Mazda CX-60 e-Skyactiv D254 – Cetanska poslastica

Redni 6-cilindarski dizelski motor podario je modelu CX-60 izražen dugoprugaški karakter, dok profinjena zvučna kulisa, uglađen automatski mjenjač i pogon na sve kotače zaokružuju Mazdine sve izraženije premium aspiracije

Sve se manje čuje grgljanje dizelskih motora, pogotovo onih raskošnog obujma sa šest ili više klipova. Postali su vrsta u izumiranju i na životu ih drže samo oni proizvođači koji unaprjeđuju postojeće da izdrže još koju godinu prije no što ih Euro norme posve ‘udave’. I zašto bi se onda netko upustio u razvoj potpuno novog dizelaša obujma većeg od tri litre? Je li to hazarderski potez, posve nepromišljen manevar ili vizionarski pothvat? Prema svemu sudeći, ovo treće. Proizvođač iz Hirošime ne samo da ima hrabrost i odvažnost, već duboko vjeruje da motorima s unutarnjim izgaranjem neće odzvoniti tako skoro, za razliku od svih onih koji u elektrifikaciju srljaju kao ‘grlom u jagode’. Mazdin pristup je multidisciplinaran i uključuje više različitih rješenja za postizanje istog cilja. A pritom ne odbacuju ni benzin, ni dizel, ali ni baterije.

Od PHEV-a lakši 110 kg
Model CX-60 dolazi s poprilično razigranom paletom motora, gdje će svatko pronaći nešto za sebe. Led je probio plug-in hibrid koji se predstavlja kao kompromisno rješenje za današnje okolnosti, prvenstveno na račun bešumne vožnje u trajanju od nekih 70-ak kilometara. Idealno za profile kupaca koji se pretežno kreću gradskim sredinama, a s druge strane ne žele robovati punjačima na vikend izletima ili odlascima na godišnji odmor.

A kome je onda namijenjen raskošni dizelaš? Pa svima onima koji ne žele vući praznu bateriju i pretežno se voze autocestama i otvorenim cestama. I žele što prije stići od točke A do točke B koja je u pravilu udaljena desecima, odnosno stotinama kilometara. A potencijal novog 3,3-litrenog motora sa šest cilindara to pretvara u dječju igru. Brojke na papiru djeluju vrlo obećavajuće (7,4 s do 100 i najvećih 219 km/h), no subjektivni dojam još je bolji.

Bespogovorna vučna sila
I automatski mjenjač stigao je iz Mazdine kuhinje, što znači da ga odlikuju neka neobična rješenja. Riječ je o konstrukciji s planetarnim zupčanicima, višelamelnom spojkom i integriranim elektromotorom/generatorom. Ima osam stupnjeva prijenosa i možda ih ne niže munjevito brzo kao automatik s dvostrukom spojkom (DSG), ali zbog toga što je pretvarač momenta zamijenjen spojkom, prijenos snage je izravan te uvelike podsjeća na ručnu izmjenu stupnjeva. U gradu, kod čestih kretanja iz mjesta pomalo iritira nedostatak fluidnosti, ali jednom kada se zajaši na valu okretnog momenta od 550 Nm, samo želite pobjeći iz grada.

Dizelski CX-60 jednostavno priziva autocestu, pa smo zaposjeli lijevu traku, postavili tempomat na 150 km/h i bacili oko na dopadljive digitalne instrumente. Vozeći brzinom na rubu zakona radilica se okreće svega 2250 puta u minuti, a potrošnja ne premašuje 8 l/100 km. Vjerojatno bi bila i koji decilitar niža da nije bilo vode na kolniku uslijed dosadne kiše, ali i u takvim uvjetima pokazalo se da sustavi asistencija dobro rade svoj posao. Radarski tempomat pravovremeno oduzima gas i potom vraća zadanu brzinu , a zanimljiva je i strategija rada sustava za zadržavanje unutar trake. Intervencije su poprilično intruzivne i evidentno je da sustav od vozača traži budnost, a ne uljuljanost koja vodi u drijemež. Drugim riječima, Mazda CX-60 želi da vozač bude prisutan, a ne odsutan, pa će ga svakom korekcijom dobro ‘prodrmati’.

