

BLIC-INFO
Segment: kompaktni hibridni SUV s pet sjedala
Performanse: 131 KS i 253 Nm, 0-100 km/h za 10,7 s, najviša brzina 170 km/h
Cijena: 285.990 kn
Konkurenti: Toyota C-HR, Renault Captur, Audi Q3
U 23 godine izmijenile su se svega tri generacije jednog od pionira kompaktnih SUV-a ili, ako hoćete, crossovera. Uz veći CR-V i HR-V Honda je, uz Toyotu i njezin model RAV4, krajem prošlog tisućljeća bila svojevrstan prorok onoga što će se početi događati u drugoj polovici prvog desetljeća 21. stoljeća. Naime, danas si ni jedan ozbiljan proizvođač automobila ne može dopustiti da u svom portfelju nema barem tri pripadnika SUV-klase.
Prva generacija Hondina HR-V-a predstavljena je iste godine kada je naša nogometna reprezentacija osvojila treće mjesto na Svjetskom prvenstvu u Francuskoj. Nakon toga, uz određena osvježavanja modela, na drugu se generaciju moralo čekati čak 15 godina. Sada je pred nama treća generacija koja stiže u vrijeme kada SUV-i upravo te kompaktne, nazovimo ih i gradske klase, doživljavaju svoj najveći procvat. Tijekom godina iskristaliziralo se da su SUV-i tih dimenzija točno ono što kupci danas žele voziti.
Temeljit pristup
Stoga je Honda pažljivo i polako osmišljavala koncept novog HR-V-a, što je vidljivo već pri prvim kilometrima za volanom. Na test nam je stigla izvedba s kombinacijom 1,5-litrenog motora i elektromotora, gdje zbroj sistemske snage iznosi 131 KS. I to je jedini pogonski sklop s kojim se HR-V nudi kupcima. Hibrid je u ovim trenucima, kada neprestano raste ‘hajp’ za električnim automobilima i ulaže se mnogo pažnje na emisije CO2, možda i optimalan pogon za ovu vrstu vozila. To se polako pokazuje i putem testiranja više hibridnih modela kompaktne SUV-klase.
Istina je da hibridni sustav podiže krajnju cijenu automobila, ali zar su ‘električari’ jeftini? Koliko HR-V može biti ekonomičan i štedljiv, odlučili smo provjeriti na testnoj ruti iz Zagreba prema otoku Krku. Stajemo na prvoj benzinskoj postaji pri ulasku na autocestu i točimo spremnik goriva obujma 40 litara do vrha. Do Karlovca je autocesta uglavnom ravna, nema prevelikih odstupanja kada uzmemo u obzir nadmorsku visinu pa nam se prosjek od 7,4 l/100 km pri putnoj brzini od 130 km/h čini realan. Stigavši na naš prekrasan i najsjeverniji otok, nakon okrijepe i ‘foto-sessiona’ potrošnju na otvorenoj cesti mjerili smo na prometnicama uz istočnu obalu otoka koje su uglavnom bez većih uzbrdica i nizbrdica. Tu smo prosjek uspjeli spustiti na samo 3,9 l/100 km, što je čak bolja vrijednost nego što Honda ističe u svojim tehničkim podacima (4,8 l/100 km).
Što se pak gradskog prometovanja tiče, koje će ipak biti najčešće kod korisnika ovog tipa vozila, u Zagrebu u režimu rada kreni-stani, u jednotjednoj vožnji HR-V nam je prosječno trošio nešto više od pet litara goriva na 100 km. Zadovoljavajući rezultat s obzirom da Honda s punim spremnikom goriva teži više od 1400 kg. U prosjeku na kraju testa izmjerili smo da su nam za 100 km bile potrebne 5,2 l benzina, što je 0,2 manje od deklarirane potrošnje.
