Renault Clio V – Broj pet za 5?
Vječni Renaultov bestseler u segmentu gradskih automobila na hrvatskom je tržištu ostavio dubok trag. Stoga nas jako zanima koje su vrline, a koji nedostaci Clija broj pet kao rabljenog automobila. Krećemo u detaljan pregled
Prošlu je godinu Renault Clio u Hrvatskoj zaključio kao najprodavaniji model (2585 jedinica) na tržištu, dok je u prva četiri mjeseca već prodan 1037 puta! Njegova SUV-inačica Captur je pak u 2023. završila na četvrtom mjestu prodaje. U globalu, riječ je o dva najprodavanija Renaultova modela, bez obzira o kojem se europskom tržištu radilo. Oba su modela postavljena na identičnu platformu naziva CMF (Common Module Family), a koju također koriste Dacia, Nissan te odnedavno Mitsubishi.
Ako bismo se vodili aktualnim trendovima, u komercijalnom bi smislu bilo za očekivati da je Captur uspješniji od Clija, no tomu nije tako. Clio je već godinama u vrhu uspješnosti prodaje te stoički odolijeva naletu crossovera. Korektna cijena? Zasigurno igra veliku ulogu, jer je Captur ‘za klasu skuplji’. Adekvatne dimenzije? Peta generacija Clija za cijelih pet centimetara premašuje nekadašnji standard kompaktne klase od četiri metra, pa ga mnogi danas vide i kao prihvatljivu zamjenu za nekadašnji bestseler Megane.
TCe 90 – 70 posto udjela
No kako je ovo rubrika rabljeni, ispred svega nas zanima kako Clio izgleda nakon nekoliko godina intenzivne uporabe. Za tu smo priliku posudili TCe 90 u opremi Evolution, koji je najprodavanija izvedba Clija na domaćem tržištu (uz Techno TCe 90). Riječ je o godišnjaku koji je prešao 24.000 kilometara, a na njemu je istaknuta cijena od 16.660 eura. Posebnost – Xtronic! Riječ je o Renaultovom kontinuirano varijabilnom automatskom mjenjaču. I ne, nije iritantan, kao što je to uobičajeno kod ovakvih mjenjača – motor se vrti na konstantnim okretajima, a povećanje broja okretaja akustički je podnošljivo.
Start-stop brzo reagira na semaforu pri kretanju s mjesta, što je u današnje vrijeme za svaku pohvalu. Trocilindarski jednolitreni motor je ugodan u vožnji, njegovih 90 KS je u principu sasvim dovoljno za većinu situacija u svakodnevici s kojima se mora nositi. Izuzetak – kada postoji iznenadna potreba za performansama, recimo kod pretjecanja. Tada je mjenjaču potrebno nekoliko desetinki više da bi ‘posložio’ stvari na svoje mjesto i ponudio dovoljno potiska. Generalno, TCe 90 je suzdržan u nastupu i ne djeluje posebno energično. Kada se ručno prebacuje, potrebno mu je oko 13 sekundi za standardni sprint s mjesta do brzine kretanja na magistralnoj cesti – drugi to mogu nijansu bolje. Međutim, to nije spriječilo gotovo 70 posto domaćih kupaca Clija da naruče upravo ovaj motor. Začuđujuće – ‘dobitnu kombinaciju’ LPG 100 biralo je tek 4,4 (2023.) do 12,4 (2021.) posto kupaca, dok se dizelski pogon u Cliju kreće između 7,6 (2021.) i 23,8 posto (2022.) udjela u prodaji.
Ako je automatik, neka bude X-Tronic
Spoznaju da je Clio partner na kojeg se možete osloniti ne mijenjaju ni prekratki intervali održavanja, a ni kapriciozni zahtjevi za motornim uljem. Ukratko – u većini slučajeva funkcionira besprijekorno. Bregaste osovine pogoni čvrsti lanac, gubitak ulja u motoru je nepoznanica, začađenje usisnih ventila zanemarivo. S druge strane, snažnije verzije sa 130 i 140 KS su motori s izravnim ubrizgavanjem i filtrom čestica koji se također koriste u Mercedesovoj A-klasi. Slabija verzija bila je dostupna samo u prvoj godini proizvodnje te je bila uparena sa sedmostupanjskim mjenjačem s dvostrukom spojkom koji nije baš bio hvaljen.