Rotacijski kontroler
Mazda je ostala posebna po još jednom detalju koji su gotovo svi zamijenili dodirnim površinama. U neposrednoj blizini ručice mjenjača nalazi se rotacijski kontroler na koji desna ruka uvijek pada prirodno, a već nakon dan ili dva sve ćete osnovne funkcije multimedije imati ‘u malom prstu’. Struktura izbornika (pet glavnih) izuzetno je jednostavna i pregledna, bez nepotrebnih zavrzlama. Sve je vrlo intuitivno, dok su komforne funkcije poput ventilacije izvučene izvan ekrana, sa zasebnim fizičkim tipkama.

A tu su i tipke za grijanje, odnosno ventilaciju sjedala, a u hladnijem dijelu godine od koristi će biti i grijanje kola upravljača. U smislu kvalitete materijala te završne obrade, jasno je da Mazda može stajati uz bok premium proizvođačima, a dodatnu čar daje profinjeno grgljanje 6-cilindarskog dizelaša što stvara uvijek posebnu zvučnu kulisu. Spektar potrošnje relativno je uzak i spomenutih 8 l/100 km vrijedi za visoki tempo autoceste, dok se magistralama možete voziti i s upola manje goriva. U konačnici, realni prosjek kreće se između 5 i 6 l/100 km što je fantastičan rezultat za korpulentni SUV mase dvije tone.

Moja Mazda nema mane?
Ono što definitivno nije fantastično je ponuda prostora u putničkoj kabini. Iako vanjske dimenzije to najavljuju, posebno dužina od 4,75 m i međuosovinski razmak od 2,87 m, na stražnjoj klupi nije ništa bolje nego u broj manjem modelu CX-5. Uzdužni smještaj motora učinio je svoje, pa za utjehu ostaje zavodljivo dugačka prednja hauba koja stvara atraktivnu bočnu siluetu vozila. Ni prtljažnik nije osobito impresivan s 477 litara, ali to je sasvim dovoljno za potrebe prosječne obitelji, dok obaranjem stražnjeg naslona dobivamo 1726 litara što je uz ravnu podnicu pogodno za ukrcaj perilice rublja, manjeg ormara i slično. Ni krug okretanja uopće nije loš jer 10,8 m je vrijednost na razini kompaktnog automobila poput Mazde 3.

Na kraju vožnje potrebno je izaći i zatvoriti vrata, što je popraćeno neadekvatnim zvukom za klasu kojoj CX-60 pripada. Rezonantni zvuk prigušio bi malo bolji ‘futer’ unutar vrata, pa ostaje upitnik zašto se tu uštedjelo nekoliko eura. No, barem će vlasnici uštedjeti ozbiljne novce za pogonsko gorivo, jer dvotonski SUV snažan 254 KS, uz pogon na sve kotače, ogledni je primjer učinkovitosti.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija
D x Š x V 4745 x 1890 x 1685 mm, međuosovinski razmak 2870 mm, prtljažnik 477-1726 l, masa 1960 kg, nosivost 570 kg

Motor
Turbodizelski, redni šestcilindarski, obujam 3283 ccm, snaga 254 KS (187 kW), okretni moment 550 Nm od 1500-2400 o/min

Prijenos
Na sve kotače, automatski mjenjač s osam stupnjeva

Vozne osobine
0-100 km/h…………………………………7,4 s
Najviša brzina…………………………….219 km/h
Potrošnja deklarirana (WLTP)…….5,2 l/100 km
Emisija CO2…………………………….137 g/km
Potrošnja na testu…………………..6,1 l/100 km

Konkurenti
Mercedes GLC 220d 4Matic od 69.501 euro, Toyota RAV4 HSD AWD-i od 47.488 eura, Nissan X-Trail Tekna+ M CVT od 47.842 eura, Ford Kuga 2.0 EcoBlue od 34.635 eura

Cijena
Početni model D200 2WD……….od 54.612 eura
Početni D254 AWD………………..od 58.056 eura
Testni model………………………….64.338 eura

Ocjena
Plus: uglađenost motora, profinjena zvučna kulisa, niska potrošnja goriva, putni karakter, stilski dojam

Minus: ponuda prostora s obzirom na vanjske dimenzije, ublažavanje ovjesa na kratkim poprečnim neravninama