Fiat 500 Hybrid 1.0 Sport
Umornom 1,2-litrenom četverocilindrašu presudila je ekologija. Umjesto njega Fiat odsad nudi trocilindarski mild-hibrid obujma jedne litre koji slovi kao čišći, žustriji i što je najvažnije - štedljiviji. No je li tomu doista tako, otkriva naš test
Kratak dah!? Živimo u turbulentnim vremenima u kojima je spomenuti pojam jedan od karakterističnih simptoma sveprisutnog koronavirusa. Pitate se sigurno – kakve sad to veze ima s Fiatom 500 Hybridom? Njegov ‘kratak dah’ zasigurno bi trenutačno ‘zaliječio’ turbopunjač, no jednolitreni atmosferac u mild-hibridnom izdanju, nažalost (zasad), ostaje uskraćenim za njega. No krenimo redom…
(Bez)uvjetna hibridizacija
Talijanski retro šarmer već je 13 godina na tržištu i u tom dugom modelskom ciklusu relativno se malo toga mijenjalo. U redu, 500-tka nije uspjela izbjeći trend LED-izacije svjetala, ulaska zaslona osjetljivog na dodir ili pak virtualnih dodataka poput Apple CarPlaya… Veliki blještavi natpis na stražnjim vratima otkriva da nije uspio izbjeći ni proces hibridizacije, iako ovaj pojam – kao uostalom i na većini malih gradskih automobila – treba tek uvjetno shvatiti. Da, vjerojatno već zaključujete da je riječ o mild-hibridu s tehnologijom start-generatora i minibaterijom koja je u konkretnom slučaju kapaciteta 11 Ah. Sve zajedno ‘spojeno’ je na konvencionalnu 12-voltnu mrežu te ispunjava normu Euro 6d.
Triling ipak žustriji i poletniji od starog četverocilindraša
Snaga od 70 KS dostupna je na 6000 o/min, dok najveći okretni moment od 92 Nm dobivate na 3500 o/min. I upravo tu dolazimo do spomenutog ‘kratkog daha’, jer je puna snaga dostupna u visokim okretajima, a radno područje formirano je poprilično usko. Doduše, u usporedbi s anemičnim 1,2-litrenim prethodnikom, trocilindraš ipak djeluje žustrije i poletnije, no da biste potpuno iskoristili njegov potencijal, trebate ga ‘gaziti’ bez milosti. Doslovce.
Mild-hibridni sustav pak potpomaže s najviše 3,6 kW, odnosno pet KS, što znači da motor s unutarnjim izgaranjem već i pri samom kretanju traži više okretaja. U Fiatu su sukladno tome znalački posložili mjenjač, pa su omjeri prva tri stupnja usko postavljeni, dok su preostala tri – duga. To je na autocesti rezultiralo nižom bukom pogonskog agregata i smanjenjem vibracija te – što je najvažnije – nižom potrošnjom. Održavanje brzine od 120 do 130 km/h će vas na autocesti ‘koštati’ 5,5 litara na 100 km, što je solidna vrijednost. Otvorenu cestu pak svladavate sa 4,6 l/100 km, dok smo u gradskoj vožnji mjerili – 6,5 litara. Previše? Ponovno dolazimo do toga da Fiat 500 Hybrid u gradu traži odlučnost i žustrinu, pa se i potrošnja potpuno podudara s takvim stilom vožnje koji traži visoke okretaje. U svakom slučaju, novi pogonski sklop je štedljiviji od prethodnika u prosjeku, ovisno o režimu vožnje, od pola litre do litre. I da, ručica mjenjača kroz svih šest stupnjeva klizi oštro i precizno, pa tu zaista nema nikakvih prigovora.
Nije jeftiniji, ali nije ni skuplji
Budući da je riječ o automobilu sa 2,3 metra međuosovinskog razmaka, recimo da je podvozje poprilično komforno podešeno. Fiat 500 prolazi ‘ležeće policajce’ bez većih poteškoća, ovjes ugodno upija sve vrste neravnina. Komforu u znatnoj mjeri pridonose i dobra sjedala (dio paketa Sport) koja vas u gradskoj vožnji nikada neće iritirati, a i bočno držanje im je poprilično učinkovito. Nedostatak u cijeloj priči je tek nešto viša pozicija sjedenja koja je meta kritika na 500-tki još od prvih dana, no u pravilu izuzetno godi ženama. Upravljački sklop djeluje harmonično, ‘city mode’ je izvrstan te olakšava manevriranje pri parkiranju, a krug okretanja (11,6/11,5 m) bi u konačnici trebao biti nešto manji.
Neki veći nedostaci? Straga ima mjesta samo za mlađu djecu, dok u prtljažnik doslovce stanu dvije zimske jakne. No dobro, to od automobila ove klase u konačnici i očekujete. Ono što pak u eri digitalizacije jednako tako očekujemo su moderni sigurnosni sustavi, koje ćete na Fiatu 500 uzaludno tražiti. Ili pak, primjerice, sustav ‘keyless’?! Konkretno, Hyundai i10 s gotovo identičnom motorizacijom (1,0, 67 KS) već u početnom paketu Select (od 79.990 kuna) nudi korisne sustave poput ‘hill assista’, ‘lane assista’ ili pak ‘forward collisiona’. Sve nabrojeno ni Fiatu 500 Hybridu ne bi bilo naodmet.
Na kraju i o cijeni. Fiat 500 Hybrid je homologiran na 90 grama CO2 po kilometru (prije 108 g/km), čime je trošak ‘Posebnog poreza na motorna vozila’ iliti trošarine pao na svega 550 kuna (prije oko 4000 kuna)! Naravno da ga je to učinilo konkurentnijim na tržištu, pa testirana verzija u opremi Sport (15-colni naplatci, kromirani dodaci, sportska sjedala, tempomat) s doplatom za metalik boju ‘Dipinto Di Blu’ (2320 kuna) stoji 105.470 kuna. Istini za volju, u ovoj klasi postoje moderniji i bolji automobili za gotovo isti novac, no ni jedan od njih ne nosi ovoliku količinu šarma, dopadljivosti i posebnosti kao talijanski retro šminker. I upravo zbog toga će, usprkos svim nabrojenim nedostacima, i dalje imati svoju ciljanu publiku.
TEHNIČKI PODACI
Fiat 500 Hybrid 1,0 Sport
Karoserija
DxŠxV 3571 x 1627 x 1488 mm, međuosovinski razmak 2600 mm, prtljažnik 185-555 litara, masa 1055 kg, nosivost 305 kg
Motor
Benzinski atmosferski 999 ccm, remen-starter generator, snaga 51 kW (70 KS) pri 6000 o/min, okretni moment 92 Nm pri 3500 o/min
Prijenos
Ručni mjenjač sa šest stupnjeva, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-100 km/h…… 13,8 s
Najviša brzina…..167 km/h
Potrošnja (NEDC)….4,2 l/100 km
Potrošnja na testu ….6,1 l/100 km
Emisija CO2 (NEDC)…….90 g/km
Konkurenti
Hyundai i10 1,0 MPI MT5 Style od 100.530 kuna, VW up! 1,0 Black Up od 99.219 kuna, Suzuki Ignis 1,2 Hybrid GL+ AC od 101.214 kuna
Cijena
Osnovni model………………………….99.350 kn
Testirani model (bez doplata)……103.150 kn
Testirani model (s doplatama)…….105.470 kn
Ocjena
+ neodoljiv šarm i posebnost, žustriji i štedljiviji pogonski agregat, vrlo dobar mjenjač
– nedostatak modernih sigurnosnih sustava, visoka pozicija sjedenja