Fiat Tipo Cross 1.6 MultiJet – Karika koja (nam) je nedostajala
Kompaktni crossover, pa još k tome s dizelskim motorom, danas se na tržištu traži povećalom. Tipo koji koketira sa SUV-ima dobro je osmišljen proizvod s jakim adutima i pošteno odmjerenom cijenom
Teško se prisjetiti kada smo posljednji put imali na testu automobil s dizelskim motorom. Nije bilo druge nego zaviriti u arhivu testnih termina, otvorili smo Excel tablicu i vrtjeli kotačić na mišu unazad, po tjednima i mjesecima. Među brojnim turbobenzincima, hibridima, plug-in hibridima i električarima pronašli smo redak u Excel tablici gdje je ubilježena Opel Insignia 2.0 D, a proljetos smo se družili s Ford Pumom 1.5 D, Opel Crosslandom 1.5 D i početkom godine Mercedesovom S-klasom 350D. Da skratimo, na prste jedne ruke pobrojali smo dizelske automobile koje smo testirali u 2021., a ukupno ih je bilo 80-ak.
Kako je dobro stisnuti ga opet
Drugim riječima, pomalo smo zaboravili sve čari koje donosi dizelska motorizacija, pa smo s posebnim oduševljenjem ‘udarili’ autocestu i to u lijevoj traci, onako, s tempomatom postavljenim na 155 km/h. Prvi je zaključak da dizelski Tipo Cross ima naglašen putni karakter i svakako mu treba dati prednost pred trocilindarskim benzincem 1.0 GSE koji je pak bolji izbor za gradsko kretanje na kratkim i ultra kratkim relacijama. Poznati 1.6 MultiJet nedavno je osnažen na 130 KS, a uparen je s ručnim mjenjačem vrlo dugačko proračunatog šestog stupnja prijenosa. Vožnja u lijevoj traci autoceste na rubu zakonskog ograničenja (odnosno tolerancije) odvija se pri vrlo niskih 2500 o/min, uz ugodno nisku razinu buke i potrošnju oko 7 l/100 km. Radarski tempomat radi uzorno, baš kao i sustav za održavanje vozila unutar trake, što naglašava dojam sigurnosti tijekom vožnje u visokom ritmu. Spustimo li tempo na 140 km/h potrošnja pada za jednu litru, a pri zakonskih 130 km/h okretaji su tik iznad 2000 po minuti a potrošnja jedva da prelazi 5 l/100 km. Pritom se pitamo je li pokazivač goriva ispravan, jer pad razine u spremniku spor je poput oseke. Posebno u laganoj vožnji magistralom, kada smo ubilježili prosječnu potrošnju od svega 3,6 l/100 km. Fantastično!
Jedna ergonomska mana
U gradu je situacija drukčija, ali ne dramatična. Čak i u hladnim jutrima kroz zagrebačke gradske gužve može se voziti uz prosjek oko 6 l/100 km, zahvaljujući sustavu start-stop koji revno gasi motor na svakom zaustavljanju. Kretanja iz mjesta kudikamo su harmoničnija nego u slučaju trocilindarskog benzinca, ali kod učestalog posezanja za ručicom mjenjača shvaćamo i da lagano ‘šetamo’ po kabini. Naime, hod poluge kvačila je neobično dugačak i to bi osobama nižeg rasta moglo stvoriti manje probleme. Inače, unutrašnjost je fino skrojena, zadebljani upravljač odlično leži u rukama, a tu je i poznata Fiatova funkcija ‘City’ koja dodatno osnažuje servopotporu, pa se upravljač prilikom parkiranja okreće doslovno malim prstom. Za pohvaliti je i krug okretanja od 10,9 m, što je solidna vrijednost za kompakt dužine 4,4 m.
Miriše na Alfu
U interijeru tipičnog talijanskog ozračja prepoznajemo i neke alfističke detalje, prvenstveno u kroju analognih instrumenata i korištenom fontu, kao i zadebljanoj ručici mjenjača te rotacijskim kontrolerima za podešavanje ventilacije. Je li digitalni ekran 7-inčnog infotainmenta premalen? Nije, zapravo je idealnih dimenzija, ima intuitivne prečace i do svih funkcija dolazi se bez nepotrebnih zavrzlama. Po želji, na popisu opcija nalazi se veći od 10 inča. Spomenimo kako je kamera za vožnju unatrag skromne rezolucije i slika na ekranu je zrnata, ali s obzirom na to da ju gledamo u prosjeku 10-ak sekundi dnevno, stvar je podnošljiva, tim više što je prikaz prostora realan.
Tipo u izvedbi Cross odlično je popunio prazninu u ponudi talijanskog proizvođača i pobudio dodatan interes za kompaktom koji je nekako prolazio ‘ispod radara’. Sada ga primjećuje sve veći broj potencijalnih kupaca, tim više što Tipo Cross ima vrlo malo izravnih konkurenata, ali se na račun četiri centimetra povišenog podvozja i karakterističnih terenskih detalja može ‘pohrvati’ s brojnim pripadnicima segmenta C-SUV. Od njih je i razmjerno povoljniji, jer testirana dizelska izvedba košta tik ispod 170.000 kn, što je iznos za koji se dobiva početni benzinski, skromno opremljeni C-SUV. I koliko čujemo od domaćeg uvoznika Fiata, čekanja na isporuku – nema!
Tehnički podaci
Karoserija
D x Š x V 4386 x 1556 x 1802 mm, međuosovinski razmak 2638 mm, prtljažnik 440 litara, masa praznog vozila 1360 kg, nosivost 500 kg
Motor
Dizelski četverocilindarski, izravno ubrizgavanje, turbopunjač, 16 ventila, 1598 ccm, 96 kW (130 KS) pri 3750 o/min, 320 Nm pri 1500 o/min
Prijenos
Ručni mjenjač sa šest stupnjeva, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-100 km/h…..10,5 s
Najviša brzina……201 km/h
Potrošnja deklarirana (NEDC)…..3,3/3,7/4,4 l/100 km
Emisija CO2…………122 g/km
Potrošnja na testu…..5,4 l/100 km
Konkurenti
Ford Focus Active EcoBlue 120 KS od 188.990 kn, Kia Xceed 1.6 CRDi 136 KS EX Way od 194.499 kn, Dacia Duster 1.5 dCi 115 KS Prestige od 147.900 kn
Cijena
Testni model………….169.534 kn
Ocjena
PLUS: harmonija motora i mjenjača, putne kvalitete, niska potrošnja, bogata oprema
MINUS: nema mogućnost pogona na sve kotače, visok utovarni prag prtljažnika