Mazda CX-30 Skyactiv-X 6AT Nagisa – Šećer dolazi na kraju

Nakon pet vrlo uspješnih tržišnih godina, Mazdin kompaktni crossover uskoro se bliži kraju modelskog ciklusa. Prema običaju, Japanci časte bogatom opremom i sada je idealan trenutak za kupnju jer automobil je potpuno sazrio

Kakva je to boja? Gdje Dunav ljubi nebo? Ukucavanjem pojma ‘Nagisa’ u Google tražilicu, stiže se do objašnjenja da ova japanska riječ predstavlja područje gdje se ocean spaja, odnosno ljubi s obalom. A Nagisa može biti i muško ime. Bilo kako bilo, CX-30 u ovom paketu opreme obilježavaju naglašeno zemljane nijanse, počevši od vanjštine lakirane u pjeskovitu boju ‘Zircon Sand Metallic’ koja neodoljivo podsjeća na boju Dunava ili Save. A zatim su tu i sjedala presvučena eko-kožom u ciglastoj nijansi ‘Terracotta’, pa u konačnici cijelo vozilo ostavlja retro-moderni dojam i svakako je odmak od konfekcije.

Dovoljno nedigitalna
Mazda CX-30 svidjet će se svima koji vole ideju kompaktnog crossovera bez pretjeranog upliva digitalnih rješenja. Uostalom, prije pet godina kad je stigla na tržište, takvi su bili i trendovi. Kombinacija digitalne pozadine instrumenata i analognih kazaljki s fizičkim prstenovima vrlo je dopadljiva, a tako će ostati još dugo vremena. Jer potpuno digitalni ekrani u formi tableta u pravilu nude različite vrste prikaza, ali sve to djeluje nekako umjetno i sterilno. Uvijek, pa i sada, hvalimo rotacijski kontroler za kretanje kroz izbornike multimedije koji ne može biti intuitivniji, premda je sučelje na središnjem ekranu neminovno zašlo u godine.

Što bi se moglo reći i za automatski mjenjač koji nema dvostruku spojku, već je riječ o klasičnoj arhitekturi. Prema današnjim standardima definitivno spada u kategoriju sporih automatskih mjenjača jer nerijetko ‘rasteže’ okretaje bez posebne potrebe. U kombinaciji s benzinskim motorom Skyactiv-X doživljaj vožnje nije naglašeno harmoničan, ali doza komfora u gradskom ritmu je sasvim zadovoljavajuća. S druge strane, općeniti doživljaj u putničkoj kabini definitivno je premium, kako po kvaliteti materijala i završnoj obradi, tako i ozračju koje dodatno naglašava bogata oprema testnog primjerka.

Karakter atmosferca
Dvolitreni benzinac s kompresijskim paljenjem, ali ne baš kao kod dizelskog motora jer ovdje ipak imamo svjećicu, na papiru razvija moćnih 186 KS. Međutim, maksimalnu snagu isporučuje pri visokih 6000 o/min, kao i maksimalni okretni moment od ne pretjerano raskošnih 240 Nm pri također visokih 4000 o/min. U praksi, bilo je razočaranih pojedinaca koji su prema svemu sudeći očekivali efekt potiska kao kod motora s turbopunjačem, ali treba biti svjestan da je do 3500-4000 okretaja motor pomalo ‘šupalj u gasu’.

Što ne treba čuditi jer prednabijanja zapravo i nema, tu je tek minijaturni kompresor koji prvenstveno osigurava veću količinu zraka za izrazito siromašnu smjesu koja je dvostruko, pa i trostruko siromašnija od stehiometrijskog omjera koji se koristi u konvencionalnim benzincima. A to znači i nisku potrošnju, koja se nakon sedmodnevnog testa stabilizirala na 7,5 l/100 km. A bilo je tu gradske vožnje, laganog ritma magistrale, kao i jurnjave autocestom u visokom ritmu, s tempomatom postavljenim na 150 km/h. Zanimljivo, što se adaptivnog tempomata tiče, dosad nismo susreli niti jedan koji nakon usporavanja tako žustro, da ne kažemo manijakalno brzo vraća zadanu brzinu – nerijetko prebacuje i dva stupnja prijenosa niže, a kazaljku okretomjera ‘zakucava’ do crvenog područja. Doslovno!

Može i pogon na sve kotače
S dužinom od 4,4 metra CX-30 može biti univerzalno rješenje i za četveročlane obitelji, a prtljažnik obujma 430 litara nudi dovoljno varijabilnosti na račun asimetrično preklopivog naslona stražnje klupe. Ono što Mazdi definitivno ne ide u prilog na lošim gradskim prometnicama su gume formata 215/55-18, koje u sprezi s tvrđe podešenim ovjesom rezultiraju neugodnim prolascima preko većih udarnih rupa. Uz opcionalni pogon na sve kotače koji se doplaćuje popriličnih 2700 eura, izleti u prirodu su bezbrižniji, ali treba računati kako je odmak od tla 17,5 cm, što poziva na povećan oprez izvan asfaltiranih podloga. Ipak je ovdje u prvom planu sigurnost i trakcija, a ne prohodnost na težim terenima, pa će pogon na sve kotače prvenstveno birati oni koji se upućuju na zabačenija skijališta ili imaju vikendicu na kakvom planinskom proplanku. Želite li uštedjeti oko 2300 eura možete se odreći automatskog mjenjača i odabrati ručni šeststupanjski – fantastičan je i osigurava veće vozačke užitke.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija
D x Š x V 4395 x 1795 x 1562 mm, međuosovinski razmak 2655 mm, prtljažnik 430–1406 l, masa praznog vozila/nosivost 1420/530 kg

Motor
Benzinski, redni četverocilindarski, obujam 1998 ccm, snaga 137 kW (186 KS) pri 6000 o/min, okretni moment 240 Nm pri 4000 o/min

Prijenos snage
Na prednje kotače, automatski mjenjač sa šest stupnjeva

Vozne osobine
Ubrzanje 0-100………………8,6 s
Najviša brzina ……………….204 km/h

Potrošnja
WLTP kombinirano…………6,1 l/100 km
Na testu………………………….7,5 l/100 km

Konkurenti
Toyota C-HR 2.0 Hybrid Premiere od 45.113 eura, Volvo XC40 B3 Nordic Plus AT7 od 47.566 eura, Hyundai Kona 1.6 T-GDI 198 ISG 7DCT 2WD Premium Plus od 32.740 eura, Ford Puma 155 T7 Titanium X od 28.390 eura

Cijena
Mazda CX-30 Skyactiv-X 6AT Nagisa……………od 36.217 eura
Testni model s doplatama………………………………36.822 eura

Ocjena
Plus: vozačka ergonomija, vozne osobine, dojam kvalitete, završna obrada, bogata oprema, razmjerno štedljiv i potentan motor, sustavi asistencija

Minus: pomalo uspavan i neodlučan automatski mjenjač, nervozne reakcije podvozja na poprečnim neravninama, ograničena varijabilnost/praktičnost putničke kabine