

Zapravo, ova bi reportaža trebala biti zamotana u ukrasnu vrpcu s nekoliko mirisnih drvenih umetaka, kako bismo iz prve ruke shvatili o čemu govorimo. Jer rijetko koja proizvodnja automobila miriše tako dobro kao ona u Bentleyju u Creweu. Arome – raznovrstan buket drvenih mirisa koji izviru iz brojnih furnira u skladištu odjela za drvo i aromatični miris kože u području ‘Trim’.
Ipak, prije nego što krenemo u detalje, luksuzni Bentley najprije treba sastaviti. Čak 702 zaposlenika sastavljaju vrhunske automobile na dvije linije – jedna za Bentaygu, druga za modele Continental i Flying Spur – uglavnom ručno. Naravno, pomažu im moderni alati – kranovi, pomoćna sredstva za dizanje… Uostalom, zdravlje zaposlenika je na prvome mjestu. Samo jedan robot radi u sastavljanju – automatski nanosi ljepljive linije za stakla. S pogonskim strojevima stvari stoje malo drukčije. Grupa VW potpuno sastavljene isporučuje V8-biturbo i V6 plug-in hibridni pogon. Jedino se legendarni W12 još uvijek potpuno izrađuje u Creweu – naravno, također ručno, u zasebnoj zgradi.
Do rezultata za 12 sati
S ručnim radom nastavlja se i u lakirnici. Nakon antikorozivnog sloja i temeljnog premaza, nanosi se boja. Standardni asortiman trenutačno uključuje 88 nijansi. Važno – slojevi boje na pojedinim dijelovima karoserije moraju se nanositi u različitim debljinama, ovisno o obliku i zakrivljenosti lima kako bi lak bio ujednačen. Za savršenu završnu obradu najprije se brusi, a zatim 12 sati polira janjećom kožom.
Ali ne samo vanjština, već još više unutrašnjost čini Bentley onim što zaista jest. Koža koja se ovdje obrađuje dolazi isključivo od muške stoke, tj. bikova iz skandinavskih zemalja. Zašto? Bikovi ne dobivaju strije nakon trudnoće. Zamislite! Skandinavija je ključna jer tamošnja klima ‘ne pati’ od komaraca, a životinje nisu ograđene bodljikavom žicom. Te činjenice održavaju kožu glatkom, uglavnom bez ikakvih tragova oštećenja. A koža se štavi u Italiji prije nego što materijal završi u Creweu kao velika kožna krpa – da, to je vjerojatno najprikladniji naziv.
Zatim, kao prvo, slijedi pregled od strane ‘stručnjaka za kožu’ koji označava sva neugledna mjesta, potom materijal raširi na stolu, a kamera s AI softverom skenira idealan komad. Softver prepoznaje te oznake i koristi potrebne rezove za izračunavanje optimalne iskoristivosti materijala s minimalnom količinom otpada. Rezanje se također vrši automatski dok se apliciranje na sjedala i šivanje ponovno vrši ručno. Uglavnom sa šivaćim strojevima i karakterističnim križnim šavom koji se šiva ručno, iglom i koncem.
Krojačice obrade oko 133 metra konca po automobilu. Koža je obično obložena drvenim furnirima. U Bentleyju su u svoj svojoj raznolikosti smješteni u zasebnu prostoriju. Poseban tim zaposlenika zadužen je za istraživanje i pronalazak nove vrste drveta koje bi poslužilo za ukrasne trake. Novost – pet tisuća godina staro riječno drvo iz Velike Britanije. Pokazalo se da savršeno odgovara onome što se traži, ali to naravno i shodno tome stoji popriličnu količinu novca. Radnici režu furnir i prešaju ga pod vrućim aluminijskim kalupom.
Velika ulaganja
Osim drvenih furnira, mogu se koristiti i kameni. U tu se svrhu površine kamena prekrivaju jakim ljepljivim filmom koji se potom uklanja. Ljepljivi materijal se obrađuje, reže na željenu veličinu i zatim također preša na aluminijski kalup. Na kraju proizvodne trake nalazi se završna kontrola kvalitete koja uključuje najmanje 500 točaka, ovisno o modelu. Tek tada iz dvorane izlazi potpuno završen Bentley.
No vrijeme nije stalo među tradicionalnim zgradama od opeke. Nešto niže iza, vidimo kako se voze bageri. Do 2030. Bentley želi biti klimatski neutralan te isporučivati svoje modele isključivo s električnim pogonom. Proizvođač ulaže oko 2,5 milijardi eura u proizvodnju električnih automobila, do 2026. postojat će samo plug-in hibridi.
Novac ne stiže iz matične kuće Volkswagen, već iz vlastitih džepova. Nekoć problematično dijete Bentley sada je jedan od kraljeva margine u grupaciji. Potaknut rekordima prodaje, Bentley se priprema za budućnost i uopće ne strahuje da će legendarni W12 biti ukinut. “Ovo je prilika za nas, a rizik je isključivo za proizvođače sportskih automobila” – pojašnjava izvršni direktor Adrian Hallmark. Sasvim je moguće da je Bentley i ovdje nanjušio – pravu priliku.
Zaključak:
Bentley ne prodaje samo automobile, nego i obećanje kvalitete koje brojni talentirani zaposlenici moraju opravdati. Zahvaljujući raskošnoj zaradi, engleska tvrtka lako će odraditi pretvorbu u proizvođača luksuznih e-automobila. Međutim, novi pogoni i proizvodi moraju ostati na visokoj razini kako bi stvari i dalje tako dobro funkcionirale.