Porsche Cayenne – Posljednji ples
Plug-in izvedba je snažnija, ima veći e-doseg i povoljnija je od osnovne verzije. Koga briga, jer i nakon najopsežnijeg facelifta u povijesti marke, V8 je ponovno ispod haube Cayennea S. Prilika da ga pozovemo na ples kroz labirint alpskih zavoja
Pogled na početne cijene temeljito revidiranog Cayennea zaintrigirat će potencijalne kupce. Ne, nije riječ o ‘akcijskim ponudama’, već razlici cijena između pojedinih modela. Naime, tehnički znatno napredniji te oko 120 KS snažniji Cayenne E-Hybrid u startu košta oko 4000 eura manje od osnovnog modela pogonjenog benzinskim V6-motorom (353 KS)?! Kako to? Prije svega, zahvaljujući hrvatskom sustavu obračuna PPMV-a koji pogoduje nižim emisijama CO2, a koje E-Hybrid ima zahvaljujući električnom pogonu.
Naravno, E-Hybrid se ujedno uklapa u Porscheove globalne ciljeve, jer flotni CO2 se ne može ispuniti bez rasta prodaje plug-in hibrida. U Porscheu su toga itekako svjesni, te su Cayenneu E-Hybridu dali 30 kW više e-snage, te time ujedno podignuli snagu sustava na 470 KS i 650 Nm. S jedne strane, to smanjuje vrijeme sprinta hibrida na razinu V8-modela (od nule do 100 km/h za 4,9 sekundi). S druge, elektromotor i baterija značajno pridonose masi vozila, i to se prilikom dinamičnijeg tempa vožnje i kočenja itekako osjeti. U Porscheu kažu da se masa u odnosu na prethodnika povećala svega tri kilograma, uz istovremeni porast kapaciteta baterije (sa 17,9 na 25,9 kWh) i električnog dosega (90 km, EAER City).
Nažalost, e-hibrid gubi razigranu lakoću vrtnje motora s unutarnjim izgaranjem, a suradnja između V6-stroja i elektromotora ne teče uvijek glatko i neprimjetno. Smeta nas i nedostatak transparentnog osjećaja na kočnici – djeluje tupo, tvrdo i grubo. Da rezimiramo, E-Hybrid nas podsjeća na brak koji je sklopljen iz interesa, a ne ljubavi.
Siguran i strelovito brz
Toga smo postali svjesni tek kada smo sjeli u konvencionalne V6- i V8-izvedbe Cayennea. Aleluja. Nemamo pojma kako Porscheu to uvijek iznova polazi za rukom, no osjećaj za upravljačem je sjajan! Ni jedan SUV koji smo dosad vozili ne mijenja smjer tako lako i precizno, a da pritom ostaje siguran te, iznad svega – strahovito brz! Dobro, nije to ništa novo, Cayenne je to već mogao prije ovog ‘zatezanja bora’. Naravno, pod uvjetom da je imao većinu stavaka s popisa dodatne opreme. Recimo, upravljanje stražnjom osovinom, zračni ovjes, torque vectoring, stabilizaciju karoserije, keramičke kočnice… Sve to pomaže ionako superagilnom S-modelu da potkopa zakone fizike, čak i na neasfaltiranim alpskim cestama koje su u jednom trenutku bile na gotovo 2000 metara nadmorske visine. Debeli, gusti sloj magle i kiša epskih razmjera natjerala nas je da popustimo pritisak na papučicu gasa. Inače, zračni ovjes nema baš nikakvih problema s podlogom te vas nježno nosi kao da ste na lebdećem tepihu.
