Usporedni test: Mazda CX-30 vs. Renault Megane vs. Citroën C4
Lako je pozirati pred kamerama, no treba pokazati tko u konačnici nudi potpuniji, opsežniji, kvalitetniji te bolji paket. Dok su Mazda CX-30 i Citroën C4 kompaktni crossoveri, doduše različitog stila, Renault Megane je pravi izdanak kompakta stare škole
U USPOREDBI:
CITROËN C4 PURETECH 130:
131 KS, 230 Nm, 380 l prtljažnog prostora, 580 mm udaljenost sjedala od tla
MAZDA CX-30 G 2.0 M HYBRID:
122 KS, 213 Nm, 430 l prtljažnog prostora, 555 mm udaljenost sjedala od tla
RENAULT MEGANE TCE 140:
140 KS, 260 Nm, 402 l prtljažnog prostora, 490 mm udaljenost sjedala od tla
Kada je automobil nešto udaljeniji od tla, ima kupeovsku liniju krova, a zapravo je i dalje u kompaktnim dimenzijama, onda možemo govoriti o CUV-u. Neki ga, doduše, nazivaju crossoverom, neki kompaktnim SUV-om… Primjerice, Audi svoj Q3 zove – Sportback. Nije zapravo ni važno kako nazivamo tu relativno novu klasu vozila, no itekako je važno što je riječ o trenutačno najtraženijim automobilima na tržištu. Međutim, Citroën svoj novi C4 ne vidi kao dio ‘kompaktne crossover grupacije’. Ne, ne. Iako kada ga pogledate rekli biste – da, da! Unatoč tome, francuski proizvođač s ovom kompaktnom limuzinom želi predstaviti sasvim novu klasu vozila. Ako vam ne smeta, složit ćete se da su CX-30 i C4 crossoveri, koje ćemo sa svim njihovim prednostima i manama usporediti s klasičnim kompaktnim automobilom – Meganeom.
Bez obzira kako to izgleda na otvornoj ilustrativnoj fotografiji, tijela se kod naših rivala dimenzijski jedva razlikuju. U dužini to znači oko četiri centimetra, a što se širine tiče, tu su uglavnom identični. Samo se u visini krova C4 i CX-30 nadvisuju nad Renaultom za osam, odnosno deset centimetara, što je također rezultat veće udaljenosti karoserije od tla. To olakšava ulazak u Mazdu i Citroën, ali postoje i otegotne okolnosti. Zbog povišene karoserije amortizeri, opruge i nosači imaju više posla. Tu je i nešto lošija aerodinamika koja sa sobom povlači i višu potrošnju.
Kompakt vozi stabilno
No krenimo redom, koncentrirajmo se za početak na ponašanje u vožnji. Citroën prihvaća nagle izmjene smjera, iako je ovjes podešen da bude što udobniji. Rezultat je (kao i uvijek) više stvar ukusa, nekome će se svidjeti naglašenije naginjanje, drugima neće… Na kraju se nameće da C4 ne voli sportsku vožnju, a tu ‘pomažu’ neprecizno upravljanje te vrlo strogo podešen ESP. CX-30 je u cijeloj priči čvršći, ali nikad nije neudoban, a u konačnici se to dobro slaže s iznimno komunikativnim upravljanjem. Isto vrijedi i za Megane, jedino upravljač nije toliko izravan pa ga treba dodatno korigirati prema željenom pravcu kako bi se skretanje ostvarilo prema vašoj želji. No zauzvrat, Megane nježno upija neravnine te precizno prati pravac. Ne želi toliko krenuti u podupravljanje i kroz slalom juri ostavljajući najbolji dojam od testne trojke. Mazda CX-30 ga na poligonu dosta dobro prati, a zbog ‘mekše’ podešena ESP-a Mazda će najbrže svladati dvostruku izmjenu trake.
Što se prostora straga tiče, Renault je u startu već ispod prosjeka u Golf-klasi. Prostor za noge je dovoljan, ali stopala jedva stanu ispod prednjih sjedala, dok je prostor za glavu ograničen. U CUV-u je mnogo ugodnije. Svakako, jer nudi osam centimetara više prostora za noge, ali kod CX-30 je dva centimetra manje. Trikovi s varijabilnostima poput naginjanja naslona stražnjih sjedala ili kliznih sjedala čak i nedostaju ovdje u crossoverima. Neovisno o karoseriji, C4 ima dva pretinca za rukavice (od kojih je jedan ogroman), mali tovarni prostor, veće police, pa čak i opcijski držač tableta kod suvozača te dosta praktičnih detalja. Uz njega se drži samo Mazda s bočno zglobnim utovarnim podom koji služi kao pregrada te tako omogućuje korištenje pune visine utovara. Što se obujma prtljažnika tiče, razlike su maksimalno 50 litara, s Méganeom u sredini (402 l).
