Mastertest electric 2022. – Tesla Model 3
Testirana verzija Dual Motor Long Range impresionira silovitim ubrzanjima, a s druge strane nudi veliku autonomiju kretanja
Došao je trenutak da se odreknemo istinskih premium kvaliteta koje smo osjetili u BMW-u i4, kao najbližem rivalu Teslinom Modelu 3 na ovoj usporedbi. Ovdje prevladava sofisticirana jednostavnost, ali osjećaji su pomiješani jer intuitivnost nekih sklopova daleko je od idealne. Primjerice, želite li podesiti upravljač po visini i dubini, morate se malo poigrati s velikim ekranom i ‘dokopati’ se željene funkcije unutar složenih izbornika i podizbornika. Na prvu pomalo frustrirajuće, ali Teslina vozila ionako se doživljavaju kao ‘pametni telefoni s kotačima’. Možda je zato Tesla jedan od najpoželjnijih e-automobila današnjice, posebice kod kupaca koji cijene neke druge prioritete. Primjerice, testirana verzija Dual Motor Long Range impresionira silovitim ubrzanjima, a s druge strane nudi veliku autonomiju kretanja, sasvim dovoljnu da vas ne uhvati glavobolja uslijed tjeskobe vezane uz preostali doseg.
O manjkavoj završnoj obradi i kvaliteti materijala već su ispričane brojne priče, no čini se kako to iz nekog razloga nije trn u oku potencijalnih kupaca. Njihov je fokus na performansama i učinkovitosti pogona, dok su pojedine komforne funkcije, pa i zvučna izolacija putničke kabine, kudikamo manje bitne stavke. Istovremeno, Teslina vozila prolaze kroz česte nadogradnje softwarea koji se izravno odražavaju na isporuku snage, menadžment baterije, sustave asistencija i funkcije infotainmenta. Čak je i Autopilot u posljednjoj verziji osjetno unaprijeđen, skreće preciznije i bolje se snalazi unutar trake. No, i dalje mu ne možete prepustiti svoju sudbinu, a ni ne smijete jer tako nalažu zakonske odredbe. Vozač je uvijek odgovoran za sve postupke.
Gledajući ga kroz prizmu putnog automobila, Model 3 ima dobar prijevoznički kapacitet, iako pristup prtljažnom prostoru nije najspretnije riješen. Putnička kabina nudi više nego dovoljno mjesta za četvero odraslih, odnosno petero ako će se jedan putnik manjeg stasa smjestiti u sredinu stražnje klupe. No, danas se fokusiramo na neke druge kvalitete, a to su ukupne performanse, učinkovitost i doživljaj vožnje, što su aspekti kojima Model 3 dobro vlada. I snažno puše za vrat BMW-u. Da se razumijemo, Tesla ne nudi osjećaj mehaničke profinjenosti koji smo upoznali na bavarskoj e-limuzini, ali u kombinaciji s dva elektromotora zalazi u sferu automobila visokih performansi. Ovako konfiguriran Model 3 ima instinkt za brzinu, zahvaljujući ukupnoj snazi od 351 KS pojurit će i preko 200 km/h.
Iz stadija mirovanja ubrzava silovito kao dragster, a jednako je eksplozivan i tijekom međuubrzanja. S druge strane, u normalnom tempu gradske vožnje pokazao se kao ugodan automobil, no vozač mora uvijek voditi računa da papučicu akceleratora pritišće postepeno kako ne bi došlo do nagle provale snage. U praktično svim situacijama u prometu, pa bile to krajnosti poput jurnjave zavojima ili opuštenog krstarenja gradskim uličicama, Model 3 zahtijeva veći fizički napor nego ostali električni automobili. Pritom su dva dostupna moda regenerativnog kočenja slabašnog učinka, dok mod ‘One Pedal’ zahtijeva vrlo precizno doziranje, pa čak i dublji pritisak za održavanje željene brzine kretanja. Pomalo naporno za desni skočni zglob, a pomaknete li stopalo u stranu, slijedi negativna akceleracija od 2,2 m/s2, ili drugim riječima usporavanje sa 120 na 80 km/h u svega 170 metara.
Upravljivost je iznenađujuće dobra i mora se priznati da tijekom skretanja osjećamo upliv mehanike, što je dodatno naglašeno čvrstoćom karoserije i tvrdo podešenim ovjesom. Osjećaj na kočnici nije idealan, početni ugriz je podosta grub, a doziranje nije tako precizno i progresivno kao na BMW-u i4, koji je po tom kriteriju teško nadmašiv. U visokom ritmu vožnje na testnom poligonu, s čestim naglim ubrzanjima i silovitim kočenjima, Model 3 ne uspijeva zadržati temperaturu kočnica u optimalnom rasponu, već na ekranu ispisuje upozorenje o pregrijavanju, što je jasan znak da se uspori. No, tijekom tri uzastopna mjerenja zaustavnog puta, kočnice su uspjele zaustaviti automobil unutar 73 m, što je više nego prihvatljivo za vozilo ove kategorije.
Kako biste imali najveći operativni radijus s jednim punjenjem baterije potrebno je voziti što mekše i uglađenije, a na krajnji doseg u konačnici utječe i aktualna nadogradnja softwarea. Iako je BMW prvak po pitanju kombinirane potrošnje s prosječnih 15,6 kWh/100 km, Teslinih 16,7 kWh/100 km djeluje kao jednako impresivan rezultat, tim više što je riječ o vrlo snažnom vozilu velike mase.
Tako se u kombiniranom ciklusu vožnje (grad-magistrala-autocesta) može računati na doseg od 450 km, dok ćete tijekom vožnje autocestom pri 120 km/h ostvariti stotinjak kilometara kraći doseg.
Za kraj i nekoliko riječi o procesu punjenja baterije. Kako bismo imali standardizirani proces za sve testne automobile, ovom prilikom nismo koristili Teslin Supercharger, već ultra-brzi punjač Ionity snage 350 kW, odnosno DC od 50 kW koji je i najučestaliji. Punjenje do 80 posto uvijek teče optimalnom brzinom, ali se rapidno usporava za preostalih 20 posto. Zamijetili smo i jedan kuriozitet – Tesla je jedini automobil na ovoj usporedbi koji je punio bateriju snagom većom od deklarirane, pa smo u pojedinim situacijama zabilježili snagu kudikamo veću od 150 kW, koliko iznosi teoretski maksimum.
TESLA MODEL 3 DUAL MOTOR EXTENDED RANGE
Prednji e-motor 188 kW (256 KS), stražnji e-motor 147 kW (200 KS), pogon na sve kotače. Maksimalna snaga: 258 kW (351 KS). Litij-ionska baterija kapaciteta 75 kWh. Snaga punjenja: do 11 kW AC i do 150 kW DC. Masa vozila: 1.931 kg. Gume: 235/45 R18. Najviša brzina: 233 km/h. Ubrzanje 0-100 km/h: 4.4 s. Prosječna potrošnja: 16.2 kWh/100 km. Autonomija: 626 km. Cijena: od 58.000 eura (u Španjolskoj)
Sljedeći model u Mastertest electric usporednom testu je VOLVO C40