

Ljubitelji automobila oduvijek su uz erupcije oduševljenja željno iščekivali promjene modela u Mercedesu. Suprotno tom običaju, predstavljanje serije 205 – dakle C-klase iz 2014. – prošlo je gotovo neprimjetno, bez suvišne pompe i preuveličavanja. “Mercedes C-klasa je novi Audi A4”, bio je naš komentar nakon prvog sučeljavanja serije W 205 s konkurencijom u okviru Mastertesta. Na Bridgestoneovom testnom poligonu nedaleko Rima, C-klasa je odmjerila snage sa spomenutim Audijem A4, BMW-om serije 3 i Volvom S60! I na kraju je ring napustila uzdignutih ruku, kao pobjednik. Doduše, motorizacija je tada bila netipična za naše podneblje (C 200, 184 KS), no zaključna poruka koju smo odaslali bila je poprilično jasna – gotovo je nevjerojatno u kojoj mjeri, i to vrlo uspješno, C-klasa kombinira dinamiku i komfor.
Uz doplatu i sa zračnim ovjesom
Tehnički model W 205 nije nigdje ‘kiksao’. Ispod prednjeg poklopca bili su moderni dizelski i benzinski motori, a od 2015. i plug-in hibridni pogonski sklop. Ipak, jedinstvena prodajna značajka modela W 205 bio je – zračni ovjes! Da, i naš je testni automobil s početka teksta bio opremljen njime, stoga je i bio tako uvjerljiv na testovima dinamike.
No gledajući iz današnje perspektive bio je to velik komercijalni promašaj, jer za tu se doplatu (oko 2000 eura) odlučilo svega šest posto svih kupaca C-klase. Neki će za to kriviti ciljanu skupinu kupaca koja je više polagala na atraktivan vanjski izgled (AMG Line) no na iznimno važnu tehničku nadogradnju, dok će neki prokazati (pre)opsežni cjenik koji zračni ovjes spominje tek na 42. stranici!? Dakle, na mjestu na kojem su i najveći Mercedes-entuzijasti već odavno počeli gubiti koncentraciju.
Činjenica da je zračni ovjes tada bio poprilično povoljna nadoplata, leži u tome da je C-klasa bila prva u nizu modela koji su koristili novu platformu MRA (Modular Rear Architecture), a na koju su ujedno bile postavljene sve naredne serije modela sa stražnjim pogonom. Da, to vrijedi i za E-klasu koja se počela proizvoditi od 2016. pa nadalje, a kod koje je zračni ovjes već odavno etabliran.
Također, vrijedno je spomenuti da je Mercedes izbacio jeftinu prednju McPherson-osovinu prethodnika te kod W 205 uložio u konstrukciju s gornjom A-rukom te donjim poprečnim nosačem. Prednosti – budući da amortizer ne mora apsorbirati nikakve bočne sile, ovjes reagira blaže, a samim time i ugodnije. Šteta samo što je ovaj ovjes ujedno i jedna od najvažnijih slabih točaka ovog modela. Naime, u statistici nedostataka utvrđenih na tehničkom pregledu (Njemačka) prednja osovina zauzima mnogo prostora. Poprečna ili opružna upravljačka ruka na koju se oslanja opterećenje kotača skreće na kuglastom zglobu na strani kotača, zbog čega se ova komponenta koristi kao dio internih servisnih kampanja te se mijenjala na ranim modelskim godinama.
Isto tako, gumeno-metalni ležaj na sponi se znao potrošiti, što se u naprednim fazama u vožnji odražavalo u sve spužvastijem ponašanju upravljačkog sklopa. Prve male pukotine već su vidljive i na rabljenoj C-klasi koju smo uzeli na detaljan pregled, ali one još nemaju utjecaja na ponašanje u vožnji.