Citroën najskuplji, raspon cijena unutar 30 tisuća kuna
Citroën je u ovoj usporedbi s cijenom od 195.900 kn (za testni model s paketom Shine) najskuplji! Ali, isto tako jedini nudi privilegij automatskog mjenjača. Mazda se pak smjestila u sredini, a Megane kao nominalno najstariji model u usporedbi je sa 165.000 kuna najpovoljniji. Dakle, razlika između modela po cijenama iznosi više od 30 tisuća kuna, što nije malo. Megane pak ima i najsnažniji motor – 1332 ccm, 260 Nm, 140 KS. Sa 7,5 l/100 km u prosjeku je dosta ekonomičan, no Mazda (7,2 l) i Citroën (7,0 l) ga nadmašuju. Kod ubrzanja (do 100 km/h) je najbrži i konkurenciji odmiče oko pola sekunde. Prije svega najefikasnije iskorištava snagu i moment, posebno u rasponu broja okretaja motora koji je relevantan za svakodnevnu upotrebu. Pri kretanju treba dati nešto više gasa, riječ je o elementu koji zahtijeva prilagodbu.
To znatno bolje funkcionira u Mazdi koju pri prebacivanju brzina karakterizira i izuzetno dobar osjećaj na mjenjaču. Sve teče precizno, brzo, osjećajno, pa se izmjena stupnjeva u Mazdi pretvara u pravi vozački gušt. No budući da je riječ o automobilu s atmosferskim motorom, potrebni su joj viši okretaji kako bi uvijek imala dovoljno snage. No svejedno, na kraju se unatoč blagoj hibridnoj tehnologiji i Mazda osjeća slabo, posebno izvan grada. Citroën C4 s trocilindarskim turbomotorom snage 131 KS, konkretnim okretnim momentom i automatskim mjenjačem ostaje nekako rezerviran i neupadljiv. Kao da uvijek stidljivo nastupa iz drugog plana, a ne bi trebao.
Nastavljamo u interijeru. Ono što smeta kod svakodnevne uporabe su zapravo sitnice, no Citroënov pristup je u osnovi dobar. Komande klima-uređaja odsad su odvojene od zaslona multimedije, no usku crnu liniju – na kojoj se pokazuju funkcije na zaslonu – teško je u vožnji pogoditi prstom. Zaslon je podignut u vidno polje vozača, što je dobro, ali i dalje ostaje osjećaj da se sve moglo izvesti nešto bolje.
U Renaultu na 9,3-inčnom zaslonu, koji je okomito postavljen, sve funkcionira mnogo bolje no prije. Iako i ovdje postoje manje dodirne grafike što zamjenjuju tipke i koje je ponekad teško vidjeti. Zbog portretnog formata i navigacijska karta se prostire okomito, a ne vodoravno kao što smo naviknuli. Mazda nema dodirni zaslon, ovdje se svime upravlja preko kotačića (kontrolera) i rješenje poput onog u CX-30 – iskreno – zapravo najmanje odvraća pogled s ceste te je iznimno lako uporabljivo.
Najbolja oprema u Mazdi
Uz to, CX-30 nadmašuje konkurenciju s uobičajenim materijalima u ovom natjecanju s osjetno boljom kvalitetom interijera – posebno kožne površine podižu dojam o kvaliteti. Osim toga, Mazda već ima prednji head-up zaslon integriran u vjetrobransko staklo kako bi povećala komfor i sigurnost, dok ostali projektiraju podatke na plastične okvire iza upravljača.
Preglednost u Mazdi približno je jednaka onoj u Renaultu, no kada je kamera u pitanju, tu Japanci posvećuju više pažnje kvaliteti slike. Kod Citroëna široki C-nosač krova ometa pogled na zbivanja straga, a spojler sprječava čisti pogled kroz središnji retrovizor.
Test opet iznova potvrđuje osnovno pravilo koje se obično odnosi na kompaktne CUV-e – stvarne prednosti ograničene su na veći odmak od tla te uključuju lakši ulazak u vozilo. Ali ako mislite da je crossover cool, tada morate znati da ćete to ‘veselje’ i platiti te da nije nužno riječ o automobilima koji troše više goriva od klasičnih inačica. S druge strane, pokazalo se potpuno točnim da novi modeli uvijek pregovaraju o kompromisu između ponude prostora, ergonomije i ponašanja u vožnji. Čak i ako ih neki proizvođači pokušavaju nazivati – limuzinama.
ZAKLJUČAK:
MAZDA
S materijalima visoke kvalitete, spretnom funkcijom multimedije i solidnim voznim osobinama, Mazda je sastavila optimalan paket. Samo još da je pod poklopcem nešto snažniji motor.
RENAULT
Pametno zamišljeni Renault pruža najviše u vožnji, uključujući i zavidnu razinu udobnosti. Smeta tek manjak mjesta na stražnjoj klupi.
CITROËN
Komforan C4 oslanja se na mekoću ovjesa, što ipak znatnije utječe na kvalitetu i dinamiku vožnje. No, vrlo je praktičan s dobrom ponudom prostora i mnogim spretnim rješenjima u interijeru.