Test Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Style

Najbolja kupnja na svijetu? Je li to uopće pretenciozno pomisliti? Realno, izuzmemo li najjeftinije modele i rabljene automobile, Škoda Octavia Combi to jest već nekoliko posljednjih generacija. Sada donosimo kako stvari stoje s najnovijom, i to benzinskom izvedbom

Više nisu u pitanju samo dodatni centimetri koje Octavia nudi u odnosu na rivale, iako su oni i dalje tu, već je riječ o novom stupnju kvalitete vožnje te usluge općenito. Čak i novi dizajn trenutačno sugerira iskorak u odnosu na prošlu generaciju.

Nije razmetljiv, kao što je danas trend, pa neće za šest mjeseci izgledati staro ili već viđeno. Ne, Octavia decentnim detaljima i veličinom iskazuje učinkovitost i odvažnost po svakom pitanju.

Dobar brend izgradila je odavno, pa ga ‘zacementirala’ u posljednjih 20-ak, odnosno u čak 60 godina koliko je prošlo od prvog modela. Na koncu, Octavia je toliko raširila krila da danas bez truda nudi zdravu alternativu većim poslovnim limuzinama, a to čini i kao izuzetno popularan karavan u izvedbi Combi. I ponovno, to ne čini samo centimetrima.

U prtljažniku kao u kampu

Dojmovno već na prvu izgleda moćnije od prethodnice, djelomice zbog boljih svjetala, ali i uvelike veće i šire maske. U odnosu na prethodnicu, nova Octavia Combi duža je 22 i šira 15 mm, ali najveći napredak otkriva 30 litara veći prtljažnik koji odsad nudi čak 640 l. Može li bolje? Teško, poglavito kada pogledamo samo popis opreme koji se odnosi na prtljažnik.

Sa svake strane čekaju vas po dvije kukice, a tu su i tri mreže koje se mogu pričvrstiti sa svih strana. U uglovima iza kotača smješteni su veliki pretinci, posebno zaštićeni mrežom. Pokrov prtljažnika povlači se samo na dodir, i to u dva stupnja. Nadalje, naslone sjedala oborit ćete povlačenjem polugica, a uz dobru rasvjetu prtljažnika, pronaći ćete i zgodne pregrade koje se love čičkom čvrsto za podnicu te fiksiraju stvari.

Posve je pogrešno test započeti prtljažnikom, ali Octavia Combi i u ‘gepeku’ nudi toliko sadržaja i radosti da vam dođe da ondje pobjegnete kao u svoju garažu ili ostavu.

Ipak ćete radije sjediti za volanom. Fino, elegantno, pa čak i vrlo pronicljivo, Škoda je pronašla mjeru minimalizma i tehnologije. Upotrijebila je tekstil na način na koji u koncernu još nije viđen, pa u kabini nudi sasvim novu atmosferu. Zbog njega nećete trpjeti odbljesak koji u vožnji sjajne površine često usmjere ravno u oči – jer tkanina ne bliješti.

Središnji je ekran privučen putnicima, nije završio daleko i visoko na kokpitu, pa nema presijavanja i vidljivost je uvijek dobra. Sve plastike koje smatramo pretvrdima su ‘van ruke’ i prvog dojma. Za dobar dojam tu su i digitalni instrumenti te velika desetinčna navigacija Columbus sa 3D-prikazom… Ali to je doplata? Ne, već serijski dio paketa Style koji započinje cijenom od 184 tisuće kuna? Točno! I upravo tada, uz 1,5 TSI sa 150 KS koji je početna motorizacija, Octavia nikome neće proći ispod radara.

Ok, teoretski, početni motor u Octaviji ipak je 2.0 TDI sa 115 KS, no oktanski dragulj sa 150 KS od njega je snažniji, a jeftiniji 8000 kuna. Stoga testiramo njega, da provjerimo može li benzinac preživjeti ideju ekonomičnosti brzine u kapacitivnom karavanu.

Koliko je TSI zaista svestran?

Teško je nadmašiti ekonomičnost dizelskih TDI-agregata, ali… Ovdje smo odmah zaboravili dizele. Mjerili smo potrošnju na potpuno ravnim i brežuljkastim dionicama s usponima.

Tvrdimo, lako se putuje ‘starom cestom’, čak i ako pretječete, sa svega 4,5 l/100 km. To je doslovce bilo nemoguće s turbobenzincima snage 150 KS u velikom autu, a u ovom ćete i uživati. Nevjerojatno je tih i linearan. Do 3000 okretaja je doslovce nečujan, a osim toga, do tih okretaja Octavia nudi i upečatljive performanse te moćan razvoj snage.

Uostalom, sa 150 km/h u Octaviji se putuje na samo 3050 okretaja i pritom troši 6,9-7,1 l/100 km. Čak i manje, ovisno o konfiguraciji terena, što je na razini dizelske potrošnje jer benzinci pri tim brzinama traže od 8,4 do deset litara. Čak i ako podignete ritam, TSI neće trošiti mnogo više, pa ni na autocesti – dok ozbiljno jurite (naravno u Njemačkoj) – nećete prijeći 9 l/100 km.

