Mazda MX-30 R-EV Edition R – Hibrid svoje vrste

Wankel u funkciji produživača dosega definitivno je tehnička pikanterija, ali u praksi se pokazalo da ta mobilna elektrana troši kao kanader. Šteta, jer za svaki kilometar koji nije prevaljen na struju plaća se velik danak u gorivu

Jedno neodgovoreno pitanje. S tom rečenicom zaključili smo izvještaj sa svjetske dinamičke prezentacije održane jesenas u Augsburgu. Puni pozitivnih dojmova nakon prevaljenih 150 km prognozirali smo svijetlu budućnost za MX-30 R-EV, sestrinski model potpuno električne MX-30. Ali nas je jako zanimalo koliko će iznositi potrošnja goriva kad je baterija prazna. Naime, inačica sa sufiksom R-EV ima upola manju bateriju (17,8 kWh), ali tu je produživač dosega u vidu jednokomornog rotacijskog motora obujma 830 ccm i snage 75 KS. A početna cijena im je identična. Zanimljivo, Wankel nije izravno vezan na kotače, već pokreće generator za proizvodnju električne energije, odnosno punjenje baterije iz koje se hrani elektromotor snage 170 KS (25 KS više nego u slučaju MX-30). Tehnički delikatno i jedinstveno rješenje s prizvukom egzotike, nema što! Da stvar bude bolja, baterija i dalje podržava brzo DC-punjenje snagom do 36 kW i kada je puna do vrha pruža autonomiju od 80-ak kilometara. No, što se događa kada se vozimo s praznom baterijom?

Uska specijalizacija

Ispada kako je MX-30 R-EV automobil za vrlo usko područje primjene. Zvuči paradoksalno, ali čim se udaljite iz gradskog okruženja, potrošnja eurosupera počinje se mjeriti dvoznamenkastim vrijednostima. Stoga je najsmislenije voziti isključivo na električni pogon, što podrazumijeva punjenje baterije svake ili svake druge večeri, po mogućnosti u vlastitom aranžmanu – u garaži ili gdje već imate pristup utičnici, po mogućnosti u noćnoj tarifi. Da ne duljimo sa zaključkom, MX-30 R-EV treba voziti isključivo kao električni automobil, a produživač dosega treba shvatiti kao nužno zlo, odnosno koristiti ga u krajnjoj nuždi. Pa provjerimo koliko iznosi potrošnja goriva u različitim uvjetima, premda smo prema tvornički deklariranom dosegu već mogli zaključiti neki prigradski prosjek. Iz Hirošime poručuju da ukupan doseg MX-30 R-EV iznosi 680 km.

U redu, na bateriju se može prevaliti oko 80 km, a za preostalih 600 km bit će potrošeno 50 litara eurosupera. Jednostavnom matematičkom operacijom dolazimo do deklariranog prosjeka od 8,3 l/100 km. Je li to u praksi zaista tako? Krenimo od, za hibride općenito, najnepovoljnijeg mogućeg scenarija. Autocesta i tempomat postavljen na zakonski limit od 130 km/h. Wankel neprekidno bruji, monotono i nenapadno, a povremeno ga nadglasava šum vjetra u dobro izoliranoj putničkoj kabini. Potrošnja odmah skače na 12 l/100 km, što vodi prema zaključku da autocestu treba izbjegavati u širokom luku, odnosno koristiti ako vam se baš jako žuri. Nema sumnje, stići ćete kamo ste naumili, ali će vas to koštati dvostruko više nego s nekim konvencionalnim automobilom nove generacije. Premda smo sve vrijeme vozili u modu ‘Normal’ koji sam odlučuje o sinergiji pogonskog sklopa, baterija je uvijek bila napunjena oko 45 posto i zapravo nismo imali prilike osjetiti bešumnu vožnju od kilometar ili dva. Povrh svega, maksimalna brzina ograničena je na 140 km/h što je jasan znak da MX-30 R-EV ne voli vožnju u visokom ritmu.

