Usporedba godine: Audi e-tron vs. Tesla Model X
Bitka za globalnu dominaciju? Hm, tako daleko ipak ne treba ići, no ovo smo dugo čekali. Novopridošli Audi e-tron izlazi na megdan etabliranoj Tesli X – što će se desiti ako usporedimo baš sve detalje?
Informacije radi, energija od 95 kWh koliko zaprema litij-ionska baterija novog Audijeva električara e-trona, dovoljna je za neprekidno sušenje kose u trajanju od tri puna dana. Ili pak možete ‘saugati’ 40 sati bez prekida, ako baš želite. Puniti mobitel? Nema problema, svaki dan sljedećih 15 godina ga možete napuniti. Toliko o energiji…
Dakle, s jedne strane je Audi e-tron, prvi serijski e-automobil tvrtke iz Ingolstadta, s druge Tesla X, jedan od najuzbudljivijih automobila koji se mogu kupiti.
Svečanost na kotačima
Započnimo s etabliranim modelom. Tesla X je još uvijek pravi spektakl za oči, ako ništa drugo onda zbog krilnih vrata. Vrlo domišljato, Tesla pamti gdje je već jednom bila i je li ondje bilo dovoljno mjesta da se vrata otvore (podignu) u punom profilu. A jednom tako podignuta omogućuju iznimno komforan ulazak.
Straga sada nalazimo klupu za tri osobe, tvrđe podstavljenu i s premalo bočne potpore, ali svakako ugodniju nego što su to bila prije tri pojedinačna sjedala. Nasloni sjedala mogu se dvodijelno preklopiti u ravan pod ili pomaknuti naprijed kako bi se olakšao pristup do dva sjedala u trećem redu.
Potonji također tvore ravan pod kada nisu u funkciji, a zanimljivo je da i kada su podignuta, prtljažnik nudi 187 litara korisnog prostora, jednako kao jedan Renault Twingo.
Sveukupno, testna Tesla zauzima popriličnu površinu koja se iskazuje u čak deset metara kvadratnih. Najviše pritom profitiraju vozač i suvozač. Njihova se vrata otvaraju čim se vozač približi vozilu.
Teatralnost ima svojih čari
Ulazimo, pritišćemo kočnicu i vrata se ponovno samostalno zatvaraju. I svi ostali otvori mogu se kontrolirati putem zaslona osjetljivog na dodir ili daljinskog ključa. Općenito, Model X je nevjerojatno praktičan u svakodnevnoj primjeni, a svojim nas je kompleksnim opsluživanjem ponekad poprilično obeshrabrivao.
Model X, naime, ima još uvijek klasične prekidače za podešavanje vanjskih retrovizora i brisača kao i standardnu instrumentnu ploču smještenu iza upravljača. Uz to, postoji pregršt odlagališta, vrhunska navigacija te nekoliko detalja koji zahtijevaju određeno vrijeme privikavanja.
No, sve u svemu, jedan vrlo dobro posložen sustav opsluživanja. Tesla danas ne izgleda više tako neobično komplicirana jer su drugi automobili postali često nepotrebno složeniji.
A što kaže Audi?
Što se Audija tiče, e-tron preuzima način opsluživanja kakav imaju A6 i A8, s organizacijom klime na donjem zaslonu, infotainmenta i dodatnih funkcija na gornjem, a instrumenata na zasebnom, trećem. Stoga je bolje sve funkcije proći na miru i konfigurirati najvažnije prečace dok vozilo miruje, jer je u vožnji to jednostavno prevelika distrakcija.
Osim toga, e-tron je konfiguriran kao veliki SUV s popriličnim rezervama prostora za petero putnika. Tako iskorištava sve teoretske prednosti koje nalaže korištenje e-pogona, uključujući i 65-litreni prtljažnik ispod prednjeg poklopca gdje u pravilu stoje kablovi za punjenje.
Masa puta snaga
Audi e-tron teži nemalih 2599 kilograma, od čega čak 700 kilograma otpada na baterije, uključujući i zaštitni pojas te sustav upravljanja toplinom. Baterije razumljivo leže na podu automobila, ali svejedno zauzimaju volumen od 1200 litara.
Audi, koji je ne tako davno bio predvodnik, i to vrlo glasan, u laganoj gradnji (sjetimo se aluminijskih A8 i A2) danas govori o masi ‘tipičnoj’ za jedan elektro-SUV. Oh, kako li se vremena mijenjaju.
Tesla još teža…
Još veća Tesla, primjerice, teži 95 kilograma manje, ali s punom nosivošću i ona prelazi brojku od tri tone. No zato je kod Tesle, barem pri ubrzanju, lako zaboraviti svu tu masu. Naime, Model X do stotke stiže za samo pet sekundi, za što smo prije 25 godina trebali jedan Ferrari F512 M.
Za uzornu izbalansiranost elektrificirana Tesla koristi dva asinkrona motora – jedan na prednjoj, drugi na stražnjoj osovini. Iz mjesta su na raspolaganju 660 Nm i 443 KS, a kako elektronika može iznimno brzo upravljati performansama motora i razvojem snage, tako X-model nudi jedinstvenu kombinaciju iznimne trakcije i maksimalne silovitosti.
