Test Jaguar I-Pace HSE – prvi skok!

Je li moguće da je Jaguar napravio električni auto koji može dominirati pored Mercedesa EQC i Audija e-Tron. Potpuno električni I-Pace nas toliko inspirirao da smo mu podigli kotač u zrak, a onda ispitali sve ostalo

Jaguar, pa na struju. Točno tako! I ‘Europski auto godine’, koji to opravdava činjenicom da jedini na tržištu na tako visokoj razini spaja tehnologiju, performanse, praktičnost i naslijeđe – jer ipak je ovo Jaguar! Samo, vrijedi li što je ovo ‘Jaguar kao nekad’, jer danas ‘klinci’ nemaju pojma da je Jaguar nekoć proizvodio XK120 te da je britansko zelena boja obožavana s razlogom.

Samo dvije sekunde od 60 do 100 km/h

Nama to mnogo vrijedi jer je osjećaj za volanom također jaguarski. Kada pogledate mačku na logotipu, poželite stanjiti oči i pripremite sva osjetila prije nego što se bacite u skok. U napad! Ok, ni jedan ‘frajer’ ni vozač I-Pacea neće izgovarati nešto slično, ali za upravljačem ovog električara uistinu nije teško (u)pasti u neki ‘svoj film’ i odlutati.

No razbudit ćete se kada prvi put stisnete gas – I-Pace doslovce skače kao mačka na plijen! Toliko da se prednji ovjes izvuče, a stražnji hrabro othrva navali snage koju stvaraju dva elektromotora, s po 200 KS na svakoj osovini i 696 Nm – raspoloživih odmah.

Ne nakon turborupe, ne nakon što ulovite okretaje, već odmah! Stoga I-Pace u svakom trenutku kreće kao Porsche 911 na 4000 okretaja – kada stojite, vozite 40 km/h, 100 ili 150 km/h dodavanje gasa znači ispaljivanje. Tek pri višim brzinama biste mogli primijetiti neko opadanje snage. Doslovce, kada na 90 km/h poklopite papučicu gasa, I-Pace cukne kao tramvaj s vozačem-vježbenikom na praksi!

Od 60-100 km/h brži je i od Audija e-trona i Tesle X – potrebna je samo 2,1 sekunda, a usporedbe radi, BMW 530d ili Audi A6 50 TDI trebaju oko 3,5 sekundi. Gotovo dvostruko više te stoga energiju električara doslovce ne smijete uspoređivati s klasičnim motorima. To je drugi svijet, koji ne može baš dugo izdržati na 180 km/h, dok neki dizel tako bez problema može prijeći i 500 km. Zato – stop! Nema usporedbe sa sportašima koji do stotke stižu za 4,7 sekundi jer toliko treba i I-Paceu. U potpunoj tišini…

Koliko je zapravo brz?

Zanimljivo, Tesla model X je snažnija od I-Pacea čak 43 KS, ali ‘The Đeg’ joj bježi do 130 km. Tek se na 160 km/h susreću nakon 11,3 sekunde, a e-Tron tu ispada iz utrke.

I zato, Tesla se može istaknuti najvišom brzinom jer I-Pace je ograničen na 200 km/h, ali kada je riječ o handlingu, čast pripada ‘mački’. Jer, dok su e-Tron i Tesla X teški oko 2,5 tona, Jaguar je ‘fit’ sa 2,2 tone, a tu je i platforma koja je čvrsta i kruta kao kamen na spretnom ovjesu.

I-Pace je najbrži od rivala na slalomu i ISO-testovima dinamike, ali i opasnoj zavojitoj cesti. Najbrži, pa bismo rekli i najsigurniji jer – unatoč masi – sjajno diše s vozačem. Na zavoj ćete doletjeti suludo brzo, za 15 sekundi idete 180 km/h, ali zatim se možete osloniti i na najbolje kočnice u klasi koje sa 100 km/h zaustavljaju za samo 34,5 metara (auto mase više od dvije tone!).

To su precizne brojke testiranja koje danas nitko ne razumije. Međutim, tko zna, cijenit će tu tehnologiju u svojim rukama.

Tko zna, cijenit će…

Ima se što za cijeniti na I-Paceu, a najprije bismo istaknuli genijalnost karoserije koja je napravljena za električni auto, a ne kao na Audiju i Mercedesu prilagođena s nekog velikog SUV-a. I to se osjeti uvijek kada od ovjesa nešto očekujete.

Potom, ovo nije SUV! Znate li možda kako izgledaju trkaći buggyji s relija Dakar? Nešto poput Schlesserovih bombi za pustinjske relije. E takvu siluetu ima I-Pace, pa nije ni čudo što mu je težište čak 13 cm niže nego u dinamičnom F-Paceu i što ima koeficijent aerodinamike od samo 0,29.

Zbog toga vam treba biti jasno da se I-Pace ne smije izgovarati u istoj rečenici kao drugi SUV-i. A što je najbolje, i za upravljačem je blaženi osjećaj. Dobro se sjedi, dobra je masa upravljanja, a fine su i papučice pod nogom (posebna priča). Uz to, pogledate li vozilo s boka, pomislit ćete da stoji na kotačima od barem 24 cola.

OVO JE SPORTAŠ I TERENAC KOLIKO GOD TO JEDAN SUV MOŽE BITI. I TO NA STRUJU!

Ali ne, to su 20-colne gume koje su zapravo visoke ‘balonke’, pa djelomice i zbog njih I-Pace na cesti tako zanimljivo diše. Prvo je izuzetno udoban, a potom na zavojima ima i tu finu zonu reakcije kojom vozaču najavljuje zanošenja. Savršen prostor za vozački dijalog u kojem – kada shvatite da ima smisla stisnuti gas u pola zavoja do daske – sreći neće biti kraja.

