Jaguar F-type P450 AWD – ‘Wild thing’…
...'you make my heart sing' - pjevali su stari engleski rokeri 'The Troggs', a kasnije i legendarni Jimmy Hendrix. Petlitreni V8 u Jaguaru F-typeu također pjeva, no moćnije od benda iz 60-ih, pa čak i od glasnog Hendrixa. Prošlogodišnji facelift donio je neke promjene, no još važnija je spoznaja da nije narušio izvornu ideju elegantnog i jedinstvenog GT-a
Županija Ličko-senjska, potez od Baških Oštarija u pravcu Karlobaga. U svega dvadesetak kilometara redom se izmjenjuju snježni nanosi, tvrdokorni led, ‘debeli’ minus, oštra bura… S padom nadmorske visine raste pak temperatura zraka, iz minusa smo vrlo brzo ušli u blagi dvoznamenkasti plus, a cesta više nije blijeda od soli već vlažna i skliska. Našem Jaguaru F-typeu ti uvjeti uopće ne smetaju, i dalje nudi enormnu količinu gripa. Kako i ne bi, straga su 20-colne zimske gume širine 295 koje, valjda, ni tenk ne bi izgurao s ceste. Zar je samo do guma? Ne baš, jer tu je i AWD koji se, doduše, u sportskom modu ipak ponaša sličnije stražnjem pogonu s pojačanom trakcijom no klasičnom 4×4.
Vruća mačka na ledenoj ličkoj cesti
Već od prvih metara vožnje u obnovljenom F-typeu osjetno je da se radi o izvrsnoj ideji koja je isprva začeta u cabrio-izvedbi sada već davne 2013. godine. Jer moćni 5,0 V8-kompresorski pogonski agregat svaki dodir papučice gasa munjevito pretvara u ubrzanje i pritom vas dodatno nagrađuje jezgrovitim tonom. Ipak, neosporno je da elektronika ne ‘žonglira’ najistančanije s pogonskim agregatom, pa u nekim trenucima naša mačka djeluje ‘sputano’, kao da je u lancima. S druge strane, spomenuta trakcija je čak i na mokroj podlozi vrhunska, F-type ni u jednom trenutku ne ‘kleca u koljenima’, već suvereno i sigurno nastavlja pravcem u koji ste ga usmjerili. Njegove velike i široke zimske gume uspješno su izlazile na kraj i s akvaplaningom, a na snažnim kočenjima prije brojnih serpentina u pravcu Karlobaga pokazao se izuzetno stabilnim i mirnim.
Sve to vozaču daje određenu hrabrost koja je na mokroj podlozi od krucijalne važnosti za uspostavljanje povjerenja s autom. Jer, iako se Jaguarova šasija otpočetka mogla pohvaliti čvrstoćom i krutošću, poznato je da F-type ipak pati od blagog vertikalnog njihanja. Kada se vozite uskom cestom tik uz stijene ili ogradu, a V8 uz čudovišne krike zabijate u četvrti stupanj prijenosa, to ipak može utjecati na vašu koncentraciju i mirnoću. Baš kao i manjak preciznosti na upravljaču, koji u osnovnoj postavci ipak djeluje neizravno, a u pojedinim trenucima i neodlučno.
No da se ne bismo pogrešno razumjeli, F-type V8 5,0 je na cesti strašno brz automobil, a sve potencijalne nedostatke vozač proživljava vrlo emotivno, uz osmijeh i zadovoljstvo. Koga sav ovaj ogroman vozački potencijal ostavi ravnodušnim, taj će i u najtoplijem danu ljeta kukati da mu je hladno. Drugim riječima – nema mu pomoći i bolje mu je da se ostavi automobila.