Rabljeni C 220d prvi put je ugledao cestu u kolovozu 2016., otad je prešao gotovo 100.000 km, a cijena mu (prema oglasniku njuskalo.hr) kotira između 21.500 i 24.300 eura. Naravno, cijena ovisi o kilometraži, stanju, opremi… Ovo potonje vrlo je važno, jer neke C-klase iz unosa mogu uključivati i delicije poput surround sustava Burmester ili prednjih svjetala Intelligent Light, čije LED-diode mogu koristiti različite načine osvjetljenja poput aktivnih svjetala za zavoje ili svjetla za autocestu. Mercedes je u serijskoj opremi W-u 205 dao samo halogena svjetla. Kod domaćih C-klasa (kupljene nove u Hrvatskoj) prevladava crna, bijela i srebrna, paket opreme AMG Line te, naravno, motorizacija 220d. Prodaja karavanske izvedbe kod nas se mjeri u promilima, malo više od toga otpada na C-klasu Coupe.
Oprez – malen spremnik goriva
Struka je posprdno prenijela podatak da je ova C-klasa i do 100 kilograma lakša od prethodnika. Jer polovica uštede na masi nastala je samo zahvaljujući smanjenom volumenu spremnika goriva. Serijski Mercedesova hit-limuzina srednjeg formata na putovanje kreće sa samo 41 litrom goriva, što je sramotno malo. I to nije sve. Zaliha AdBluea na dizelskim motorima također je bila smiješno mala – serijski svega osam litara. Komično, a ujedno i tragično – tada su se uz nadoplatu od svega 59,50 eura po jedinici (cjenik iz 2016.), odgovarajući volumeni spremnika mogli povećati na 66, odnosno 20 litara, što je itekako prikladno za duga putovanja. Možete li vjerovati da je bilo onih koji su tada štedjeli na ovoj beznačajnoj stavci? Ako ne vjerujete, počnite vjerovati! Ujedno, pri kupnji rabljenog obratite posebnu pozornost na ovaj detalj te – ako ništa drugo – barem dobrano snizite cijenu prodavača prije kupnje. U suprotnom kupite električni automobil, imat ćete sličan doseg.
Spomenuli smo i plug-in hibrid. C 350e s baterijom kapaciteta 6,38 kWh pojavio se u ožujku 2015. i prema NEDC-u imao je električni doseg od najmanje 31 kilometra. Od 2019. uslijedio je C 300e i C 300ed sa 13,5 kWh. Potonji je dizelski hibrid. Plug-inovi, unatoč povoljnijoj cijeni u odnosu na klasičan ICE (niži PPMV), nisu izazvali veliki šušur u Hrvatskoj. Primjerice, u Europi je njihov udio u rabljenim W 205 nešto manji od tri posto.
Česti problemi s dizelom
S druge strane, dizel motori s niskim emisijama su kudikamo najpopularniji u C-klasi. Snažni V6 s okretnim momentom od 620 Nm u modelu 205 više nije dostupan. Mercedes iz četverocilindarskih motora izvlači maksimalno 500 Nm, što je poprilično respektabilna količina potiska. Postoje tri različite serije – ‘Oil Motor’ (OM) 651, koji je 2009. godine debitirao u E-klasi (W 212) i s brojnim neispravnim brizgaljkama i brzim trošenjem razvodnih lanaca trajno uništio ugled neuništivog Mercedesova dizelaša. Ili pak OM 654, koji je sredinom 2018. zamijenio sve ostale dizelske motore i blista svojim ekstremno niskim emisijama te skromnom potrošnjom. U Njemačkoj je opozvan zbog opasnosti od puknuća razvodnog lanca, no u Hrvatskoj taj opoziv nije vrijedio jer su problemi na automobilima za naše tržište u međuvremenu već bili otklonjeni. Tu je i 1,6-litreni dCi posuđen od Renaulta koji je do 2018. pokrivao raspon snage do 136 KS.
