

Ponovno smo svi na okupu i tijekom vožnje na maraton testu naših e-automobila, nitko se nije izgubio. Iako moramo reći da je katkad bila riječ o putovanjima koja su izvan autonomije Kije Soul EV, Nissana Leafa i VW e-Golfa.
Možda je to i najvažnija spoznaja do koje smo došli – da osjećaj slobode koji pruža automobil posebno uzdižemo kada je ta sloboda ograničena, a na raspolaganju imamo samo 130 kilometara, pa itekako cijenimo svaki od njih.
Općenito, možemo više pisati o psihološkim nego tehničkim zanimljivostima. Primjerice, kako e-automobil brzo izaziva promjene u osobnom stilu vožnje jer punjenje baterije čekamo između četiri i 14 sati, umjesto nekoliko minuta na benzinskoj crpki.
I kad drugi stanu, Nissan Leaf vozi
Nissan Leaf, kao prvi od triju kandidata, vožnju je započeo u siječnju 2016. Riječ je o modelu s najvećim kapacitetom baterije, koja umjesto sa 24 raspolaže s čak 30 kWh, što bi doseg prema normiranoj potrošnji trebalo povećati sa 199 na 250 kilometara. S naglaskom na riječ – trebalo.
Uglavnom, baterija je teška 21 kg, a između ostalog odlikuje se elektrodama od ugljika, dušika i magnezija te modificiranim rasporedom ćelija, od kojih se u ukupno 48 modula uvijek grupiraju četiri.
Uz to, treba napomenuti da tu bateriju treba doplatiti 2000 eura te da je to jedna od rijetkih doplata koja se uopće može naručiti za Leaf. Dvije tisuće eura za litij-ionsku bateriju kod Leafa ili toplinska pumpa kod e-Golfa za 975 eura?
Već i pogled na cjenik pokazuje da se stvari u ovom slučaju drastično mijenjaju. Prije je vozač odlučivao hoće li svoj novac uložiti u veće kotače, jače motore, bolji infotainment… Nova perspektiva odgovara Leafu, jer za razliku od e-Golfa ili Soula EV, Nissan koji se proizvodi u britanskom Sunderlandu, ne temelji se na postojećem modelu. Svoju posebnost očigledno pokazuje novim vanjskim, ali i unutarnjim dizajnom. U usporedbi s ostalima, vozaču je potrebno neko vrijeme privikavanja na upravljanje radi drukčijeg mjenjača i instrumenata. Zatim sve izvrsno funkcionira, što se može reći i za sva tri modela. Vožnju karakterizira lakoća i neposrednost. Sva tri automobila imaju mjenjačku kutiju s jednom brzinom, a karakteristične eco-postavke brinu se za pažljivo ophođenje s rezervama energije. One smanjuju snagu motora i intenzitet grijanja ili klimatizacije.
Baterije smještene na izoliranu podnicu vozila nikako ne vole hladnoću pa zagrijavanja automobila zimi mogu potrošiti i do 50 posto njihova kapaciteta.
Stoga najčešće koristimo grijanje sjedala i upravljača što troši znatno manje energije, a kontaktnu toplinu osjećamo intenzivnije od puhanja toplog zraka. Kia zagrijava i stražnja sjedala, a kod nje je moguće i usmjeravanje klimatizacije prema vozaču.
Svaki pa i najmanji kilovat-sat se broji
Nevjerojatno brzo se čovjek navikne da automobile puni u svakoj prilici pa bilo to i na samo nekoliko minuta. Primjerice, tijekom posjeta šoping-centru gdje Nissan Leaf za 40 minuta besplatno dopuni 3,3 kWh. Koliko infrastruktura punionica još uvijek nije rasprostranjena, pokazalo se prilikom rijetkih daljnjih putovanja na kojima su se naša tri vozila vucarala od jedne brze punionice do druge, ali ostajala i satima priključena na spore 230-voltne utičnice.
Koliko god je ideja e-mobilnosti učinkovita, dakle u velikim gradovima i u idealnim uvjetima gdje vozač tijekom radnog vremena može puniti svoj automobil i voziti se mirne savjesti kad se oglasi alarm za onečišćenje, toliko je na duljim putovanjima te na rubu dosega potreban pravi avanturistički duh, koji ćemo sačuvati i u sljedećim mjesecima u druženju s naša tri e-automobila. Jer, naučili smo – na kraju se uvijek nekako vratimo kući.
