Land Rover Range Rover D350 First Edition – Moderan luksuz na visokoj peti
Automobil koji slovi kao mjerilo u klasi luksuznih SUV-a nedavno je lansiran u petoj generaciji te pritom obećava poboljšanja koja bi mogla značajno utjecati na iskustvo vožnje. Provjerili smo ispunjava li visoka očekivanja
Land Roverov press kit za novi Range Rover sadrži čak 148 stranica na kojima su opisane sve tehnologije, sustavi i načini zbog kojih je ova nedavno lansirana, peta generacija bolja od prethodne. Odvajanje jednog poslijepodneva za čitanje svake od tih stranica korisno je za otkrivanje novih značajki i podataka važnih za razumijevanje novog automobila. No, istodobno je jednako korisno suzdržavanje visokih očekivanja postavljenih zavodljivim marketinškim jezikom press kita koji je uvijek dobro – što je najbolje moguće – provući kroz vlastiti filtar objektivnosti.
Stoga, za početak, pogledajmo kroz taj filtar i izdvojimo najbitnije vezano uz testirani model. Novi Range Rover nastao je na novorazvijenoj platformi MLA Flex, čijih 80 posto čini aluminij i koja ima 50 posto veću torzijsku krutost nego prije, serijski zračni ovjes sa 48-voltnim elektroničkim sustavom aktivne kontrole naginjanja, skretanje svim kotačima te poništavanje buke u kabini. Sve navedeno (i još mnogo za što nemamo dovoljno prostora) navodno pridonosi još uglađenijem i udobnijem iskustvu vožnje i putovanja u automobilu koji već dugo slovi kao pojam luksuznog SUV-a.
Novi bezvremenski dizajn
Ono što je uvijek, s druge strane, subjektivno jest pitanje dizajna, a ovim očima novi Range Rover u batumi zlatnoj boji još bolje izgleda uživo nego na fotografijama. Čak i u testiranoj standardnoj verziji dugoj 5052 mm (75 više nego prije), širokoj čak 2209 mm i s ‘kratkim’ međuosovinskim razmakom (SWB) od 2997 mm, automobil djeluje ogromno. Koliko ogromno govore i tek taman pristajući 23-inčni kotači (s cjelogodišnjim gumama 285/40 R23). Dostupna je i LWB-verzija sa 200 mm dužom karoserijom i razmakom između osovina (i opcijom trećeg reda sjedala).
Iako neupitno slijedi vizualni identitet prijašnjih generacija, dizajn novog modela očito je jednostavniji no prije, čemu pridonose i ručke vrata koje se tijekom vožnje uvlače u karoseriju (prvi put viđene na Velaru). Lišen bilo kakvih suvišnih ‘ukrasa’, vanjski dizajn je elegantniji i konkretniji, a najbolje izgleda iz kuta stražnjeg profila gdje se uz prepoznatljive proporcije ističu i nova tanka stražnja svjetla.
Raskošni minimalizam
Jednostavnost je misao vodilja i kod oblikovanja interijera. Osim fizičkih komandi za klimu i okruglog prekidača sustava Terrain Response 2, svim funkcijama upravlja se putem zaobljenog 13,1-inčnom dodirnog zaslona s infotainmentom Pivi Pro, a još veći 13,7-inčni zaslon nalazi se ispred vozača. Gotovo svaka površina (uključujući stropnu oblogu) presvučena je finom kožom, a na nekolicini onih koje nisu, nalazi se pravo nelakirano drvo – izbor boja i vrsti koža i umetaka je velik, a tko želi nešto posebno i drukčije, može odabrati novu kvadrat eko-tkaninu. Pažnja prema detaljima je impresivna i sve što dodirnete ima uvjerljivu solidnost i kvalitetu (jedini detalji koji na dodir nisu dojmljivi kao što izgledaju su srebrni umetci koji djeluju hladno i metalno, a zapravo su topli i plastični).
Infotainment Pivi Pro je vrlo pregledan, jednostavan za navigiranje kroz izbornike te gotovo uvijek očekivano brz i responzivan, a jedini slučaj kada smo doživjeli određene ‘mušice’ bio je pri spajanju pametnog telefona na serijsko Android Auto sučelje (raspoloživ je i Apple Carplay).
Sva sjedala su električno podesiva i grijana (sprijeda i ventilirana te masirajuća), prostrana i vrlo udobna, a svaki vozač pronaći će ugodan položaj za vožnju s jasnim pogledom na cestu preko dugog poklopca motora.
