Land Rover Defender Octa – Stvoren za reli Dakar

Kada su u pitanju terenske sposobnosti, Defenderu Octi malo toga promiče ispred nosa. Ovaj robustan terenac sve je što poklonici hard-core vožnje izvan asfalta žele i štuju poput božanstva

Cijena: 242.000 eura

Snaga: 635 KS

Okretni moment: 750 Nm

Njegove linije su precizne, kao da su izrezane kirurškim skalpelom. Ili naslikane preciznim potezom kista renesansnih majstora. Zelenkasta karoserija uglavnom prekrivena pijeskom izviruje iza uzvisine te daje lijep kontrast svijetloplavom nebu na horizontu. Linija cilja sve je bliža, a veliki V8 motor riče i gunđa na 4000, 4500, sve više na 5000 pa do 5500 o/min. Preko velikih neravnina vozimo brzinom od oko 65 km/h, terenske gume od 20 cola podižu pijesak koji vjetrom tjeran pleše preko ravnog prednjeg poklopca motora.

Sada slijedi nizbrdica

Na vrhu dine kreće nizbrdica, a pet metara dug Defender Octa mora naglo usporiti brzinu kako bi izbjegao polijetanje. Treba li odmah podići nogu s gasa? Ne baš, jer bi 2,6 tona težak terenac mogao utonuti u pijesak. Motor s osam cilindara, modificiran drukčijim uljnim karterom i snažnijim hlađenjem, tjera maksimalni okretni moment od 750 Nm sa svoje radilice od oko 1800 o/min, a s aktiviranim Launch Controlom dodaje još 50 Nm. Upravljačka elektronika može se malo odmoriti i raditi u track modu, što Defender zahvalno prihvaća. U brzim zavojima šalje moment preko stražnje osovine – nježno, ali jasno primjetno. Terenske gume Goodyear čak dopuštaju povratnu informaciju na upravljač, koji je dizajniran da bude izravniji (13,7:1 umjesto 17,5:1). U redu, volan je ostao iste veličine, pa se ponekad osjećate kao u starom holivudskom blockbusteru u kojem zvijezda neprestano vrti volan, iako auto vozi ravno naprijed. To je samo kombinacija svega – rahle podloge, posebnih guma, velikog volana. Ali nema veze, Octa vam ubrzo daje osjećaj da je sve u redu, i ne samo na pijesku.

Upravo sada, dok se vozimo bespućima pustinje, često izvan asfaltiranih prometnica ili pješčane podloge, nailazimo i na makadamske putove, koji su prekriveni dosta većim i oštrim kamenjem, koje gotovo nikada ne stoji na mjestu, već vrluda pod kotačima Octe svakim prelaskom preko njih. No ovaj je Defender spreman i za tu vrstu izazova.

Pitanje formata

Na velikim felgama montirane su gume najprikladnijeg formata za ekstra terensku vožnju. Dakle, 265/70-20 posebnog modela Goodyeara koji ne dopušta brzinu višu od 160 km/h, umjesto 250 km/h (na kotačima od 22 cola) koliko bi Octa mogla potegnuti. Već pri 90 km/h često osjećate kako vas ‘koče’, tim više što bi V8-motor morao ubrzati ovaj snažan terenac do stotke za samo četiri sekunde.

Ipak, važnije je podvozje. Zračni ovjes, adaptivni amortizeri s troventilskom tehnologijom (pritisak i povrat mogu se kontrolirati odvojeno), koji su opet hidraulički povezani jedan s drugim. Osim toga, potreban je odgovarajući softver za usklađivanje hardvera s različitim načinima vožnje. Osim toga, Octa, bazirana na 110 Defenderu, dobiva 28 mm veći razmak od tla, širina traga se povećava 68 mm, što zahtijeva duža poprečna ramena. Prednji pristupni kut povećava se od 37,5 na 40,2 stupnja, stražnji od 40 na 42,8 stupnjeva.

A dubina gaženja vode? Povećava se 10 cm, do jednog metra. Međutim, danas nismo naišli na nikakve vodene prepreke, pa Octa juri preko dina, a zatim se odjednom nalazimo na stjenovitoj podlozi. Ovdje se sva snaga terenca naglo oslobađa, povremeno nam dopuštajući blago bježanje stražnjeg kraja – prekrasno. Vožnja Defendera po brojnim makadamskim cestama također je jednako zabavna. Usput – kod dinamičkih opterećenja koja se javljaju u vožnji, ovjes se suprotstavlja s i do 75 posto opterećenja, što znači da pri sili od 1 G se karoserija – umjesto do 6,5 – naginje samo četiri stupnja. Pritom postoji samo jedno što tehnologija ne može – slikati predivne kontraste prirode.

Zaključak

Dok proizvođači sportskih automobila često proizvode modele prikladne za trkaće staze, Land Rover proizvodi Octu. Jednog dana sigurno će se pojaviti na reliju Dakar, ali izvan konkurencije teško da ima prepreka za njega. Za potencijalne kupce, s druge strane, cijena bi mogla biti izazov.