Test Škoda Octavia 2.0 TDI – kraljica HR tržišta
Nova profinjenija karoserija i usavršavanje dvolitrenog dizelskog motora kako bi bio nježniji, čišći i tiši, Škodu Octaviju ponovno čine - nepobjedivom kupnjom
Dobro je prisjetiti se i putovati u dizelskom aranžmanu snage i momenta. Baš jest, iako teoretski takav plasman snage, nakon kratke turborupe i kroz kratak spektar okretaja, nije nimalo bajan. Turbobenzinci nude gotovo iste mišiće, ali u 2000 okretaja širem spektru. Međutim, nakon dvaju desetljeća druženja i života s TDI-karakterima i većom masom u ‘nosu automobila’, nije nimalo neobično što s ovakvim turbodizelima najbrže i najlakše uspostavljamo sretan dijalog. Na koncu, čak smo i na tu dizelsku buku naviknuli, a i manje iritira od benzinske koja je nominalno niža.
Najbolji primjer tog sretnog prijateljstva, i nostalgičnog susreta, jest dvolitreni TDI u novoj Škodi Octaviji, kraljici prostora, gdje se ‘radni’ dizelski karakter savršeno nadopunjuje s njezinom nepretencioznošću. Jer Škoda Octavia lako konkurira velikim poslovnim limuzinama, ali može biti klasičan skromniji obiteljski izbor. Naime, velike limuzine ne možete, kao Škodu Octaviju, kupiti za 143.000 kuna, a s njom dobivate gotovo istu uslugu vožnje, opremu, a potom i veći stupanj komfora s golemim prtljažnikom. No kakva je s početnih dizelskih 115 KS?
Nova legitimna dvojba
Te sjajne predispozicije Škode Octavije poznate su otprije, no s novom generacijom pojavila se nova benzinska dilema. Turbobenzinac 1,5-TSI sa 150 KS smo već testirali i bilo je lako pomisliti kako je upravo to ‘diesel-killer’. Takav je od testiranog 2,0 TDI-ja snažniji 35 KS, jeftiniji 7500 kuna, a i sam je vrlo štedljiv, pa smo test završili uz prosjek od svega 7,5 l/100 km. Legitimno se pitati, treba li takvu TSI-izvedbu kupiti umjesto TDI-turbodizela?
Realno, to zaista ima smisla jer 1,5 TSI-benzinac (u Škodi Octaviji) je štedljiv čak i na autocesti. Vozi se fino i objektivno bolje od dizela, no nitko ne može biti štedljiv i imati momenta kao TDI. Premda u užem području, pa iako 1,5 TSI raspolaže sa 150 KS i 250 Nm, ovaj TDI uz samo 115 KS napada i sa 300 Nm. Istina, treba mu malo da se trzne i zaleti, ali takav dvostruki karakter odgovara svakodnevici. U gradu ionako ne želite da vas 300 Nm na svakom startu cukne i ‘šusne’ u leđa. Želite lagano, baš kao što i može 1,5 TSI… Ova dvojba svakako donosi glavobolju, pa smo otišli na malo dulje putovanje.
Škoda Octavia nije baš za digitalizaciju
Budući da je TDI sa 115 KS oko 7500 kuna skuplji od TSI-alternative, možemo pretpostaviti da će se kupac odreći navigacije, odnosno odabrati jeftiniji paket opreme. Baš kao u testiranom modelu koji nije imao navigaciju i bio je dobra prilika da vidimo kako izgleda digitalno poglavlje bez doplaćenog velikog ekrana i navigacije Columbus. Solidno je – glasi odgovor, pa ni izvedba Ambition ne izgleda loše (nije prazna).
Čak nam se dopada što tanji ekran ne izgleda kao da je netko povrh kokpita zaboravio veliki tablet… Međutim, čini se da taj Columbus bolje radi od manjih sustava u Škodi, jer nam se multimedija nekoliko puta smrznula (baš kao i u prvoj Scali na testu). Osim toga, nije nam drago ni što se klimom upravlja putem ekrana, što – ako ništa drugo – nije baš precizno i sigurno u vožnji.
Instrumenti su digitalni, što je bilo serijski samo na početku prodaje modela. Sada ih, uz ovakvu srednju opremu Ambition, treba doplatiti oko 3000 kuna. Bez njih bi zaista bilo previše prazno, bio bi to službeni auto ‘kupljen na silu’.
Upravljač je izuzetno dobar (podesivost i pozicija), ali i tu ima filozofije. Dvokraki je – to ćete ili obožavati ili morati doplatiti oko 840 kuna za treći krak… Nama se svidio. I ručica mjenjača je na pravom mjestu, brza je i lagana, a i sjedala su korektna. Unatoč upotrebi tkanine i modernih materijala u kokpitu, Škoda Octavia nije osobito kreativno uređena, ali je svakako korektna i ne ostavlja prostora za prigovaranje. Osim na prekidačima na volanu, koji su fini pod prstom, ali najprije treba otkriti kojom logikom upravljaju instrumentima. To zahtijeva previše pažnje dok vozite, čak i kada shvatite što znači jedan klik, a što dva.
