

BLIC-INFO
SEGMENT: Luksuzni SUV s visokim ambicijama
TROŠKOVI: Oko 380.000 eura, gotovo dvostruko skuplje od konkurencije
POČETAK PRODAJE: Narudžbe zaustavljene, proizvodne količine za dvije godine su rasprodane
KONKURENCIJA: Aston Martin DBX707, Lamborghini Urus Performante, Porsche Cayenne Turbo GT
Ledena kiša lagano kucka po karoseriji. Opojnu tišinu povremeno prekida škripanje sajli gondola koje se iznad naših glava uspinju ka brojnim planinskim vrhovima u okolici Madonne di Campiglio. Putnici radoznalo gledaju prema dolje čim su spazili Purosangue. Iako je okruženje idealno za snježnu avanturu, mi ovog puta ne skidamo skije s krovnih nosača. Uostalom, promatrači s visine ionako ne mogu odrediti je li ovaj Ferrari sportski automobil ili GT. Nije ni važno. Ono što se broji su performanse, mitsko obilježje brenda s propetim konjićem. Purosangue je opako snažan sa svojih 725 KS koji dolaze u SUV formatu. Troslovna je to kratica koju dosad nismo vezali uz Ferrari.
No to je ionako samo marketinška propaganda. Istina je da imamo 12 atmosferskih cilindara, što je konfiguracija koju više nećete pronaći niti u jednom automobilu koji može poslužiti kao vozilo za obitelj. A ekskluziva je tim veća što je Ferrari okačio cijenu od paprenih 380.000 eura za ovo čudo. I još je veće čudo što je supersportski SUV unaprijed rasprodan i to za sljedeće dvije godine, koliko god ih je tvornica u mogućnosti isporučiti. Rasprodan je prije no što je itko od vlasnika uopće dobio ključeve.
Istinski Ferrari
No vratimo se na ono bitno, na 6,5-litarski V12 koji je preuzet od ugašenog modela 812, unaprijeđen glavom motora Competizione i smješten iza prednje osovine. Skriva se ispod dugačkog prednjeg poklopca motora, s vrlo zanimljivo skrojenim usisnicima zraka, odmah poviše prednjih svjetala. Motor stoga nije izložen očima, ali možemo se diviti njegovoj ljepoti, dok vozač osjeća njegovu puninu u svojoj neposrednoj blizini. Putnici na prednjim sjedalima osjećaju svaku frekvenciju dok digitalna igla okretomjera oscilira oko 1000 okretaja. Gotovo bez ikakvih vibracija. Ali nismo ovdje da bismo ga slušali kako prede u leru, pred nama je primamljiva, uska zavojita cesta kroz šumu.
Najbolji i najkraći opis bio bi ‘Winter Rally Special Stage’ čija podloga od utabanog snijega jednostavno mami na grijeh. Ali oprez je nužan, jer ovdje nemamo izletne zone sa zaštitnim mrežama na koje mogu računati skijaši. Odmah uz rubove ceste je gusta šuma i nipošto ne bismo htjeli da dođe do kontakta između prekrasne plave karoserije i tvrdih stabala. Stoga krećemo nježno u modu vožnje ‘Ice’. Pogon 4×4 osigurava startove gotovo bez proklizavanja, kroz prve zavoje prolazimo uz vrlo precizno navođenje. Distribucija snage na sve kotače posuđena je od modela GTC4 Lusso, a sustav upravljanja i elektronika od modela SF90. Dakle, snaga i moment se varijabilno distribuiraju ne samo između dviju osovina, već između sva četiri kotača. I na papiru zvuči agilno, a u praksi je dojam – perfektan. Pogonska sila teče gotovo neprimjetno, ali elektronika vodi računa da nešto ne bi pošlo po zlu.
Period upoznavanja je završio, vozač se hvata Manettina, preskače modove ‘Wet’ i ‘Comfort’ te se zaustavlja na modu ‘Sport’. Opa! Elektronički anđeli čuvari se povlače i mašu uz povik ciao dok se uključuje lampica ‘ESP off’. Amortizeri automatski postaju tvrđi, što baš i nije idealna postavka za planinsku cestu i zasniježenu podlogu po kojoj se krećemo. Stoga pilot odabire jednu od tri postavke tvrdoće ovjesa i zaustavlja se na poziciji ‘soft’. Za razliku od za klasu uobičajenog zračnog ovjesa, ovdje je riječ o kompleksom sustavu adaptivnog ovjesa s malim elektromotorima na svakom amortizeru. Njihova je uloga nadasve aktivna i u ekstremnim slučajevima mogu čak i odignuti kotač. Da, to je pravi 48-voltni udar. A već u sljedećem trenutku mogu približiti karoseriju podlozi te se pripremiti za launch-control.
Dva para vratiju
Ferrari s dva para vratiju ima još neke zanimljive adute. Premda se većina snage šalje na stražnju osovinu, osjećaj ubrzanja i propulzije uvelike je sličan rally bolidima. To znači da možemo računati na avanturistički duboke kuteve driftanja, na kojima se SUV, još ako je podloga zasniježena, snalazi kao riba u vodi. Pritom V12 ne treba nikakve sintetičke pojačivače zvuka kroz audiosustav, koji se usput rečeno sastoji od 21 Burmesterovog zvučnika. Rasni atmosferac stvara perfektnu zvučnu kulisu, a svaki, pa i najmanji pomak desnim stopalom uvijek generira neke nove tonove. Sve dok vas LED-ice na gornjem dijelu obruča upravljača ne podsjete da je vrijeme za ubacivanje u viši stupanj prijenosa. U stvarnosti, rijetko ćete posezati za karbonskim perajama 8-stupanjskog mjenjača s dvostrukom spojkom. Zašto? Jer je na raspolaganju maksimalnih 716 Nm, a 80 posto od te jumbo-porcije dostupno je već pri 2100 okretaja, dok snaga ne doživi ekstazu na 8250 okretaja.
