Mercedes E300 de 4MATIC – Korak do savršenstva

Koncept hibrida koji kombinira dizelski i električni pogon oduvijek se činio kao sjajna ideja, a Mercedes E 300de je to i potvrdio. Genijalan je, ali ga od pet zvjezdica i titule ultimativne limuzine dijeli tek jedna zamka - ona u prtljažniku

Ima nešto posebno u tome kada ujutro iza volana vidite poklopac motora. Obično je slabo vidljiv i nije zanimljiv, a na novoj E-klasi odmah privlači pažnju i sugerira snagu. Ta dizajnerska promjena na slabije izvedbe E-klase stigla je s AMG-izvedbi nakon redizajna. No ovo nije pravi AMG (ima samo ukrase). Po mišićavoj ‘haubi’ zapravo nikad ne biste pogodili o kakvom je autu riječ, osobito kada bešumno krenete u promet…

Teško je pogoditi kakav je ovo model, čak i kada pogledate stražnji kraj, koji jasno otkriva da je riječ o novoj E-klasi. Zbog stražnjih svjetala koja su potpuno promijenila oblik te postala sličnija ostatku game, ali i zbog oznake 300de. Tu je i dodatni poklopac goriva koji sugerira kako je ovo model na plin. Prvo, oznaka ‘de’ ne znači da je ‘Mečka’ iz Njemačke (iako jest), već da je riječ o pogonu koji kombinira dizelski i električni motor (de), dok, recimo, benzinski plug-in model nosi samo oznaku ‘300e’. Očigledno, dodatni poklopac na stražnjem braniku zapravo skriva priključak za struju.

Točno tako, nakon davnih pokušaja Peugeota koji je jedini želio spajati dizelski i električni pogon, ali bez mogućnosti punjenja baterije, Mercedes je napokon napravio dobitnu kombinaciju. Izvrsnom dvolitrenom dizelu sa 194 KS i 400 Nm, vjerojatno najnaprednijem na tržištu, dodao je elektromotor snage 90 kW (122 KS) i čak 440 Nm. Ukupna snaga sustava iznosi 306 KS i 700 Nm, pa s obzirom na performanse, oznaka AMG bi lako mogla biti i prava.

Iznenađenje u prtljažniku

Dodatni električni pogon smješten je u centar E-klase, odmah uz fantastičan mjenjač 9G-Tronic. Sve dok ste u kabini, nema kompromisa. A potom, kada otvorite prtljažnik vidjet ćete da je netko u njemu zaboravio ‘kutiju s gitarom’. Ali nije, jer ta kutija visoka oko 12 cm je zapravo baterija kapaciteta 13,5 kWh. To je najveći i jedini kompromis s kojim se kupac mora pomiriti ako želi voziti E 300de. Veliko je to ograničenje, iako se ovim modelom može ići i na skijanje jer se sjedala mogu preklopiti, pa biste teoretski mogli provući skije… Uglavnom, baterija je prtljažnik smanjila sa 541 na 370 litara koje možete dobro koristiti samo ako stvari pakirate u vrećicama.

No postoji način da prihvatite i taj malen prtljažnik, pa čak i masu koju je plug-in hibridna tehnologija podigla čak 300 kg, odnosno ukupno na 2,1 tonu. Jednostavno, samo morate pritisnuti gas! Shvatit ćete odmah koliko je ovaj auto brz, moćan, udoban i štedljiv. Ovo je bomba s kravatom! Auto koji ubrzava do 100 km/h za manje od šest sekundi, od 60 do 100 km/h za svega 3,4 sekunde, pa na koncu bez problema lovi i 250 km/h. Prethodna generacija je bila ograničena na 235 km/h. Sve je to u E 300de 4MATIC servirano na pladnju uz prosječnu potrošnju do 7,3 l/100 km. Toliko? A što je sa strujom? Navedeni prosjek odnosi se na potrošnju kada je baterija prazna i E 300de radi kao, recimo, Toyota Prius. Jer čak i kada je baterija po zaslonu potpuno prazna, u njoj je uvijek oko četiri posto kapaciteta. S tom rezervom snabdijeva se elektromotor koji uvijek, kao u hibridima, malo pomaže pri startu i održavanju brzine. Ali, ako ste bili na punjaču, pa za otprilike 90 minuta napunili bateriju do kraja – otvara vam se novo vozačko poglavlje.

