Volkswagen Passat – Otporan na velike kilometraže

Svaka nova limuzina sve teže konkurira velikoj konkurenciji SUV-a. No na tržištu rabljenih vozila još uvijek u određenoj mjeri vrijede stara pravila, a prema njima je VW Passat još uvijek jedna od najpoželjnijih kupnji. Donosimo na što treba pripaziti kod modela 3G - koji se proizvodi od 2014. - ako se odlučite na njega

VW-u po tom pitanju morate odati priznanje – nazivi pojedinih modela pokretali su trendove čak i među ostalim proizvođačima automobila. Doista, Passat je otpočetka bio mnogo više od tropskog vjetra, zar ne?! No prije svega Passat je od 1973. bio automobil koji se isprva pojavio kao hatchback limuzina, da bi godinu dana kasnije priča dobila nastavak s karavanskom izvedbom.

U prve dvije generacije tehnički identičan Audiju 80 s četverim vratima, VW je 1988. napustio ovaj ‘paralelizam’ kako bi prvi put postao čudom prostranosti u srednjoj klasi limuzina s poprečno ugrađenim motorom.

No već 1996. slijedi povratak na tehnologiju Audija A4, što je kupce uglavnom opteretilo visokim iznosima za popravak ‘nezrele’ prednje osovine u četiri točke, a koja je tek bila lansirana na tržište. Od 2005. se VW ponovno oslanja na poprečno ugrađen pogon i njegove prednosti koje donosi po pitanju prostranosti u kabini. Godine 2014. predstavljena je osma (i posljednja) generacija Passata modelske oznake 3G, koja je dotjerana 2019. na verziju koju smo poznavali do 2023. (isključivo kao Variant, limuzina je uklonjena iz game).

Facelift s opsluživanjem preuzetim iz Golfa

Naravno, posljednja izvedba Passata ne igra veliku ulogu na domaćem tržištu rabljenih, prije svega zbog SUV-izacije tržišta, a potom i pandemije koja je uvelike opteretila opskrbne lance te time utjecala na proizvodnju.

No to zapravo i nije loše, jer u osnovi – a to je isključivo naše mišljenje – treba izbjegavati automobile proizvedene u pandemijskom razdoblju (2020. do 2022.). Naime, u to je vrijeme proizvodnja često prekidana, mijenjali su se dobavljači (čije komponente nisu nužno na istoj razini kvalitete), ali i radna snaga. A Passat iz 2014., primjerice, vizualno jedva da se razlikuje od facelift izvedbe koja preuzima koncept opsluživanja iz Golfa VIII. A s njim dolaze i dobro poznati nedostaci i rušenja sustava o kojima smo više puta pisali.

Stoga, fokusirajmo se na modelske godine 2015. do 2019., koje su, kao što dobri poznavatelji VW-a znaju, uvijek započinjale proizvodnjom nakon ‘tvorničkih ljetnih praznika’. Dobro je znati – prvi Passati iz ove serije kupcima su isporučeni tek u studenom 2014. godine.

Inače, ovaj Passat, ali i oni proizvedeni 2015. idu u prilog teoriji da novi automobil ne treba nužno kupovati odmah nakon lansiranja i početka serijske proizvodnje. Nakon raznih pritužbi kupaca, VW im je odlučio stati na kraj s kvalitetnim rješenjima. Automobili su dovedeni na prihvatljiv standard tijekom boravaka u servisu, što je znalo trajati i po nekoliko dana. Primjerice, zamijenjene su prednje kamere i brave na vratima, sanirana su dizelska crijeva koja su vukla zrak te tako uzrokovala probleme s paljenjem, pregledan je turbopunjač i pripadajuća periferija, modificiran je pogon stražnje osovine u modelima s pogonom na sva četiri kotača i u mnogim slučajevima – s obzirom na to da je neprestano škripala – zamijenjena je i cijela instrumentna ploča.

Automobil koji vidite na ovim stranicama po tom pitanju nema problema. Variant 1.4 TSI proizveden je u srpnju 2016. i prevezao je svega 74.000 km, a autosalon u blizini Hamburga za njega traži – 18.000 eura. Suluda cijena, reći ćete, s obzirom na to da na njega još treba platiti PPMV i dovesti ga u Hrvatsku. No njemački autosaloni su u međuvremenu na prvo mjesto stavili benzince, pa ako je kilometraža niska, a paket opreme bogat, dolazite do (visoke) cijene koju vidite. Ali ovaj primjerak Passata je na više načina izvan granica hrvatskog mainstreama – karavan, benzinski motor, ručni mjenjač, nježna svijetloplava… Hrvatski kupac preferira klasičnu limuzinu, dizel, automatik i crnu ili srebrnu, a takvi Passati u oglasu kreću već od 10.000 eura (s više od 200.000 km), a za 14.000 do 15.000 eura pak kupujete dobro opremljene i uredno održavane TDI-je (do 120.000 km).

Izdržljiv TDI, robustan 1,4 TSI

Budući da se o 1,6-litrenim i dvolitrenim TDI-motorima zna gotovo sve, isprva ćemo malo pozornije pregledati izvedbu 1,4 TSI. Nekada problematično ‘dijete’ – koje je ‘jelo’ razvodne lance kao Nutelu – je u verziji EA211, koja se proizvodi od početka 2013., prerastao u stabilan pogon za sve situacije. Dakle, nema baš ništa loše u kupnji ove izvedbe, izuzev visoke cijene koju smo spomenuli.