Odnosno, tada ćete spoznati da je riječ o karavanu s ponajboljom aerodinamikom (cw = 0,26) koji sa 150 TSI konja lovi čak 224 km/h, a do stotke ubrzava za svega 8,3 s. Još jednom brojke koje oduševljavaju, pa zapravo dolazimo do zaključka da je ovo turbak koji je – uz dizelske vrline – ponudio i novu komponentu brzine. Jedino kada bi vam putno računalo moglo pokazati višu potrošnju, jest na kratkim gradskim dionicama.

No čak ni u najtežim uvjetima uz umjerenu (ne sporu) vožnju ne biste trebali trošiti više od 8,5 litara. Drugim riječima, ako ćete tražiti od Octavije 1,5 TSI da vam podastre sve što može i zna, a to je maksimum, najviših 10,5 litara je zapravo iznimno ekonomično. Na koncu, nemojte se šokirati pokaže li vam zaslon da se vozite na samo dva cilindra.

Ovaj je motor poznat i poseban po deaktivaciji drugog i trećeg cilindra. Jednostavno, pri minimalnom opterećenju, nakratko će ih izdvojiti iz opskrbe gorivom te tako štedjeti. Taj je proces za vozača uistinu neprimjetan – osim preko ekrana – koji će vam javiti da ste dodatno štedljivi.

Brzina s komfornom mašnom

Strukturno Octavia nije značajno mijenjana u odnosu na prethodnicu. Uz toliku količinu prostora na stražnjoj klupi, prtljažnik te solidna vozna svojstva, za time nije bilo potrebe. Škoda je zato iskoristila priliku za ‘fine tuning’ s ciljem još boljih voznih osobina te tišeg rada ovjesa. I uspjela je, pa je Škodi zapravo vrlo teško pronaći manu.

Ovjes je tih u svim prilikama, a izuzetno vozan. Što je najbolje, vozač pri kupnji može birati između čak četiri set-upa, prije svega osnovni koji nije napadno tvrd već primarno udoban i agilan. Zatim se nudi sportski koji je 15 mm niži i tvrđi, pa se može doplatiti aktivna kontrola šasije (DCC) ili pak opcija za loše ceste, povišena 15 mm. Mi smo na trenutke poželjeli tvrđu i izravniju opciju, ali ponajprije jer smo bili željni vožnje Octavije na granici.

No s vremenom bismo zasigurno (za)vapili za primarno udobnim standardnim ovjesom. Octavia je dovoljno izravna na volanu te vrlo dugo ostaje mirna u zavoju, a brzina je uvijek ‘zapakirana’ u komfor, što nam se dugoročno najviše dopada na novoj generaciji. Izostala je potom doza nepotrebne i prisilne oštrine upravljanja, a rezultat je ipak ovdje te još bolji.

Povrh toga, Octavia je iznimno upravljiva i stabilna, što je ostvareno i širenjem stražnjeg traga kotača čak 30 mm, dok je prednji sužen šest milimetara.

Sve iz jedne ruke

Upravo je tim odmjerenim pristupom Škoda u novoj Octaviji došla do najboljih rezultata. Osim prostranosti i komfora, mislimo prvenstveno na proces digitalizacije u kojem je Škoda evoluciju zaustavila u najboljem trenutku. Napravila je čistku prekidača po središnjoj konzoli te postigla najviši stupanj digitalizacije, ali je zadržala pravu analognu sponu između vozača i sustava.

Jednim dijelom putem prekidača na upravljaču, a drugim s tipkama ispod velikog ekrana. Stoga se u Octaviji dobro osjećaju jednostavno svi, a ergonomija i intuitivnost su na najvišoj razini. Svakako, treba se prilagoditi novom načinu opsluživanja putem upravljača, koji je u startu dvokraki te djeluje moderno.

Možete odabrati i sportski trokraki volan putem doplate vrijedne 841 kunu, no kontrole će ostati iste. Više nema klasičnih prekidača, već glavnu riječ vode rotirajuće potisni, elegantni gumbi i kroz sve preglednike se prolazi samo desnom rukom, dok je lijeva rezervirana za audiosustav. Na prvu može biti nejasno, ali zapravo samo treba naučiti da jedan potisak znači izmjenu informacija u desnom kutu instrumenata, a drugim se pritiskom prelazi na podatke u lijevom dijelu ekrana.

Tada ćete shvatiti genijalnost i brzinu upravljanja informacijama. No u konačnici je najljepša vijest što su virtualni instrumenti serijski u opremi Style, pa se možete voziti s desetinčnom velikom navigacijom u 3D-prikazu, i to ne samo na središnjem ekranu, već i dok je aktivna iza volana.