Najopsežniji facelift u povijesti marke
Porsche je najopsežniji i najskuplji facelift u povijesti marke s razlogom darovao Cayenneu a ne, primjerice, Elferu. Jer, nakon tri generacije s ukupno 1,25 milijuna prodanih primjeraka, Porscheov luksuzni SUV se s pravom može nazvati bestselerom marke. U kojoj mjeri je značajan za Švabe, govori i podatak da je trenutačno svaki treći prodani model u Porscheovoj gami – Cayenne. Sa svojim neprekinutim, sada trodimenzionalno naglašenim stražnjim svjetlima, serijskim Matrix-svjetlima (koja se u opciji mogu nadograditi HD-pikselima) te poklopcem motora ‘powerdome’ izgleda znatno svježije no prije. I mora, jer treba izdržati do 2025. kada će ga Porsche zamijeniti onim na električni pogon! Doista, treba ima hrabrosti najvoluminozniji model marke prebaciti na čistu struju, no u Porscheu očigledno imaju viziju.
Unutrašnjost snažnija od vanjštine
Unutrašnjost Cayennea redizajnirana je kako bi bila još snažnija od njegove vanjštine. Po običaju, vozač je savršeno integriran u kokpit. Inženjeri su u njega natrpali sve što im je bilo na raspolaganju iz 911-ice i Taycana. Primjerice, vozači Cayennea sada mogu uživati u istom trokrakom upravljaču kao oni u 911, dok je široki zaslon preuzet iz Taycana. Unatoč posuđenim detaljima, SUV se ne doima nabrzinu ‘sklopljenim’. Naprotiv, sve je odrađeno smisleno i precizno – ručica mjenjača pomaknuta je udesno iza upravljača pa odsad ima sasvim dovoljno mjesta za kontrolnu ploču klime koja reagira na dodir, ali također vlada i haptičkim dodatkom. Površinu visokog sjaja i dalje valja često čistiti, što se također odnosi i na zaslon osjetljiv na dodir neposredno iznad njega. Poglavito jer su opcije izravnog pristupa sustavima asistencije, podvozja i ispušnog sustava preseljene tamo. Putnici također imaju zaseban zaslon osjetljiv na dodir direktno pred sobom – na kojem mogu čak i gledati filmove – a koji vozač ne može vidjeti kako mu ne bi skretao pažnju u vožnji.
Zavoji kao ključna vrlina
A vožnja u Cayenneu još uvijek najviše veseli, po mogućnosti i izvan ceste, što Porsche na prezentaciji naglašava već gore spomenutim neasfaltiranim planinskim usponom. Ipak, Cayenne pleše znatno atraktivnije na krivudavom asfaltu, i to s posebnom predanošću. Porsche je čak u naš navigacijski sustav programirao rutu s lošom kvalitetom asfalta, vjerojatno kako bi dokazao koliko dobro njegov zračni ovjes ublažava i koliko se komforno Cayenne kotrlja unatoč opcijskim 22-colnim. A tu je i famozni V8-motor u Cayenneu S, koji ne oduševljava samo mlade kolege iz cijelog svijeta, već i doajene auto novinarske scene. Da, kompresorski V8 emotivno pršti sa svojih 474 KS, a zahvaljujući okretnom momentu od 600 Nm praktički se poigrava karoserijom od dvije tone. Motor obujma četiri litre snažno vuče u svakoj situaciji, a u kombinaciji s dobro odmjerenim i preciznim mjenjačem tvori izvanrednu pogonsku jedinicu. Stoga prijatelju koji nas je nazvao usred prezentacije i tražio od nas da za njega riješimo dvojbu – V6 ili plug-in – ovim putem još jednom ponavljamo, jednom se živi, biraj V8! I nadamo se da će nas poslušati, jer tom je pogonu ovo bio – posljednji ples.
Zaključak
S naprednim sustavima pomoći, još snažnijim pogonima te modernim infotainmentom koji odgovara pojmu luksuznog SUV-a, Porsche je u znatnoj mjeri unaprijedio svoj bestseler. Što se dinamike vožnje tiče, tu se ionako nije imalo što mnogo popraviti. Ako imate dovoljno mogućnosti, birajte V8 i nećete pogriješiti – to je Porsche koji će vam uvijek iznova vraćati osmijeh na lice. Plug-in hibridu, s druge strane, još uvijek nedostaje finoća pogona, kao i transparentniji osjećaj na kočnici.