Iako stupnjeve mijenja uglađeno i precizno, nakon veće kilometraže zna zapeti u dvije brzine istovremeno ili mu pak curi ulje iz ulazne osovine. Takav je kvar izuzetno skup, jer nastala oštećenja uzrokuju zamašćivanje dvostruke spojke. Stoga, ako je već automatski mjenjač, onda je bolje da bude X-Tronic. Ili hibrid!? Prvi je stigao sredinom 2020. pod nazivom E-Tech 140, a godinu dana kasnije zamijenjen je E-Techom 145 (koji zapravo razvija 143 KS). Hibridna izvedba ima dva elektromotora koja dolaze u kombinaciji sa 1,6-litrenim atmosferskim benzinskim motorom. Dva su stupnja prijenosa za električne motore i četiri za motor s unutarnjim izgaranjem, nema spojke, uvijek se kreće na struju, a prema potrebi i dosta poletno.
Uredno održavani dCi je preporuka
Barem dok ima struje u bateriji, no to je svega 0,55 kWh (neto). Nakon što potrošite struju, benzinski motor funkcionira solo. I da, s hibridom gotovo da uopće nema problema, slovi kao vrlo pouzdan. Ipak, pregled rabljenog ne možemo zaključiti, a da pritom ne spomenemo dCi. Vrlo štedljivi dizel motori u prošlosti su bili idealan pogon za gradski Clio. Stoga svatko tko se dočepa urednog rabljenog može biti sretan, K9 diesel se smatra gotovo neuništivim pod uvjetom da se zupčasti remen redovito mijenja svakih šest godina. Ovaj interval (ili 150.000 km) vrijedi i za remen kod benzinskih motora. Vrijedi spomenuti da se radi o tzv. ‘elastičnom remenu’. Njegova niska elastičnost omogućuje da se izostavi uobičajeni uređaj za natezanje. Međutim, za njegovu montažu je potreban poseban alat, što isključuje metodu ‘uradi sam’.
Kvalitetna završna obrada
Time smo iscrpili sve specifičnosti pojedinih motorizacija, no što je s karoserijom? Krenimo s vrha. Korozija ponekad prijeti dijelu oko antene, te uzrokuje naknadni prodor vode u kabinu. Ipak, korozija na Cliju generalno nije tema, iako lak na pojedinim dijelovima karoserije s vremenom matira. Dojam kvalitete u unutrašnjosti automobila je sjajan – fini materijali i pjenaste površine sprijeda stvaraju ugođaj svojstven srednjoj klasi automobila. Straga, međutim, dominira tvrda plastika, a otrcana podnica i ‘prozračno’ lakiran spremnik rezervnog kotača kvalitetom odudaraju od ostatka automobila. Bez obzira na to, Clio je u načelu kvalitetno izrađen automobil u kojem su neugodni pozadinski zvukovi poput pucketanja i škripanja doista rijetkost.
Doduše, postoje izvješća o oštećenjima mjenjača, što se uglavnom odnosi na izvedbu s pet stupnjeva prijenosa kakva se koristi u benzinskim motorima i nekim LPG-verzijama. Na forumima se također raspravlja o klimatizacijskom sustavu, čiji je kondenzator izrađen od relativno tankog materijala i nalazi se sprijeda, na udaru kamenčića. Zbog toga rashladni sustav treba uvijek iznova provjeriti. Ostatak pritužbi odnosi se na sada sveprisutne probleme s povezivanjem pametnog telefona i multimedijskom opremom, koji se obično mogu riješiti ažuriranjem. Tih problema testni automobil nije imao, pa bismo ga rado preporučili za kupnju – da već nije prodan.
Zaključak
Renault Clio prkosi SUV-izaciji tržišta. Fer cijena, svestranost, konkretnost, jednostavnost održavanja – posebno kod TCe 90 – čine ga možda i ponajboljom kupnjom u klasi rabljenih gradskih automobila. Komfor i kvaliteta izrade čak koketiraju s kompaktnom klasom, što također može biti prevaga pri kupnji.