Nepobitni argumenti

Nova Octavia ima sve argumente za pobjedu pa gotovo nema usporednog testa u kojem nije pobijedila. Tako je bilo dosad, a sada odlazi još korak dalje zahvaljujući digitalizaciji i trendovskim rješenjima poput dinamičkih stražnjih svjetala ili fantastičnih matrix LED-svjetala koja su također u opremi Style. I zato, kada zbrojite 150 KS snažan 1,5 TSI-turbomotor s deaktivacijom cilindara koji ide 224 km/h, a može trošiti poput dizela, pa Columbus 3D-navigaciju i digitalne instrumente…

Jesmo li zaboravili stražnju klupu, prostraniju nego u klasu višim modelima na kojoj lako sjede dvometraši, pa prtljažnik od 640 litara? Taj model sa svom tom opremom stoji 184.856 kn, što je zaista iznos za koji se ne može dobiti više. Ni performanse, ni prostora ni opreme. Doduše, ako ste se spremni odreći malo opreme, jednako brza i prostrana, a i štedljiva Octavia Combi sa 150 KS dostupna je od 169.963 kn, pa i takva nudi sjajnu alternativu svim rivalima – limuzinama, odnosno karavanima poslovne klase.

Još uvijek je to klasa za sebe i najbolja kupnja u klasi na svijetu. Velike su to riječi, ali opravdane.


Kako radi sigurnosna oprema?

Octavia je serijski opremljena Lane Assistom koji pazi da vozite unutar prometnog traka. Sustav se aktivira svakim pokretanjem motora, ali ga se – putem tipki na volanu – može brzo isključiti. Radi učinkovito, ali ne i nametljivo da bi iritirao vozača, a prema potrebi može odaslati tekstualnu poruku kako biste angažiranije držali sredinu svog traka. Uz to, sustav Front Assist može sam zakočiti kako se ne biste zabili u vozilo ispred, a prije tog će vas upozoriti vizualno i akustično. Isprovocirali smo ga nekoliko puta i radi pravovremeno te vas neće uplašiti nenadanim kočenjem uslijed vozila koje nije vama na putu, kao kod nekih jeftinijih sustava.


AMS-ekspert
Marko Tomac, test-vozač specijaliziran za eko-vožnju, Guinnessov rekorder

„Nevjerojatno je da Octavia uspijeva ponuditi tako visoke putne brzine uz tako niske prosječne potrošnje. Činjenica da se 150 km/h može voziti po ravnom sa 6,9-7,2 l/100 km nadilazi sva očekivanja. No oduševila me mogućnost prikaza instrumenata – da istodobno mogu pratiti trenutačnu i prosječnu potrošnju, što otvara mogućnosti dodatne vozačke učinkovitosti.
Ovo je motor u kojem se ne treba odreći brzine za nisku potrošnju. Svi mogu biti štedljivi, ali ne štedljivi i brzi. Pratite kako radi deaktivacija cilindara i pokušajte je aktivirati što češćim ‘krstarenjem’ i rezultat neće izostati. Odnosno, možete si priuštiti snažna ubrzanja, koja traju kraće, i dulju vožnju kontinuiranom brzinom. Tada postaje jasno, a ovo je hrabro za reći, da 1,5 TSI Evo postaje – novi 1,9 TDI.“

TEHNIČKI PODACI

Škoda Octavia 1,5 TSI Style

Karoserija
Dimenzije DxŠxV 4689 x 1829 x 1468 mm, međuosovinski razmak 2696 mm, prtljažnik 640 litara, masa 1285 kg, nosivost 595 kg

Pogon
Turbobenzinski motor, 1987 ccm, 4 cilindra, 16 ventila, 110 kW (150 KS) pri 5000 o/min, 250 Nm od 1500 o/min

Prijenos
Ručni mjenjač, šest stupnjeva, pogon na prednje kotače

Vozne osobine
0-100 km/h…… 8,3 s
Najviša brzina…..224 km/h
Potrošnja (nedc)….4,0/4,8/6,3 l/100 km
Potrošnja na testu….5,9 l/100 km
Emisija CO2 (nedc/wltp) …….111 g/km

Cijene
Octavia Ambition……163.082 kn
Octavia Style……177.964 kn
Octavia Combi Ambition……169.963 kn
Octavia Combi Style……184.856 kn
Testirani model……195.297 kn

Doplate
Quartz Siva Metalik 3672 kn
18-colni naplaci Perseus 4322 kn
Bežično otključavanje 1807 kn
Nadzor mrtvog kuta 3366 kn
Audiosustav Canton sa 12 zvučnika 4609 kn
Prepoznavanje prometnih znakova i adaptivni tempomat 4509 kn
Adaptivno podvozje DCC 6932 kn
Električno otvaranje vrata prtljažnika 2648 kn
Kamera za vožnju unazad 2687 kn
Paket Simply Clever 640 kn
Sportski ovjes 1090 kn

Ocjena
+ prostranost, udobnost, prtljažnik, oprema, cijena, vozne osobine, multimedija, navigacija, ventilacija, ergonomija
– potrebno je doplatiti prepoznavanje prometnih znakova