▶ Snaga 81 kW ▶ Kapacitet 27 kWh ▶ Potrošnja na ams-e-
rundi 14,7 kWh/100 km ▶ Doseg 110–210 km ▶ Cijena 272.990 kuna ▶ 13.561 km ▶ Kvarovi: kabel za punjenje
Kia Soul je dosad bila neka mješavina crossovera i monovolumena koja je uz to još imala i klasičan motor. Nitko je nije kupovao radi ekonomičnosti oba 1,6-litrena motora, bilo dizela ili benzinca. No, potom se pojavio Soul EV te kao nekad kod Smarta Fortwo – sve je dobilo drukčiji, uzvišeniji smisao. Zahvaljujući e-motoru kreće tiho, na semaforima odlučno pojuri te pritom uvijek ostaje mirna čak i u gradskoj vrevi. Pritom je odlikuje dobra preglednost, kompaktna i robusna karoserija te lako opsluživanje. Nudi i mjesta za smještaj četiri putnika i njihove prtljage. S druge strane, Kia je radi smještaja 277 kilograma teške litij-polimerske baterije ispod podnice automobila stražnju klupu morala pomaknuti osam centimetara prema naprijed te je nešto i podignuti. Kapacitet od 27 kWh na elektro-dionici bio je dovoljan za više od 200 km, no tijekom zime ju je bolje priključiti na punjač već nakon 110 km, što ništa ne mijenja na činjenici da nam je Soul bio najdraži od naša tri automobila na e-maraton testu. Od početka vožnje u lipnju prozujao je 6800 km bez ijednog kvara izuzev zamjene kabela punjača, što možemo više pripisati nepažnji korisnika.
▶ Snaga 80 kW ▶ Kapacitet 30 kWh ▶ Potrošnja na ams-e-rundi 15,0 kWh/100 km ▶ Doseg 100–202 km ▶ Cijena 36.785 eura ▶ 11.110 km ▶ Kvarovi: nema ih
U velike priče, koje ćemo pričati još nebrojeno puta tijekom svakog blagdana, pripada i putovanje kolege i šefa baze podataka Edwina Meistera. Jednog ljetnog dana uputio se Leafom na sastanak u 146 km udaljen Donaueschingen, a nazad se vratio tek sljedeći dan. Tijekom tog dana štošta se dogodilo kad govorimo o temi e-infrastruktura izvan gradova. Brze punionice nisu brzo ili uopće nisu punile, te se baterija tako ispraznila u jednoj javnoj garaži u kojoj je Edwin sljedeći dan pokupio svježe napunjen Leaf. No, svesti dojmove naših 11.000 km samo na jedno putovanje, uistinu ne bi bilo fer prema Leafu jer sama činjenica da smo se uopće uputili na to putovanje eco-autom (njegove presvlake sastoje se od ekološke šećerne trske), pokazuje koliko je vrijedan. Litij-ionska baterija dovoljna je za 202 km na našoj AMS-ovoj e-dionici. Pritom Leaf vozi gotovo nečujno te sa snagom sinkronog motora i odlučno kroz svakodnevicu. Kvarova nije bilo, ali je zato nakon kraćeg navikavanja na opsluživanje Leaf stekao pregršt novih prijatelja.
▶ Snaga 85 kW ▶ Kapacitet 24,2 kWh ▶ Potrošnja na ams-e-rundi 13,7 kWh/100 km ▶ Doseg 178 km ▶ Cijena 34.900 eura (Njemačka) ▶ 6942 km ▶ Kvarovi: nema ih
Ako ste si ikad postavili filozofsko pitanje što pokreće VW Golf, odgovor danas glasi – potpuno je svejedno. I s elektropogonom Golf ostaje Golf. Izvana tek sitnice nagovještavaju da ga pogoni električno srce, a iznutra VW nudi jednako puno prostora kao i klasični Golf. Samo opsluživanje neznatno je izmijenjeno te tako vozač može birati između tri programa vožnje – Normal, Eco i Eco+ – koji smanjuju snagu i rad klimatizacijskog uređaja. Osim toga, moguće je regulirati i rekuperaciju, odnosno intenzitet kočenja motorom pri kojem e-motor radi kao generator te pohranjuje energiju u litij-ionsku bateriju. No to su već finese. Stvar funkcionira tako jednostavno da ključeve od e-Golfa bez problema možete dati i punici te joj samo reći da prije vožnje odvoji kabel za punjenje. I kod Golfa tijekom 5988 km nije bilo kvarova. Međutim, smeta mali doseg, jer za vrijeme idealnih uvjeta na AMS-ovoj elektro-ruti prešli smo najmanje kilometara te ga morali često puniti – što je skup sport. Jedno punjenje za 90 km u njemačkom Esslingenu košta 16 eura. Za taj smo iznos mogli primjerice voziti Bentley Bentaygu W12.