Test Jeep Compass 4xe 1.3 PHEV S – Ostavština na kušnji
Modeli Compass i Renegade prvi su Jeepovi koji su podlegli plug-in hibridizaciji u gami. Na našem testu našao se Compass 4xe, a mi smo provjerili krije li se iza zanimljive oznake punokrvan terenac, pomodni SUV ili moderna mješavina jednog i drugog
S redizajnom Compass je zaokružen i plug-in modelom koji se krije iza oznake 4xe, kao što će i svaki Jeep u budućnosti s istom tehnologijom nositi identičnu oznaku na stražnjem dijelu. Breme ostavštine može biti prednost, ali i teret za Jeepove modele. Još pamtimo prvi legendarni Jeep Willys sa sedam poprečnih rebara koji je sjajno služio američkim vojnicima u Drugom svjetskom ratu, da bi kasnije svi Jeepovi preuzeli taj dizajnerski štih. Tako i Compass na prednjoj masci ima sedam fazoniranih kraćih rebara, no uz ostavštinu Jeepa ponajprije vežemo sjajne terenske mogućnosti.
Druga vremena, drugi običaji
Znamo kako ovdje ne smijemo biti prestrogi, s Compassom nećete voziti reli Dakar, no prvo smo isprobali ovjes izvan asfaltiranih prometnica. Uputili smo se prema Gorskom kotaru, gdje su nam mnogi šumski makadamski putovi i zabačena područja otkrili što većinu vas možda i ponajviše zanima. Kakav je Compass 4xe na terenu? Neka nova vremena nose i nova očekivanja, danas više od 90 posto vlasnika povišenih vozila (SUV, kompaktnih crossovera) rijetko će sići s asfalta. Jeep se pokušao doviti tom dobu. Znači, Compass PHEV treba biti urbani kompaktni SUV s realno nižom potrošnjom te svim odlikama suvremenog vozila koje mogu koristiti i obitelji.
S druge strane, elektromotor snage 60 KS, smješten na stražnjoj osovini, uvijek je tu da pomogne Jeepu da oznaka 4xe na stražnjim vratima ne stoji tu bez razloga. Dakle, može li Compass bez mnogo brige u zahtjevnije terenske zadaće? Vozaču se na korištenje nude opcije načina vožnje – Auto, Sport, Snow i Sand&Mud. Ubacujemo u Sand&Mud i krećemo. Benzinac koji snagu i moment prenosi preko prednje osovine i elektromotor zadužen za pokretanje stražnje u osnovi komuniciraju dobro, pa vi kao vozač ni u jednom trenu nećete imati osjećaj da je Compass izgubio trakciju. Tome zasigurno mogu doprinijeti i zimski pneumatici na kojima smo testirali ovaj plug-in hibrid. Također, raspoloživ moment uvijek preko elektromotora osigurava da nikad ne ponestane istoga, pa će Compass suvereno grabiti kroz lišće, blato i pijesak. Pohvalno je i da mu je minimalna brzina kretanja 6,1 km/h na ‘ler-gasu’, što je izvrsno jer kada se krećete nepreglednim stazama, imate vremena reagirati te korigirati putanju.
Da ovdje nije samo o dopadljivom SUV-u riječ, već i terencu željnom zabave, tu su i načini odabira rada pogona – 4WD low, 4WD lock i Hill descent control. Compass jamči da ćete ostati suhi i ako prođete kroz 40 cm duboku lokvu, a za one željne zahtjevnijih off-road avantura, u ponudi je i model Compass Trailhawk, također u PHEV-varijanti, kojim ćete moći kroz 50 cm duboku vodu i koji ima nešto bolje prilazne i odlazne kutove.
Kakav je na asfaltu?
Punih 240 KS zapravo ćete rijetko osjetiti, jer 1,3-litreni turbobenzinski motor sa 60 KS snažnim elektromotorom ne radi u paru tako često. Compass se, kako bi u krstarenju otvorenim prometnicama ili gradskoj vožnji uštedio što više goriva, ponajviše oslanja na električan rad. Njegova obećana potrošnja od svega dvije litre na 100 km u kombiniranoj vožnji vrlo je diskutabilna jer pri kombinaciji elektromotora i turbobenzinca u prvih 100 km to će možda i držati vodu, no to znači da biste nakon svakih stotinu prijeđenih kilometara morali ponovno dopunjavati bateriju.