Bliže premiumu
U testnoj vožnji do Krka i nazad nismo ispitivali samo vrijednosti potrošnje, već smo i pažljivo isprobali dinamičke sposobnosti ovog kompaktnog SUV-a. Rigidnost karoserije osjeća se već pri prvim prolascima kroz zavoje ili prelascima preko neravnina. HR-V-ova konstrukcija odlikuje se iznimnom čvrstinom, što direktno utječe na vrlo dobre vozne osobine ovog automobila, no komfor ni u kojem slučaju pritom nije zanemaren. Preko upravljača smo uvijek dobivali dovoljno informacija što se događa između prednjih pogonskih kotača i asfalta. I pri kočenju se zapravo javlja osjećaj da vozimo automobil kudikamo manje mase od deklarirane.
Tri su moda u kojima možete voziti HR-V – Normal, Sport i Econ. Mod Sport će češće držati okretaje pri višim vrijednostima kako bi se najviša snaga i okretni moment brže uhvatio, dok će mod Econ raditi upravo suprotno te onemogućavati vozača da tjera previše benzina u cilindre motora.
Pored klasične pozicije mjenjača D (Drive), postoji i B-stupanj u kojem pogon osjetnije koči prilikom otpuštanja gasa, kada god je to moguće, kako bi optimalno punio bateriju. Zgodno kada se nalazite na većim nizbrdicama i želite dopuniti bateriju. Također, tu su i polugice iza volana kojima možete odrediti snagu usporavanja vozila kada se pusti gas te tako štedjeti kočnice.
Neki će ‘njorgati’ oko relativno niske maksimalne brzine od 170 km/h, no istini za volju, kada i gdje vozite ili smijete voziti višom brzinom? Do 100 km/h HR-V stiže za 10,3 sekunde, što je solidna vrijednost za svakodnevno korištenje, a 253 Nm okretnog momenta svakako će pomoći u pretjecanjima na otvorenim prometnicama. Na autocesti nas je pak smetala konstrukcija mjenjača (CVT) koja je svaki kickdown kažnjavala bučnom vrtnjom motora u visokim režimima okretaja. Do 120 km/h je to donekle podnošljivo, no sve iznad – iritantno!
Kratko ćemo se dotaknuti i tehnikalija – sustav e:HEV u HR-V je kompaktniji nego u Jazzu i ima veći stupanj gustoće energije koji mu omogućuje stvaranje većeg okretnog momenta. Broj članaka u bateriji povećan je 25 posto, što omogućuje veću pohranu i korištenje električne energije. Uključuje jedinicu za kontrolu snage (PCU) sada smanjene veličine i integrirane u motorni prostor koja je hlađena vodom umjesto zrakom, za poboljšano upravljanje toplinom. Omjer prijenosa između elektromotora i kotača također je smanjen, što dodatno poboljšava dinamičke performanse HR-V-a.
Isto tako, upravljivost, odaziv na gas i lakoća kontrole vozila ukazuju kako na gumama ne leži automobil mase 1380 kg. Vrlo pohvalno!
Namjeran kompromis
A u smjeru pohvala možemo započeti raspravu i o interijeru HR-V-a. Poput karoserije, materijali i izrada su na vrhunskoj razini. Sjedala su dovoljno udobna da nakon 300 km iz vozila izađemo odmorni, ali i dovoljno tvrda da drže tijelo na svom mjestu. Jedino što bi nekima moglo zasmetati jest ‘klasičnost’ kokpita, brojčanika i multimedije. Da odmah otklonimo svaku sumnju, svi sustavi u kabini vozila rade besprijekorno. Hondi je očigledno važnije da sustavi odrađuju svoj posao korektno, nego da vizualno oduševljavaju futurizmom. Primjerice, ručica mjenjača jedan je faktor koji ukazuje na ono o čemu govorimo – danas svakako postoje elegantnija rješenja od duge ‘poluge’, ali ne bi bilo fer da Hondi to pripišemo u rubriku pod minus.