Što električni pogon i torque vectoring na sve kotače mogu ponuditi, teško mogu pratiti mehanički kardani i diferencijali. Jednostavno, ovo brže reagira i I-Pace se zabija u apex-zavoja čak i ako mislite da ćete izletjeti van s ceste u drugom smjeru.

Papučica ga čini posve drukčijim

Da je sve malo drukčije no u običnim automobilima, shvatit ćete pak čim pustite gas. Ako je sustav ‘pametnog gasa’ uključen, I-Pace će tada početi kočiti. I to vrlo snažno. Toliko snažno da za umjerene vožnje gradom doslovce nismo stiskali papučicu gasa. Doslovce. No to imaju i drugi (pa i Nissan Leaf), ali ovdje radi fantastično, i to tijekom vožnje otvorenom cestom.

Jer, prvi put kada smo vozili I-Pace, nedostajale su nam polugice na volanu +/- kojima bismo simulirali kočenje te regenerirali bateriju. Međutim, pametna papučica je još bolja jer sada sve činite nogom, i to ne samo u tri ili četiri stupnja jakosti regeneracije već u bezbroj pozicija.

Kao da je riječ o brodskom gasu – čim ga pustite, brod koči, a u Jaguaru na koncu, zakoči do kraja te stane. I zato, dok vozite nizbrdo, možete fino popuštati gas taman da aktivirate regeneraciju baterije, a da pritom ne gubite brzinu. Fantastično!

A što nije dobro?

Ima, naravno, i loših elemenata. Primjerice, ekrani u unutrašnjosti su zanimljivi, ali prevelika je refleksija da bi bili čitljivi za sunčana vremena. Uživali smo ih koristiti jer izgledaju zabavnije od onih u njemačkim automobilima, ali – da, intuitivnost bi mogla biti bolja. Jaguar ima i digitalne instrumente, ali bismo svejedno voljeli još nešto egzotičniji ili moderniji prikaz, a svakako i brže korištenje opcija na njima.

Na stražnjoj klupi ima pregršt prostora, ali da biste ušli na nju, morate preskočiti neočekivano širok dio oko vrata. Poželjet ćete i bolju preglednost, a svakako i bolji prikaz kamere koja pokriva 360 stupnjeva oko vozila.

Na koncu, i najvažnije, zbog sigurnosti, ako ne vozite sa snažnom regeneracijom (može se isključiti), treba se priviknuti na osjećaj na kočnici jer kada je stisnete, I-Pace najprije koči elektromotorom, pa tek potom čeljustima i diskovima.

Doseg kretanja

Nećemo trošiti riječi da je doseg kretanja ograničen i manji nego kod klasičnih pogona, bit ćemo konkretni. I-Pace će prosječno trošiti 24,5 kWh/100 km, što će biti dovoljno za oko 345 km, budući da je baterija kapaciteta 84,7 kW. Da, tehnički podaci govore o bateriji od 90 kWh, ali 5,3 kW otpada na gubitke, hlađenje i upravljanje.

Pokušali smo se voziti nježno, pa smo kroz gužvu s jednog kraja Zagreba na drugi uspjeli stići uz potrošnju od svega 18,9 kWh – ona bi konkretno značila i doseg od 450 km. Odnosno, ako se vozite 130 km/h po autocesti (po ravnom), možete računati na prosjek oko 29,4 kWh/100 km. I tu je očigledno da I-Pace troši kao i e-Tron.

Zaključak je jednostavan, ali težak. Očigledno je da svi koriste manje ili više slične komponente – baterije sa sličnom gustoćom energije, jednako učinkovite elektromotore i prijenose. Na koncu, svi su gotovo jednako snažni (Mercedes i Audi identični), pa sve ostaje na finom tuningu te odlukama najhrabrijih u kompaniji.

Ne jer su drugi skuplji

Zato, Jaguar ubrzava bolje od svojih rivala do 150 km/h, ima specifičnu karoseriju, dinamičniji je i ljepše se vozi. Na koncu, koristiti fantastičnu pametnu kočnicu koja radi bolje nego igdje drugdje. I onda, sve to spaja s baštinom i čarolijom o kojoj Tesla može samo sanjati.

Teslu će cijeniti neke druge generacije, ali će i one morati priznati da je trenutačno Jaguar I-Pace možda čak i najbolji električni automobil na svijetu. Naravno, ima komponenti koje su kod ostalih bolje, poglavito brzina punjenja i ekrani, odnosno infotainment. No iako je i najjeftiniji, gledano u cjelini, ovaj je električar naš izbor.

Izdvojeno

Najpovoljniji e-premium
Početni model stoji 615 tisuća kuna, a najbogatijoj izvedbi HSE, poput testirane, cijena skače na 725.000 kn. Odnosno, doplaćen mu je bio elektronski zračni ovjes, klima s četiri zone, adaptivni ovjes, maglenke, AdSR… To je u konačnici dovelo do 781.800 kn. Mnogo, ali Jaguar i-Pace još uvijek ima najnižu cijenu – Audi e-Tron starta sa 660 tisuća kuna.

Ipak je terenac!
Ne biste vjerovali, ali kada se zračni ovjes podigne 230 mm, I-Pace postaje pravi terenac. Nema prevelike prevjese, a poznato je da je električni pogon sjajan za terensku vožnju, pa se ovim modelom može i u pravi off-road, ako vam nije žao.