Mazda MX-30 R-EV – Hibrid s Wankelovim motorom

Mazdina ideja serijskog plug-in hibrida vrlo je posebna i specifična, s rotacijskim motorom u funkciji produživača dosega koji seže sve do 680 km na račun spremnika goriva od 50 litara

I dok je Mazda MX-30 B-EV klasično baterijsko električno vozilo, s baterijom kapaciteta 35,5 kWh i relativno skromnim dosegom oko 200 km s jednim punjenjem, sestra blizanka MX-30 R-EV je serijski plug-in hibrid koji ima upola manju bateriju kapaciteta 17,8 kWh, ali i jednokomorni Wankelov motor obujma 830 ccm koji pokreće generator za proizvodnju električne energije.

Ideja se na prvu možda čini kompliciranom, ali s inženjerskog aspekta ima sve predispozicije da privuče sve one kupce koji žele voziti električno vozilo, ali ne žele strahovati od preostalog dosega. I pritom uživati u visokoj tehnologiji gdje je Wankel središnja tema i glavni oslonac za bezbrižna putovanja na velike udaljenosti.

U osnovi, tehnička platforma je gotovo identična. Sprijeda je smješten kompaktan pogonski sklop s elektromotorom snage 125 kW/170 KS koji pokreće prednje kotače. Kad se baterija kapaciteta 17,8 kWh isprazni, a prema tvorničkom navodu obećano je 85 km, u priču se uključuje Wankel. Ali ne da bi pokretao kotače, jer nema mehaničke veze s njima, već generator koji će ‘hraniti’ elektromotor. Tu je i spremnik goriva od 50 litara, pa se bez problema može zaputiti na dulja putovanja, primjerice od Zagreba do Dubrovnika, bez stajanja, jer tvornica obećava ukupan doseg od 680 km.

Osjećaj u vožnji, dok je baterija puna, praktički je istovjetan onome u modelu MX-30 B-EV. A kada se isprazni, čuje se monotono, dobro prigušeno brujanje Wankela koji radi u optimalnom režimu i zapravo ne oscilira s brojem okretaja. Wankel ovdje nije ni stavljen u funkciju visokih performansi, već ga je Mazda oživjela te mu podarila novu ulogu s ekološkim predznakom.

Performanse plug-in hibridne MX-30 su čak i nešto bolje od električne, s ubrzanjem 0-100 km/h skraćenim sa 9,7 na 9,1 s, dok je maksimalna brzina ostala ograničena na 140 km/h. Ubrzanja iz mjesta, kao i međuubrzanja lišena su dramatike i sve se odvija linearno i fluidno. Ukupne su performanse skromne, ali gledajući kroz prizmu ekološki nastrojenog vozila, sasvim dovoljne. Budući da je baterija upola manja nego kod električne MX-30 (sada broji 188 kg) zgodno je što i dalje podržava brzo DC punjenje snagom 36 kW, što znači da se može napuniti ‘do vrha’ za nekih pola sata, nakon čega može voziti do 85 km isključivo na struju.

Također, podržano je i AC punjenje snagom do 11 kW. Koliko iznosi potrošnja goriva kad se baterija isprazni, provjerit ćemo uskoro na domaćem testu. No, svakako je pohvalno što Mazda nije mijenjala cijenu, već MX-30 s Wankelom kao produživačem dosega nudi po istoj cijeni kao i potpuno električni MX-30, a riječ je o početnoj cijeni od 37.000 eura.