Straga najveću udobnost pruža konfiguracija s električno sklopivim srednjim sjedalom u položaju naslona za ruke koji ujedno sadrži osmoinčni dodirni zaslon za upravljanje nizom funkcija, kao i parom 11,4-inčnih zaslona u naslonima prednjih sjedala (za gledanje TV-a ili spajanje Playstationa). Čak i kada su stražnja podešena u poluležeći položaj, prostora za noge ima sasvim dovoljno i za više putnike, a ni panoramski stakleni krov pritom ne narušava raspoloživi prostor za glavu.
Prtljažni prostor, čiji je raspon od 725 do 1841 litre, ima nekoliko korisnih pregrada za odvajanje i traka za učvršćivanje predmeta. Najimpresivnija značajka, poznata i s prijašnjih generacija, dostupna je s otvorenim dvodijelnim vratima prtljažnika – donji dio tada služi kao klupa (s utorom za čase šampanjca), a jedna od pregrada, ispod koje se nalaze za tu svrhu kožom presvučeni jastučići, kao naslon za potpuno uživanje u pogledu na more/planine/livade/što god.
Uvjerljiv i na otvorenoj cesti
Igrom slučaja, planine s jedne i more s druge strane bili su dio najzahtjevnije etape naše testne rute, one od Senja do Karlobaga. Testirani Range Rover oznake D350 pokreće blagom hibridnom tehnologijom potpomognut trolitreni dizelaš sa 350 KS i 700 Nm okretnog momenta. Iznimno uglađen i prvoklasno izoliran, redni šestcilindraš snažno ubrzava od niskih okretaja te uvijek pruža onaj osjećaj nezadrživog napredovanja karakterističnog snažnim turbomotorima. Snage je dovoljno i za bezbrižno kratka pretjecanja na Jadranskoj magistrali, kao i za brzo postizanje visokih putnih brzina na autocesti.
Zbog iznimno glatkih promjena stupnjeva prijenosa, ZF-ov osmostupanjski automatski mjenjač jedva je primjetan, a kada je potrebno i odgovarajuće brz. Stalan pogon na sve kotače pritom uvijek pronalazi trakciju i vozačevo samopouzdanje podiže visokom razinom prianjanja.
A samopouzdanje uvijek dobro dođe na cesti koja je kao stvorena za razotkrivanje dinamičkih nedostataka 2,5 tona teškog i više od pet metara dugog luksuznog SUV-a. Dionica Jadranske magistrale od Senja do Karlobaga puna je zahtjevnih brzih i sporih zavoja, no čak i u modu Comfort sustava Terrain Response 2, Range Rover ih poprilično uvjerljivo svladava.
Ključnu ulogu igra spomenuti 48-voltni elektronički sustav aktivne kontrole naginjanja, koji kontinuiranim reguliranjem sila ublaživanja (do 1400 Nm) na prednjim i stražnjim stabilizatorima, vrlo učinkovito kontrolira gibanja karoserije ovog impozantno velikog automobila. Odmah se primjećuje i učinak prvi put primijenjenog upravljanja svim kotačima, koje stražnje zakreće za do 7,3 stupnja te time pomaže pri skretanju u zavoje. Dobro odmjereni servoupravljač pritom omogućuje precizno vođenje ogromnog ‘nosa’, zavoj za zavojem. Mod Dynamic dodatno ‘priteže’ bočno naginjanje i ionako suzdržano poniranje tijekom kočenja, ukrućuje odziv upravljača i Bilsteinove amortizere, pa je Range Roverom još zabavnije i lakše spajati zavoje između kratkih ravnih dionica – koje su uz 350 KS još kraće, pa je dobro da su kočnice odgovarajuće snažne i izdržljive.
Novi Range na zavojitoj je cesti bolji nego što biste očekivali. U granicama razuma, naravno, jer koliko god navedeni sustavi bili dobri, ne mogu nadmašiti fizička ograničenja ovakvog automobila. U svakom slučaju, impresivno.
Smirujuća uglađenost
Nakon impresivnog ‘nastupa’ na Jadranskoj magistrali, smirujuće opuštajuća uglađenost vožnje autocestom samo dodatno naglašava raspon talenata novog Rangea. Ta udobnost pri višim brzinama, konkretno na A1 pri oko 140 km/h i 1800 o/min u osmom stupnju prijenosa, u velikoj mjeri definira iskustvo vožnje ovog Land Rovera. Pritom je uz malen pomak desnog stopala brzo, nedramatično – i samo se uz blago povećanje šuma vjetra oko retrovizora – putna brzina može povećati na 160, 180, 200 km/h.
Podatno upijanje zračnog ovjesa (koji se iznad 105 km/h spušta za 16 mm) i vrlo niska razina buke, djelomično postignuta i funkcijom poništavanja buke, luksuzni SUV svrstavaju u mali ‘klub’ vozila s kojima biste se, da je potrebno, u jednom danu mogli odvesti od Zagreba do Londona.
