Mercedes E 220 d – Nove visine stare škole luksuza

Dizelske limuzine vrsta su na čijem je horizontu vidljiv kraj. Nova generacija E-klase, međutim, dostupna je i u toj “staroškolskoj” kombinaciji, pa nas je zanimalo - ima li ona još uvijek svoje mjesto u sve elektrificiranijem svijetu?

Ako vam je među brojnim automobilima lansiranim tijekom posljednjih 12 mjeseci šesta generacija E-klase prošla “ispod radara”, nije vam za zamjeriti. Kolektivnu svijest automobilske industrije danas zaokupljaju SUV-i, pa je zbog zamućenog fokusa na limuzine lako propustiti dolazak jednog naizgled klasičnog (pristojna riječ za – staromodnog?), ali još uvijek vrlo važnog modela.

Jedna od sve rjeđih limuzina iz Stuttgarta sada je veća (zanemarivih 51 mm kraća od pet metara), otmjenija, opremljenija i tehnološki još naprednija nego prije (i stoga više nego ikad prije bliža S-klasi). Osim toga, pored plug-in hibridnih verzija, dostupna je sa “skromnim” četiricilindarskim dizelskim motorom oznake E 220 d. Može li takva limuzina opstati na tržištu sve više usredotočenom na elektrifikaciju pokušat ćemo otkriti u ovom testu, a prvi usporedni test s najljućim konkurentom iz BMW-a, jednako novom Serijom 5, pročitajte u aktualnom broju tiskanog izdanja Auto, Motor i Sporta.

Evolucija provjerenog dizajna

Značaj E-klase u Mercedesovoj ponudi teško je precijeniti – pozicionirana jednu stepenicu ispod S-klase, E je već dugi niz godina vrlo važna poslovnim i privatnim kupcima koji traže udobnost, luksuz i imidž asociran s trokrakom zvijezdom. Ta povijesna “težina” koju nosi dio je razumljivog razloga zašto nije bilo eksperimentiranja s dizajnom nove generacije. Rizik potpuno novog vanjskog dizajna bio bi prevelik – nešto u što se, s druge strane, BMW usudio upustiti s novom Peticom.

Unatoč tome, trovolumenska karoserija vizualno je evoluirala u odnosu na prethodnika, pa nova E-klasa sada ima još istaknutiju masku (opcijski osvijetljenu LED-icama), zategnutije linije, stražnja svjetla s “umetnutim” Mercedesovim zvijezdama i ručke vrata uvlačive u karoseriju (uz opcijsko privlačenje vrata, 698 eura).

Testirani primjerak opremljen je i opcijskim AMG Line paketom (5830 eura) koji, među ostalim, podrazumijeva agresivnije prednje i stražnje odbojnike te AMG kotače (19-inčne serijski, a 20-inčne sa zimskim gumama na testiranom modelu), a u cjelokupan dizajn u ovom slučaju odlično se uklapa i Verde srebrna boja.

Prvoklasna udobnost i luksuz

Potpuno novooblikovani interijer, djelomično inspiriran modelom EQE, možda je i najimpresivniji među Mercedesovim aktualnim modelima. Osim kvalitetom materijala i izrade, u vrh više klase spada tehnologijom i općenitim dojmom luksuza, pogotovo sa sjedalima s opcijskom tonka smeđom napa kožom (1525 eura). Veće vanjske dimenzije i međuosovinski razmak (+22 mm na 2961 mm) omogućile su i povećanje prostranosti, pa straga udobno smješteni putuju i visoki putnici.

Pored digitalnih instrumenata i zaslona infotainmenta, moguće je naručiti i treći zaslon za suvozača, MBUX Superscreen (1893 eura), koji putniku omogućuje korištenje raznih funkcija, pa i gledanja filmova, a donosi i središnje pozicioniranu kameru za, primjerice, Zoom videopozive. Mercedesov MBUX infotainment općenito još uvijek spada među najbolje u segmentu po pitanju jednostavnosti korištenja, responzivnosti i raspona funkcija, a ni nova E-klasa nije iznimka po tom pitanju.

Oprema koja dodatno pridonosi udobnosti i raskoši interijera dolazi u sklopu opcijskog Premium Plus paketa (11.585 eura), a među ostalim sadrži ventilirana i grijana sjedala s funkcijom memorije, panoramski klizni krovni otvor, head-up zaslon, napredniji automatski sustav klimatizacije, Burmester audio sustav, keyless paket s pristupom automobilu putem mobitela, spomenutu osvijetljenu prednju masku, itd.

Dizel (još uvijek) ima što pokazati

Jedina dizelska E-klasa s četiri cilindara nosi oznaku E 220 d. Radi se o dobro poznatom, ali za novi model znatno dorađenom dvolitrenom motoru OM 654 koji ovdje razvija 197 KS uz 440 Nm okretnog momenta s blago-hibridnim sustavom koji pruža 23 KS i 205 Nm. Uparen s devetstupanjskim automatskim mjenjačem, E-klasa sa (serijskim) stražnjim pogonom s mjesta do 100 km/h ubrzava za 7,6 sekundi, no performanse nisu toliko bitne koliko način na koji ovaj motor pridonosi uglađenosti i učinkovitosti te naposljetku privlačnosti ovakve “skromno” motorizirane verzije.

