Honda ZR-V – Visoke ambicije
Honda s novim ZR-V-om popunjava prazninu između manjeg HR-V-a i trenutačno najvećeg modela za europsko tržište - CR-V-a. U Hrvatsku stiže krajem ove godine, kada će biti poznate i cijene, a pred vama su dojmovi iz prve vožnje
Blic-info:
Segment: Crossover/kompaktni SUV dužine 4,56 metara
Motorizacija: u Europi dostupan isključivo kao hibrid
Konkurenti: Toyota Corolla Cross, Mazda CX-5, Hyundai Tucson, VW Tiguan
Početak prodaje u Hrvatskoj: kraj 2023.
Civic, Jazz, Accord, Prelude ili Insight dobro su poznati nazivi Hondinih modela. Na HR-V (Hi-Rider Revolutionary Vehicle) i CR-V (Comfortable Runabout Vehicle) smo se već odavno naviknuli, no ZR-V (Z Runabout Vehicle) je potpuno novi igrač čije vrijeme tek dolazi. Kada točno? Prema najavama domaćeg uvoznika, u Hrvatskoj ga možemo očekivati krajem ove godine, no mi smo ga već sada imali prilike provozati na europskoj premijeri u Španjolskoj.
Pravu malu zbrku izaziva činjenica da je ZR-V prije otprilike godinu dana na nekim tržištima komercijaliziran kao – HR-V. Naravno, na tim se tržištima europska izvedba HR-V-a ili uopće ne nudi ili se pak prodaje pod nazivom Vezel. U svakom slučaju, s ovdje prikazanim ZR-V-om Honda popunjava prazninu između manjeg HR-V-a te trenutačno najvećeg modela za europsko tržište CR-V-a.
Stoga ZR-V kombinira putni prostor Civica s podnom konstrukcijom iduće generacije CR-V-a, koji također stiže krajem ove godine. Tehnički gledano, ZR-V nije samo povišeni Civic, iako dužinom i širinom gotovo odgovara približno 160 kg lakšoj kompaktnoj limuzini čiji dizajn interijera uvelike preuzima. Zaslon osjetljiv na dodir i klima-uređaj s preciznim rotirajućim prekidačima i dugom saćastom rešetkom ispred ventilacijskih otvora su isti. No ne poravnavate ih fizičkim gumbima, već klizačima koji su nešto složeniji za korištenje. S druge strane, kontrola infotainmenta izvrsno funkcionira s pravim home- i back-prekidačem. Uz to, sjedi se na malo višoj poziciji, ali je to u okvirima segmenta ugodno nisko te uz dobru preglednost u pravcu poklopca motora.
Tri načina funkcioniranja
ZR-V, koji se nudi isključivo s prednjim pogonom, prihvaća i jedinu dostupnu motorizaciju naziva e:HEV. Pogonski sklop čine baterija mase 36 kg i snage 1,05 kWh, atmosferski benzinski motor od 143 KS koji funkcionira u Atkinsonovu ciklusu te dva elektromotora (generator plus pogonski motor). Pogonski sustav nema mjenjač i radi u električnom, hibridnom ili konvencionalnom načinu rada. Potonji intervenira samo u određenim rasponima opterećenja i brzine, u kojima četverocilindraš preko spojke djeluje izravno na kotače, dok u hibridnom modu pogoni generator.
U svim dostupnim modovima funkcioniranja, e-motor snage 184 KS podržava pogon ili pak samostalno pogoni karoseriju automobila. Na našem posljednjem testu Civica, e:HEV je bilježio prosječnu potrošnju od svega 6,1 l/100 km. Potrošnja će u ZR-V-u vjerojatno biti nešto viša (zbog veće mase i karoserije), no s njegovim spremnikom od 57 umjesto 40 litara, doseg će na kraju biti i nešto izdašniji.
