Toyota GR Yaris – Mali veliki div među velikanima

Temeljito evoluirano izdanje GR Yarisa, tehnički bližeg reli nego uobičajenom automobilu, odsad je snažnije, brže i uvjerljivije na cesti i stazi, a dolazi i s opcijom automatskog mjenjača

Kada na čelu tvrtke imate istinskog zaljubljenika u automobile i vožnju, čovjeka koji skupocjeno odijelo vikendom mijenja za trkaći kombinezon te juri stazama diljem svijeta, čuda nisu samo moguća, već se ponekad pretvaraju i u stvarnost.

Toyota je prije četiri godine lansirala jedno takvo čudo, koje je do danas oduševilo više od 40.000 obožavatelja vozačkih automobila – od običnih kupaca i entuzijasta do vozača relija, amaterskih i profesionalnih trkača – te ga nedavno predstavila u temeljito unaprijeđenom izdanju. To čudo je GR Yaris, a čovjek zaslužan za njegovo postojanje je Akio Toyoda koji, kada nije u korporativnom okruženju, nego provodi dane na stazi, koristi pseudonim Morizo Kinoshita. 

GR (Gazoo Racing) Yaris nema mnogo veze s benzinskom i hibridnim izvedbama gradskog modela koje svakodnevno viđamo na našim cestama, već je tehnički bliži trkaćoj, WRC-verziji. Za ovo evoluirano izdanje, također razvijeno od strane trkaćih inženjera i reli vozača, sve na ovom modelu – od jedinstvene karoserije, sofisticiranog pogona na sve kotače, trkaćih kočnica i ovjesa te najsnažnijeg trocilindarskog motora u proizvodnji – temeljito je dorađeno i poboljšano, a novost je i opcija automatskog mjenjača.

Brojne vanjske i unutarnje promjene

Sve promjene inspirirane su glavnom ‘kružnom’ filozofijom Toyotina Gazoo Racing odjela – Develop, Race, Break, Fix – koja, pojednostavljeno, opisuje pristup kontinuiranog razvoja, testiranja do krajnjih granica, neizbježnih kvarova te naposljetku poboljšanja pojedinačnih komponenata i cijelog automobila.

Taj pristup doveo je do naizgled manjih, ali funkcionalno značajnih vanjskih promjena – novi prednji odbojnik (višedijelni radi lakše zamjene u slučaju oštećenja) ima veće i promišljenije oblikovane otvore namijenjene poboljšanju hlađenja snažnijeg motora i velikih Brembovih kočnica, rešetka hladnjaka sada je čelična, a nov je i dizajn stražnjih svjetala te neznatno i stražnjeg odbojnika. Sama karoserija kruća je nego prije zahvaljujući 13 posto većem broju varova i korištenju 24 posto više strukturalnog ljepila.

Veće promjene očite su u interijeru s novoosmišljenim kokpitom. Radi poboljšanja vozačeva vidnog polja, vrh prednje konzole (sada s potpuno digitalnim 12,3-inčnim instrumentima) snižen je 50 mm, promijenjen je položaj retrovizora, a i središnja konzola više je zakrenuta prema vozaču. Osim toga, 25 mm snižen je položaj prednjih sjedala (premda bi još uvijek mogla biti desetak milimetara niža). Izgled kokpita mogao bi podijeliti mišljenja, ali lakoća korištenja, preglednost i položaj sjedenja neosporno su bolji no prije.

Sve za veći užitak vožnje

Cestovna ruta u Francuskoj na kojoj smo proveli prvi dio dana prezentacije novog GR Yarisa vodila nas je otvorenim cestama jugoistočno od Lyona te, među ostalim, povijesnom etapom relija Monte Carlo korištenom u razdoblju od 1981. do 1994. godine.

Već u prvih nekoliko metara GR Yaris otkriva vozačku usredotočenost, a zahtijeva je i od vozača, ponajprije tijekom prve faze privikavanja na malen raspon ‘hvatanja’ spojke te kratkim hodovima ručice šestbrzinskog ručnog mjenjača. Na pojedinim dionicama koje vode prema planinskim cestama i prijevoju Col du Grainer, površine na trenutke djeluju sastavljene od desetak vrsta asfalta, no Toyota, unatoč tvrđe namještenom ovjesu – sa 28 posto krućim prednjim i 10 posto krućim stražnjim oprugama – neravnine i spojeve svejedno prelazi s određenom podatnošću.

Nije osobito udoban, ali daleko je od neugodne tvrdoće koja bi postala naporna tijekom duljih vožnji. Deblji stabilizatori sprijeda (MacPherson) i straga (dvostruka poprečna ramena) pogađaju dobar omjer između kontroliranja gibanja karoserije i njezina korisnog naginjanja, a veza između amortizera i pripadajućih nosača sada je, umjesto u jednoj točki, ojačana s tri vijka, iako je učinke te promjene teško doživjeti u javnom prometu.

Također, prilikom umjereno brze vožnje cestom, posebice na skliskim i mokrim podlogama, itekako se može osjetiti rad sustava GR-Four. Elektronički upravljani pogon na sve kotače putem višelamelne spojke distribuira snagu između prednje i stražnje osovine, a dva Torsenova diferencijala reguliraju raspodjelu između desnih i lijevih kotača. U vožnji to znači iznimnu trakciju i prianjanje te nevjerojatnu osjetljivost na prijenos snage svakog pojedinačnog kotača – u svakom brže provezenom zavoju može se osjetiti koji kotač ‘traži’ grip i koliko ga ima.