Jednostavan u gradu
Grad je okruženje u kojem se novi Range Rover vozi bolje od bilo kojeg dosadašnjeg. Naravno, spomenute velike dimenzije, ponajprije širina, zahtijevaju određenu dozu opreza, no skretanje svim kotačima (stražnji se pri niskim brzinama zakreću suprotno od prednjih, a pri visokima u istom smjeru), manevriranje ulicama, kao i parkiranje čini neusporedivo jednostavnijima, prividno stvarajući dojam manjeg automobila (krug okretanja iznosi samo 11,37 m) i transformirajući vožnju u skučenijim ulicama. Tu pomaže i cijeli niz kamera za vožnju, koji omogućuju pogled od 360 stupnjeva oko automobila te, ako niste skloni vještini parkiranja, funkcija automatskog parkiranja, a izlazak iz automobila olakšava funkcija spuštanja 50 mm.
Zračni ovjes ugodno izglađuje i većinu neravnih gradskih cesta, a samo izražene izbočine ili dublje rupe katkad mogu prenijeti nešto grublji udarac u kabinu. Manji kotači, umjesto 23-inčnih testirane verzije First Edition, nesumnjivo bi dodatno poboljšali udobnost, kako u gradu, tako i na otvorenoj cesti.
Ti kotači s vrlo niskoprofilnim gumama, kao i činjenica da 99,99 posto vlasnika Range Rovera nikad neće voziti na terenu zahtjevnijem od zelene površine, ujedno je glavni razlog zašto nismo isprobavali off-road sposobnosti. Uz nekoliko modova vožnje za teren, koji – između ostalog – prilagođavaju rad pogona na sve kotače i diferencijala, 295 mm razmaka od tla (koji se može povisiti dodatnih 60 mm), izdašne prilazne (34,7 stupnjeva) i odlazne kuteve (29 stupnjeva) te mogućnost vožnje kroz vodu dubine do 900 mm, najotmjeniji Land Rover izvan asfalta je bolji od glavnih konkurenata, barem na papiru.
Cijene novog Range Rovera startaju od 1,179.368 kuna, a testirana verzija First Edition pokretana D350 motorom stoji 1,507.536 kuna. Bogata oprema, između ostalog, obuhvaća 23-inčne kotače, digitalna prednja LED-svjetla, četverozonski klimatizacijski sustav, audiosustav Meridian, panoramski krovni otvor, unutrašnjost u cijelosti presvučenu kožom…
Novi Range Rover uvjerljiva je reinterpretacija i poboljšanje automobila koji još uvijek služi kao mjerilo segmenta luksuznih SUV-a. Najsnažnija dizelska verzija pruža odlične performanse, a iako kupcima ovakvih automobila podatak o potrošnji inače nije osobito važan, s obzirom na rastuće cijene goriva, danas će im vjerojatno biti korisna informacija o prosjeku od razumnih 10,4 l/100 km. Uglađenost i udobnost, ponajviše zračnog ovjesa, zadivljuju u gradu, otvorenoj i autocesti, a sustav aktivne kontrole naginjanja i skretanje svim kotačima dinamičnost cestovnih voznih osobina te manevriranje u gradskim uvjetima podižu na novu razinu.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
DxŠxV 5052 x 2209 x 1870 mm, međuosovinski razmak 2997 mm, prtljažnik 725/1841 litra, masa 2505 kg, nosivost 740 kg
Motor
Turbodizelski, 2997 ccm, šest cilindara, 258 kW/350 KS pri 4000 o/min, okretni moment 700 Nm od 1500 do 3000 o/min
Prijenos
Osmostupanjski automatski mjenjač, pogon na sve kotače
Vozne osobine
0-100 km/h……6,1 s
Najviša brzina…..234 km/h
Potrošnja deklarirana….8,3 l/100 km
Potrošnja na testu….10,4 l/100 km
Emisija CO2…….198-217 g/km
Konkurenti (početni modeli)
Mercedes GLS 400 d 4Matic (330 KS) od 938.766 kn, BMW X7 xDrive40d (352 KS) od 913.760 kn, Bentley Bentayga
Cijena
Početni model D350………1.507,536 kn
Testirani model D350……….1.507,536 kn
Ocjena
PLUS: vanjski dizajn, raskošna unutrašnjost, dojam luksuza, uglađenost vožnje u svim uvjetima, udobnost i raspon sposobnosti zračnog ovjesa, uvjerljive cestovne vozne osobine, posebnost
MINUS: katkad ‘mušičav’ infotainment