Test: Fiat 500e La Prima

Najzanimljiviji ovogodišnji igrač klase gradskih EV-a stiže uz novu platformu, evoluiran dizajn, gušt vožnje te nenadmašni talijanski duh za koji je djelomice zaslužan i - Federico Fellini

Čujete li tijekom šetnje ulicom nostalgičnu melodiju iz Fellinijeva klasika ‘Amarcord’, budite sigurni da vam se nisu živci rastopili uslijed visokih temperatura najnovijeg toplinskog vala, već da je pokraj vas prošao Fiat 500e. Markin dosad najzanimljiviji odgovor na elektrifikaciju, koja se među proizvođačima automobila širi poput novog soja koronavirusa, potpuno je električan te stoga posve tih. A budući da je tišina sve samo ne dio talijanske kulture, netko maštovit u Fiatu odlučio je toj bešumnosti kontrirati s nekoliko sekundi spomenute glazbe Nina Rote – tako jednostavan, a tako genijalan detalj. I, valja napomenuti, potpuno obvezan prema propisu Europske Unije (EU) 540/2014 – ne melodija iz ‘Amarcorda’, naravno, već neki zvuk koji bi pri niskim brzinama pješake upozorio na blizinu električnog vozila.

Uspijete li tijekom tih nekoliko sekundi ‘felinizacije’ svoje ulice ujedno uočiti treću generaciju Fiatova gradskog hatchbacka, mogli biste primijetiti da je nešto veći no prije te da mu je dizajn jednostavniji i elegantniji, istodobno moderan i retro. Drugim riječima, još uvijek bezvremenski. Novi 500 ima niz dobro promišljenih dizajnerskih rješenja koja nisu bezidejno nabacana, već ga vizualno upotpunjuju, a da ga ugledate na ulicama bilo kojeg svjetskog grada – od Milana do Rima, Londona do Berlina ili New Yorka do Tokija – izgledao bi jednako ‘kao kod kuće’.

Cijena? Ne, nije tipfeler…

Dobro se uklapa i na zagrebačkim ulicama, posebice u upadljivoj boji ‘Ocean Green’, sa 17-inčnim naplatcima, tvrdim krovom (postoji i opcija kabrioleta) i u izdanju La Prima. Ta oznaka označava najopremljeniju verziju čija cijena, u kombinaciji sa snažnim elektromotorom i većom od u Europi dviju dostupnih baterija, iznosi – jeste li spremni? – 307.192 kune. Ne morate po naočale, nije tipfeler. Za taj iznos, među ostalim, dobivate ful-LED svjetla, digitalne instrumente, 10,25-inčni središnji zaslon s UConnect 5 infotainment-sustavom, veganskom kožom presvučena sjedala (s dopadljivim uzorkom izvedenim iz riječi Fiat), panoramski krov te cijelu gomilu sofisticiranih sustava asistencije, među kojima je i adaptivni tempomat s autonomnom vožnjom razine dva. I onu melodiju.

Što god mislili o cijeni, koja nije dramatično viša od onih konkurentnih EV-a, mali Fiat u izdanju La Prima itekako djeluje premium – digitalni zasloni visoke su rezolucije, lako čitljivi i jednostavni za korištenje, infotainment sustav ‘naučit’ ćete za svega nekoliko minuta, a ako vam iz nekog razloga ne odgovara, tu je i Apple CarPlay (bežični), odnosno Android Auto integracija (žični).

Uz to, sjedala su prostrana i udobnija nego što pamtimo iz prethodne generacije modela 500 (doduše, dobro bi došla lumbalna potpora), a i položaj sjedenja za upravljačem odsad se može prilagođavati većem rasponu vozača. Bolja je i ponuda prostora, premda su stražnja sjedala, ako tamo ne prevozite isključivo malu djecu, još uvijek adekvatna samo za kratke vožnje jednog (ili dvaju) odraslih putnika ili pak dulji prijevoz nekoga tko vam nije drag. Prtljažnik od 185 litara nije za odlaske u Ikeu, ali preklopite li stražnja sjedala, može poslužiti za prijevoz nešto većih predmeta.

Sherpa je zapravo ‘range’

Dotaknimo se konačno električne suštine Fiata 500e i činjenice da je novi Cinquecento nastao na namjenskoj električnoj platformi, što znači da je dostupan samo kao EV (želite li benzinski 500, Fiat vam nudi dosadašnje verzije prethodnog modela). Od na europskom tržištu dostupnih dviju veličina litij-ionske baterije, hrvatskim kupcima dostupna je snažnija sa 42 kWh, uz elektromotor od 118 KS. Poput svakog EV-a, mali Fiat uglađeno i bešumno klizi cestom, odlučno i ‘iz nule’ ubrzava te vožnju čini jednostavnom i opuštajućom. Zaboravite brojke na papiru – 0 do 50 km/h za 3,1 te 0 do 100 km/h za devet sekundi – koje ovdje ne govore cijelu priču, jer 500e u praksi djeluje mnogo brže, pa će ga malo koji ‘normalni’ automobil pratiti kod starta sa semafora.

