Ferrari 296 GTS – Nadrealan osjećaj

Vruće ljeto je odavno iza nas. Ferrari je procijenio da je sada najbolji trenutak da nas pozove na vožnju u 830 KS snažnom hibridnom sportašu sa sklopivim krovom. Kamo? U Italiju, naravno!

Info:

Segment: plug-in sportaš sa sklopivim krovom, što ga čini poprilično jedinstvenim

Cijena: od 310.595 eura (u Njemačkoj)

Početak prodaje: naruči danas, vozi za dvije godine

Konkurenti: Aston Martin DBS V12 Volante, Maserati MC20 Cielo, McLaren 765 LT Spider

Nadrealan je taj osjećaj. Samo nadrealan? Naime, iako sjedite u jednom od najsnažnijih hibridnih sportaša današnjice, ‘qualifiying-mode’ sa snagom sustava od 830 KS ipak nije toliko privlačan. Umjesto toga, uživate u činjenici da se V6-motor Ferrarija 296 GTS neprestano pali i gasi tijekom vožnje. Je li riječ o kvaru? Upravo suprotno, sve funkcionira kako bi trebalo!

Nikako da izađemo iz Modene u smjeru talijanske zapadne obale Sredozemnog mora, već Spider sa sklopivim krovom preko zavojitih planinskih cesta vozimo onoliko brzo koliko to karabinjeri i sveprisutni tornjevi s kamerama za mjerenje brzine dopuštaju. Takozvani ‘eManettino’ – gumb za izmjenu načina vožnje za pogonsku jedinicu – u početku ostaje u hibridnom položaju. Ovo koordinira ili bolje rečeno koreografira interakciju motora s unutarnjim izgaranjem sa 663 KS te električnih 122 kW. Potonji se napajaju iz male baterije kapaciteta 7,45 kWh, koja se nalazi u visini vaše stražnjice, a između vas i V6-pogona.

Naravno, na tom je mjestu ugrađena zbog spuštanja centra težišta vozila mase 1,5 tona (suha masa).  Radnja se uvijek iznova ponavlja – kratak pritisak na papučicu gasa i motor s unutarnjim izgaranjem se gasi, samo da bi se ponovno probudio brzinom munje sa sljedećim jačim pritiskom papučice. To se događa u djelićima sekunde i srećom ne tiho, inače bi cijeli proces prošao potpuno nezapaženo. Snaga se ispoljava tako nježno, divota. Da, ovo je akademska razina hibridnog tuninga. I očito je svladavate samo ako imate dobru vezu s vrhuškom ove tehnologije. Pojednostavljeno, s ovom tehnologijom imate dodira samo ako igrate u ‘Ligi prvaka’. Ferrari je iskustva crpio iz natjecanja u Formuli 1.

Kočnice – brutalno istančane

Ovo prije svega pojašnjava kako je Ferrari na 296 GTS-u uspio dočarati tako dobar, precizan osjećaj na pedali kočnice. Iako, u prvom se dodiru i dalje čini da je pedala umjetno otvrdnuta, no zatim kočnica stvara linearni pritisak. Dvosjed pouzdano usporava u zavojima ili po potrebi nemilosrdno ‘sidri’, ali vas nikada ne ostavlja u neznanju o tome što se događa ispred vas. Ne, ne poznajemo mnogo onih s hibridnom tehnologijom koji to mogu učiniti bolje. Da budemo do kraja dosljedni i iskreni – ne poznajemo nikoga. Impresionirani? Apsolutno! 

Stoga s pravog Manettina na desnoj strani upravljača korigiramo kontrolu snage u smjeru performansi – iz Sporta okrećemo u Race. Sada je glazbena kulisa V6-agregata trajno dostupna, a ‘Ferraristi’ su posebno ponosni na svoju kompoziciju. Dva ispušna kanala neposredno prije stražnjeg dijela završavaju u središnjoj ispušnoj cijevi, što šestcilindrašu s redoslijedom paljenja 1-6-3-4-2-5 daje vrlo neobičan zvuk. Od zvučnih srednjih okretaja, koji su zasićeni basom, orkestar razjapljenih nizova cilindara postavljenih pod 120 stupnjeva – s dva turbopunjača između – nakon 7000 o/min se intenzivira do reskog, svijetlog, gotovo V12-vriska. Nisu Talijani uzalud ovaj motor nazvali ‘mali V12’.