Za početni dizel u C-klasi, koji se kod nas, ali i u ostatku Europe rijetko naručivao, na aftermarket tržištu dijelova dostupni su setovi razvodnog lanca, što ukazuje na određenu razinu potražnje. Lanac koji funkcionira na prednjem, čeonom dijelu motora može se relativno lako zamijeniti (tri ili četiri radna sata), dok lanac na strani mjenjača kod OM 651 i 654 zahtijeva znatno više angažmana, odnosno radnih sati. No barem je moguća zamjena kroz servisni otvor na stražnjoj strani motora, za razliku od BMW-a gdje se motor mora izvaditi iz karoserije.
Prema dosad izloženom nameće se pitanje – je li benzinski motor možda isplativija i sigurnija alternativa? U većini slučajeva riječ je o M 274, četverocilindarskom motoru sa 1,6 ili dvije litre obujma, izravnim ubrizgavanjem i turbopunjačem. Nezahtjevna, ali i poprilično neatraktivna pogonska jedinica nema većih problema koje bi trebalo prijaviti. M 276, trolitreni V6 s turbopunjačem, obećava više fascinacije, a pogoni C 400, 450 i C 43 AMG sa 333 do 390 KS. Iznad njih su dva osmocilindarska motora, koji su dostupni samo u AMG-izvedbi – C 63 i C 63 S. I ovdje naziv modela vara, jer obujam cilindara V8-motora je ‘svega’ četiri litre. S pogonske strane također treba spomenuti da su tu bili ručni mjenjači.
Međutim, udio automatika sa sedam ili devet brzina je čak 92 posto. Problemi? Ništa vrijedno spomena.
A što je s ostalim? Kvaliteta modela W 205? Testni automobil nakon prevezenih 100.000 km ostavlja solidan dojam. Međutim, nisu baš svi kupci bili zadovoljni C-klasom. Naime, mnogi se žale na pucketanje i cvrčanje u unutrašnjosti. Audiosustav Burmester surround, iznimne kvalitete tona, također može iritirati svojim ‘zveckavim’ ‘wooferima, a u nekim se vozilima vibracije ventilatora svježeg zraka mogu osjetiti i na upravljaču.
Isto tako, na automobilima iz Njemačke ili Austrije hrđa igra važnu ulogu i opasna je za automobil. Uglavnom utječe na bočne nosače, rupe za pričvršćivanje dizalice i, nažalost, još uvijek na pomoćni okvir stražnje osovine. Kao i kod starijih serija W 204 i W 212, na tom se mjestu može pojaviti korozija. Stoga bi vlasnici C-klase 205 koji žele dulje voziti svoj automobil trebali uložiti u zaštitu od korozije. Mala utjeha – u kritičnim je situacijama Mercedes, bez obzira na istek jamstva, mijenjao nosač osovine kao gestu dobre volje, odnosno o svome trošku.
Zaključno ostaje otvoreno pitanje – je li ova C-klasa vrijedna svoje još uvijek visoke cijene na tržištu rabljenih? Tvrtka Star Import, uvoznik Mercedesa za Hrvatsku, potvrdila nam je da je riječ o jednom od najpopularnijih Mercedesovih rabljenih iz unosa (ako ne i najpopularnijem), pa je filozofiranje oko ove teme zapravo suvišno. Sinergija komfora i dinamike je nesumnjivo na strani serije W 205, baš kao i niska potrošnja i performanse u slučaju modela 220d. Dakle, C-klasa je i dalje referentna vrijednost na tržištu rabljenih, usprkos silnoj SUV-izaciji.
Zaključak
C-klasa W 205 je u odnosu na prethodnika napravila velik skok u komforu i dinamici. No gledajući kroz dosadašnje razdoblje eksploatacije evidentno je da neki nedostaci poznati s prethodnika nisu otklonjeni. Diesel motori su posebno osjetljivi na neredovito održavanje (razvod), dok su četverocilindarski benzinski motori lakši, iako manje živahni i rastrošniji u svakodnevici.