Četiricilindraš je vrlo dobro izoliran od kabine, pa je čak i kod odlučnijih ubrzanja zvučno ugodno “udaljen” od putnika, kao i kod gašenja i ponovnog pokretanja putem blage-hibridizacije u stani-kreni prometu. Kombinacija dugohodne, precizne papučice gasa i neosjetno glatkog automatskog mjenjača, vožnju gradom čini ugodnijom nego što bi trebala biti u ovako velikom automobilu.

Potonji dojam pritom povećava jedna od dviju ključnih stavki opcijskog tehničkog paketa (3543 eura) – upravljanje svim kotačima. Zakretanjem stražnjih kotača do 4,5 stupnja, E-klasa se efektivno “smanjuje”, omogućujući, uz lagan i precizan upravljač, osjetno ugodnije manevriranje gradskim ulicama, kao i bezbrižnije parkiranje. U gradu puno znači i adaptivni Airmatic zračni ovjes koji čak i uz 20-inčne kotače pruža dojmljivu podatnost.

Čari Airmatic ovjesa

Adaptivni zračni ovjes i upravljanje svim kotačima dodatno dolaze do izražaja na otvorenim cestama, gdje se E-klasa vozi agilnije i dinamičnije nego što bi se očekivalo od pet metara dugačke i (približno) dvije tone teške limuzine. Samo najgrublje poprečne neravnine uspiju prenijeti udarac do kabine, dok sve ostale rupe i izbočine Airmatic svladava bez narušavanja prvoklasne udobnosti putnika. Osim toga, uvjerljivo suzdržava naginjanje karoserije i – čak na zimskim gumama (Continental WinterContact TS 860 S) – nudi visoku razinu prianjanja čije granice, ako ih premašite, najavi lako kontroliranim podupravljanjem. Vozne karakteristike uvećavaju i vrlo snažne kočnice koje se lako i precizno doziraju.

Dizelaš u većini situacija pruža više nego dovoljno rezervi snage za pretjecanje, a u spoju s ponajboljim automatskim mjenjačem u klasi čini najrazumniju opciju motorizacije za novu E-klasu. U najvišem stupnju prijenosa na autocesti, četiricilindraš se jedva primjećuje, pridonoseći vrhunskoj uglađenosti vožnje, a pritom i nevjerojatnoj ekonomičnosti. Naša prosječna potrošnja tijekom testa kretala se oko 6,6 l/100 km, što je hvalevrijedan rezultat, tim više jer većinu vremena nismo vozili osobito štedljivo. Uz malo lakšu nogu na gasu, ta se brojka lako spušta ispod pet litara.

Cijena luksuza

Mercedesova nova E-klasa u izvedbi E 220 d starta od 76.214 eura, a iako je u startu bolje opremljena od konkurencije, to je još uvijek 9347 eura više od usporedivo motorizirane i također netom lansirane nove generacije BMW-a Serije 5, odnosno 13.637 eura više od sada već “starog” Audija A6 s usporedivim motorom. U testiranoj izvedbi, s navedenom i brojnom drugom opremom, cijena raste na zapanjujućih 120.268 eura. Vrijedi li toliko? Smatramo da dobar dio opreme kojim je “nakrcan” testirani primjerak nije neophodan (MBUX Superscreen, primjerice), no svakako preporučujemo spomenuti tehnički paket (s adaptivnim ovjesom i upravljanjem svim kotačima), vrhunska Digital Light LED prednja svjetla i sjedala presvučena napa kožom.

Visoku cijenu barem bi donekle mogla ublažiti činjenica da je ova E-klasa novo mjerilo više klase koja se već istaknula u našem usporednom testu s BMW-om 520 d, odnosno da je ovo bez dvojbe najvažniji – a i za velik broj kupaca vjerojatno i najbolji – Mercedesov model ove i sljedećih nekoliko godina. Ako vam potreban jedan automobil kao dokaz da u svijetu koji sve više naginje prema elektrifikaciji postoji i uloga za štedljive, a brze dizelske modele, onda je to novi E 220 d.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija

DxŠxV 4949 x 1880 x 1461 mm, međuosovinski razmak 2961 mm, prtljažnik 540 litara, masa 1915 kg

Motor

Turbodizelski, 1993 ccm, četiri cilindra, 145 kW/197 KS pri 3600 o/min, okretni moment 440 Nm od 1800 o/min

Prijenos

Devetstupanjski automatski mjenjač, pogon na stražnje kotače

Vozne osobine

0-100 km/h……7,6 s

Najviša brzina…..238 km/h

Potrošnja deklarirana….5,5-4,8 l/100 km

Potrošnja na testu….6,6 l/100 km

Emisija CO2…….143-125 g/km

Konkurenti (početni modeli)

BMW 520 d (197 KS) od 66.867 eura, Audi A6 40 TDI (204 KS) od 62.577 eura

Cijena

Početni model E 220 d………76.214 eura

Testirani model E 220 d……….120.268 eura

Ocjena

PLUS: odličan spoj motora i mjenjača, luksuzan i kvalitetan interijer, udobnost i uglađenost vožnje, tehnologija, odličan infotainment

MINUS: osjetno viša cijena od konkurencije, plastika birača mjenjača