

Može li Audi e-tron stići do Splita iz Zagreba s jednim punjenjem? Autocestom je potrebno prijeći oko 400 km, a starom cestom preko Korenice, Knina i Drniša oko 350 km. Pritom imamo dva problema! Osim što ne znamo hoćemo li stići, problem je što uz staru cestu nema punionica. One koje postoje nisu vrijedne spomena, kao one na Plitvicama. A brine nas dionica nakon Muća, pred Splitom, gdje bismo možda mogli ostati bez struje.
Stoga dan ranije provjeravamo kako radi punjenje i na kućnu utičnicu. Radi, ali kada smo spojili bateriju sa 30 posto kapaciteta, računalo je pokazalo da bi punjenje ‘do čepa’ trajalo 33 sata i devet minuta. Ispada da trebate puniti oko deset minuta za kilometar dosega – što je u trenu starta utrke zvučalo zastrašujuće.
Start smo organizirali na brzom punjaču (50kW) na Tifonovoj punionici (Zagreb-Lučko) gdje smo bateriju od 85 do 100 posto napunili za desetak minuta i lagano krenuli. Nije počelo bajno. Treba se povezati s autom, shvatiti logiku svih sustava… Treba vježbati, a mi smo krenuli na put nakon dva dana vozikanja oko Zagreba. Na temelju tih test vožnji e-tron nam je prikazao novi doseg, Nije nam se dopao – moramo biti štedjliviji od 24 kWh/100 km.
Računalo je nakon punjenja predvidjelo domet od 366 km (384 km bez klime), koji se već kod Karlovca otopio na 303 km. Pri 80 km/h po ravnici potrošnja se kreće oko 22 kWh/100 km, a pri 130 km/h skače na 30 kWh. I zato po autocesti ne možemo doći do Splita jer bi stali na 275 km, osim ako sa Sv. Roka regeneracija nizbrdo ne učini čudo. Vjerojatno bi navukli oko 310 km, vozeći oko 100-110 km. Ali, to nije život i to ćemo isprobati drugi put.
U Karlovcu, zabrinuti, silazimo na staru cestu, pa kroz Tušilović i Plitvice ‘ližemo’ gas najbolje što znamo. Situacija je bolja, iako se još uvijek čini da nećemo uspjeti, i onda prosjek pada na 21,3 kWh. Odjednom se čini da ćemo uspjeti dosegnuti Split. Samo cesta ide uzbrdo i uzbrdo. Nikad kraja, pa sa 50 posto baterije bilježimo prijeđenih 185 km.
Trebali bismo dosegnuti Split, ali pljušti kiša i čekaju nas usponi prema Kninu, pa i nakon Kina. Veselimo se nizbrdicama! I one nam pomažu, uspjeli smo nešto regenerirati, koristeći polugice na volanu koje dopuštaju ‘kočenje motorom’ i tako pune bateriju. I onda – golema sreća! Ispostavilo se da prema Kninu, nakon prvog uspona od Gračaca, cesta ide uglavnom nizbrdo. Tu se može juriti, štedjeti i obnavljati bateriju.
Zadovoljni, spustili smo se u Knin, ugasili auto i popili kavu. Još uvijek zabrinuti za doseg, vrijeme smo proveli na telefonu pregledavajući gdje se nalaze punionice. Situacija je zastrašujuća. Pola ih ne radi, pa slamku spasa pronalazimo jedino u Pakovu selu, na lijepom imanju iza Drniša, gdje je punionica od 22 kW. Ako ništa, skrenut ćemo tamo s rute i probati drniški pršut…
Ondje bismo za dva sata mogli dobiti malo ‘štroma’, ali nam je i to barem 30 km izvan ruke. Srećom, nizbrdica je pomogla, a i putno računalo se ‘sabralo’ nakon kave, pa je pokazalo doseg od oko 170 km, a nama je do Splita ostalo oko 90 km. Audi je odradio dobar posao s regeneracijom jer se čak 30 posto potrošene struje na ubrzanju može obnoviti. Ipak, osobno bismo voljeli da postoji još jedan slabiji stupanj ‘kočenja motorom’ s kojim bi se nizbrdo moglo kliziti, a ne gubiti brzinu.