Hibridni sustav radi posebno učinkovito u gradskom prometu, te uz glatko i tiho pokretanje pruža iznimno visoku razinu komfora vožnje. Izuzev toga, pri ubrzavanju ‘Linear Shift Control’ omogućuje motoru da s vremena na vrijeme ‘spusti okretaje’, a sve kako bi se simulirao uobičajeni zvuk promjene stupnjeva prijenosa. Ne djeluje uvijek podjednako uvjerljivo, no u globalu mu ide poprilično dobro. Poglavito na španjolskoj ‘autopisti’ gdje vrijede ograničenja brzine od 110-130 km/h, pa skromna najviša brzina od 173 km/h uopće ne smeta. U principu, pogonski sklop je izvrstan, krećete se vrlo izravno i snažno, baš kao što sugerira i 315 Nm okretnog momenta električnog motora.
Čak i model Advance – s ekološkim gumama Michelin e-Primacy – poprilično precizno prolazi zavoje, i to bez naginjanja karoserije. Tek pretjerivanje u čarima bočne dinamike dovodi do proklizavanja stražnjih kotača, što vrlo brzo pod kontrolu stavlja ESP. Ovaj se efekt kod opreme Sport javlja sa zakašnjenjem, a njegovo se podvozje od Advancea razlikuje samo po gumama Dunlop SP Sport Maxx 050 koje nude više gripa. Uvijek dobro na Hondi – prikladan te uvijek izravno podešen upravljački sklop s intenzivnim povratnim informacijama.
Za komfor je potpuno svejedno je li riječ o Sportu ili Advanceu – podvozje je dobro utegnuto, ublažavanje je ugodno. Do 100 km/h prevladava srednje jaka buka obje izvedbe guma, a iznad toga buka vjetra nije prenapadna.
Sport ili Advance?
Baš kao i kod Civica, koji ima znatno bolju prohodnost kroz zavoje, opremljenost ima velik utjecaj na dinamiku i komfor. Skuplji Advance, primjerice, projicira informacije na vjetrobransko staklo i pojačava dojam pristojne kvalitete potpunim umjesto djelomičnim kožnim presvlakama na udobnim sjedalima. S druge strane, nasloni za ruke postavljeni su prenisko te nedovoljno blizu upravljača. Ostale značajke Advancea uključuju krovni otvor i snažniji audiosustav Bose, iako već i standardni sustav bez subwoofera zvuči dovoljno dobro. Bez bas-kutije ostaje 380, tj. 10 litara više u prtljažniku. Honda na fotografiji pokazuje da dvije torbe za golf stanu jedna na drugu preklopite li policu za pakete i stavite je u donji pretinac.
Je li to moguće i u Civicu? Nismo isprobali, no znamo da mu prtljažnik ima obujam od čak 410 litara. Ono u čemu je pak ZR-V nesumnjivo mnogo bolji od Civica – prostor za glavu straga. Pretinci u vratima ne spadaju u rang najpraktičnijih, u njih stanu samo male boce. Isto tako, neugodno je što morate ići preduboko u razine izbornika da biste isključili upozorenje za ograničenje brzine koje se nakon svakog ponovnog pokretanja iznova aktivira (zakonska regulativa od strane EU). Osim toga, upravljač nema kapacitivno prepoznavanje, pa ako je aktiviran sustav zadržavanja trake, tada morate stalno lagano zakretati upravljač kako biste potvrdili svoju pozornost.
A kad smo već kod pozornosti i pažnje, ZR-V Sport u Njemačkoj košta 43.900 eura, što je 9500 eura više od tamošnje cijene za identično opremljen Civic. Prema najavama iz Rutinga, uvoznika Honde za Hrvatsku, slično bi moglo biti i u Hrvatskoj. No pričekajmo još malo službene cijene kako bismo mogli napraviti detaljnije usporedbe.
Zaključak
Podvozje, unutrašnjost i pogonski sklop su poprilično uvjerljivi, ZR-V je skladna i dobro odmjerena cjelina. U gradu je poprilično ugodan, na otvorenoj cesti ne previše bučan. I sve bi bilo za pet da nije (pre)visoke razlike u cijeni u odnosu na već ionako poprilično hrabro postavljen Civic.