Nema brzog punjača

E 300de ima interni izmjenični punjač snage 7,3 kW zbog kojeg nema opcije brzog punjenja na DC-punjačima. Tako je to s plug-in hibridima jer još uvijek nose baterije manjeg kapaciteta, pa se računa da DC-nije potreban. Zamišljeni su da ih punite kod kuće, da ste kupili wallbox koji u Hrvatskoj stoji oko 8000 do 9000 kuna i tada nekoliko sati punjenja nije problem. No čak i na punionicama s AC-punjačima (koji mogu gurati do 43 kW) E 300de neće primiti snagu punjenja iznad 7,3 kW, što znači vrijeme punjenja od sat i pol, od 0-100 posto kapaciteta baterije. Štoviše, računica kaže da bi punjenje trebalo trajati čak i više jer baterija ima kapacitet 13,5 kWh, ali tu se vraćamo na onu rezervu baterije koja je stalno spremna.
S punom baterijom možete se voziti samo na struju. Bez potrošnje goriva i to će biti dovoljno za oko 38 do 45 km, ovisno koliko ste vješti.

S mnogo gasa potrošit ćete je i za 20 km. Ali, operativno, to je dovoljno za svakodnevicu. Potom, kada ostanete bez struje, E 300de će vam u prosjeku trošiti oko 6,5 l/100 km. Drugim riječima, ako prvih 40 km prijeđete na struju, a sljedećih 60 km trošeći prosječno 6,5 litara dizela, ispada da E 300de u prosjeku troši oko 4 l/100 km. Naravno, tako je samo prvih 100 km, a zatim se vraćate na stari prosjek (od 6 do 7 l/100 km) i nastavljate dalje. U gradu s malo više gasa E 300de popit će do 7,3 l/100 km. Autocesta također ne podiže potrošnju značajno, pa do brzine od 160 km/h potrošnja ne prelazi 7,4 litre.

Masa se ipak osjeća

Mercedes nudi četiri programa vožnje gdje, između ostalog, možete birati i vožnju samo na struju. I tada E-klasa solidno ubrzava te može postići do 130 km/h – uz sasvim dobar osjećaj snage. Naravno, najimpresivnija je kada se vozite samo na struju, jer – osim što je dovoljno snažna – doslovce je bešumna. Prebacivanjem na program vožnje koji kombinira dizelski motor sa 400 Nm i elektromotor sa 440 Nm otvara se svijet vrhunskih performansi. Odziv na gas je uvijek trenutačan, a tad do izražaja dolazi i superiornost devetstupanjskog mjenjača s polugicama na volanu.

U tim trenucima E 300de postaje najbolji auto za duga i brza putovanja. Kada bismo morali birati auto kojim bismo u jednom danu jurnuli od Zagreba do Dubrovnika i nazad – onda bi to bio ovaj model. Komfor i udobnost su ostali na najvišoj razini unatoč velikom povećanju mase, a solidne su i vozne osobine.

No ipak, tu se masa prilikom naglih promjena smjera ipak osjeća, baš kao i pri oštrijim skretanjima kroz gradske ulice. Ako je mokro, ili prilikom prelaska preko pruge, masa će gurnuti prednji kraj izvan putanje. Tada do izražaja dolazi dobro podešen ESP koji ne oduzima snagu i ne unosi stres u kabinu.

Pritom treba imati na umu da je testirani model imao i pogon na sve kotače, s kojim E-klasa malo gubi na promptnom reagiranju i širi putanju izraženije nego kada je pogon samo na stražnje kotače. Put kočenja sa 100 km/h iznosi svega 35,2 metra, što je dokaz da masa nije pravi problem ovog genijalnog sustava. Jedina je delikatna tema prostor prtljažnika jer da ga baterija nije toliko oštetila, ovo bi bila ‘najbolja limuzina na svijetu’. Tko to može ‘pregrmjeti’, dobit će najbolju putnu limuzinu – zanimljivu, tečnu, harmoničnu, vrlo brzu te iznimno štedljivu.