Nakon gračaca dočekao nas je potop. Cesta je bila puna vode i to je sigurno utjecalo na potrošnju. Ali, e-tron je težak i skače kroz sve probleme…
Maksimalni doseg: 420 km uz potrošnju 19,9 kWh/100 km
Pri 130 km/h troši 30 kWh/100 km
Pri 80 km/h troši oko 23 kWh/100 km
30 posto energije može se obnoviti regeneracijom
S novo ispisanim dosegom optimizam se vratio, pa smo u Split upali s rezervom od još 84 km. Potrošnja je pala na 20,1 kWh/100 km. Razvalili smo! Vozili smo dalje, probili smo i realan Audijev doseg od 360 km, ali i WLTP-doseg od 417 km. S jednim punjenjem napravili smo 425 km! S e-tronom, možda ne toliko štedljivo, ali može doći svatko tko vozi po ograničenjima.
Prvo, e-tron ubrzava kao sportski auto, još i bolje jer trenutačno skače, pa je najbolje odvažno ubrzati do željene putne brzine. Jednostavno je učinkoviti! Ne treba ga cijediti i moliti za brzinu. Ako ste u podnožju brda pri 50 km/h, mučit ćete se na usponu i potrošnja će skočiti na 40 kWh/100 km. Brzinu radije podignite na 70 ili 80 km/h i tako se penjite. Bit ćete brži, a potrošnja će pasti na cca 32 kWh/100 km.
Također, e-tron je vrlo težak (oko 2,6 tona), pa iskoristite tu masu i niske otpore kotrljanja za duga kotrljanja bez potrošnje. Nije problem s dva dodavanja gasa proći kilometar ili dva kada vam konfiguracija terena ne smeta. Na koncu, kada gubite brzinu, nekad nije loše i samo lupiti po gasu i brzinomjer će skočiti za 10-15 km/h.
Možemo zaključiti da pokušaji štednje mogu završiti višom potrošnjom, pa ga je najbolje voziti odrješito, pametno i prema ograničenjima. Do Splita ćete starom cestom tako doći bez problema.
Ima punionica! Posvuda? Ima vraga kad ne rade! E to je problem! Jer, nazvali smo neke lokacije i doznali da punionice na njima ne rade, iako su upisane, recimo na www.puni.hr. Nedopustivo je da punionica u Zračnoj luci Split nije u pogonu, a i pola onih po Kaštelima ne radi.
Srećom, u Splitu neki ipak znaju što je turizam, primjerice ugodna recepcija hotela Cornaro, koja nam je dopustila da se punimo kod njih, na čuvanom parkingu nekoliko metara od Dioklecijanove palače.
U konačnici, čak ni hvaljena punionica u NP Krka više nije u pogonu, pa vam jedino možemo savjetovati da ‘skinete’ aplikacije Chargemap, Plugsurfing i PlugShare, pa svaku punionicu provjerite na svima. Odnosno, zovite izravno telefonom ako je moguće.
Put Zagreb Split 348 km (+74 km) – prevalili smo ukupno 422 km
Trajanje puta 5 sati i 56 minuta
Prosječna brzina 60 km/h
Prosječna potrošnja 20,1 kWh/100 km
Marko Tomac:
“Ima veliku bateriju pa si može priuštiti i višu potrošnju. Uspjeli smo dosegnuti WLTP-doseg i to je važno. Međutim, još je zanimljivije što je e-tron prokleto brz po zavojima te vraški agilan. Možda nema toliko emocija u volanu, ali način na koji grize zavoje i razvija brzinu je teatralno privlačan. Uglavnom, nije čudno što Audi svoj quattro program sada naslanja na e-tron jer će ovo nesumnjivo biti nova generacija RS-programa. Jer, i turbobenzinci ubrzavaju za 5,7 sekundi, ali ni jedan svu snagu nema raspoloživu odmah i uvijek. To je čudesno – preskakat ćete po dva kamiona čak i kada vidite kraj isprekidane crte. Dosegu ćete se prilagoditi, a snagom ćete biti nagrađeni.”
Spas smo pronašli u Hotelu Cornaro naslonjenim direktno na zidine Dioklecijanove palače. Zapravo, s obzirom što se sve govori o hrvatskom turizmu iznenadila nas je susretljivosti spremnost na suradnju. Naime, Hotel Cornaro u vlastitom čuvanom dvorištu ima punjač snage 22 kW i zapravo ne bi bilo nimalo čudno da ga turisti izaberu samo zbog toga.
Paralelno će profitirati na savršenoj lokaciji, ali i sjajnom komforu. Jer, osim punjača Cornaro ima i Wellness i bar na krovu zgrade i sjajno osoblje. Ne, ne pretjerujemo…