Još nekoliko zavoja prolazimo u smirenijem ritmu, zatim slijedi blagi lijevi i odmah potom jaki desni zavoj – snažno kočenje, pun gas, stražnjica kreće u bočno klizanje, kontriramo upravljačem. Oh, kakva zabava! Ali nećemo pretjerivati, jer prednji kotači od 22 cola i stražnji od 23 cola hvataju snijeg uz bankine i lansiraju ga visoko u zrak. Smirujemo tenzije i nastavljamo prema ruti u navigaciji, čiji je softver razvio Ferrari. To znači da morate umrežiti svoj pametni telefon putem sučelja Android Auto (kabel) ili Apple CarPlay (bežično).
Uzorna varijabilnost
I sada stižemo do teme o kojoj se baš i ne diskutira kada vozimo jedan Ferrari. Prokomentirajmo opsluživanje i softver infotainmenta koji je u osnovi posuđen od modela 296 GTB. Talijani su po tom pitanju odradili dobar posao, prikaz svih informacija jasan je i precizan, a osim dodirnih ekrana tu su i dodirne površine na upravljaču. Ipak, dojma smo da bi se ovdje bolje uklopili filigranski izvedeni prekidači od aluminija, čime bi interijer od mekane kože, svjetlucavog karbona i Alcantare stvorio još prestižniji dojam.
Bilo kako bilo, Purosangue stoji na Ferrarijevom tronu i ekskluzivnost pojave je neporeciva. Čak su i sustavi asistencija vrlo dobro posloženi. Ne samo što se tiče beskompromisnog nastupa na trkaćoj stazi, već i svakodnevnom prometu, jer razmak od autobusa ispred nas koji prevozi skijaše uvijek je precizan i dosljedan. Dodatno, klimatizirana i masažna sjedala ne samo da pružaju dovoljno komfora, već su i razmjerno duboka zahvaljujući čemu odlično drže tijelo u zavojima. To vrijedi i za stražnja sjedala, na koja se ulazi kroz stražnji par vratiju koja se otvaraju u suprotnom smjeru do 79 stupnjeva.
Na kraju, moramo odgovoriti i na pitanje vezano uz obujam prtljažnika, što je poprilično nebitan podatak za automobile s propetim konjićem. Ali ne i za Purosangue koji ima sasvim solidne prijevozničke kvalitete s obzirom na performanse. Prtljažnik će progutati 473 litre što je dovoljno i za veće putne kofere. Nije vam dovoljno? Na pritisak gumba električno se obaraju nasloni stražnjih sjedala, ali jasno je da ovdje nećete ubacivati perilicu rublja i slične kabaste predmete. I prije no što postavite sljedeće pitanje – ne, kuka za prikolicu nije opcija. Bila bi prava grehota da ovakav ljepotan vuče nešto iza sebe.
Vraćamo se u podnožje Trento Bondonea, poznate 17-kilometarske, vrlo zavojite brdske staze. Uske serpentine čine se preuske za ovakav SUV, ali Ferrarijevi inženjeri posegnuli su za još jednim tehnološkim trikom koji osigurava dodatnu dozu agilnosti. Kao i 812 Competizione, Purosangue može zakretati stražnje kotače ovisno o situaciji na dva stupnja u oba smjera. To mu povećava okretnost i prianjanje u zavojima, ali stražnji kotači ionako imaju obilje gripa, pa na izlasku iz svakog zavoja možete računati na katapultiranje – i svaka će vam ravna dionica biti prekratka.
Zaključak
Varijabilnost, funkcionalnost i offroad kvalitete – pojmovi su koji u Ferrarijevim automobilima igraju sasvim sporednu ulogu. Ali Purosangue dokazuje da jedan hipersportaš može imati fleksibilan prtljažnik, ekstravagantna stražnja vrata i kompleksno podvozje uključujući sustav zakretanja sva četiri kotača. Pa i mnogo više. Ipak, sve se vrti oko atmosferskog V12 dragulja koji ga čini ne samo najsnažnijim, već i najskupljim luksuznim SUV-om.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
SUV s četiri sjedala, D x Š x V 4973 x 2028 x 1589 mm, međuos. razmak 3018 mm, prtljažnik 473 l, masa praznog vozila 2033 kg (suh)
Podvozje
Dvostruka poprečna ramena/zavojne opruge sprijeda, multilink/zavojne opruge straga, disk kočnice sprijeda i straga, prednje gume 255/35 R 22, stražnje gume 315/30 R 23
Prijenos snage
Na sve kotače, automatski mjenjač s dvostrukom spojkom i osam stupnjeva
Motor
12-cilindarski V-motor, obujam 6496 ccm, snaga 533 kW (725 KS) pri 7750 o/min, okretni moment 716 Nm pri 6250 o/min
Performanse
0-100 km/h……………………3,3 s
0-200 km/h…………………….10,6 s
Najviša brzina …………………310 km/h
Prosječna potrošnja (WLTP) …..17,1 l/100 km
Osnovna cijena
Ferrari Purosangue ………………… 378.873 eura