

Vožnja u Fiat Tipu nije oduvijek bila putovanje u prošlost. Naime, nekoć se kompaktni talijanski hatchback među prvima, još sredinom 80-ih, mogao pohvaliti digitaliziranim kokpitom. Danas je pak strategija ove marke sasvim drukčija, umjesto stvaranja trendova pokušava ih se pratiti. Tipo Cross ide upravo u tom smjeru, što naposljetku nije ništa loše. Naprotiv, Talijani su uvidjeli da se i znatno uspješniji igrači na tržištu itekako muče s prodajom svojih klasičnih kompakata (VW s Golfom, Opel s Astrom itd.) te su za svega 5300 kuna više ponudili crossover izvedbu istog modela. Tipo Cross je tako stigao paralelno s faceliftom ostalih izvedbi (hatchback, sedan i karavan) te za razliku od njih nudi krovne nosače, plastične rubne štitnike te 17-colne alu-kotače (serija).
Rustikalan, povišen, atraktivniji
Izvedba Cross dobila je na ozbiljnosti i konkretnosti, što nije samo zasluga većeg odmaka od podloge (plus od četiri centimetra), nego i spomenutih 17-colnih naplataka te krovnih nosača. Domaći je uvoznik maksimalno pojednostavio ponudu Crossa te ga nudi isključivo s trocilindarskim jednolitrenim turbobenzincem s izravnim ubrizgavanjem koji je uparen s petstupanjskim ručnim mjenjačem. Isto tako, nudi se i jedan, poprilično bogat paket opreme naziva Opening Edition.
U početnu cijenu od 147.323 kune tako su, primjerice, uključeni kožni upravljač, sedmoinčni TFT-instrumenti, prednja i stražnja svjetla u LED-tehnologiji, odbojnici u boji karoserije, automatska klima, sustav za prepoznavanje umora vozača, aktivni tempomat, zadržavanje u traci… Dakle, Fiat u pogledu opreme nudi sve ono što godi komforu i sigurnosni trendovi nalažu. Vrlo šturi popis dodatne opreme za ovaj testni automobil bilježi tek doplatu od 3488 kuna za metalik ‘sivu underground’, 581 kunu za suvozačevo sjedalo podesivo po visini, 570 kuna za crne obloge vrata te 3420 kuna za autoradio VP2 sa sedmoinčnim ekranom.
Živahan ali i žedan
Na prvi pogled, kvaliteta izrade i ambijent u unutrašnjosti za ovu cjenovnu klasu ostavljaju malo mjesta kritikama. Izuzetak su tek tvrde plastične obloge na vratima koje su pak zahvaljujući zanimljivoj teksturi materijala barem vizualno podignute na višu razinu. Ostalo? Ulazak u automobil je lak i ugodan, sjedala su vrlo udobna, utovarni prag prtljažnika je nešto viši no što smo kod konkurencije naviknuli, a ‘mesnati’ kožni upravljač stvar je navike i osobnih preferencija.
Mali trocilindarski pogonski agregat akustički je vrlo suzdržan u vožnji, no očigledno je da ne može potpuno sakriti svoj buntovan karakter. Vozaču to jedva smeta, baš kao i pomalo nespretno lelujavi mjenjač dugog hoda. Tvorničko mjerenje od 12,2 sekunde od nule do 100 km/h sugerira da su mu mogućnosti poprilično prigušene, no u stvarnosti to nije tako. Upravo suprotno, Tipo Cross već od samog starta veselo ubrzava, a u više režime se zalijeće poput furije. U gradu i na otvorenoj cesti funkcionira sasvim pristojno, nikad nismo imali dojam da se radi o podmotoriziranom automobilu.
Slično je i na autocesti do brzine od 150 km/h, a nakon toga trocilindraš ipak polako počinje gubiti dah te podiže razinu buke u kabini. Potrošnja? Živahan trocilindraš ne pripada najštedljivijima, poglavito u spomenutom režimu na autocesti gdje ‘pije’ 9,2 l/100 km. S druge strane, magistralu svladava s umjerenih 5,2 l/100 km, dok u gradskom švrljanju – u žustrijem tempu – mjeri nešto malo iznad sedam litara.
Ukorak s trendom
Što je još vrijedno spomena? Svakako da je ‘lane-assist’ podešen vrlo odlučno te će čak i one najopuštenije razbuditi u naporu da ih održi unutar vozne trake. Isto tako, ovjes ima vrlo kratak hod ublažavanja pa je naginjanje karoserije svedeno na najmanju mjeru. No kontraefekt takve postavke je da ćete na poprečnim neravninama ili mokrome na prednjim kotačima prilikom snažnijih ubrzanja osjećati pomanjkanje trakcije. Preglednost je u svim pravcima vrlo dobra, stabilnost na pravcu uzorita, a upravljaču – za naš ukus – ne bi škodila dodatna doza izravnosti. No Tipo Cross ne treba kriviti ni za jedan od spomenutih nedostataka. Uostalom, u osnovi se ovaj automobil temelji na platformi Punta koju je Fiat razvio u suradnji s GM-om početkom 2000-ih. Kako smo ono rekli, putovanje u prošlost? Ne nužno, jer u slučaju Tipa Crossa se prate i aktualni trendovi.
Tehnički podaci
Karoserija
D x Š x V 4386 x 1556 x 1802 mm, međuosovinski razmak 2638 mm, prtljažnik 440 litara, masa praznog vozila 1335 kg, nosivost 425 kg
Motor
Benzinski trocilindarski, izravno ubrizgavanje, turbopunjač, 12 ventila, 999 ccm, 73 kW (100 KS) pri 5000 o/min, 190 Nm pri 1500 o/min
Prijenos
Ručni mjenjač s pet stupnjeva, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-100 km/h…..12,2 s
Najviša brzina……192 km/h
Potrošnja deklarirana (NEDC)…..7,7/4,5/5,7 l/100 km
Emisija CO2…………131 g/km
Potrošnja na testu…..6,7 l/100 km
Konkurenti
Citroën C4 PureTech 100 S&S BVM6 Feel od 149.900 kuna, Dacia Duster 1,0 TCe 100 Eco G od 122.900 kuna
Cijena
Osnovni model……147.323 kn
Testni model……….155.662 kn
Ocjena
PLUS: bogata serijska oprema, živahan pogon, komforna sjedala
MINUS: visok utovarni prag prtljažnika, lane-assist agresivan u držanju trake, slaba trakcija na mokrome