A u rubriku plus svakako će ući ergonomija i prostor za putnike straga. Možemo sa sigurnošću reći kako ni jedan automobil ove klase ne nudi toliku prostranost za putnike na stražnjoj klupi. Čak ni popularan kupeovski pristup dizajna, od kojeg nije mogao pobjeći ni HR-V, nije utjecao na prostor za glave putnika straga. Vrlo dobra vijest za one koji će na dužim putovanjima u HR-V sjesti na stražnju klupu. Da ipak nije sve tako sjajno, vrlo brzo saznajemo pri otvaranju petih vrata.
Danak je platio prtljažnik koji sada, s podnim pretincima prima samo 320 l. Za usporedbu, kod HR-V-a prijašnje generacije prtljažni prostor mjeri 470 l. Svjestan kompromis kojem je Honda pribjegla, a njihova logika zvuči ovako – u klasičnom prijevozu četiri putnika željeli su omogućiti što veći komfor na prednjoj i stražnjoj klupi, dok će onima koji žele prevesti mnogo prtljage, sustav Magic Seats zasigurno pomoći. Naime, stražnja klupa jednim se potezom može položiti tako da se iza prednjih sjedala odjednom otvara prostor s potpuno ravnom podnicom te 1290 l prtljažnog prostora. Također, stražnja se sjedala (dio na kojem se sjedi) mogu podići pa se u kabini tako dobiva koristan prostor.
Potpuni paket
Testna Honda HR-V najskuplja je izvedba koju možete pronaći u cjenicima. Postoje tri razine opreme – početna Elegance, srednja Advance te najbogatija Advance Style. Cijena će pak mnoge neugodno ‘štrecnuti’. Testno vozilo do registracije, naime, stoji 285.990 kuna, a model s početnim paketom opreme Elegance 243.990 kuna. Zvuči dosta, no ako se iole može opravdati visoka cijena, činjenica jest da Honda već u početnom paketu nudi kompletnu opremu sa svim mogućim sustavima asistencije za vozača te nekim premium dodacima kao što su 18-inčni naplatci, stražnja kamera, navigacija, grijana sjedala i LED-svjetla.
Dva bogatija paketa samo su posebno osmišljena kako bi dodatno osnažili već ionako izdašnu početnu ponudu. Najvažnija stavka opravdanja cijene može se iščitati iz poznate narodne ‘koliko para toliko muzike’. Honda HR-V po mnogočemu je sjajan automobil koji se može komotno postaviti uz bok nekih premium proizvođača. Njega će istinski zaljubljenici u vozila ovog proizvođača, i oni koji će to tek postati, znati duboko cijeniti.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V 4340 x 1790 x 1582 mm, međuosovinski razmak 2610 mm, prtljažnik
320–1290 l, masa 1380 kg, nosivost 487 kg
Motor
Benzinski, četverocilindarski redni, obujam 1498 ccm, snaga 79 kW (107 KS)
pri 6000 o/min, okretni moment 131 Nm pri 4500 o/min, sistemska snaga sustava 96 kW (131 KS), maks. okretni moment 253 Nm
Prijenos
Varijabilni CVT-mjenjač, pogon na prednje kotače
Mjerenja
Ubrzanje
0 – 80 km/h…………6,9 s
0 – 100 km/h………..10,3 s
0 – 120 km/h………..15,6 s
0 – 140 km/h………..26,7 s
Najviša brzina……..170 km/h
Kočenje
Sa 100 km/h hladan……..37,3 m
Potrošnja
Na testu………5,2 l/100 km
Konkurenti
Toyota C-HR Hybrid GR Sport za 239.900 kn, Renault Captur R.S. Line E-tech za 226.683 kune
Cijena
Osnovni model…….243.990 kn
Testni model………..285.990 kn
Ocjena
Plus – ergonomija, izrada, materijali, usklađenost hibridnog sustava, vozne osobine, prostor na stražnjoj klupi
Minus – malen prtljažnik, cijena, buka motora na autocesti (mjenjač)