Od tri raspoloživa moda vožnje – Normal, Range i Sherpa – najbolji i najučinkovitiji je Range koji, nakon kratkog privikavanja, zbog izraženo snažnog regenerativnog kočenja omogućuje vožnju samo upotrebom papučice gasa. Normal je, naravno, za klasičnu vožnju koja kod većine usporavanja zahtijeva korištenje papučice kočnice, a Sherpa služi za povećavanje dosega u onim nepoželjnim situacijama kada ste daleko od punionice, a pri kraju s baterijom (ograničava snagu, brzinu limitira na 80 km/h te gasi klimu i grijanje sjedala).

Vožnja gradom u modu Range vrlo je zabavno iskustvo, unatoč masi od 1365 kilograma te poprilično utrnulom, ali za gradsku vožnju ugodno laganom servoupravljaču. Trakcija prednjeg pogona vrlo je dobra na suhim podlogama, a na mokrima ili skliskima izvrstan ESP diskretno ograničava prijenos električne energije, a time i eventualno proklizavanje. Kao i kod svakog EV-a, užitak vožnje, čak i u zavojima, uvjetovan je promišljenim menadžiranjem mase vozila, što, ukratko, znači da je u zavoje, umjesto malo brže, optimalno ulaziti nekoliko km/h sporije.

Upravo zbog te mase te relativno kratkog međuosovinskog razmaka, ne bi nas iznenadilo da 500e tvrdo prelazi preko loše održavanih površina, no ovjes je zapravo podatan, pa i zanemarene rupe i neravnine neće grubo prenijeti u kabinu. Električni 500 dobar je i na autocesti – gotovo jednako uglađen i udoban uz očekivano izraženu buku vjetra te izuzetno dobra ubrzanja u rasponu od 100 do 150 km/h.

Realnost je oko 250 km

Naposljetku, pitanje svih pitanja kada je riječ o električnim vozilima – kakav je doseg vožnje? Vrlo dobar – Fiat deklarira WLTP-doseg od 320 kilometara, ali uz uobičajenu vožnju u gradu i bez mnogo truda (uz korištenje klime i vanjsku temperaturu u rasponu od 25 do 35 stupnjeva) realno možete očekivati oko 250 km. Punjenje baterije (maksimalno pri 85 kW) također je zadovoljavajuće brzo – na punionici od 50 kW DC čekat ćete oko pola sata za, primjerice, 30 do 80 posto, a za 30 do 100 posto nešto više od jednog sata.

U klasi električnih gradskih vozila sve je veća gužva, a odluku o odabiru onog pravog za vas, sada je dodatno zakomplicirao i Fiatov predstavnik. Uz Hondu E i Renault Zoe, 500e jedini je u startu kao EV zamišljen i stvoren model (Mini, Corsa-e, e-208 i Twingo koriste postojeće platforme), a ističe se dizajnom i karakterom koji kod većine ostalih izostaju. Cijena La Prime je paprena, ali postoji i ‘početna’ verzija Icon koja starta od 276.412 kuna i time je cjenovno bliža konkurentima. Također, serijski s melodijom iz ‘Amarcorda’.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija

DxŠxV 3632 x 1683 x 1527 mm, međuosovinski razmak 2322 mm, prtljažnik 185/550 litara, masa 1365 kg, nosivost 400 kg

Motor

Elektromotor s trajnim magnetom 87 kW/118 KS, okretni moment 220 Nm, litij-ionska baterija 42 kWh

Prijenos

Jednostupanjski mjenjač, pogon na prednje kotače

Vozne osobine

0-100 km/h…… 9 s

Najviša brzina…..150 km/h

Potrošnja deklarirana….144 Wh/km (6,9 km/kWh)

Potrošnja na testu….7,3 km/kWh

Doseg (WLTP)….320 km

Doseg na testu…..oko 250 km

Emisija CO2…….0 g/km

Konkurenti (početni modeli)

Honda E (154 KS) od 307.990 kn, Mini Cooper SE S (184 KS) od 253.400 kn, Opel Corsa-e (136 KS) od 244.950 kn, Peugeot e-208 (136 KS) od 253.940 kn, Renault Twingo Life (81 KS) od 140.000 kn, Renault Zoe Life (108 KS) od 246.900 kn, Smart ForFour ED (82 KS) od 181.625 kn

Cijena

Početni model Icon 42 kWh………276.412 kn

Testirani model La Prima 42 kWh……307.192 kn

Ocjena

PLUS: dizajn, interijer, karakter, performanse, lakoća vožnje, doseg

MINUS: cijena verzije La Prima, utrnuli servoupravljač