Uz modove vožnje Sport, Normal i Eco s pojedinačnim postavkama za odziv gasa, servoupravljač, ‘mapu’ automatskog mjenjača i izgled digitalnih instrumenata, pogon na sve kotače raspolaže zasebnim postavkama – u modu Normal, distribucija momenta između prednje i stražnje osovine iznosi 60:40, mod Track varira između 60:40 i 30:70, a kod moda Gravel je 53:47.

U kombinaciji s odličnim ovjesom, preciznim servoupravljačem, učinkovitim Brembovim kočnicama (diskovi od 356 mm sprijeda, 297 mm straga) te snažnim motorom, sustav GR-Four ulijeva iznimno povjerenje kod brze cestovne vožnje, u svim uvjetima trakcije te neovisno radi li se o serpentinama, srednje brzim ili brzim zavojima.

Kroz brojna sela s ograničenjima u rasponu od 30 do 50 km/h, najsnažniji serijski trocilindraš neprimjetno brunda pri suzdržano niskim okretajima. Kada se povremeno pojave prilike za istraživanje preostalih dviju trećina hoda papučice gasa, do izražaja dolazi onaj karakterističan trocilindarski zvuk, djelomično prigušen ‘usisavanjem’ turbopunjača.

No ono što još više privlači i usredotočuje vozačevu pažnju jest silina ubrzanja u mnogim aspektima poboljšanog (vidi okvir) 1,6-litrenog turbobenzinca – sada ojačan na 280 KS i 390 Nm. U rasponu od oko 2500 pa sve do 6500 o/min, trocilindraš u gotovo svakom stupnju prijenosa pruža jaka ubrzanja koja nadilaze njegovu kompaktnu veličinu, a jednako je dojmljiva i žustrina kojom se vrti prema limitatoru. Impresionira i njegov spektar primjene – jednako mu pristaje spora vožnja u gradu i ‘pun gas’ napadi planinskih cesta, kao i staze.

U potonjim situacijama ističe se šestbrzinski ručni mjenjač, koji bolje funkcionira pri bržim nego sporim promjenama, a kod ‘šaltanja’ naniže možete ili sami primijeniti međugas ili pritisnuti tipku kojom elektronika to čini za vas.

Automatik vrijedan pažnje?

Za one koji preferiraju još manje truda za izvlačenje potencijala turbobenzinca, Toyota za najsnažniji Yaris odsad nudi opciju automatskog mjenjača s osam stupnjeva prijenosa. Nije DCT već konvencionalni automatik s pretvaračem okretnog momenta, no izmjene provodi brzo i točno kada ih zatražite te, najvažnije, ne prebacuje u viši stupanj kada dosegnete limitator. Osim polugicama iza upravljača, poluautomatske izmjene na raspolaganju su i putem ručice te s pravilnim rasporedom – unaprijed za niži, unazad za viši stupanj prijenosa.

Kada ga ostavite u D, izmjene su ugodno neosjetne te iskustvo vožnje u gradskom prometu čini donekle opuštenijim i jednostavnijim nego s ručnim mjenjačem. S druge strane, tko za GR Yaris razmatra opciju automatika zbog vožnje gradom, možda treba razmisliti o nekom drugom automobilu…

Jednako uvjerljiv na stazi

Sat vremena vožnje od Lyona usred ‘ničega’ i s glavne ceste skriven gustom šumom nalazi se Circuit du Laquais, gdje smo proveli poslijepodnevni dio druženja s novim GR Yarisom. Ne iznimno brza, ali tehnički dojmljiva staza s nekoliko zahtjevnih ‘slijepih’ zavoja, pokazala se idealnom za demonstriranje Toyotine kombinacije performansi, prianjanja i zabave u vožnji za koju je velikim dijelom zaslužan odličan sustav pogona na sve kotače. Razine prianjanja koje pruža zaista su impresivne, a ovisno o odabranom modu, omogućuje i poprilično izraženo preupravljanje. Česte promjene opterećenja demonstrirale su odličnu izbalansiranost ovjesa, dojmljive kočnice krug za krugom izdržale su više uzastopnih snažnih usporavanja bez znakova pregrijavanja ili slabljenja, a mali trocilindraš na trenutke se činio čak i presnažnim za relativno malu stazu Laquais.

Nakon dana ispunjenog vožnjama na otvorenim i planinskim cestama te vrlo zanimljivoj stazi, nismo samo ostali pod dojmom mogućnosti ove male ‘jurilice’, već i zahvalni što još uvijek postoje proizvođači koji su voljni stvarati automobile za entuzijaste. Novi GR Yaris stiže tijekom ljeta, nažalost u vrlo ograničenom broju primjeraka. Stoga, ako već niste, brzo rezervirajte svoj primjerak.

Zaključak

Sama činjenica da u 2024. postoji automobil toliko fokusiran na vožnju poput GR Yarisa već je razlog za veselje. To što niz promišljenih promjena i poboljšanja sada pruža još uzbudljivije iskustvo za upravljačem, uz snažnije performanse te još uvjerljivije mogućnosti u svim uvjetima i na svakoj podlozi, govori o svjetskoj klasi tima koji stoji iza ovog jedinstvenog vozačkog automobila. Arigato, Morizo.