Nissan X-trail (2022.) – Toči benzin, vozi na struju

Četvrta generacija Nissana X-Traila dizajnerski je osvježena te tehnički temeljito unaprijeđena. Nova platforma se oslanja na sklop e-Power, pogonsku tehnologiju koja je 'nešto između električnog automobila i hibrida'. Kako sve skupa funkcionira u vožnji? Dojmovi s prve vožnje u Sloveniji su sjajni

Generacije X-traila poredanih ispred hotela Bohinj u Sloveniji, same po sebi crtaju smjer kojim je do sada vozio Nissanov SUV. Ključna promjena dogodila se 2014.godine, predstavljanjem treće generacije, kada je X-trail – nakon što je izvorno bio zamišljen kao SUV kutijasta izgleda – skrenuo u smjeru crossovera.

Zaobljene, prilično meke linije oduzele su dio prepoznatljivosti prve dvije generacije, no od udobnosti i agilnosti se u konačnici ipak nije odstupilo. Automobil s pogonom 4×4 i diferencijalom koji se može blokirati oduvijek je bio talentiran za terenske izlete, a ništa lošije se u tome ne snalazi niti novi top-model četvrte generacije naziva 1.5 e-Power e-4orce. Pri tom je e-Power oznaka novog hibridnog pogonskog sklopa, dok je e-4orce oznaka pogona na sva četiri kotača (po jedan elektromotor na prednjoj i stražnjoj osovini).

Električni motor smješten na stražnjoj osovini ujedno vlada umijećem ‘Torque Vectoringa’ kroz intervencije kočenja koje svladava u djeliću sekunde, te s izlaznom snagom od 100 kW (136 KS) povećava ukupne performanse sustava na 214 KS i 525 Nm. Model 1.5 e-Power s isključivo prednjim pogonom u istoj opremi (Accenta) povoljniji je za 21.600 kuna (2880 eura) ali se mora zadovoljiti s nešto manjom snagom i momentom (204 KS i 330 Nm). Pored dvije spomenute verzije X-traila, na raspolaganju je još i ulazni, mild-hibridni model oznake 1.5 VC-Turbo sa 163 KS.

Oba X-traila s Nissanovim ekskluzivnim pogonskim sklopom e-Power, koji je odnedavno dostupan i u Qashqaiju, omogućuju doživljaj uglađene vožnje na električni pogon bez straha od potencijalnog dosega. Kako? Najkraći opis ove tehnologije glasi: toči benzin, vozi na struju! 1,5-litreni četverocilindraš koristi se samo za proizvodnju električne energije, a koju isporučuje: ili izravno e-motorima (energetski učinkovitije) ili u bateriju kapaciteta 2,1 kWh. Ako je razina energije u bateriji niska ili električni motori moraju ‘potisnuti’ snažnije, pokreće se high-tech motor s unutarnjim izgaranjem s promjenjivom kompresijom te, ovisno o potrebi, radi na višim ili nižim okretajima. Da, zvuči komplicirano i tjera na razmišljanje, no u vožnji djeluje prilično jednostavno i itekako uvjerljivo.

Većinu vremena tijekom vožnje kroz Sloveniju, motor s unutarnjim izgaranjem nečujno je mrmljao ili pak uzimao pauzu. Ako se vozi uzbrdo, tj. ako postoji jako ubrzanje ili općenito dinamičan stil vožnje, elektronika postupno povećava razinu okretaja. To pak dovodi do doživljaja koji nam je poznat iz kontinuiranih varijabilnih prijenosa tj. CVT-a, što će većina publike odmah povezati s bukom i neugodom. No, tijekom vožnje uopće nije bilo tako, naprotiv, X-trail je uvijek djelovao dovoljno opušteno da poveća dozu komfora i ugode a opet dovoljno napeto da spremno odgovori na svaku reakciju vozača.

Ono što pak maksimalno godi jest podvozje X-traila, pogotovo kada je u pitanju sposobnost upijanja neravnina. Po tom pitanju, ali i puno toga drugoga, je u odnosu na prethodnika ‘svemirski brod’. Naime, treća je generacija, pogotovo u dizelskom izdanju s pogonom 4×4, bila iznimno teška, s nepovoljnim, visokim centrom težišta. Aktualni X-trail ne samo da ugađa iznimno uravnoteženim i komfornim ovjesom, već i radošću prolazaka kroz zavoje. Upravljač je prilično izravan, informacije s podloge transparentne.

Novo iskustvo X-Traila doživjeli smo u top-modelu Tekna+ (od 413.062 kuna; od 54.822 eura) na udobnim sportskim sjedalima presvučenim perforiranom smeđom kožom. Ništa lošije nije niti na drugom redu sjedala do kojih se dolazi kroz vrata koja se otvaraju gotovo pod pravim kutom. Stražnja klupa doduše na prvu djeluje tvrdo, no za objektivniju ocjenu valja pričekati prvi test. X-trail je dostupan i s trećim redom sjedala koji je rezerviran za osobe visine do 1,60 metara.

Što se tiče sustava asistencije i umreženosti (sada i s Google Alexom), Nissan nudi sve što ima za ponuditi – a to je jako puno. Četvrta generacija uvjerava i po pitanju percepcije kvalitete, na što će zlobnici dodati – ‘…ništa čudno s obzirom koliko košta’. A X-trail košta u rangu konkurencije poput Toyote Rav4 ili Honde CR-V u hibridnom izdanju. Dakle, ista meta, isto odstojanje.

Zaključak

Bez ustručavanja tvrdimo da je četvrto izdanje X-traila najbolji obiteljski Nissan koji smo vozili u posljednja dva desetljeća. Napredak po pitanju komfora i agilnosti u odnosu na prethodnika je enorman, a X-trail je pri tom zadržao i tradicionalne kvalitete poput svestranosti i lakoće uporabe u svakodnevici. Cijena je na razini japanske (hibridne) konkurencije, što u konačnici znači da je konkurentna.