Probudite kramara u sebi i zaradite
Na vrijednost sekundarnih sirovina utječe londonska burza, a prosječno se za stari auto može dobiti barem kunu po kilogramu. Evo što morate znati o ideji rastavljanja i izdvajanja određenih sirovina kako biste zaradili više
Svaki pravi automobilist najprije kupi jedan auto za hobi, a vrlo brzo zatim kupuje još jedan ‘za dijelove’. Dvorište se brzo zatrpa, a naizgled romantičan hobi obiteljski život začas pretvori u pakao. Nakon trećeg rogoborenja ‘kad ćeš to maknuti’, dolazi do donošenja teške odluke kamo otpremiti sav taj ‘otpad’.
Vječno pitanje – dati ga nekome ili prodati? Upravo tomu posvećujemo nekoliko redaka, jer otpadni automobili nisu smeće, nisu nimalo jeftini te mogu itekako popraviti kućni budžet. Samo pripazite, zaradite li više od 1400 kn mjesečno, prijavit će vas nadležnoj Poreznoj upravi i – oporezivati!
Cijene osjetno variraju
Sve započinje organizacijom s prijateljima koji će pomoći, a od kojih netko zasigurno ima prikolicu jer – zahvaljujući hobiju – upoznate čudesne likove koji su uvijek spremni za takve akcije subotom ujutro. Najlakše je nazvati neku od tvrtki koja se bavi otkupom sekundarnih sirovina te izravno doznati cijene.
Naime, one se vrlo često mijenjaju zbog oscilacije cijena na svjetskom tržištu sirovina, pa se i naše u ovoj priči mogu razlikovati od otkupljivača do otkupljivača. Mnogo važnije od točnosti ‘u lipu’ jest da omjeri štimaju kako biste dobili dojam kako bolje zaraditi. Pojašnjenje – željezo je oko šest puta jeftinije od aluminija, ili čak 25 puta jeftinije od bakra prve klase.
Sada pogledajte svoj automobil, jer ako ima dokumente i ako ste vlasnik ‘u papirima’, za njega ćete dobiti oko 1,20 kuna po kilogramu ili tek kunu ako nemate dokumentaciju. Prvotnu radost da ćete lako zaraditi 1000 kuna za 800 kg težak auto zamijenit će pravo kombinatoričko razmišljanje – što će biti ako skupe metale s njega prodate zasebno?
Akumulator je vrijedan truda
Prva ideja je skinuti akumulator. Ima i petnaestak kilograma čistog olova u prosječnom akumulatoru, a u starim dizelima ili kamionima ima i mnogo više. Imate dvije opcije – prodati ga za oko šest kuna po kilogramu ako ga ispraznite od kiseline, razbijete te izvadite olovo (opasno za oči i ruke!) ili ga dati u zamjenu za popust kod kupnje novog akumulatora koji varira i do 20 posto.
Dakle, stotinjak kuna uštede vozite li neki dizel na novokupljenom akumulatoru uopće nije malo i to vam preporučujemo. Past će vam na pamet da je alternator pun bakra, i u pravu ste. Može se izvući oko dva kilograma, što je čistih 50 kuna. Isto je s električnom instalacijom koja na sebi ima gumu, odnosno silikon za izolaciju.
Ako ste u neobičnom kvartu koji malo smrdi na spaljenu gumu, vjerojatno lokalni ‘sekundarni biznismen’ na krijes stavlja stare gume i žice kako bi ih ‘očistio’ te dobio i do triput višu otkupnu cijenu. Hladnjak vode i klime je od aluminija i plaća se jedva dvostruko više no željezo, što i nije neka sreća. Prednje traverze (grede ispod veznog lima za zaštitu od sudara) koje se lako skidaju, vrijede neki novac jer teže oko pet kilograma i izrađene su od aluminija.
Ne točite vodu u spremnik goriva
Na prosječnom autu ima mnogo tankih limova koji se najslabije plaćaju. Svejedno, karoserija teži tristotinjak kilograma i, ako je ogolite, imate 300 kuna. U tanku je desetak litara benzina, i to je danas stavka za zapamtiti, ako za ništa, bit će dobar za kosilicu!
Mudrijaši zatim auto prije otkupa natoče vodom ‘do čepa’, misleći kako će zaraditi još 100 kn, ali radnici kod otkupljivača su toliko uigrani da će vas prozreti dok ste još ‘na kapiji’. Lakim korakom stići će do vas, s takvom elegancijom probušiti plastičnu stijenku rezervoara i ljubazno vam se nasmijati, da ćete i vi s njima uživati dok voda curi na pod. Pobjedniku treba pružiti ruku, zar ne?
Aluminijski blok motora od dvadesetak kilograma, ili gusani koji je dvostruko teži, ali i upola manje vrijedan, također su dobra zarada. Kućište mjenjača u 99 posto slučajeva je od aluminija. Aluminijske felge su dobra roba, a što su ružnije i više ‘demode’, lakše ćete ih se odreći kod otkupljivača.
No, nažalost, ma koliko se trudili, teško ćete izvući mnogo novca tako rastavljajući automobil te u konačnici jedva udvostručiti iznos. Uspijete li iznos udvostručiti, morat ćete si priznati kako ste dva dana vrijedno radili rastavljajući ga. S time da to morate učiniti do kraja.
Ako auto nije kompletan, za njega se neće plaćati otkupna cijena od kunu ili kunu i dvadeset, već osjetno niža. Naime, nekompletne automobile otkupljivači plaćaju mizerno ili ih čak ne žele otkupiti. Auto mora imati sve – mora doći s akumulatorom, sjedalima, motorom, mjenjačem, instalacijom… Jer tek tada vrijedi kao sirovina. Naravno, nitko se neće naljutiti ako je neki drugi motor u prtljažniku jer ste si dobar izvadili, tako da ćete na koncu ipak dobiti svoje.
5600 kuna kao mjesečni obiteljski maksimum
Da se vratimo na početak – stari automobil, baš kao i stare gusane peći, strojevi za pranje rublja i sve što možete zamisliti iz kućanstva, a da je izrađeno od metala, vrijedi neki novac kod otkupljivača. Prošla su vremena kada je ‘finoj gospodi’ bilo ispod časti hodati do otkupljivača i prodavati željezo.
Nažalost, pomoću tog ‘hobija’ smijete zaraditi tek 1400 kuna mjesečno, jer sve više od toga se prijavljuje nadležnoj poreznoj upravi. Kod prodaje željeza morate dati osobnu iskaznicu, a otkupljivač ima zakonsku obvezu prijaviti svakoga komu je isplatio više od spomenuta iznosa na ruke. Ako vas je četvero ukućana, što je neki prosjek, maksimum je 5600 kuna mjesečno.
Nije mnogo, ali poboljšava kućni budžet! Uz skupljanje boca, možemo se nažalost pohvaliti novim ‘sportom za sirotinju’ koji broji sve više poklonika, a njima je sve manje neugodno njime se baviti…
Najviše vrijede – katalizatori!
Veliki dizelski motori stari oko 15 godina imaju pravo malo bogatstvo u katalizatorima. Sam katalizator vrijedi barem 80, pa sve do 1000 kuna. Da, dobro ste pročitali – za stari neispravni katalizator BMW-a 530d ili Volva D5 dobit ćete čak tisuću kuna! Tajna je u platini (Pt), paladiju (Pd) i rodiju (Rh) koji se nalaze u smjesi kojom su premazane keramičke saće katalizatora i koji se odvajaju posebnim kemijskim procesom te zatim recikliraju.