Čak i sa spuštenim krovom, kada digitalna igla za broj okretaja udari u limiter na 8500, sjedite u prvom redu na gala koncertu koji je popraćen divljim bljeskanjem LED-dioda na gornjem rubu upravljača. Zvuk prodire izravno u vaše uho putem ‘hot tubea’ (vruće cijevi), stetoskopske zvučne cijevi.

No tu nije kraj. Doživljaj postaje još vatreniji kada povučete prekidač za sklopivi krov na 14 sekundi. Prvo se otvori gornji odjeljak, a zatim se dvodijelni tvrdi krov odvaja od okvira vjetrobranskog stakla. Potom se preklapa preko motora i zatim nevidljivo nestaje. Kakav spektakl! Osobito jer vam vjetar samo nježno dodiruje kosu umjesto da vam strujanje zraka udara u lice.

A za razliku od prethodnika F8 Spidera, pogled u 296 GTS-u, zahvaljujući staklenom poklopcu motora, više nije blokiran. U svakom slučaju, kakav grandiozan pogled?! Ne, tu ne mislimo na nisko postavljenu pogonsku jedinicu već krajolik. Katkad surove, stjenovite planine na mjestu gdje se susreću pokrajine Emilia-Romagna i Toscana. Uske ceste na ovome mjestu vijugaju gore-dolje u dvoznamenkastim postocima pada ili uspona.

Ferrari 296 GTS se na takvom podneblju – sa svojim namjerno podešenim glatkim i poput žileta preciznim upravljačem – osjeća kao kod kuće. Najviše je sklon podupravljanju kada naglo skreće u vrlo uske zavoje, iz kojih se voli katapultirati iz preupravljanja. Izvedba vas nikada ne opterećuje i nikada nije pretjerano brutalna, čak i kada se svih 830 KS upogoni u načinu rada Qualifying. A ipak, taj surovi potisak vas cijelo vrijeme opija. Ovaj Ferrari nije diva, ali nije ni grubijan, osobito nije mekušac. Jednostavno je riječ o dobro uravnoteženom sportašu bez krova za koji se navodi da ima samo 70 kilograma više od GTB coupéa.

Ogromna količina potiska

Uz to, tu je i nevjerojatna trakcija, koja zahvaljujući aktivnoj aerodinamici ne posustaje ni pri višim brzinama. Možda i zato što podvozje cijelo vrijeme održava nježan kontakt s neravnim asfaltom umjesto da ‘udara’ putnike u kabini! Ili zato što kontrola proklizavanja uvijek ima sve pod kontrolom? Trepćuće LED-diode vozaču signaliziraju stvarno stanje – da ih nema, jedva da bi bio svjestan što se zaista događa ispod njega.

Vozač, doduše, na manettinu uvijek može ‘pozvati u pomoć’, pod pretpostavkom da ima dobre reflekse i raspolaže vještinama potrebnima za vožnju ovakvog sportaša. Jer, 740 Nm je ogromna količina potiska koja vas od nule do stotke katapultira za 2,9 sekundi, a do 200 km/h dodatnih 4,7 sekundi (tvorničke specifikacije). I nastavlja vas gurati prema brzini od 330 km/h gdje pogon ostaje ‘bez zraka’.

No najvišu brzinu ionako nismo mogli postići ovdje u planinama. Stoga se V6 ponovno gasi, a glavnu ulogu preuzima MGU-K, odnosno elektromotor, koji je poput ‘slajsa’ pizze stisnut između motora i osmostupanjskog mjenjača s dvostrukom spojkom. S punom baterijom možete prijeći samo do 25 km, ali 122 kW i 315 Nm motora s aksijalnim protokom u načinu rada eDrive dovoljni su za opuštenu ‘šetnju’ rivom u samo predvečerje. Da, stigli smo do obale i dodirom prsta na touch panelu, na donjem mostu volana, gasimo pogon. Da, znamo – i ovo djeluje podjednako nadrealno.

Zaključak

Čista snaga hibridnog pogona od 830 KS nije ono što definira Ferrari 296 GTS. Mnogo više od toga je njegova savršena koreografija pogona, posebno kada se vozi sa spuštenim krovom.