Volkswagen Caddy IV – Privlačan s razlogom

VW Caddy oduvijek je bio među traženijim modelima na tržištu gospodarskih vozila. S pravom, jer se u pravilu pokazao kao vrlo pouzdan radni stroj. Ipak, njegove su kvalitete često (zlo)rabljene do maksimuma te je potreban povećan oprez pri kupnji. Donosimo na što obratiti pažnju

Volkswagen Caddy originalno je bio zamišljen kao pick-up za američko tržište pa je tek 1983. konačno predstavljen i u Europi. Veliku popularnost u našim krajevima doživio je zahvaljujući činjenici da se do 1992. proizvodio u Sarajevu, pri čemu su kupci mogli birati između dvaju motora – 1.6 benzinca sa 70 KS i legendarnog dizela sa 54 KS. I dok su kasniji modeli bili bazirani na različitim modelima Seata i Škode, Caddy se 2003., s generacijom 2K, vratio na platformu Volkswagena (VW Touran I) uz proizvodnju u poljskom Poznanu koja se zadržala sve do danas. Nakon manjeg redizajna 2010., u Volkswagenu su se odlučili na još jedan 2015., ovog puta u znatno opsežnijem obujmu, zbog čega u Hannoveru, središtu gospodarskih VW-vozila, testni Caddy kodne oznake SA obilježavaju kao četvrtu generaciju. Ova generacija koja se temelji na PQ-35 platformi koju je još koristio i VW Golf V, uz iznimku multilink stražnje osovine (Caddy ima krutu s lisnatim oprugama) posljednja je koja se smatra ‘analognom’, na što dobiva dodatne bodove kod dijela kupaca u odnosu na najnoviju petu koja od 2020. nastaje na ‘digitalnoj’ platformi MQB evo poput Golfa VIII.

Oskudna oprema, izdržljivi materijali

VW Caddy je svoju reputaciju kod brojnih flotnih vozača prije svega zaslužio robusnim nastupom i izdržljivošću pa je bio omiljeniji izbor od vozila iz PSA-grupacije. Na putu prema još većem broju primjeraka na našim cestama stajala je znatno viša cijena od konkurencije, zbog čega su se vozači čije su tvrtke i obrti imali Caddy u voznom parku, među kolegama smatrali povlaštenima. Iako je četvrta generacija u seriju uvela neke dodatne sigurnosne elemente, VW Caddy je u pravilu dolazio s vrlo osnovnom opremom te bez skupih opcija. Pohvalno, primjerci koje smo zatekli u salonu rabljenih vozila Auto Hrvatske imaju danas nezaobilaznu klimu i radio-uređaj pa je stoga manualno podešavanje prozora i retrovizora ustupak koji se lakše podnosi. Osim velikom količinom teretnog prostora od 3,2 m3, u pod upuštenim čvrstim prstenovima za osiguravanje tereta, testni se Caddy ističe jednostavnom i preglednom ergonomijom te jasno čitljivim instrumentima.

Veliki gumbi olakšavaju korištenje čak i ako radne rukavice ostanu na rukama dok se tvrda, ali ne i toliko neugledna plastika u unutrašnjosti, ne samo lako čisti, već se i tijekom korištenja pokazala poprilično otpornom na nepažljive ili nemarne korisnike. Produžena varijanta Caddy Maxi koja je u putničkoj varijanti mogla prevesti i do sedam putnika, odnosno 4,2 m3 kao furgon, kod nas je bila manje prisutna te većina modela na tržištu rabljenih stiže iz unosa. U vožnji je VW Caddy vrlo siguran i neutralan te se malo razlikuje od standardnih osobnih automobila. Kada govorimo o komforu, tu su razlike već primjetnije jer je spomenuta kruta osovina prvenstveno namijenjena nošenju tereta, a ne ublažavanju udaraca s loših prometnica. Posljedično, prazni će furgoni jače poskakivati na kratkim udarnim neravninama, dok će veliki utovarni volumen to zvukovno dodatno naglašavati.

Zahvalan početni dizel

Usporedo s predstavljanjem nove generacije kompaktnog lakog dostavnjaka, Volkswagen je u ponudu uveo i nove, učinkovitije te ekološki naprednije motore. Kod benzinaca je ponudu otvarao trocilindraš (1.0 TSI) sa 102 KS, no više je bio zastupljen 1.2 TSI s cilindrom više, ali i manje ‘konja’ – 84 KS. Potonji je zamijenio TSI-prethodnika (2010.-2015.) koji se nije pokazao pouzdanim zbog problema s lancem, odnosno s natezačima što nije posve riješeno ni nakon reparacija. Snažniji 1.4 TSI koji se na dijelu zapadnih tržišta nudio i u varijanti na prirodni plin (CNG) nikako nije preporuka za uvoz zbog potencijalnih problema sa spremnicima (korozija), koliko god povoljna cijena bila ili koliko god blizu bile jedine tri punionice prirodnog plina u Hrvatskoj (Zagreb, Rijeka, Slavonski Brod).