Jednom kada se ona potroši, Compass će se zadovoljiti s oko 7,5 l/100 km u gradskoj vožnji, na terenu će vam u prosjeku trošiti bliže devet, dok će se na okruglih 10 l/100 km potrošnja kretati pri vožnji autocestom brzinom od 130 km/h. Mjenjač, a i masa od gotovo dvije tone, pomalo sputavaju dinamičke ambicije Compassa, pa od njega nemojte ni očekivati trkača. Šeststupanjski automatik ponekad kao da ne zna u kojem bi se stupnju prijenosa nalazio, pa to pomalo kvari sliku uglađenosti vožnje. Ako baš želite, i autocestom možete oko 45 km voziti isključivo na struju, ali samo do brzine od 130 km/h. Malen obujam spremnika od samo 36 l prisilit će vas na pomnije planiranje putovanja, a jednom kada se spojite na punjač AC easy Wallbox, možete očekivati da će vaš Compass 4xe, što se baterije tiče, biti pun za oko 100 minuta. Ako ga pak punite doma u garaži na kućnoj utičnici, cijeli će proces trajati oko pet sati.
Vremešan interijer
Ekran iza upravljača i onaj središnji 8,4-inčni zaslon multimedije u svojoj ponudi funkcija se, naravno, razlikuju od klasičnih u standardnom Compassu. Veseli pritom da između satova instrumenata možete u svakom trenu vidjeti koliki vam je doseg samo na struju, koliki je samo na benzin te ukupan doseg. Iako je Compass doživio blagi redizajn, središnji zaslon ostao je isti. Ne može se reći da je najintuitivniji niti najbrži, a i smještaj i korištenje su kao iz nekog drugog vremena. Ne možemo previše ni pohvaliti kvalitetu plastike u interijeru, a i kožna sjedala u skupom PHEV-u nisu na razini automobila s cijenom iznad 360.000 kuna. Što se opsluživanja tiče, nije sve skriveno u bespućima multimedije, nego je dosta toga, kao u neka dobra stara vremena, izdvojeno na središnjoj konzoli. Neki će reći – to su neka prošla vremena – ali ponekad to i nije nužno loše rješenje.
Compass će svom kupcu pošteno ponuditi dobro iz oba svijeta – vrlo solidno ponašanje u vožnji otvorenim prometnicama, solidnu ergonomiju i okretnost u gradu te sasvim pristojne terenske mogućnosti. Treba paziti, kao i kod svakog plug-in hibrida, da je baterija često dopunjena kako biste ostvarivali uštede na gorivu, dok će se ponajviše na makadamu i u šumi osjetiti miris američke baštine koju Jeepovi kupci zasigurno priželjkuju. Cijena početnog Compassa PHEV 4xe sa 240 KS i S-paketom opreme je 355.280 kuna, dok je testni automobil imao nešto dodatne opreme pa se cijena zaustavila na 365.850 kuna.
Tehnički podaci
Jeep Compass 4xe 1.3 PHEV S
Karoserija
DxŠxV 4394 x 1819 x 1645 mm, međuosovinski razmak 2636 mm, prtljažnik 420 litara, masa 1935 kg
Motor
Benzinski s turbopunjačem 1332 ccm, 4 cilindra, 16 ventila, 132 kW (180 KS) pri 5750 o/min, 270 Nm od 1850 o/min, elektromotor 44 kW (60 KS)
Prijenos
Automatski mjenjač sa šest stupnjeva, pogon na sve kotače
Vozne osobine
0-100 km/h…… 7,2 s
Najviša brzina….. 200 km/h
Potrošnja kombinirano (WLTP)…. 2,1 l/100 km
Potrošnja na testu….7,4 l/100 km
Emisija CO2…….47 g/km
Konkurenti
Toyota RAV4 Plug-in hibrid Style za 342.900 kn, Peugeot 3008 Hibrid Road Trip za 354.300 kn
Cijena
Testirani model (bez doplata)……355.280 kn
Testirani model…… 365.850 kn
Ocjena
+ Solidne terenske mogućnosti, dašak Jeepove ostavštine
– Neodlučan mjenjač, kratak doseg