Jeep Compass 1.5 e-Hybrid Limited – Blagi napredak
Koncern Stellantis ubrzano provodi proces elektrifikacije, Jeep od toga nije izuzet. Compass je za ovu godinu osvježen novim 1,5-litrenim mild-hibridnim pogonom, a dizelaši i klasični benzinci odlaze u mirovinu. Naš test otkriva vozi li Jeep u pravom smjeru
Jeep! Legendarna američka marka u startu asocira na strme uspone, makadamske puteve, blatnjave šumske prolaze… No, marka stara više od 80 godina u posljednje vrijeme pod Fiatovom – tj. Stellantisovom – režijom proživljava pravu malu renesansu. Uvijek iznova dokazuje da je sposobna ponuditi znatno više od hardcore terenskih vozila za preriju ili pak luksuznih full-size SUV-a.
Potpuna elektrifikacija ide ruku pod ruku s modernim trendovima, a ona seže od sustava asistencije do učinkovitih, djelomično elektrificiranih pogona. Konvencionalni benzinski i dizelski motori više nisu dostupni u Jeepu Compassu, umjesto njih ispod haube postoje dva hibridna pogona u tri razine snage.
Neharmonična simbioza
Novost u ponudi od ovog proljeća jest e-Hybrid, koji je simbioza 1,5-litrenog turbobenzinskog četverocilindarskog motora od 130 KS i elektromotora snage 20 KS integriranog u Getragov sedmostupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom (kao starter generator) koji snagu prenosi na prednje kotače. Ovaj relativno lagan, kompaktan sustav omogućuje pokretanje 4,4 metra dugog automobila s mjesta, krstarenje i manevriranje na čisti električni pogon ili pak posebno glatko zaustavljanje i kretanje.
Tako barem tvrde u Jeepu, no je li to baš zaista tako? Sustav na prvu djeluje poprilično grubo (paljenje u režimu start-stop), no u vožnji konstantnom brzinom je uglađen. Doziranje papučice gasa pri kretanju s mjesta je neprecizno, što je pak popraćeno čestim zatrzavanjima. Mjenjač izmjenjuje stupnjeve brzo i glatko, no isto se tako često zna zbuniti prilikom naglih usporavanja i ponovnog naglog dodavanja gasa.
Jeep dalje tvrdi da ovaj moderni pogon smanjuje potrošnju do 15 posto u odnosu na dosadašnje benzinske motore. Optimizirana termodinamika, visoka kompresija (12,5:1), tlak ubrizgavanja od 350 bara i učinkoviti Millerov ciklus smanjuju emisije štetnih tvari, dok e-stroj obnavlja energiju prilikom usporavanja i pomaže motoru s izgaranjem da često funkcionira na optimalnoj točki opterećenja. I doista, potrošnja u gradskom režimu se u okvirima SUV-a teškog gotovo 1,6 tona kreće oko razumnih 9,0 l/100 km, dok se na otvorenoj cesti gotovo prepolovljava (5,6 l/100 km).
I dok na potrošnju zaista nemamo prigovora, sustav kočenja i regeneracije u budućnosti ostavlja velik prostor za napredak. Naime, iako smo pedalu kočnice opterećivali jednakom silom, usporavanje se nije odvijalo jednakim intenzitetom, a oscilacije svoj vrhunac doživljavaju neposredno pred samo zaustavljanje vozila.
Malo više poletnosti i žustrine
S električnom potporom Compass sasvim spontano juri kroz zavoje, a četverocilindarski motor postaje bučan tek u visokim okretajima. Pogonski sklop performansama baš i ne oduševljava, očekivali smo ipak malo više poletnosti i žustrine. Compass se pak čini dosta agilnim pri brzim promjenama smjera, no poželjeli bismo i malo više povratnih informacija s upravljača. Po želji, Jeep se vrlo smireno nosi sa svakodnevnim prometom, komforan je i prostran, osobito na stražnjoj klupi. Inače, testirali smo ga u osnovnoj verziji Limited koja je dostupna od 297.900 kuna. Usporedbe radi, neki njemački, korejski ili češki konkurenti startaju s i do pedesetak tisuća kuna nižom cijenom.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V 4404 x 1874 x 1629 mm, međuosovinski razmak 2636 mm, prtljažnik 438-1387 l, masa praznog 1575 kg, nosivost 470 kg
Motor
Turbobenzinski, četiri cilindra, 1469 ccm, 96 kW (130 KS) pri 5500 o/min, 240 Nm pri 1500 o/min, snaga/okretni moment e-motora 15 kW/55 Nm
Prijenos snage
Na prednje kotače, sedmostupanjski DKG-mjenjač
Vozne osobine
0-100 km/h……10,0 s
Najviša brzina…..193 km/h
Potrošnja (WLTP)….5,7 l/100 km
Emisija CO2….129 g/km
Potrošnja na testu (ukupno)….. 7,7 l/100 km
Konkurenti
Opel Grandland 1.2 Turbo GL EAT8 (130 KS) od 244.335 kuna, Škoda Karoq FL 1.5 TSI ACT DSG Ambition (150 KS) od 227.424 kune, Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV LX Edition ISG 7DCT(150 KS) od 241.999 kuna
Cijena
Osnovni model…… 297.900 kn
Testni model………..303.600 kn
Ocjena
Plus: potrošnja je doista snižena, bolja kvaliteta materijala u unutrašnjosti, prostranost na stražnjoj klupi, važne funkcije dostupne na mehanički prekidač
Minus: neprecizan osjećaj na pedali kočnice, otežano doziranje gasa u početnom hodu, osrednje performanse, bučan pogonski agregat u višim režimima, cijena