 s opremom Advanced+ kreće od 274.543 kune.
Model s izvrsnim automatikom ‘S tronic 7’ u startu stoji, a testirani model još nosi doplate za metalik (oko 6200 kn), 19-colne kotače (oko 7900 kn). Pogledajte tablicu! U konačnici, cijena testiranog modela iznosi 335.500 kn, baš kao i slično opremljenih prvih konkurenata.