Koliko su e-auti sigurni? – Porsche Taycan – sigurnost za pet zvjezdica

Električni automobili po pitanju sigurnosti kod mnogih izazivaju sumnju. Jesu li jednako sigurni kao i vozila s konvencionalnim pogonom? Pogled na rezultate Euro NCAP-ovih ispitivanja sudara Porschea Taycana otklanja sve dvojbe

Boli već pri samom gledanju. Demo vozilo mase 1300 kg kreće se brzinom od 50 km/h i udara u vozačeva vrata Porschea Taycana. Na vozačevu sjedištu nalazi se testna lutka koja simulira 1,78 metara visokog prosječnog čovjeka, dok su manje lutke u dječjim sjedalima straga. Bočni udarci jedna su od najopasnijih nesreća, jer je na tom mjestu ograničen prostor predviđen za deformaciju karoserije, tj. transformaciju kinetičke energije nastale udarcem. Područja oko B-nosača, kao i podnožje, moraju podnijeti ogromno opterećenje. Uz to, važno je izuzetno precizno kontrolirati vrijeme aktiviranja bočnih zračnih jastuka. No Taycan svladava ovu prepreku – senzori u lutkama ne registriraju nikakva prekomjerna opterećenja.

Da su ljudi od krvi i mesa, vjerojatno bi bez ikakvih posljedica preživjeli ovaj bočni udar. Ocjena Euro NCAP-a naziva se ‘dobrom’, što je ujedno i najbolja ocjena na ovom testu. ‘Vrlo dobro’ se ne dodjeljuje, ali ‘zadovoljavajuće’, ‘dovoljan’, ‘manjkav’ i ‘nedovoljan’ – da! Dakle, gledajući ocjene prema dolje postoji još vrlo mnogo ‘prostora’ u ovom crashtestu koji Porscheu – ne treba. Jer svi su ekstremiteti u konačnom izvješću zeleni na lutkama, kako kod odraslih tako i djece. Također, Euro NCAP simulira frontalne udarce u dva testa. U prvom automobil pri brzini od 50 km/h udara u zid, dok u drugom pri brzini od 64 km/h udara u deformabilnu aluminijsku prepreku, ali samo sa 40 posto preklapanja. I ovdje se Porscheu mnogo toga ‘zeleni’, nešto manje ‘žuti’.

Krajem 90-ih standardi Euro NCAP-a kod ispitivanja sudara kontinuirano se pooštravaju te prilagođavaju tehničkom napretku automobila. Tako, recimo, automobili koji su prije deset godina dobili pet zvjezdica, najvjerojatnije danas ne bi dobili ni tri. Isto tako, procjena sustava pomoći igra sve značajniju ulogu na Euro NCAP-u. Na primjer, u promjeni 2020. odlučeno je da sustavi moraju pješake pouzdano prepoznati prilikom manevriranja i okretanja kako bi se dobio maksimalan broj bodova.

Također, moraju se nadgledati manevri skretanja s nadolazećim prometom, kao i pažnja vozača. Rasponi brzina unutar kojih sustavi moraju funkcionirati također se redovito povećavaju. Pooštravanje zahtjeva pridonosi činjenici da su naši automobili sve sigurniji te da ni jedan proizvođač ne može (dugo) počivati na postojećoj tehnologiji. Međutim, sustav ima nedostatak što se trenutačne ocjene ne mogu uspoređivati s onima iz prethodnih godina. Inače, ne postoje zasebni crash-testovi za električne automobile. U principu, oni moraju biti jednako sigurni kao i oni s motorima s unutarnjim izgaranjem. Međutim, ispitivači u Euro NCAP-u obraćaju posebnu pozornost na karakteristike specifične za električna vozila i baterije. Primjerice, isključuje li se visokonaponska baterija u slučaju nesreće, tako da osobe koje pružaju prvu pomoć i spasitelji mogu sigurno prići vozilu bez rizika od strujnog udara.

Kućište baterije se pritom posebno intenzivno ispituje. Dosad su prostori za baterijske članke izdržali sva testna naprezanja. Oštećenje članaka baterije može dovesti do požara koji je izuzetno teško ugasiti. Zbog toga se električni automobili stalno i pojavljuju na naslovnicama, u negativnom kontekstu, naravno. Međutim, ni dalje nema statističkih podataka koji bi ukazivali na dokaze da ‘električari’ gore češće od konvencionalnih vozila. Euro NCAP-ovi testovi ni ovdje nisu otkrili nikakve dodatne rizike ili anomalije, kako na Porscheu Taycanu, tako ni na ostalim e-autima koje su testirali poput VW-a ID.3, Škode Enyaq, Polestara 2 itd.

Tko stoji iza Euro NCAP-a?

Euro NCAP (‘European New Car Assessment Programme’) označava ništa drugo no ‘Europski program ocjene novih automobila’. Članove organizacije sa sjedištem u Bruxellesu čine razni automobilski klubovi i osiguravajuća društva. Euro NCAP provodi ispitivanja sudara s novim automobilima od 1997. i ocjenjuje njihovu sigurnost s ocjenom do pet zvjezdica. Testovi ispituju sigurnost odraslih putnika, djece i pješaka. Uz to, ocjenjuju se i sustavi pomoći. Testovi su informativnog karaktera i nisu obvezni.