Tiho, tiše, e-tron…
Kod Audija dva asinkrona motora sa 408 KS i 664 Nm ostavljaju tek mrvicu skromniji dojam snage. I tu svaki motor pogoni svoju osovinu. No kako e-tron doslovce savršeno upravlja dostupnom snagom i kako se kotači lijepe za podlogu – tako pomalo nepravedno – osjećaj ubrzanja nije toliko izražen.
To se iskazuje i kod nešto manje žestokih voznih osobina. Uz to, Audi je uglađeniji, a Tesla sve zajedno čini znatno bučnije. U Audiju su putnici osjetno bolje zaštićeni od svake buke vanjskog svijeta. Iako u unutrašnjost dopire konstantno zujanje električnih motora, ovisno o trenutačnoj brzini, e-tron je i do četiri decibela tiši od hukom vjetra umotane Tesle.
Lagano u službi komfora
Svog vozača Audi ne samo da udaljava od buke, već i osjećaja da se dio momenta prenosi i na prednje kotače. Od svih Audijevih upravljača, ovaj u e-tronu donosi najmanje povratnih informacija, ali se to više prenosi u komfor vožnje nego u negativan doživljaj upravljivosti.
Naime, za svoju veliku masu e-tron je zapravo nevjerojatno dobro uravnotežen, u čemu mu pomaže i kombinacija niskog težišta i sposobnog zračnog ovjesa. Time je visoko apostrofirana sigurnost u vožnji s iznimnim komforom, čak i kada je ovaj veliki električar potpuno opterećen, a vozi se poprilično zavojitim cestama.
Amerikanci se osvijestili, a entuzijasti su entuzijasti
Tesla ne dostiže ovako visoko postavljen ‘set-up’ Audija, ali ga vrlo odlučno prati jer su Amerikanci u međuvremenu znatno podignuli komfor zračnog ovjesa u Modelu X. U konačnici ovjes reagira nešto grublje, a izrazite neravnine ne odrađuje tako suvereno kao Audi.
No pozitivno je da osim tvrdog podešenja pri testovima dinamike i promjene smjera, Tesla cijelo vrijeme ostaje sigurna. Vrlo slično možete uprijeti prstom u upravljač i reći da je ponekad preagresivan i nasrtljiv, ali mu preciznost i povratne informacije s podloge ne možete poreći.
A osporiti ne možemo ni da se Model X vozi uobičajeno, poglavito ne kada mu potpuno prepustite upravljanje. Tada autopilot vrlo hrabro odabire brzinu i linije kojima će opasati zavoje. No kako je sustav, baš kao i adaptivni tempomat još u beta-fazi, samo će najveći entuzijasti ove marke naći za shodno hvaliti ovu nekonvencionalnu hrabrost u vožnji i svježi pristup temi sigurnosti. A ponovno, čini se da su vlasnici Tesli upravo ta sorta ljudi.
Tesla može s jačom strujom
Kao još jedan prikaz futurizma, Audi je elektrificirao poklopac punjača pa je dovoljan jedan pritisak gumba za pristup utičnici. Punjenje baterija na 22-kW punjaču kod e-trona traje nešto dulje nego kod Modela X. Iako oba modela koriste trofazno punjenje, kod Audija je najveća snaga struje ograničena na 16 ampera, a kod Tesle su to 24 A.
Posljedično, ‘amerikanac’ za trećinu vremena brže napuni. Što se testne potrošnje tiče, na našoj, pažljivo odvezenoj, standardnoj dionici oba rivala nude gotovo podjednake rezultate – 24,8 kWh/100 km je prosjek e-trona, 25 kWh/100 Modela X.
A koliko je to para?
U novcu, barem zasad dok je većina punionica besplatna, a cijene kućnog punjenja praktički zanemarive, razlike gotovo i nema. Nešto je veća razlika kod kapaciteta baterije gdje Tesla sa 100 kWh nudi pet kilovatsati više od Audija. Naravno, njihova puna iskoristivost, dijelom i na račun sigurnosnih rezervi je nešto manja, ali svejedno Tesla bolje iskorištava svoj kapacitet te našu testnu e-rundu završava s dosegom od 428 km, 48 km više od Audija.
Tesla X tako bez sumnje daleko stiže, ali u konačnici ne prestiže Audi e-tron. E-tron zasigurno nije toliko revolucionaran u svom nastupu kao Model X ili kako bi to neki vozači mogli očekivati, ali je zato pravi Audi u svom pozitivnom smislu. Čak i ako je to prvi serijski proizvod tvrtke iz Ingolstadta, sadašnjost izgleda uzbudljivo.
ZAKLJUČAK
1. AUDI
Ne toliko hrabar u početku, ali zato gotovo pa savršen u konačnoj izvedbi. S velikom dozom komfora, visoko izražene sigurnosti i učinkovitim pogonom, e-tron zasluženo odnosi pobjedu. Ako moramo naći mane, upravljač i opsluživanje su nešto lošiji
2. TESLA
Znatno komfornija, varijabilnija i nadasve solidnija nego kod premijere. Model X i dalje predstavlja svojevrsnu revoluciju. Hvalimo prvenstveno pogon, učinkovitost i svakodnevnu uporabljivost. Manje nam se dopadaju sustavi pomoći vozaču i sama izrada