Bilo da se radi o reakcijama na gas, razvoju snage ili nevjerojatno ugodnom tonu koji dolazi iz dva para dvostrukih ispušnih cijevi, petlitreni V8 ne ostavlja mjesta nedoumicama. Grglja punim plućima, a od 2500 o/min vozač može uživati u ariji gnjeva i bijesa koja traje sve do 6500 o/min kada ZF-ov mjenjač s dvostrukom spojkom bira viši stupanj prijenosa.
Stari roker, novi hit
Samo zbog F-typea Britancima potpuno opraštamo Brexit, jer trebalo je hrabrosti za ovakav projekt. Umjesto omraženog downsizinga, ubacivanja raznoraznih ‘mlinaca za kavu’ kao pojačivača performansi ili dodatka posebnih strujnih mreža, stari rokeri iz Jaguara su odlučili držati se klasike te sve odigrali na jedan instrument – petlitreni V8 s Roots-kompresorom koji razvija 450 KS i 580 Nm (snažnija izvedba 5,0 V8 sa 575 KS). Ustvari, ovo je prava prilika za ljubitelje klasičnih V8, jer iduće vjerojatno više neće biti. Jaguar F-type kao takav jedini nudi pravi punašni obujam, doživljaj zvuka i snage u neprigušenom obliku, bez ikakvih nepotrebnih primjesa u tijelu GT-a. Budući da koncern JLR loše stoji po pitanju flotnog CO2 (a time i penala), za očekivati je da ova ‘svirka’ neće još dugo trajati.
Socijalna i tehnološka kompetencija je pak zadovoljena decentnim izmjenama na prednjoj masci koje uključuju i LED-svjetla novog oblika, a koja uz doplatu mogu biti i u matrix-tehnologiji. Nadalje, dok je F-type prije pri hladnom startu bio idealan povod da ‘zaratite’ sa svojim susjedima ili pak aktivirate alarme u podzemnoj garaži, novi model vam nudi mogućnost za primirje. Prekidač na središnjoj konzoli po vašoj ga želji stišava ili pojačava, ovisno o prilici. Isto tako, središnji instrumenti su odsad digitalizirani, središnji displej i dalje je jednostavne grafike i forme, a intuitivnost multimedije često se sudara sa zdravom logikom.
Posljednji svoje vrste
Bilo kako bilo, F-type je i dalje oličenje pravog GT-a – brz a udoban, snažan a istančan, lijep ali i opasan. Njegov je domaći teren magistrala poput Jadranske, na potezu od Starigrada do Senja. Pregršt zavoja u kombinaciji s brzim ravnim dijelovima ova će mačka svladati elegantno i skladno, sa stilom, a da se pritom nepotrebno ne uspuše. Brojna odmarališta uz cestu nude vrijeme za razmišljanje i zbrajanje dojmova. F-type je jedan od onih kupea koji vam nikada ne dosade, jer u sebi spaja dva svijeta od kojih će jedan ubrzo nestati. Za onog koji je u prilici, ili bolje rečeno tko ima viška milijun kuna, isti je možda i posljednja prilika da proživi taj svijet kako i doliči – sa stilom i zvukom.
Tehnički podaci
Karoserija
Kupe s dva sjedala, dužina x širina x visina 4470 x 1923 x 1307, međuosovinski razmak 2622 mm, masa praznog vozila 1660 kg
Podvozje
Neovisan ovjes sprijeda i straga, zavojne opruge, amortizeri, stabilizatori sprijeda i straga, samoventilirajući diskovi sprijeda i straga, gume sprijeda 255/35 R20, straga 295/30 R20
Prijenos snage
Na sve kotače, automatski mjenjač s osam stupnjeva
Motor
V8 s kompresorom i hladnjakom stlačenog zraka, obujam 5000 ccm, snaga 331 kW (450 KS) pri 6000 o/min, okretni moment 580 Nm pri 2500 o/min
Vozna svojstva
0-100 km/h…4,6 s
Najviša brzina…285 km/h
Potrošnja (WLTP)…10,6 l/100 km
Cijena
Početna cijena modela…925.100 kuna
Testni automobil…1,072.222 kuna