Magistralom lagano

Nakon visokog ritma autoceste, druga krajnost. Ravničarskim dijelom Hrvatske po magistralnoj cesti, povremeno kroz naseljena mjesta, a izvan njih ne brže od 85 km/h. Wankel je ponovno uposlen većinu vremena, održava se napunjenost baterije između 40 i 50 posto. MX-30 fino klizi opuštenim ritmom, no pogled na putno računalo remeti vozačevu opuštenost jer se na ekranu ispisuje prosjek od 9 l/100 km?! Očekivali smo upola nižu potrošnju, pa se još jednom nameće zaključak da Wankel treba shvatiti kao nužno zlo i koristiti njegovu uslugu opskrbe električnom energijom isključivo kad nemate utičnicu u blizini. Nažalost, situacija nije puno bolja ni u gradskim sredinama, gdje treba računati na prosjek oko 6 l/100 km, a tu je prosječna potrošnja niža jer mod ‘Normal’ ipak dopušta češće korištenje energije iz baterije, koju Wankel obično dopunjava rjeđe, tijekom monotone vožnje. Ušteda u gorivu stvara se u kolonama i pri niskim brzinama, kada Wankel uzima predah jer je u bateriji dovoljno energije za bešumnu vožnju.

Drukčiji od drugih

Wankel je vrlo specifična pogonska jedinica, baš kao i MX-30 koji gađa specifičnu tržišnu nišu. Definitivno nije namijenjen za široke mase, a još manje za obiteljske potrebe, premda je vrlo lako staviti dijete u sjedalicu na stražnjoj klupi kojoj se pristupa lako zbog izostanka B-nosača. Ali stražnja klupa ionako nije namijenjena za dvoje odraslih. Stražnja vrata koja se otvaraju u suprotnom smjeru izazivaju wow-efekt i MX-30 je privlačan automobil upravo zbog činjenice da se odmiče od konfekcije. Posebno u tehnološkom smislu, jer na tržištu zapravo ne postoji plug-in hibrid s kojim bi se mogao izravno usporediti.

Među adute svakako treba ubrojiti relativno nisku masu s kojom dolazi i visoka razina agilnosti, a treba pohvaliti i učinkovitost sustava asistencija, komforan ovjes, kao i premium osjećaj u interijeru. Ako MX-30 R-EV percipirate kao električni auto za gradsku svakodnevicu, sve je u savršenom redu, pa čak i početna cijena toliko ne bode oči. Zapravo jedino što bode u oči je Wankelova rasipnost s gorivom, no i to se može spriječiti, čak i anulirati, ako se redovito spajate na utičnicu. Istina je da rotacijski motor pruža veliku slobodu kretanja, odnosno prevenira glavobolje vezane uz doseg baterijsko-električnih vozila, no za to se plaća (pre)velik danak u eurosuperu.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija
D x Š x V 4395 x 1795 x 1555 mm, međuosovinski razmak 2655 mm, prtljažnik 350-1155 l, masa 1778 kg, nosivost 470 kg, spremnik goriva 50 litara

Motor
Sinkroni elektromotor s permanentnim magnetima, snaga 125 kW/170 KS, okretni moment 260 Nm, litij-ionska baterija kapaciteta 17,8 kWh (bruto), DC punjenje 36 kW, AC punjenje 11 kW, rotacijski motor 830 ccm, snaga 55 kW/75 KS

Prijenos
Direktan prijenos, pogon na prednje kotače

Vozne osobine

Najviša brzina……..140 km/h

Ubrzanje električno/hibridno
0 – 50 km/h………………. 4,1/3,6 s
0 – 80 km/h……………….. 7,8/6,5 s
0 – 100 km/h…………….. 11,5/9,3 s
0 – 120 km/h ……………16,9/13,0 s
0 – 140 km/h …………….26,0/19,6 s

Kočenje
Sa 100 km/h hladne ………….35,6 m

Potrošnja

Na testu* ……………………………2,6 l + 14,8 kWh/100 km
ams-eko/-prigradska/-sportska………. 9,6/11,5/13,3 l
Prosječna hibridna potrošnja………………………11,5 l
Doseg električni/ukupni…………………..83/517 km

*na temelju prosječne potrošnje električne energije i goriva uz prevaljenih 15.000 km godišnje, od čega su 10.000 km kratka putovanja (maks. 40 km)

Konkurenti

KIA Niro plug-in hibrid GT-line od 43.099 eura

Cijena
Mazda MX-30 R-EV……………… od 37.300 eura
Testni model Edition R…………..42.550 eura

Ocjena

Plus: egzotičan i jedinstven pogonski sklop s rotacijskim motorom, agilnost u vožnji, udobnost ovjesa, kvaliteta izrade, mogućnost brzog DC-punjenja, kolekcionarski potencijal

Minus: relativno mali doseg s jednim punjenjem baterije, potrošnja goriva u hibridnom načinu rada i kad je baterija prazna, mala maksimalna brzina, iskoristivost stražnje klupe