Test: Škoda Octavia RS iV 1.4 TSI DSG – Sportaš s kabelom
Pored konvencionalnih modela RS, pokretanih dvolitrenim dizelašem od 200 KS, odnosno dvolitrenim benzincem od 245 KS, novost u ponudi je plug-in hibridna verzija koja također 'ispucava' 245 KS, ali poziva na određene kompromise
Nije za puriste. I pitanje je u kojoj će mjeri privući tradicionalistički nastrojene kupce Škodinih sportskih modela s oznakom RS. No, zato bi plug-in hibridna Octavia RS mogla zaintrigirati neke nove profile kupaca, prvenstveno ljubitelje sportskih automobila koji svijet gledaju kroz ‘zelene naočale’. Takvima bi se mogla svidjeti ideja vožnje isključivo na elektropogon, recimo kroz radni tjedan, kroz gradske gužve, za odlaske na posao i ostale obiteljske obaveze. Pod prednjim se poklopcem umjesto motora 2.0 TDI, odnosno 2.0 TSI, smjestio 1.4 TSI kojem je pridružen elektromotor snage 85 KS, što u kombinaciji generira snagu sustava od 245 KS. Vožnju isključivo na elektropogon omogućuje baterija kapaciteta 13 kWh, što u prevedenom znači 50-ak kilometara bešumnog kretanja. Ali evo i prvog kamena spoticanja.
Veća masa, manji prtljažnik
Pored ostalih kvaliteta, Octavia se kupuje i zbog raskošnog obujma prtljažnika. To posebno vrijedi za ‘civilne verzije’, ali i konvencionalni RS raspolaže sa 600 litara, odnosno 640 u verziji kombi. U plug-in hibridnoj Octaviji RS kamen spoticanja je upravo baterija, koja je ‘pojela’ punih 150 litara volumena prtljažnika, a kazaljku vage pomaknula za nepunih 200 kg. Ako su to kompromisi na koje možete pristati, Octavia RS iV može biti zanimljiv sportaš za svakodnevicu, tim više što se uklapa u državne subvencije koje za plug-in hibride lani iznosile 40.000 kn.
Uspoređujemo li cijenu Octavije RS 2.0 TSI koja kreće od 255.710 kn, od redovne cijene Octavije RS iV (276.239 kn) treba odbiti spomenutih 40.000 kn što dovodi do 236.239 kn. Nije loše, jer razliku možete pospremiti ravno u džep ili se počastiti nečim s popisa dodatne opreme. A na kraju opet imate 245 KS, ubrzanje 0-100 km/h za 7,3 s i najveću brzinu od 225 km/h. Na papiru, to je prihvatljivo ‘sporije’ od 6,7 s koliko treba Octaviji RS 2.0 TSI da uhvati stotku, odnosno razvije najveću brzinu od 250 km/h. Uostalom, sami se zapitajte kada, gdje i koliko često ćete ‘potegnuti’ iznad 200 km/h.
A u praksi?
Octavia RS iV je sportaš s dva lica, koji u jednom trenutku može bjesomučno ubrzavati od semafora do semafora, a već na idućem zelenom svjetlu krenuti nježno, bešumno i besplatno. Da, struja na javnim punionicama još uvijek je potpuno besplatna, no punjenje na takvim mjestima i nije neka sreća. Ni nužna potreba. Naime, baterija se može puniti maksimalnom snagom od svega 3,6 kW, pa spajanje na AC punjač od 40 kW nema smisla.
Ideja je Octaviju RS iV puniti na kućnoj utičnici u noćnoj tarifi, što će potrajati nekih pet sati, uz simbolični trošak od sedam kn. Ili investirati u zidni punjač (wallbox) koji snagom od 3,6 kW skraćuje vrijeme punjenja, ako baš želite. No idealno bi bilo prikopčati se u običnu zidnu utičnicu navečer, kako biste ujutro bili spremni s električnim dosegom od 50-ak km. A sljedećih 50 km, nakon što se baterija isprazni, možete gradom voziti uz prosjek oko 6 l/100 km, što dovodi do ukupnog prosjeka od 3 l/100 km, što je nedostižno i dvolitrenom dizelašu od 115 KS.
Sport i glazba
Da, Octavia RS iV je sportaš koji svira. Od pet ponuđenih modova vožnje najzanimljiviji je ‘Sport’, koji osim što šalje maksimalnu snagu i okretni moment na kotače, šalje i električne impulse na zvučnike iz kojih dopire melodija V8 motora. Sintetičko grgljanje kao u američkom ‘muscle-caru’ totalni je kič, ali u određenim trenutcima može biti i zabavno jer dosta dobro prati okretaje 1,4-litrenog benzinca.
Po želji, patvorenu melodiju lako možete isključiti i uživati u pomalo sramežljivom, ali čistokrvnom zvuku koji stvara 1.4 TSI. No, jurcanje omiljenom zavojitom dionicom ne izaziva onu količinu radosti na koju smo navikli od RS-modela. Najveću razliku u odnosu na konvencionalnu Octaviju RS predstavlja upravo povećana masa, jer kroz svaki zavoj ‘vučete’ balast od nepunih 200 kg. Zbog toga Octavia RS iV nevoljko mijenja smjer i u svakom zavoju ima tendenciju ‘centrifugiranja’, premda je pod kotačima pozamašna količina gripa.
Pored navedenog negativnog efekta, valja istaknuti da hibridna RS-ica nema klasičnu šperu, već imitaciju u vidu elektroničke blokade diferencijala, što je samo drugi opis za selektivno kočenje onog kotača koji počinje proklizavati. Nije loše, ali opet je riječ o sintetičkom osjećaju kojeg se hibridna Octavia RS nikako ne može otarasiti. Zapravo je najbolja u pravocrtnom gibanju, po želji i potrebi uz impresivna međuubrzanja, što je idealno za lijevu traku autoceste. U svakom slučaju, Škodin RS-cjenik bogatiji je za još jednu inačicu koja nudi punu snagu, ali drukčiju režiju i naglašeno ekološki predznak. Tko voli – nek izvoli.
TEHNIČKI PODACI
Škoda Octavia RS iV 1.4 TSI DSG
Karoserija
DxŠxV 4702 x 1829 x 1476 mm, međuosovinski razmak 2681 mm, prtljažnik 450-1405 l, masa 1750 kg, nosivost 490 kg
Motor
Četverocilindarski, benzinski s turbopunjačem, obujam 1395 ccm, snaga 110 kW (150 KS) pri 5000-6000 o/min, okretni moment 250 Nm u rasponu 1550-3500 o/min, elektromotor snage 85 kW i okretnog momenta 330 Nm, baterija kapaciteta 13 kWh, ukupna snaga sustava 245 KS
Prijenos
Automatski mjenjač DSG, pogon na prednje kotače
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h……………7,3 s
Najviša brzina……………………..225 km/h
Potrošnja
Deklarirano…………………………………..1,5 l/100 km
Deklarirani e-doseg………………………..63-68 km
Potrošnja na testu (prazna baterija)…..6,7 l/100 km
E-doseg na testu…………………………….50 km
Konkurenti
Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG od 255.710 kn, VW Passat 1.4 TSI DSG GTE od 324.523 kn
Cijena
Početni model……………….276.239 kn
Testni model………………… 340.550 kn
Ocjena
PLUS: dvostruki karakter, stilski dojam, performanse, električni doseg
MINUS: povećana masa, smanjen obujam prtljažnika