Dizel je, naravno, bio znatno omiljeniji, da ne kažemo isključivi izbor za Caddy furgon. Volkswagen je 2015. također uveo novu generaciju Euro 6 dvolitrenog TDI-motora (EA288) koja se pokazala znatno boljom od prethodnih izvedbi obujma 1,6 ili 1,9 litara. Naravno, i ovdje su najčešće bile zastupljene početne varijante, prije svega izvedba sa 75 KS, ali i solidnih 225 Nm okretnog momenta te snažnija sa 102 KS i 250 Nm. Oba su modela moment prenosila na prednje kotače uz pomoć petstupanjskog ručnog mjenjača (varijante sa 122 i 150 KS su imale opciju 4×4 i DSG-mjenjača), a jasno je bilo kako dinamične performanse nisu u prvom planu već trajnost i robusnost.

Velika kilometraža ne mora biti problem

Problemi koji se tiču Caddyja uglavnom su i problemi koji se tiču ostalih lakih gospodarskih vozila, a odnose se prije svega na veću kilometražu i rad pod većim opterećenjem, odnosno na probleme povezane s neodgovarajućim ili neredovitim servisiranjem. Tako se na njemačkim tehničkim pregledima (TÜV) zbog veće frekvencije korištenja od usporedivih VW-modela bilježi više problema sa spojkom (posebno uz 2.0 TDI-motore) i mjenjačem, a pažnju treba obratiti i na stanje disk-kočnica zbog velikih masa tijekom korištenja.

Usprkos robusnoj strukturi potrebna je i detaljna provjera stražnjeg ovjesa (Caddy je slovio kao idealan za pretovare), dok je kod TDI-dizel motora uvijek tema gubitka ulja, iako je nova generacija motora po tom pitanju manje osjetljiva od prethodne. Nebriga oko vozila potencijalno vodi problemima s prohrđavanjem, što se uz ispušni sustav najprije manifestira na lukovima kotača, rubovima prtljažnih vrata ili vodilicama vrata posebno ako ona nisu redovito čišćena. Što se čišćenja tiče, problemi su prijavljivani i kod sustava za pranje vjetrobranskog stakla te stražnjih svjetala. Zbog prirode posla sitna se oštećenja na kutovima branika, ali i karoseriji općenito podrazumijevaju. Prvi se opoziv početkom 2016. odnosio na varijante s ručnim mjenjačem gdje je postojala opasnost od startanja motora prilikom aktivacije ključa za daljinsko otključavanje i opasnosti da vozilo, ako je ručica mjenjača bila u nekom stupnju, nekontrolirano krene.

Krajem 2017. termomehaničko preopterećenje kontrolne ABS-jedinice moglo je dovesti do kvara sustava ABS/ESP, što je riješeno softverski, dok je u 2022. prijavljena opasnost od puknuća na poprečnim ramenima. Problemi su još prijavljivani za vozački zračni jastuk i naslone za glavu. Sve ovo, međutim, ne treba obeshrabriti od kupnje rabljenog Caddyja jer je riječ o izuzetno robusnom i zahvalnom vozilu koje se bolje vozi od konkurencije sličnih godina. Ne bez razloga brojni pragmatičari posebno cijene iznimnu utilitarnost Caddyja. Na tržištu je ponuda relativno velika, ali ‘povoljnim ponudama’ treba pristupiti izuzetno oprezno. Poput, primjerice, jeftino nabavljanih (1500 eura), a potom uljepšavanih te sa skrivenim porijeklom prodavanih ‘isluženih’ modela od njemačke pošte. Poželjniji su, naravno, modeli tik prije pojave pete generacije (2018.-2020.), posebno s odgovarajućom servisnom poviješću, odnosno poznatim porijeklom iz flota renomiranih tvrtki. S druge strane treba izbjegavati model iz unosa čije se porijeklo ne može precizno evidentirati.

Zaključak

Kada je u pitanju prijevoz tereta, VW Caddy s pravom fascinira. Riječ je o izdržljivom i kvalitetnom kompaktnom dostavnom vozilu kojem ni velika kilometraža nije problem, ali uz uvjet redovitog održavanja. U prilog mu ide velika servisna mreža, kao i velik broj originalnih i zamjenskih dijelova koji su dostupni na tržištu. Kod ponude rabljenih izbor je poprilično velik, ali oni koji znaju što imaju, u pravilu drže višu cijenu od konkurencije. Povoljne su prilike rijetke, a lako je pod naizgled solidnom vanjskom slikom tržiti poprilično ‘izrauban’ model. Preporuka je stoga nabava iz provjerenih izvora, s poznatom poviješću korištenja.