Pobjeda na iskustvo
Kao i dosad, Škodi Octaviji ćete sve oprostiti kada stignete na destinaciju, poglavito ako ćete koristiti prtljažnik čijih se 600 litara zaista može iskoristiti zbog visokih petih vrata. Nevjerojatno je, da je Octavia još uvijek na stražnjim sjedalima prostranija od razvikanih poslovnih limuzina, a rivale posramljuje i nosivošću iznad 600 kg. Kompromis može postojati u stilu, u možebitnoj percepciji brenda, u ideji onoga što sami želite, ali nipošto u opipljivim vrijednostima. Octavia je kraljica omjera uloženo-dobiveno, bez obzira kupili je s TSI- ili TDI-motorom.
Nas je zabrinulo što smo za volanom klasičnog dizela sa 115 KS zaboravili na svu eleganciju, tišinu i raskoš 150 KS snažnog 1,5 TSI-ja koji, recimo, Octaviju tjera do 230 km/h. Zašto? Kada bismo govorili o Audiju A3, Seat Leonu, pa i VW Golfu, zasigurno bismo i dalje zagovarali TSI. U Škodi Octaviji je drukčija atmosfera. Međuosovinski je duži, ovjes je mekši, ideja umjerenija pa se Škoda Octavia jako ‘voli’ s poznatim dvolitrenim agregatom.
U konačnici, ona je jeftinija i kupuju je financijski osjetljiviji kupci, pa i potrošnja u prosjeku niža oko 1,5 l/100 km (oko 20 posto) na koncu stvara razliku. Odnosno, u Škoda Octaviji 2.0 TDI treba prijeći samo oko 35.000 km da bi se počela isplaćivati pored jeftinije izvedbe 1,5 TSI. A zasigurno i serviseri više vole dobri-stari dizel…
Netko je spomenuo hibride?
Motor je dorađen i radi uglađenije, najglasniji je na ubrzanju, a poslije postaje vrlo tih. Sjajna aerodinamika Octavije (cw 0,24) donijela je mnogo dobroga. Gotovo bešumnu kabinu do 160 km/h, pa i pri višim brzinama, a za pohvalu je i najviša brzina. Budući da ima samo 115 KS, Octavia lovi 211 km/h, što je fantastičan rezultat. Drugim riječima, brzinu od 180 km/h (kroz Njemačku, primjerice) lako možete podesiti na pametnom tempomatu, a potrošnja vam neće prijeći 7,5 litara.
Pri 130 km/h pada nam samo 5,2 litre, pa je očigledno da tome nitko drugi ne može parirati. Potrošnja čak ni u gradu ne prelazi šest litara, a na otvorenoj cesti se lako voziti s manje od četiri. Konkretno, Podravsku magistralu od Valpova do Zagreba (oko 240 km) – u koju je uključena i brza cesta od Vrbovca do Zagreba – svladali smo s prosjekom od 3,3 l/100 km uz prosječnu brzinu od 72 km/h!
Ovo je motor kojim je VW zamijenio 1,6 TDI – najbolje što se moglo dogoditi. Jer razliku u odnosu na 2.0 TDI, sa 150 KS možete primijetiti tek ako ga tiskate više od 70 posto. U umjerenoj vožnji on vas časti onom voljenom rezervom snage dvolitrenih dizela.
A vozne osobine? Na 17-colnim gumama smo zaključili da dugo nismo vozili tako mekan i udoban auto. Podvozje može zaplahutati i uzdužno te se naginje, ali Octavia sve vrijeme ostaje vrlo upravljiva. Vozne osobine jednostavno nisu tema, nema tu karaktera, samo uzorita poslušnost. Škoda Octavia je jednostavno najbolji radnik u firmi koji se ničim ne ističe, osim možda kišobranom u vratima.
Kada sve to zbrojite, nova dizelska Octavia je čak i jeftinija od svoje kompaktne braće, pa je ovo očigledno ultimativni klasični automobil koji s hibridima generalno u svakom trenu može – obrisati pod.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
DxŠxV 4689 x 1829 x 1470 mm, međuosovinski razmak 2685 mm, prtljažnik 600 litara, masa 1423 kg, nosivost 607 kg
Motor
Turbodizelski, 1968 ccm, četiri cilindra, 16 ventila, 85 kW (115 KS) pri 2750-4250 o/min, 300 Nm od 1500-2500 o/min
Prijenos
Ručni mjenjač sa šest stupnjeva, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-100 km/h…… 10,3 s
Najviša brzina…..211 km/h
Potrošnja (WLTP)….3,9-5,1 l/100 km
Potrošnja na testu….5,3 l/100 km
Emisija CO2…….102 g/km
Konkurenti
Toyota Corolla Sedan 1.8 Dual VVT-i Hibrid od 177.100 kn, Hyundai i30 Fastback 1.6 CRDi od 158.054 kn, Renault Megane Grand Coupe Blue dCi 115 od 148.400 kn
Cijene izvedbe 2.0 TDI sa 115 KS
Početni model….162.932 kn
Testirani model (Ambition bez doplata)……170.870 kn
Testirani model (s doplatama)……183.720 kn
Ocjena
+ prostranost, stražnja sjedala, prtljažnik, praktičnost, performanse, elastičnost, potrošnja, vozne osobine, uglađeniji rad dizela
– početna intuitivnost multimedijskih sustava, mušićavi bugovi infotainmenta