S mehaničkog stajališta dizelski motori mogu bez problema postići astronomske kilometraže, ali se povremeno nude i s neispravnim ventilima povrata ispušnih plinova (EGR) ili propusnim izmjenjivačima topline. Treba napomenuti da ovakvi problemi pogađaju više-manje sva moderna vozila i nisu ograničeni samo na VW Passat. Posebnost VW-a je, međutim, DSG-mjenjač, čiji je naziv s vremenom postao toliko uobičajen da se koristi za sve vrste mjenjača s dvostrukom spojkom.

Uglavnom, budući da se jedna od dviju spojki koristi pri kretanju s mjesta, čak i 20 godina nakon uvođenja u seriju (2002. u Golfu R32), električni aktuatori još uvijek ne mogu upravljati njome tako savršeno kao iskusna noga na papučici spojke. No taj nedostatak osjećate samo pri kretanju s mjesta (poskakivanje), dok su u vrijeme vožnje promjene stupnjeva prijenosa munjevite i uglađene. S čisto mehaničkog gledišta, DSG-mjenjači su dosegnuli visoku razinu zrelosti i kao takvi su znatno pouzdaniji no prije.

Što pak ne znači da mehatroniku ne treba s vremena na vrijeme pregledati i reparirati. Općenito, šeststupanjski automatik i ‘velik’ sedmostupanjski DSG-ovi sa spojkama u uljnoj kupelji su izdržljiviji i smirenije reagiraju u situacijama kao što su zadržavanje vozila na uzbrdici ‘pod gasom’ te potom laganog kretanja. Nasuprot tome, suhe spojke ‘malog’ mjenjača sa sedam stupnjeva prijenosa (za motore s okretnim momentom do 250 Nm) u spomenutoj situaciji na uzbrdici dolaze pod toplinski stres nakon svega nekoliko sekundi. Velik dio pritužbi na preuranjeno trošenje dvostruke spojke može se pripisati takvom neprikladnom stilu vožnje – na uzbrdici treba držati kočnicu, a ne ‘žonglirati’ na gasu i tako vozilo održavati na mjestu.

S druge strane, vozač nema nikakvog utjecaja na zvuk grebanja koji se javlja pri uključivanju u drugi stupanj prijenosa. Ako vam se to događa, trebate znati da su prstenovi sinkrona potrošeni – mjenjač se mora rastaviti, a zupčanici drugog stupnja zamijeniti. I to bi bilo sve od problema s prijenosom snage, s izuzetkom općih nedostataka poput poderanih manžeti kardanske osovine.

Velike kilometraže nisu problem

Njemački tehnički pregled (TÜV) bilježi podatak da je prosječna kilometraža s kojom Passati stižu na pregled veća 61,4 posto od prosjeka svih pregledanih vozila! To treba itekako imati na umu pri kupovini vozila u inozemstvu! Tipični nedostaci na koje pritom treba ukazati? Jedini ozbiljan kvar koji navodi TÜV jest učestala istrošenost kočnih diskova. Diskovi na stražnjoj osovini također su skloni hrđanju i stvaranju utora – bit će zanimljivo vidjeti hoće li VW ikada ondje moći ugraditi kočne diskove koji mogu ostati na kiši nekoliko dana, a da pritom ne izazovu nepopravljive tragove hrđe.

Izuzev toga, zamjerke na ogibljenje kotača zabilježene su u promilima. Međutim, ne može se zanemariti na našem testnom primjerku da su čahure vodilica na stražnjoj osovini već zamijenjene. Vuča prikolice? Hm, kuka na ovom Passatu doista izgleda rabljeno.

Povremeno dolazi i do gubitka ulja čiji je uzrok često nepravilno sastavljeno kućište filtra ulja. VW već godinama koristi takozvane eko-filtere kod kojih u smeću završi samo papirnati uložak, a ne cijeli filtar kao što je dosad bio slučaj.

Nažalost, za neke nadrimehaničare i mnoge ‘uradi-sam-vlasnike’ je previše zahtjevno da pravilno postave brtveni prsten na poklopac kućišta. Slična se pojava događa s dizelskim filtrima – ondje brtveni prsten čini cjelinu s filtar-uloškom i mora se najprije pričvrstiti na poklopac kućišta. U suprotnom, gorivo može iscuriti ili pak zrak može ući, što uzrokuje probleme pri paljenju. Dakle, malen uzrok, a velika posljedica. Što se također može prenijeti i na niz bizarnih problema. Neispravno usmjerena cijev za točenje goriva u spremniku može dovesti do netočnog očitanja mjerača goriva!

Adaptivni tempomat ne funkcionira kada sunce izravno sja sprijeda u njega ili zato što neispravan VW-logo na rešetki hladnjaka ne dopušta prolaz radarskih valova?! Voda može prodrijeti u upravljački mehanizam! Škripanje prilikom zakretanja upravljača zahtijeva hitnu intervenciju mehaničara – ili je sve zbog zaglavljenih ležajeva na amortizerima.

Ne treba propustiti ni upozorenje o panoramskom staklenom krovu – njegova crijeva za odvod vode u A-stupovima nakon određenog vremena imaju tendenciju da se presaviju. U najgorem slučaju, tada može stradati utikač u glavnom ožičenju što uzrokuje niz poruka o greškama u sustavu. Može se dogoditi, ali i ne mora. Jer s obzirom na sve karakteristike, Passat je i dalje jedna od najkvalitetnijih i najizdržljivijih ponuda u klasi limuzina srednjeg razreda.

Zaključak

Osma generacija VW Passata je izdržljiva i kvalitetna limuzina srednje klase. Kao i njegovi prethodnici, uz redovito održavanje otporan je na velike kilometraže. Velika servisna mreža tipična za ovu marku također je od velike koristi – svaka radionica zna što se kvari i kako to popraviti. Stoga, ako tražite prostrano i udobno prijevozno sredstvo koje po potrebi može postati i ‘teretno’, VW Passat je pravi izbor za vas.